skalarerne dræber!
Fra : Jakob Harming

Dato : 18-01-02 16:48

Hej

Her da jeg stod op i morges så at jeg at der var blevet dræbt en af de små
fisk(tror nok sådan en bliver kaldt en guppi, den var 2-3 cm lang) Det var
skalarne der havde dræbt den, da de stadig huggede i den. Hovedet og halen
var væk.
Spørgsmålet er så bare, hvorfor gjorde de det? De har levet sammen i lang
tid uden nogen problemer. Guppien var også større end de 8 neonfisk der er,
men dem er der ikke sket noget med. Kan det være fordi jeg har givet for
lidt mad?
Da jeg overtog det fik jeg at vide at jeg ikke skulle give så meget som jeg
gør nu, men grunden til at jeg giver så meget er at de hurtigt spiser det de
får.
Håber i kan hjælpe med at forklare hvorfor de har dræbt den lille fisk. Det
skal lige nævnes at den gik alene, altså den var den eneste af den art der
var der.

mvh Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-01-02 17:33

"Jakob Harming" skrev i en meddelelse:
> [...]
> skalarne der havde dræbt den, da de stadig huggede i den. Hovedet og halen

Scalarer er som de fleste andre akvariefisk - de spiser, hvad de kan gabe
over - og store fisk har en stor mund !

Sådan er naturen nu engang indrettet......

Men fordi, at den var ved at æde den - så behøver den jo ikke have dræbt den
!

Den kan være død af helt andre grunde - og scalaren kan "bare" være ved at
æde ådslet - og det er der heller ikke noget unormalt i.....

Og det behøver ikke at have noget med fodringen at gøre - sådan er naturen
nu engang indrettet.

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : K+K

Dato : 19-01-02 00:17

Jakob Harming <harming@rrk.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1011368830.13516@heidi...
> [...]
Det
> skal lige nævnes at den gik alene, altså den var den eneste af den art der

Hej Jakob.

Jeg har også haft det problem for nogle år tilbage. Jeg gik til en ekspert,
og fik at vide, at scalarer bliver glubske, når de kommer op i alder, og
især hvis de skal til at lægge æg. Mit råd må derfor være at holde dem
sammen med fisk der er lidt rappe på finnerne, så de kan nå at komme væk.
(Som f.eks. neonerne).

mvh Kim.

Fra : Morten

Dato : 19-01-02 09:54

Mine erfaringer med Scalare, er at de er agressive overfor alt der er
langsommere og mindre end dem selv. Jeg tror måske lidt på at de har fået
ordnet den lille guppy. Hvis scalare går sammen med små fisk med store
haler, eller guramier med lange brystfinner (føletråde) så napper de i dem
hvis de kan komme til det. Så jeg kunne godt overbevises til at tro at dine
scalare har dræbt den, først nappet i halen så den til sidst ikke kunne
svømme, og så gået igang med resten. Jeg ville ikke vælge langsomme fisk til
scalare.

MvH
Morten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-01-02 11:18

"Morten" <cichlidae@jubiimail.dk> writes:

> [...]
> svømme, og så gået igang med resten. Jeg ville ikke vælge langsomme fisk til

Ikke alle guppyer er lige langsomme. Naturlig udvælgelse ved opvækst
i et cichlide akvarium kan fremavle ganske kvikke guppyer :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-02 11:30

>Jakob Harming <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

>er,
>jeg
>de
>Det

Naturligvis dræber Scalarer (og mange andre fisk). De er rovdyr og tager
hvad de kan.

Ole