i begyndelsen
Fra : Ole Madsen

Dato : 18-01-02 16:42

Hvor lang tid gik der fra begyndelsen til første dag?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-02 17:04

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Hvor lang tid gik der fra begyndelsen til første dag?

45 timer 19 minutter og 8 sekunder. +- 15 milliarder år.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-02 18:02

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> 45 timer 19 minutter og 8 sekunder. +- 15 milliarder år.

Og du mener jeg er et useriøst fjols

Har du visdom så forklar Ole det rigtigt.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-02 18:09

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Og du mener jeg er et useriøst fjols

Jeg kan sagtens give en redegørelse for ovenstående svars rigtighed,
men jeg må hellere lade være, for videnskab er ugleset herinde.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-01-02 19:38

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
>
> Jeg kan sagtens give en redegørelse for ovenstående svars rigtighed,
> men jeg må hellere lade være, for videnskab er ugleset herinde.

Vær du da ligeglad med det, jeg vil gerne vide hvorfor du skriver som du gør

Ole

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-02 22:38

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Vær du da ligeglad med det, jeg vil gerne vide hvorfor du skriver som du gør

OK. Universet blev til for 12-18 milliarder år siden.

Jorden blev til for omkring 4,5 milliard år siden.

Den første dag på Jorden må forekomme omkring det tidspunkt, hvor den
bliver til, og det efterlader altså 13,5 milliarder år før den første
dag. Så siger jeg "op til 15" for at have lidt at løbe på.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-01-02 01:35

> [...]
> bliver til, og det efterlader altså 13,5 milliarder år før den første
> dag. Så siger jeg "op til 15" for at have lidt at løbe på.

Men har du noget at ha det i ifølge bibelen?

Ole

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-02 10:17

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Men har du noget at ha det i ifølge bibelen?

Bibelen er ikke en fagbog om naturens struktur og alder.

Den fortæller os ikke noget om fusion af brint til helium,
tyngdekonstanten, fotosyntese eller tusinde andre ting, som vi i dag
tager for givet.

Det er ganske simpelt ikke vigtigt for det, Bibelen har at sige.

Den fortæller os dog en ting gennem David i salme 19,2:

"Himlen fortæller om Guds herlighed, hvælvingen beretter om hans
hænders værk;"

Skal vi udlede noget af dette, andet end Davids forstårelige
fascination af Guds storhed, så må det være, at det vi observerer, når
vi kigger på stjernerne, måler baggrundsstrålingen, osv. faktisk
vidner om universets historie og ikke bare er sære detaljer, som for
enhver pris må bortforklares med lalleglade udsagn som "naturlovene er
måske ikke de samme nu, som de var engang og måske er de anderledes
andre steder i universet."

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-02 15:55

> [...]
> enhver pris må bortforklares med lalleglade udsagn som "naturlovene er
> måske ikke de samme nu, som de var engang og måske er de anderledes

Jeg fejler at se hvor dk.livssyn.kristendom befinder sig, i disse svævende
naturvidenskabelige "måske" anderledes naturlov trorier?

Kong David må have troet på Guds skabelse af Jorden på kun seks dage og
kunne endda forstå storheden i Skaberværket Sl 8 & 19.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-02 18:25

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Jeg fejler at se hvor dk.livssyn.kristendom befinder sig, i disse svævende
> naturvidenskabelige "måske" anderledes naturlov trorier?

Så har du ikke læst kreationisternes vås. Pris dig lykkelig. Du er
ikke gået glip af noget væsentligt.

> Kong David må have troet på Guds skabelse af Jorden på kun seks dage og
> kunne endda forstå storheden i Skaberværket Sl 8 & 19.

Hvad David troede om naturens struktur og historie er sådan set sagen
uvedkommende. Men jeg vil tro, at du har ret. Og?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-02 18:52

> Så har du ikke læst kreationisternes vås. Pris dig lykkelig.

Og evolutionisternes religiøse korstog mod anderledestænkende er endnu
mere inkvisitoristisk med deres nedladende og forhånende nedgøring af
dem der ikke falder pladask for deres ubeviselige højtflyvende
teorier.

Seriøse krationister erkender dog at deres tro bygger på teorier og
ikke lader endeligt bevise. Fundamentalistiske evolutionister farer
frem med useriøse og usaglige påstande om at deres ubeviselige teorier
er sande og uimodsigelige. Fundamentalistiske evolutionister har ikke
andet end nedgørende hån tilovers over for dem der ikke er enige med
dem, - og netop en sådan holdning promoverer du jo også fint i dit
indlæg.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-02 18:11

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid gik der fra begyndelsen til første dag?

I Guds verden er der ingen tid, alt er evighed. Da Gud satte sit skaberværk
i gang og for ca. 6000 år siden, da skabte han også begerbet dag og nat,
derfor er den første dag den første og når den sidste dag kommer om lidt
over 1000 år (Herrens dag) vender vi med Jesus tilbage til den tidløse
evighed i Guds verden.

Erik L

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-01-02 19:38

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> derfor er den første dag den første og når den sidste dag kommer om lidt
> over 1000 år (Herrens dag) vender vi med Jesus tilbage til den tidløse

Men hvordan forklarer du så Isa 45.18

Esaja 45:18 Thi så siger HERREN, Himlens Skaber, han, som er Gud, som
dannede Jorden, frembragte, grundfæsted den, ej skabte den øde, men danned
den til at bebos: HERREN er jeg, ellers ingen.

Gud skabte ikke jorden øde og tom som det står i vers 2

1 Mose 1:2 Og Jorden var øde og tom, og der var Mørke over Verdensdybet.
Men Guds Ånd svævede over Vandene.

Ole

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-02 16:42

> [...]
> Gud skabte ikke jorden øde og tom som det står i vers 2
>
> 1 Mose 1:2 Og Jorden var øde og tom, og der var Mørke over Verdensdybet.

Selv om der står at jorden var øde og tom i begyndelsen af den første dag
behøver det vel ikke være et argument for at bibelen er forkert skrevet, i
Sl 119v160 står der at summen af Guds ord er sandhed, så vi skal være lidt
forsigtige med at fokusere på et enkelt skriftsted.

Hvis du ser på den første dag 1 mos 1v1-5, så står der heller ikke at Gud
stoppede sit værk med en øde og tom jord. Den første dag har ingen morgen
stund, kun aften. Gud har altså ikke skabt en jord der kun er øde og tom,
men en jord der også har lys og mørke, nat og dag, en jord der var
igangsættelse af noget nyt der endnu kun var i Guds tanker, så det er kun et
led i skabelsen, at jorden et øjeblik var øde og tom.

Erik L

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-01-02 19:04

> [...]
et
> led i skabelsen, at jorden et øjeblik var øde og tom.

Det der står er, at Guds skaberværk ikke var øde og tom til at begynde
med, læs ps 104, om vandet, der fremgår der også at vandet forsvandt ved
Guds befaling, og ikke som ved Noahs flod, hvordan forklarer du det?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-02 19:14

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote:

[ ... ]

> Det der står er, at Guds skaberværk ikke var øde og
> tom til at begynde med,

Jo, det er faktisk hvad der står: "Og jorden *VAR* øde og tom
[uorganiseret kaos], og der VAR mørke over verdensdybet [urdybet,
afgrunden, det uorganiserede kaos]", - men over alt dette svævede Guds
Ånd, Guds engle, - og de undrede sig vel over hvad der befandt sig i
dette dække af mørke.

Og det, skabelsesberetningen så handler om, er hvordan Gud på 6
almindelige bogstavelige 24-timers døgn bragte orden og system i dette
kaos. Og det er den beretning Sal. 104 behandler i poetiske vendinger.