Græs og kalk
Fra : Permoje

Dato : 18-01-02 15:49

Hej

Skal man give sin græsplæne kalk på denne årstid, for at undgå mos til
sommer ???

Det hørte jeg i radioen i dag....

Mvh. Permoje

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-02 20:34

Permoje skrev:

>Hej
>
>Skal man give sin græsplæne kalk på denne årstid, for at undgå mos til
>sommer ???
>
>Det hørte jeg i radioen i dag....
>
>Mvh. Permoje

Og så er det lige man spørger sig selv, hvor faen er Mads henne, han
er jo ekspert i den slags og frivillig ansat her i gruppen.
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-02 23:18

On Fri, 18 Jan 2002 20:34:07 +0100, Henning Lund <hla@tdcspace.dk>
wrote:

>Og så er det lige man spørger sig selv, hvor faen er Mads henne, han
>er jo ekspert i den slags og frivillig ansat her i gruppen.

A ståor jo li'e hæer.

Men hvis der er noget jeg ikke lige umiddelbart er næsten helt sikker
på at vide det ultimative om, så venter jeg gerne et par dage for at
se om andre dukker op med et svar...

Tænk om nogen skulle have en større viden om emnet og jeg så dummer
mig i fuld offentlighed

Men til emnet så - Det er den bedste tid at give kalk på, om vinteren.
Vist noget med at de klumper der altid er deri de smuldres meget af
frosten...

Men at kalk skulle holde mosset væk fra græsplænen er der vist ikke
rigtigt hold i - det kan godt være, hvis plænen ikke har fået kalk i
mange år at den vil have godt af det. Men for at være sikker skal der
laves en prøve....

Derimod hjælper det hvis man giver plænen noget at leve af, det er i
april måned, igen i slutningen af maj og i starten af august. Jo
bedre græsset kan gro, jo bedre kan det kvæle mosset - sæt også meget
gerne græsslåmaskinen en tak højere op end normalt - jo mere top der
er på græsset, jo mere rod har det også, jo mere rod det har, jo bedre
klarer det konkurrencen mod mos.

Er det med at sætte maskinen en tand op ikke en mulighed (nogen skal
jo bare have græsset helt ultrakort) så gør det i hvert fald de første
2-3-4 gange hvor plænen klippes om foråret - det er det tidspunkt det
er mest vigtigt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Permoje

Dato : 19-01-02 22:04

TAK for det.

Mvh. Permoje

Fra : Mai-Brit

Dato : 21-01-02 23:06

Snip

Snip

Vi har rigtig meget mos. Mosset og jeg har lavet den aftale, at det har lov
at være der om vinteren, og plænen er min om sommeren.
I praksis betyder det, at vi i foråret river mest mulig mos op ved hjælp af
en vertikalfræser (maskindrevet plænelufter, det er lige før jo større jo
bedre). Giver plænen gødning (læs Mads' indslag) og klipper så ikke plænen
kort. Dette bevirker, at mosset først får en chance igen, når det fugtige
vejr kommer i efteråret, og græsset ligesom er gået i stå.
God arbejdslyst
Mai-Brit

Fra : Frede Sørensen

Dato : 17-02-02 16:05

Jeg er helt ening med Mads, 90% af det havekalk, der læsses ud over privatet
græsplæner er spildt, jeg vil næsten vove at påstå, at hvis du lader
græsafklippet ligge, behøver du aldrig at tilføre kalk!