Forcromning
Fra : Avthomsen

Dato : 18-01-02 15:28

Hej Jeg har en gammel flot xs650. Desvære er forkromningen ved at skalle af
mine sidedæksler. Er der nogen der har en god ide eller evt. ved hvor jeg
kan få alt forkromninger af og derefter få poleret almueminen op.
Venligst
Allan

Fra : G-MC

Dato : 18-01-02 21:48

Yep...
Jeg foretog mig følgende på min TX/XS'er da skjoldene var blevet "trætte":
Køb et sandblæser sæt ala Harald nyborg, og sandblæs dine skjolde med alm
strandsand, resultatet bliver fantastisk nærmest som glasblæst pga.de mindre
og runde korn fra strandsandet. Det skulle med nænsom hånd kunne klares ret
smertefrit, bare man undgår at sprøjte for længe samme sted (det sagde hun
også......nå lige meget! .. Der efter polerer du skjoldene op på en poler
runddel med voks! først grov voks der efter fin voks! = flotte skjolde
Det er nok billigst at gøre det selv, om ikke andet er det sgu da en go'
fornemmelse at havde gjort det selv.....(man kan klare meget med en gammel
el-motor og et par rundeller+knofedt)

Mch Jeppe Yamaha TX/XS..

Fra : Armand

Dato : 19-01-02 04:31

G-MC <g-mc@-sletmig-wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
> Køb et sandblæser sæt ala Harald nyborg, og sandblæs dine skjolde med
> alm strandsand, resultatet bliver fantastisk nærmest som glasblæst

Dine skjolde var velsagtens heller ikke forkromede??

Jeg vil stærkt fraråde at forsøge at sandblæse krom af et (blødt)
alu-emne: Hvis man f.eks allerede har tabt en krom-flage vil man inden
at det omkringliggende og meget hårde kromlag er væk, have "gravet" et
dybt hul (i værste fald helt igennem!!) i det ubeskyttede og bløde
aluminium =

Bedste alternativ til den anodiske afkromning er knofedt og
smergellærred, selvom at der derved også er stor risiko for at overgøre
det på
alu-fladerne!!

--
Armand.

Fra : Anette Ødemark

Dato : 19-01-02 18:31

-Klip-

> [...]
> at det omkringliggende og meget hårde kromlag er væk, have "gravet" et
> dybt hul (i værste fald helt igennem!!) i det ubeskyttede og bløde

-Klip-

Det er fuldstændig korrekt. Det kan ikke sandblæses væk - Der sker nøjagtigt
det som Armand skitserer

Jeg taler af erfaring og det er nøjagtigt på sidedækslerne på en XS 650 jeg
har prøvet.

Det vil i øvrigt efter min mening ta' 100 år med et stykke smergellærred,

Men da det er et ekstra sidedæksel jeg har, eksperimenterier jeg lidt med
det og lige nu er jeg i gang med trekantsliber og Dremel-maskine. De lige
flader er nemme nok og skinner allerede som en nysuttet bryllupsp.. !

Leif

Fra : Armand

Dato : 19-01-02 23:54

Anette Ødemark <lp@knus.dk> skrev i en

>...................og skinner allerede som en nysuttet bryllupsp.. !

Jeg kan ikke tro at du skrev sådant noget på Anettes opkobling

--
Armand.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 20-01-02 16:51

> Jeg kan ikke tro at du skrev sådant noget på Anettes opkobling
>
> --
> Armand.

Hovsa

Jeg håber ikke at hun opdager det |-)

Leif
(gift på 10. år)

Fra : Armand

Dato : 18-01-02 22:47

> [...]
hvor jeg
> kan få alt forkromninger af og derefter få poleret almueminen op.

Krom fjernes anodisk på kromanstalten - ligesom når det lægges på!

Krom og alu ér noget lort, der er dømt til at krakelere en dag.

Om polering har jeg for nyligt svaret Ib Jensen om den mere radikale
metode
Se: news:a1np90$37h$2@news.cybercity.dk...

--
Armand