Gæld overdrages til efterkommere?
Fra : acro

Dato : 18-01-02 13:57

Jeg har hørt at forældres gæld efter deres død overdrages til børnene. Er
det rigtigt? Eller er det sådan at børnene skal skrive under på at for at få
del i det ende, skal de også tage det andet med?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-02 14:27

acro <nelson111@yahoo.com> skrev i artiklen
<XYU18.14713$l93.3156250@newsb.telia.net>...
> Jeg har hørt at forældres gæld efter deres død overdrages til børnene. Er
> det rigtigt?

Det sker ikke sådan lige af sig selv. Man kan vælge af vedstå arv og gæld,
eller man kan lade være.

Fra : izeqb

Dato : 18-01-02 15:11

On Fri, 18 Jan 2002 13:27:24 GMT, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Det sker ikke sådan lige af sig selv. Man kan vælge af vedstå arv og gæld,
>eller man kan lade være.

Vil det sige at hvis mine forældre dør, og de et. har noget gæld, så
skal jeg betale gælden hvis jeg vil arve deres ting?

Fra : boe

Dato : 18-01-02 15:19

"izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message

> Vil det sige at hvis mine forældre dør, og de et. har noget gæld, så
> skal jeg betale gælden hvis jeg vil arve deres ting?

Njah...hvis du er en smule hurtig, så kan du nå at tømme huset for
personlige ting inden skifteretten evt. kommer. Det lyder måske "grisk", men
accepteres ikke desto mindre uofficielt i hvert fald af nogle dommere...men
det gælder nok ikke, hvis huset er fuld af picassoer og den slags.
Men ellers er det rigtigt, at hvis det samlede bo er negativt, så kan man
fragå arven.

Mvh Bo

Fra : Christian Andresen

Dato : 18-01-02 15:27

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gælder nok ikke, hvis huset er fuld af picassoer og den slags.
> Men ellers er det rigtigt, at hvis det samlede bo er negativt, så kan man

Kan man så få oplyst "saldoen" på boet inden man beslutter sig, eller er det
et sats ?

Christian

Fra : boe

Dato : 18-01-02 15:30

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> Kan man så få oplyst "saldoen" på boet inden man beslutter sig, eller er
det
> et sats ?

Jeg ved det ikke, men jeg tror det da. Jeg kan ikke se nogen (fornuftig)
begrundelse for, at det ikke skulle kunne lad sig gøre (så nu skal det nok
vise sig, at man ikke kan

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-02 16:03

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev:

>Kan man så få oplyst "saldoen" på boet inden man beslutter sig

Ja.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-02 15:39

Christian R. Larsen skrev:

>Det sker ikke sådan lige af sig selv. Man kan vælge af vedstå arv og gæld,
>eller man kan lade være.

Korrekt - og man kan vente med at tage stilling til boet er gjort
op så man ved om det er arv eller gæld.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 18-01-02 15:44

On Fri, 18 Jan 2002 12:57:27 GMT, "acro" <nelson111@yahoo.com> wrote:

>Jeg har hørt at forældres gæld efter deres død overdrages til børnene. Er
>det rigtigt? Eller er det sådan at børnene skal skrive under på at for at få
>del i det ende, skal de også tage det andet med?

Når boet er opgjort, kan du vælge om du vil arve eller ej!
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bess

Dato : 18-01-02 18:29

"acro" <nelson111@yahoo.com> wrote in message
> Jeg har hørt at forældres gæld efter deres død overdrages til børnene. Er
> det rigtigt? Eller er det sådan at børnene skal skrive under på at for at

> del i det ende, skal de også tage det andet med?

Jeg mener at skifteloven for få år siden er ændret, så arvingerne ikke
længere hæfter for afdødes gæld.

mvh
Bess

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-01-02 19:04

acro wrote:

> Jeg har hørt at forældres gæld efter deres død overdrages til børnene. Er
> det rigtigt? Eller er det sådan at børnene skal skrive under på at for at få
> del i det ende, skal de også tage det andet med?

Nu er virkeligheden jo ikke opdelt i noget af værdi og gæld,
det hænger sammen.

Så det meste du kan forvente overdraget fra forældre, er deres nettoformue,
det vil sige værdier -efter at gælden er betalt.

Du - arvingerne, kan vælge forskellige metoder, afhængig af, hvordan
forskellen mellem værdier og aktiver ser ud, når dødsfaldet sker:
(Udeladt nogle kombinationer, for at begrænse til spørgsmålet)

1. Værdier er væsentlig større end gælden.
Udlagt til privat skifte, en af arvinger hæfter.(koster mindst)

2. Værdier og gæld ca det samme.
Udlagt ved bobestyrer, evt. krav forsvinder, overskud udbetales.
(koster en del, især ved fast ejendom eller andet, det er svært at
værdiansætte)

3. Gælden er klart den største.
(Lad skifteretten selv klare alt)

Har du mere konkrete spørgsmål, er du velkommen.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-01-02 20:19

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

>1. Værdier er væsentlig større end gælden.
>Udlagt til privat skifte, en af arvinger hæfter.(koster mindst)

Jeg er selv blevet kastet ud i problematikken i går aftes og er derfor
netop gået i gang med at sætte mig ind i reglerne. I den anledning er
jeg faldet over en forholdsvis omfattende, men letfordøjelig
gennemgang af skifteformerne og hele processen omkring et dødsfald på
www.familieadvokaten.dk. Ser ud til at kunne anbefales, selv om jeg
ikke har fået mig pløjet gennem den endnu.

Vedr. den første skifteform, du nævner, har jeg engang ladet mig
fortælle, at bordet ikke en gang fanger, hvis man vælger den form.
Hvis der dukker skeletter frem af skabet, kan man bede skifteretten
overtage sagen, hvorved hæftelsen for gæld ophører. Men jeg er som
sagt ikke selv nået så langt, at jeg har fået påstanden verificeret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-01-02 20:33

Allan Olesen wrote:

> [...]
> overtage sagen, hvorved hæftelsen for gæld ophører. Men jeg er som
> sagt ikke selv nået så langt, at jeg har fået påstanden verificeret.

Nu kommer vi til detaljerne, -er du i tvivl om der er fuld dækning, og
sikker overskud, bør du end ikke starte sagen (noget med bestilling af
bedemand, som du hæfter for, selvom der er skeletter),
Men du kan under forløbet, forudsat der ikke er givet en arvingshæftelse,
komme ud af det (næ arvingerne kan), ved at afgive det til skifteretten.

Der kom et par uklare punkter, men.

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-01-02 21:25

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

>(noget med bestilling af
>bedemand, som du hæfter for, selvom der er skeletter),

Jeg ved godt, at jeg kan afslå at forestå begravelsen, hvorefter det
offentlige (eller et evt. solvent bo, velsagtens) hænger på den, men
det lyder simpelthen for småligt i mine ører. Og jeg mister vel i
øvrigt enhver indflydelse på hvor og hvordan det skal foregå?

Under alle omstændigheder er netop begravelsen jo en beslutning, der
tages længe før, man får et overblik over boets økonomi.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-01-02 23:18

Allan Olesen wrote:

> [...]
>
> Under alle omstændigheder er netop begravelsen jo en beslutning, der
> tages længe før, man får et overblik over boets økonomi.

Ikke nødvendigvis, men hvad havde du ellers forestillet dig ?

At arvingerne begravede den afdøde i sus og dus, og derefter
afleverede regningen til det offentlige ?
Tilskuddet er kun ca 7500, og det kan bedemændene nemt bruge.

Sorry, hvis jeg har stødt dig, men hellere her end efter en
misopfattet velvilge, der udløser arvestrid.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-01-02 15:57

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

>At arvingerne begravede den afdøde i sus og dus, og derefter
>afleverede regningen til det offentlige ?

Nej, netop. Derfor foretrækker jeg selv at begrave, så jeg kan være
sikker på en passende mængde sus og dus. Alt andet er som sagt
småligt. (Men nu er vi vist ude over det juridiske).

--
Allan Olesen, Lunderskov.