Ordbog Java til Dansk søges ;-)
Fra : Steen Klingenberg

Dato : 18-01-02 14:21

Er relativ ny bruger af 'kaffen' men har allerede stødt på (alt for) mange
fancy forkortelser og begreber. Kan nogen hjælpe med lidt korte og koncise
uddybninger af nogle af følgende, eller måske give links til dokumentation
(og ikke Sun's - jeg gider ikke surfe og læse hele natten!!!). Det må gerne
være lidt i stilen: xx for dummies!!

JDK-SDK, JRE, JBEANS, J2EE, CORBA, EJB, RMIRegistry....

Hvorfor er der to for mig at se næsten ens foldere 'jdk 1.x' og JavaSoft ??
Har jeg lavet fejl under installation ?

Steen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-01-02 15:01

Steen Klingenberg wrote:

> [...]
> (og ikke Sun's - jeg gider ikke surfe og læse hele natten!!!). Det må gerne

Java Developers Kit, Java Software Developers kit, eller noget i den
stil. Udviklingsværktøjer til at lave Java programmer med. F.eks.
kompiler osv.

> JRE

Java Runtime Environment. Bruges til at afvikle Java progrmmer. Består
af en VM (Virtual machine) og Suns forskellige medfølgende libraries.

> JBEANS

Det må være JavaBeans. En bestemt måde at lave objekter på. Det bruges i
flere sammenhænge, men består groft sagt af nogle konventioner for hvad
man kalder de forskellige metoder osv.

Der findes også nogle interfaces til at håndtere forskellige ting i
JavaBeans.

JavaBeans bruges f.eks. som grafiske byggeklodser til Swing
(grænseflader) og som hjælpeobjekter i JSP (Java Server Pages - Java's
svar på webscripting som ASP, PHP osv.)

> J2EE

Java 2 Enterprise Edition. En samling af standarder til brug for Java i
'Enterprise' situationer. Dette omfatter Enterprise JavaBeans, som er
noget helt andet end almindelige JavaBeans, JSP, Servlets og mere.

> CORBA

Har ikke specielt meget med Java at gøre. Kan bruges som underlæggende
kommunikationsmetode til RMI (Remote Method Invocation - kald af metoder
i andre JVM'er). Og dermed også som kommunikation i forb. med EJB'er.

> EJB

Enterprise JavaBean - del af J2EE. En specifikation for hvordan man kan
lave 'forretningsobjekter' og andet i en Java application server der
understøtter J2EE.

At lave en EJB består af at implementere nogle klasser der lever op til
nogle bestemte interfaces. Man kan så efter behov få hjælp fra serveren
som EJB'erne kører på, til at gemme data, håndtere transaktioner,
håndtere kommunikation osv.

> RMIRegistry....

En naming server, som kan hjælpe med at finde objekter frem i en anden
JVM, end den programmet selv kører i.

> Hvorfor er der to for mig at se næsten ens foldere 'jdk 1.x' og JavaSoft ??
> Har jeg lavet fejl under installation ?

Nej det er helt korrekt. Det første er udviklingsmiljøet (incl. JRE).
Det andet er JRE i sig selv.

Tanken med at have JRE liggende alene, er at få det til at se ud som hos
en almindelig bruger der kun har installeret JRE. Så kan man teste om
alting virker med den JVM osv.

Håber det hjalp.

-dennis

Fra : Steen Klingenberg

Dato : 18-01-02 15:26

En kæmpe news-knuser til Dennis for dit meget fine svar = en stor tak for
hjælpen - en par nætter sparet

Steen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-01-02 19:36

> stil. Udviklingsværktøjer til at lave Java programmer med. F.eks.
> kompiler osv.

Når du nu snakker oversættelse:

Engelsk: Compiler
Dansk: Oversætter

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-02 08:10

Allan Unnerup wrote:

> Når du nu snakker oversættelse:
>
> Engelsk: Compiler
> Dansk: Oversætter

Hvilket egentlig ikke er særligt logisk. En Oversætter må svare til en
Interpreter. En Compiler må jo så være en sammensætter ;)

Hmm..

-dennis

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-01-02 20:35

> [...]
metoder
> i andre JVM'er). Og dermed også som kommunikation i forb. med EJB'er.

Ehm... er CORBA og RMI ikke to forskellige ting? Så vidt jeg husker
genererer RMI compileren hele interfacet med proxies, skeletons,
dispatchers, remote reference moduler og kommunikations moduler,
hvorimod CORBA genererer et interface defineret med CORBA IDL. To
forskellige metoder til at lave distribuerede systemer?

Ret mig hvis jeg tager fejl.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Morten

Dato : 20-01-02 19:04

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> [...]
> hvorimod CORBA genererer et interface defineret med CORBA IDL. To
> forskellige metoder til at lave distribuerede systemer?

Jeg tror det Dennis tænkte på er, at RMI fra JDK1.3+ kan køre
over IIOP. Men jeg er enig i, at det er to konceptuelt forskellige
måder at lave distribuerede systemer på.

Morten

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-02 08:11

Jo, sammenhængen strækker sig måske ikke længere end til, at RMI kan
køre over IIOP, eller hvad den protokol nu hedder.

Men om end ikke andet er der ihvertfald en masse CORBA skrammel med i
JRE og JDK.

-dennis

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-01-02 16:30

> Jo, sammenhængen strækker sig måske ikke længere end til, at RMI kan
> køre over IIOP, eller hvad den protokol nu hedder.

Ok, det vidste jeg ikke. Men man lærer jo hele tiden noget nyt