Fugtproblemer, hænger jeg på regningen?
Fra : Darkh

Dato : 18-01-02 13:31

Hej

Jeg købte et gammelt hus fra 1923 i december sidste år.

I forbindelse med huset er der en gammel staldbygning, hvor halvdelen blev
omdannet til beboelse i 1999. Den del af huset er blevet brugt til
udlejning, og der var lige flyttet en ny lejer ind, da jeg var ude at se
huset.

I et af rummene var der lidt fugt problemer i vinduet og på væggen nedenfor.
Det var nævnt i tilstandsrapporten som "Fugt i flere vindues false. Stedvis
lidt fugtopstigning i vægge". Ejendoms mægleren og sælgeren forklarede at
den tidligere lejer have en tørretumbler stående i rummet, hvor udluftnings
røret bare havde ligget i vindueskarmen. Hvis det var det som skyldes
fugten, skulle det jo være meget let at fjerne med en fugtfjerner.

Jeg købte huset og halvanden måned efter overtog jeg det. Jeg tegnede en
ejerskifte forsikring, da det jo var et gammelt hus og der kunne jo være
nogle overraskelser.

Allerede i den første uge efter jeg flyttede ind, kom lejeren til mig om at
der var fugtproblemer. Men nu viser det sig at fugtproblemet er i alle rum
og selv på indervægge er der fugt skjolder. Jeg får fat på en fugtfjerner,
og stiller den op hos hende. Den har nu kørt en stykke tid og fjerner
dagligt ca. 10 liter vand. Selv om den trækker så meget vand bliver
problemet ved med at være den samme.

Der har nu været en læge ude og se på lejligheden, og han vil have lejeren
til at flytte hurtigst muligt, da det ikke er sundt at bo der.

Mit problem er nu, hvem det skal betale for at få det lavet.

Lejeren klagede også til ham jeg købte huset af, men hun fik bare at vide at
der ingen problemer er og hun kunne bare sørge for at lufte ud. Det har hun
altid gjort, og i den tid jeg har boet der, har jeg selv set at alle vinduer
er åben en halv til en hel time om morgen og mindst lige så langt tid om
aftenen. Jeg vil umiddelbart mene at sælger har været i ond tro, ad han ikke
har informeret mig om problemet.

Jeg har tegnet en Ejerskifteforsikring hos firmaet med sloganet "En af
livets behagelige overraskelser". Forsikringen dækker:

" Forsikringen dækker udbedring af aktuelle skader samt fysiske forhold ved
bygningerne, der giver nærliggende risiko for skader på de forsikrede
bygninger eller bygningsdele.

Ved skade forstås brud, lækage, deformering, svækkelse, revnedannelse,
ødelæggelse eller andre fysiske forhold i bygningen, der nedsætter
bygningens værdi eller brugbarhed nævneværdigt i forhold til tilsvarende
intakte bygninger af samme alder i almindelig god vedligeholdelsesstand.
Manglende bygningsdele kan være en skade. Ved nærliggende risiko for skade
forståe, at der erfaringsmæssigt vil udvikle sig en skade, hvis der ikke
sættes ind med særligt omfattende vedligeholdelsarbejder elle andre
forebyggende foranstaltninger"

Derudover er der tegnet en udvidet dækning for:

" Ulovlige bygningsindretninger i strid med bygningslovgivningen eller
sædvanlige byggeforeskrifter samt ulovlige installationer på
opførelses-/udførelsestidspunktet, hvis dispensation ikke kanopnås hos
myndighederne.

Desuden dækkes efter samme retningslinier udbedring af:

-installationers manglende funktionsduelighed

-forhold ved grunden, der påvirker husets fundering og terrændæk og medfører
en skade på bygningerne eller giver nærliggende risiko for skader på de
forsikrede bygninger eller bygningsdele."

Jeg har talt med forsikringsselskabet, og svaret var at de ikke dækker. I
deres afslag henviser de til:

" fysiske forhold i bygningen, der nedsætter bygningens værdi eller
brugbarhed nævneværdigt i forhold til tilsvarende intakte bygninger af samme
alder i almindelig god vedligeholdelsesstand. "

Grunden er at huset er opført på en sylestens fundament, som men gjorde på
det tidspunkt, og der kan man forvente at det opstiger fugt. Det er ikke
lige det svar jeg vil kalde en af livets behagelige overraskelser.

Den del af huset som der er problemer med blev jo ombygget til beboelse i
1999, er det så ikke den standart som der forventes i 1999 som forsikringen
skal dække ud fra?

Jeg håber at der er nogen som kan give nogle gode råd, da jeg i øjeblikket
ikke er helt klar over hvad jeg skal gøre..huset i sig selv var sku' dyr
nok.

pft.

Jesper

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-02 13:41

In article <3c481566$0$203$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Darkh wrote:

Råd modtaget her i gruppen er ikke godt nok. Snak med en rigtig
advokat.

> [...]
> omdannet til beboelse i 1999. Den del af huset er blevet brugt til
> udlejning, og der var lige flyttet en ny lejer ind, da jeg var ude at se

Den anden halvdel af stalden er tidligere omdannet til beboelse ?
eller er det stadig "stald" ?

> Jeg købte huset og halvanden måned efter overtog jeg det. Jeg tegnede en
> ejerskifte forsikring, da det jo var et gammelt hus og der kunne jo være
> nogle overraskelser.

Fornuftigt

> [...]
> og stiller den op hos hende. Den har nu kørt en stykke tid og fjerner
> dagligt ca. 10 liter vand. Selv om den trækker så meget vand bliver

Snakkede du ikke med lejer mens du så på huset ??

[klip]

> [...]
> aftenen. Jeg vil umiddelbart mene at sælger har været i ond tro, ad han ikke

Hvor tit og hvor tidligt efter indflyttelse klagede hun ??

[klip forsikrings vilkår]

> Jeg har talt med forsikringsselskabet, og svaret var at de ikke dækker. I
> deres afslag henviser de til:

Har du snakket med forsikringsrådgivningen ??

> [...]
> 1999, er det så ikke den standart som der forventes i 1999 som forsikringen

Blev der ikke lavet nyt gulv, og evt. fundament der i 1999 ??

> Jeg håber at der er nogen som kan give nogle gode råd, da jeg i øjeblikket
> ikke er helt klar over hvad jeg skal gøre..huset i sig selv var sku' dyr
> nok.

Tag kontakt til en rigtig advokat. Selvom du måske har ret, skal
du måske føre sag for at få ret. Yderligere kan det endda være at
du ikke får nogle penge selvom du har vundet i retten, da det kan
være at tidligere ejer ikke har nogle penge.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Darkh

Dato : 18-01-02 14:34

> Råd modtaget her i gruppen er ikke godt nok. Snak med en rigtig
> advokat.

Har taget kontakt til en, men det er altid rart at høre fra andre hvad man
skal gøre. Man kan jo ikke udelukke at an advokat overser noget.

> Den anden halvdel af stalden er tidligere omdannet til beboelse ?
> eller er det stadig "stald" ?

Det bliver brugt som et udhus/værksted...det er planen at jeg også vil lave
det om til beboelse, men jeg kan ikke rigtig komme videre før jeg har fået
løst problemet med det som allerede er lavet.

> Snakkede du ikke med lejer mens du så på huset ??

Da jeg var ude og se huset var hun ved at flytte ind. og kunne derfor ikke
se mere end jeg selv kunne.

> Hvor tit og hvor tidligt efter indflyttelse klagede hun ??

Jeg ved ikke hvor tit, men det var allerede 14 efter hun var flyttet ind at
hun klagede første gang. Jeg vil bede hende om at lave et skrifteligt
hændelses forløb, så jeg har noget at gå videre med.

> Har du snakket med forsikringsrådgivningen ??

Det var hende som henviste mig til en på deres hovedkontor.

> Blev der ikke lavet nyt gulv, og evt. fundament der i 1999 ??

Der blev lavet nyt gulv, men jeg tror ikke at der er gjort noget ved
fundamentet.

> [...]
> du ikke får nogle penge selvom du har vundet i retten, da det kan
> være at tidligere ejer ikke har nogle penge.

Ja, med mit held ejer han sikkert ikke en øre.

mvh
Jesper

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-02 15:18

In article <3c48242a$0$205$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Darkh wrote:

> Har taget kontakt til en, men det er altid rart at høre fra andre hvad man
> skal gøre. Man kan jo ikke udelukke at an advokat overser noget.

fornuftigt

> [...]

> hun klagede første gang. Jeg vil bede hende om at lave et skrifteligt
> hændelses forløb, så jeg har noget at gå videre med.

God ide

> Det var hende som henviste mig til en på deres hovedkontor.

Hvad siger de ??

> Der blev lavet nyt gulv, men jeg tror ikke at der er gjort noget ved
> fundamentet.

surt, egentlig godt jeg blev opmærksom på dette, jeg overvejer
selv at omdanne en tidligere stald til beboelse (en gang i fremtiden)

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 18-01-02 20:21

"Darkh" <jhe@"no-spam"hjemme-pc.net> skrev i en meddelelse

> Ja, med mit held ejer han sikkert ikke en øre.

Har du betalt hele huset kontant? Skal tidligere ejer da ikke have mere?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-02 14:26

Darkh <jhe@"no-spam"hjemme-pc.net> skrev i artiklen
> [...]
> er åben en halv til en hel time om morgen og mindst lige så langt tid om
> aftenen. Jeg vil umiddelbart mene at sælger har været i ond tro, ad han

Kontakt en advokat, og få hans vurdering. Det er umuligt at tage stilling
til del slags, uen at have set på forholdene.

Fra : Jens Juul

Dato : 18-01-02 14:31

Hej

> [...]
>og stiller den op hos hende. Den har nu kørt en stykke tid og fjerner
>dagligt ca. 10 liter vand. Selv om den trækker så meget vand bliver

Nu er det her jo et jura-forum så dette er OT. Men det lyder som om huset
bedriver "kapilarsugning" dvs at huset trækker vand op via fundament og
murværk. Denne proces kan skyldes flere ting, men skyldes som regel salte
i murværket.
Problemet kan opstå af flere forskellige årsager.: Men som regel er det
fordi fundament og hus ikke er adskildt af en vandspærrende membran. Er
det ikke det vil der være en vis fugt ophobning i murværket og det behøver
ikke at være et problem så længe der er tale om en stald eller en
ubenyttet kælderrum, men når man så ændre radikalt på bygningens
anvendelse og klima, kan problemet eksplodere på ultra kort tid og så
starter en kædereaktion hvor vand og salte bliver aflejret højere og
højere oppe i murværket.
Hvis det er dette der er årsagen til fugten i murværket forværrer du
problemet ved at affugte !!
Du kan sammenligne det med en våd svamp - den kan indeholde en vis mængde
vand, men hvis du vrider den, kan den suge vand til sig igen. Derfor
virker murværket som et sugerør når du affugter. Du kan evt læse mere på
dette link fra Raadvadcentret http://www.raadvad.dk/4_0/4_1/4_1_1-3.html

Hvis du færdes i kbh kan du prøve at kigge på husenes facader og her vil
du se at en stor mængde af husene har salt/fugt skjolder et pænt stykke op
af murværket over jorden. De fleste af dem er ofre for ovenstående problem
fordi de har gennemgået klimaændringer såsom at få indlagt varme,
udnyttelse af kælderrum mv.
Mit kendskab til problemet stammer fra et sådant hus hvor vi overtog en
byfornyet lejlighed i en stueetage (som tidligere havde været uopvarmet
lager) og her eksploderede problemet på mindre end 14 dage efter vi havde
sat varme på og andelsforeningen havde sat affugtningsanlæg op i kælderen.
Den handel fik vi til at gå tilbage (via advokat) efter at teknologisk
institut havde udarbejdet en rapport om årsagerne til problemet.

Mvh Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-02 15:20

In article <fc.0073fb6b03ca9c9a3b9aca00fc0fc3c6.3caa9a0@net.dialog.dk>, Jens Juul wrote:

[klip]

> [...]
> bedriver "kapilarsugning" dvs at huset trækker vand op via fundament og
> murværk. Denne proces kan skyldes flere ting, men skyldes som regel salte

Jeg synes ikke det er OT. Det er måske ikke juridisk, men jeg tror
helt klart at det er en oplysning som juristerne herinde vil kunne
bruge til at give et klarer svar til tråd-stiller omkring sagen.