Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvordan optages en TV udsendelse på PC'en ~
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 18-01-02 12:47

Jeg vil gerne kunne optage fx. et dokumentarprg. på Discovery på PC'en, samt
min kæreste vil gerne 'gemme' alle afsnit i serien "Venner"
Samt se TV direkte på min 21" i soveværelset...

Dette gøres vel med et TV-kort ???
....eller skal det være et videoredigeringskort / grapperkort ?
og KAN disse TV-kort i dag 'grabbe' / optage live TV-udsendelser i en sådan
kvalitet, at det er værd at glo på på et 30" tv. (altså bedre end VHS /
SVHS)???

Hvor nemt er det ???
Og hvilke kort kan anbefales / frarådes ???

Jeg bruger mit G450's SVHS out til 30" tv'et i stuen til DVD / DivX osv. Er
det bedre at skifte det ud med et helt nyt gfx-kort med indbygget TV-tuner
???

NB: Min PC er:
dual celeron 533 Mhz
512Mb Ram
2 stk. IBM 75GXP 75Gb i raid 0
Matrox G450 Dualhead

Fra : orbital

Dato : 18-01-02 13:48

On Fri, 18 Jan 2002 12:46:35 +0100, "Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk>
wrote:

> [...]
>det bedre at skifte det ud med et helt nyt gfx-kort med indbygget TV-tuner

se på denne side:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020113&Kategori=IT&Lopenr=112210029&Ref=AR

Har jeg forstået korrekt. Du har en 21" computer skærm i
soverværelset.

Jeg vil nu ikke anbefale dette. Det er meget store datamængder. Et
kort som matrox marvel g450 kan hardware komprimere direkte til mpeg
på harddisken og har tv-tuner i. Koster 2000,-

Det bedste og billigste er vel at slæbe en videobåndoptager ind i
soveværelset, de fylder ikke meget, og fås for under 1000 kr på udsalg
(det er 4 videohoveder og long play). Den har tv-tuner indbygget.

Så køber du en scartadapter hos brinck for 50 kr. og lidt kabler.
Et videokort med video-in kan så smide billedet in på din 21" monitor.

Du optager bare med video'en.

Hvis det er et 21" fjernsyn, du taler om, så er det jo endnu nemmere.

mvh

John

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 18-01-02 14:10

> Har jeg forstået korrekt. Du har en 21" computer skærm i
> soverværelset.

JEP !

> Jeg vil nu ikke anbefale dette. Det er meget store datamængder. Et
> kort som matrox marvel g450 kan hardware komprimere direkte til mpeg
> på harddisken og har tv-tuner i. Koster 2000,-

Jeg har 110 Gb ledig plads :) .og jeg kan vel senere konvertere dem til
DivX og smide på CD'r ???

> Det bedste og billigste er vel at slæbe en videobåndoptager ind i
> soveværelset, de fylder ikke meget, og fås for under 1000 kr på udsalg
> (det er 4 videohoveder og long play). Den har tv-tuner indbygget.

Det er jeg klar over, men jeg hader at have 30 videobånd stående, når jeg
kan nøjes med 1-2 DivX CD'r pr film. Desuden brækker jeg mig over VHS
kvaliteten (JA jeg ER perfektionist !!! J)
Desuden har vi ikke plads til et TV i vores lille studentersoveværelse

Jeg vil derfor gerne kunne finde et kort jeg smækker i en ledig PCI slot, og
beder det medfølgende software om at optage udsendelsen i aften på fx. TV2
klokken 20 - 21.
....mit spørgsmål er så: "Er dette muligt - eller ligger dette lysår fremme i
fremtiden ?, og hvad skal jeg købe ?"

Du nævner selv Matrox G400 Marvel. Ved du hvor god kvalitet en kan 'optage'
???

Fra : orbital

Dato : 18-01-02 14:56

On Fri, 18 Jan 2002 14:09:34 +0100, "Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk>
wrote:

> [...]
>klokken 20 - 21.
>...mit spørgsmål er så: "Er dette muligt - eller ligger dette lysår fremme i

løsninger til dette stod jo i linken, jeg gav dig.

Jeg kender ikke tv-kort. Men jeg tror, at det er legetøj, som ikke kan
hamle op med 21" format. De optager sikkert også i avi format, og så
er der problemer med 2 Gbyte grænsen, der ligger i avi-formatet. De
skal så stykkes sammen filerne, og det giver ofte problemer.

>Du nævner selv Matrox G400 Marvel. Ved du hvor god kvalitet en kan 'optage'
>???

nej, g450 marvel.

søg på www.google.com med: marvel g450 review

som nævnt andetsteds i denne gruppe, hvorfor læser man ikke
anmeldelserne. Det er da ret tidskrævende.

Du finder bl.a. dette
http://www.matrox.com/mga/archive_story/nov2001/home_reviews.cfm

mvh

John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-01-02 15:39

> nej, g450 marvel.

Bare for at rydde misforståelsen af vejen. Matrox Marvel G450eTV har afaik
_ikke_ hardware mpeg komprimering. Den benytter din cpu til formålet, og det
er der ikke problemer i med 1Ghz+ processorer.

Marvel G400, G200 og det gamle endnu ældre Rainbow Runner har hardware mjpeg
komprimering og kræver derfor ikke så meget af computeren. Hauppage har et
kort der hedder noget med PC-VCR der har hardware mpeg komprimering.

De billige pci tv-tuner kort kan ikke grabbe i fuld opløsning - gå efter et
med hardware komprimering eller et 4xagp kort

Kvalitetsmæssigt burde der ikke være problemer med at komprimere det (med
fornuftigt valgte parametre), da sat.tv idag også transmiteres i mpeg. Nogle
sat receivere giver også mulighed for at gemme den rå stream til senere
afspilning.

Mvh
Anders Majland - Marvel G400 og G200 - Ex Rainbow Runner

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 18-01-02 18:22

Creative's Personal Cinema & WinTV GO har ikke HW encoder, og det kniber med
min CPU kapacitet (dual celeron 533 mhz).
Rainbow Runner er inkompatibel med G450 DH, som jeg har :(
....så jeg har snævret mig ned to 2 muligheder - begge med HW MPEG2 HW
komprimering:

- WinTV PVR til ca. 2100 kr.
- Matrox G400 Marvel, som jeg vel kan finde brugt.

Spørgsmålet er så hvilke fordele / ulemper der er ved begge kort ?

Sidste men ikke mindst: "Er optage-kvaliten af disse kort stadig bedre end
en god VHS video på et 30" TV ???"

Mvh
Kim

Fra : TBC

Dato : 18-01-02 21:26

"Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk> skrev i en meddelelse
> Creative's Personal Cinema & WinTV GO har ikke HW encoder, og det kniber
med
> min CPU kapacitet (dual celeron 533 mhz).

Kan de kort levere til f.eks. Wincoder under WDM driver ???

Nuvel. min erfaring med at optage TV på computeren.

Jeg har et Hauppauge PVR, det er ok at se TV på, men hardware encodingen er
ikke noget at råbe hurra for. Kviliteten er skæmmet af forstyrrelser i
stærke farveflader. kvaliteten ligger sådan skønsmæssigt en del under min
S-VHS video. Der encodes til MPEG2 (eller evt MPEG1 selv om det ikke er at
anbefale)
i fuld opløsning, og dette kan udenvidere konverteres til f.eks Divx 4.12.

Jeg har også et Hauppauge DVB-s kort, og det er sku sager. Det optager 100%
tabsfrit og fuldstændigt identisk med MPEG2 streamen fra programudbyderen.
Det er faktisk tilmed den originale stream der optages svjv. DVB-s filerne
kan også "komprimeres" til F.eks Divx 4.12, men dette er ikke nødvendigvis
at anbefale, idet streamen det jo allerede er "proffesionelt komprimeret"
af programudbyderen mhp transmissionen. Og komprimerer man det til en
væsentligt mindre DivX 4.12 fil vil man altid få kvalitetstab. (1 alm.
musikvideo fylder omkring 100 mb i fuld broadcast MPEG2 kvalitet)

TBC

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 19-01-02 12:01

> Jeg har et Hauppauge PVR, det er ok at se TV på, men hardware encodingen
er
> ikke noget at råbe hurra for.

Jeg downloadede et eksempel på Terminator 2, som var 'optaget' med PVR'en og
kvaliteten er som du siger ikke noget at råbe hurra for.
Mon Matrox G400 Marvel er bedre, anyone ??????

> Jeg har også et Hauppauge DVB-s kort, og det er sku sager. Det optager
100%
> tabsfrit og fuldstændigt identisk med MPEG2 streamen fra programudbyderen.

DVB-S'en kan vel kun bruges til digital satelit-modtagelser og ikke almen
fx. DR1... vha. VHF båndet eller hvad det nu hedder. ?
Desuden har jeg kabeltv, hvor jeg bor - og sætte en parabol op, nænæ det må
man ikke. Så DVB-S'en kan jeg vel ikke bruge... ? :(

Mvh
Kim

Fra : TBC

Dato : 20-01-02 00:39

> [...]

og
> kvaliteten er som du siger ikke noget at råbe hurra for.
> Mon Matrox G400 Marvel er bedre, anyone ??????

Der er MANGE settings på PVR. du skal helst op på min 8Mbit/s før en MPEG2
fil ser bare nogenlunde ordentligt ud med PVR, men det er der mange der ikke
syntes om idet en times TV da hurtigt kan komme op på en enseelig størrelse
(Giga Bytes). Det største problem er nu fortsat Farve distortion, for det er
der under alle settings, selv om de laveste er for ringe til at du overhoved
kan se det.

> [...]
> Desuden har jeg kabeltv, hvor jeg bor - og sætte en parabol op, nænæ det

> man ikke. Så DVB-S'en kan jeg vel ikke bruge... ? :(

Alle danske TV stationer (undtaget HELT lokale som f.eks (K)Anal København)
sender også over sattelit.
Men jo, du skal have en parabol for overhovedet at drage nytte at et DVB-s
kort. Den modtager nemmelig digitale signaler fra satteliter der sender i
frekvensområdet som reglen omkring 12 Ghz, hvor der med f.eks kabel-TV's
VHF, modtages analoge udsendelser i frekvensområdet nede omkring 200 Mhz.

TBC

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 10:52

> ...så jeg har snævret mig ned to 2 muligheder - begge med HW MPEG2
> - Matrox G400 Marvel, som jeg vel kan finde brugt.

Den har "kun" MJPEG komprimering -det fylder mere end mpeg da hver frames
pakkes for sig og der ikke pakkes i tid som i mpeg. Til gengæld er det bedre
til redigering.

/Anders Majland

Fra : Thf

Dato : 21-01-02 16:45

>NB: Min PC er:
>dual celeron 533 Mhz
>512Mb Ram
>2 stk. IBM 75GXP 75Gb i raid 0
>Matrox G450 Dualhead

Jeg købte et brugt Pinnacle DC10+ for 900- her på nettet og der er perfekt.
Det grapper uden tab af frames, i bedste kvalitet og lyd.
Og tilbage til vhs igen er også ok, men det kræver en mega stor HD
da det fylder meget.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 21-01-02 17:35

Pinnacle'en har jo ikke TV-tuner, så hvis man skal optage en TV udsendelse,
skal man vel have en video (med indbygget tuner) stående som smider signalet
ind i Pinnacle'en, som derefter grabber...
Har du nogen erfaringer med dette & kvaliteten af dette ?
Kan du desuden lave noget hi-de-li-hut, så kan 'se' TV på PC'en. Fx. trykke
'record & pause' på Pinnacle'en så signalet går igennem - og hvordan er det
??

NB: Jeg mener Pinnaclen har hardware decoder - er det ikke sandt ?

Mvh
Kim

Fra : Thf

Dato : 21-01-02 21:17

>Pinnacle'en har jo ikke TV-tuner, så hvis man skal optage en TV udsendelse,
Det er rigtigt.
>skal man vel have en video (med indbygget tuner) stående som smider signalet
De fleste har også en video i forvejen, det regnede jeg med, kortet er
decideret til videoredigering.
>ind i Pinnacle'en, som derefter grabber...
Jeg har et S-video kabel fra stuen til mit PC rum.

>Har du nogen erfaringer med dette & kvaliteten af dette ?
Der er lige så godt som det du optager, du taber ingen kvalitet
ihvertfald intet mine øjne kan observerer.
Jeg går ud fra at det er grunden til at den samplede film fylder så meget.
Men det er der nok andre der kan forklarer mere specifikt om.

>Kan du desuden lave noget hi-de-li-hut, så kan 'se' TV på PC'en. Fx. trykke
>'record & pause' på Pinnacle'en så signalet går igennem - og hvordan er det
>??
Ja da, man bruger bare VidCap, det virker som et tv.
Vidcap er en miniversion af Studio softwaren, som så fint kan bruges
som monitor.(768x566)
Jeg smider lige et snapshot fra Viscap i dk.binaer med navnet "pdc10"
Øvvv,,
Jeg ville gerne, men jeg kan ikke uploade, jeg for fejl, beklager.

>NB: Jeg mener Pinnaclen har hardware decoder - er det ikke sandt ?
Mjpeg, mener jeg der er.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S