Rødpunkt sigte der virker / til ingen peng~
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 18-01-02 12:20

Forleden skulle jeg med den lille af drengene ind og købe en af de her
moderne softgun pistoler der skyder med små hvide kugler i 0.20 eller 0.30
gram og jeg kikkede lidt forundret rundt i butikken også at der på hylden
var noget der lignede et rødpunkts sigte med drejbar skive på toppen. Jeg
fik denne her fyr i fingrene og den virkede ikke som noget nurnberg kram men
som noget der godt kunne virke og det viste sig at det var muligt at
indstille den røde lys pris på 7 niveua og det var muligt med højre /
venstre samt op / ned justering og montagen var lige til at skrue på min
Anschutz salonriffel derhjemme....og det utrolige den koster under 600,.-kr
og den virker bare rigtig godt på salonriflen , det er ikke noget problem
med dette sigte at ramme plet på 30 - 40 - 50 meter ....
Hvis der er nogen der kunne tænke sig at se dette vidunder kan jeg e-maile
et billede af den , for jeg ville ikke lægge et billede ind på nyhedsgruppen
, men jeg ved der er mange der godt kunne tænke sig et sådant sigte til
salon eller luft bøssen og jeg tror ikke det ville være noget problem at
montere den på en drilling eller bockflint...

--
Med Venlig Hilsen
Claus & Betina Nielsen

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-01-02 15:08

Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> salon eller luft bøssen og jeg tror ikke det ville være noget problem at
> montere den på en drilling eller bockflint...

Hvorfor skriver du dette i en jagtgruppe?
Det er ikke tilladt at drive jagt med elektroniske sigtemidler påmonteret
sine våben.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Riis

Dato : 18-01-02 15:55

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a29a7t$fm8$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Hvorfor skriver du dette i en jagtgruppe?
> Det er ikke tilladt at drive jagt med elektroniske sigtemidler påmonteret

Hej Alex, er du ikke galt på den her, det er da tilladt med lys i en
sigtekikkert, hvor imod lazersigte så vidt jeg ved, ikke er tilladt, men det
er også noget helt andet.

Med hensyn til den her omtalte så er det meget muligt den kan holde til at
skyde med salonriffel, men derfor er det absolut ikke sikkert den kan holde
til et luftgevær hvor rekylen er væsentlig højere, og jeg vil også have mine
tvivl på en drilling hvis den ikke er beregnet til det, men det er så en
halt anden sag.

Niels Riis

(der beundres næsegrus af visse andre i denne gruppe )

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 20-01-02 23:32

Hej med dig,,,

Er det dig eller mig der skal til at tage min jagtprøve om her...Claus

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-01-02 08:07

"Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med dig,,,
>
> Er det dig eller mig der skal til at tage min jagtprøve om her...Claus

Det kan da godt være det er mig, ud fra de svar der er kommet indtil nu

Jeg forholder mig blot til "Bekendtgørelse af lov om våben og
eksplosivstoffer"

§1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil
bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
-klip-
stk 9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk
lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til
montering på skydevåben eller armbrøster

Så er det jo et fortolkningsspørgsmål om lys i en kikkert falder ind under
ovennævnte. Men jeg bøjer mig da gerne, selvom jeg nok ikke får brug for de
udvidede muligheder.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Idar Iversen

Dato : 21-01-02 08:13

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> wrote in message
> [...]

> ovennævnte. Men jeg bøjer mig da gerne, selvom jeg nok ikke får brug for

Et rødpunktsikte er ikke infrarødt, ikke lysforsterkende og ikke har det
heller lysstråle. Merkelig at "lysstråle" ikke er lov i DK, i Norge er laser
lov, men det er jo ikke brukbart til noe som helst.

/ii

Fra : Henrik

Dato : 23-01-02 13:00

Grunden til, at de ikke er omfattet er, at et rødpunktssigte ikke udsender
nogen lysstråle eller har elektronisk lysforstærkning indbygget. Det er
menes er reelle lasersiger samt natkikkerter.
MVH
Henrik

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-01-02 11:56

"Henrik" <henrikvk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen lysstråle eller har elektronisk lysforstærkning indbygget. Det er
> menes er reelle lasersiger samt natkikkerter.

Tak for et klart svar.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 21-01-02 12:17

Ja det er heller ikke til at finde ud af, for jeg kan godt se at det du
siger står jo på sort og hvidt , men jeg er sikker på at når de sælges
lystigt hos førende jagtforretninger så er der noget om at de ikke er med i
dette cirkulære

MVH..Claus

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-01-02 14:05

> [...]
> siger står jo på sort og hvidt , men jeg er sikker på at når de sælges
> lystigt hos førende jagtforretninger så er der noget om at de ikke er med

Er der ikke en jagtbar,....øhh jeg mener jagtberettiget jurist der læser
denne NG, der kan gøre det lidt klarere?

vh
Alex

Fra : Erik Prestmo

Dato : 21-01-02 23:50

> "Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der ikke en jagtbar,....øhh jeg mener jagtberettiget jurist der læser
> denne NG, der kan gøre det lidt klarere?

Det er feigt å gjemme seg bak en jurist, når man hgar demonmstrert at man
ikke kan lese!

Kan du stave "jeg tok feil" 500 ganger og spare deg det advokatsalæret?

Billigere blir det ikke!

ep

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-01-02 11:55

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev

> Det er feigt å gjemme seg bak en jurist, når man hgar demonmstrert at man
> ikke kan lese!
>
> Kan du stave "jeg tok feil" 500 ganger og spare deg det advokatsalæret?
>
> Billigere blir det ikke!

Måske du skulle orientere dig lidt på http://www.usenet.dk/netikette/
Der vil du kunne se en hel masse gode ting om bl.a. hvad der er on topic, og
at kommentarer om andre skribenters læseevner eller mangel på samme er
dårlig opførsel. Så skal jeg nok afholde mig fra at kommentere "hgar" og
"demonmstrert".

FUT: news:dk.admin.netikette

Alex.

Fra : Henrik

Dato : 18-01-02 20:53

Hej
Der er ikke noget lovmæssigt imod rødpunktssigter, selvom jeg ganske vist
har hørt om politikredse der vist har fortolket regler forkert.... Jeg vill
heller ikke montere den på en kraftigere riffel, men det kan jo kun komme an
på en prøve. Jeg har monteret et rødpunktsigte på et jagtgevær som et
forsøg, men jeg må erkende, at det skal være den slags hvor man kigger
igennem en plade og ikke dem der ligner en traditionel kikkert. Jeg havde
simpelthen for svært ved at følge duen, da der er for meget af selve kikkert
røret der forstyrrer synsfeltet. Men til sigtet skydning med jagtgevær
virkede det rigtig godt. Det er bla. der, at man finder ud af, at højre og
venstre løb ikke skyder samme sted......
MVH
Henrik

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-01-02 23:50

"Henrik" <henrikvk@post.tele.dk> wrote in message news:3c4884e7$0$89069

> Det er bla. der, at man finder ud af, at højre og venstre løb ikke skyder
samme sted......

Det skulle det da meget gerne gøre, efter mine fattige begreber. I hvert
fald tilnærmet samme sted. Har du haft adskilt løbene, evt. ved brunering?

mvh
Kim Frederiksen

Fra : J Nielsen

Dato : 20-01-02 10:53

On Sat, 19 Jan 2002 23:50:27 +0100, "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk>
wrote:

>samme sted......
>
>Det skulle det da meget gerne gøre, efter mine fattige begreber. I hvert
>fald tilnærmet samme sted. Har du haft adskilt løbene, evt. ved brunering?

Det er ikke ualmindeligt at geværer, der har været i amatørhænder for at blive
boret op, skyder skævt. For at trangboringen skal flugte med løbets
inderdiameter skal udboringen foregå fra kammerenden og rivalen (det skærende
værktøj) bør være forsynet med et styr som centrerer den i løbet.

Hvis trangboringen afviger blot 0.5 grad fra løbets centerlinie, vil
træfpunktet afvige ca 25 cm på 30 meters afstand!

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 20-01-02 00:14

On Fri, 18 Jan 2002 20:52:30 +0100, "Henrik"
<henrikvk@post.tele.dk> wrote:

<angående rødpunksigte>

>Men til sigtet skydning med jagtgevær
>virkede det rigtig godt. Det er bla. der, at man finder ud af, at højre og
>venstre løb ikke skyder samme sted......

!!

det lyder uhyggeligt

hvor meget afvigelse er der på f.eks. 25 meters afstand?

--
"Enighed gør stærk, men for det meste også blind".
Sigmund Graff

Fra : Henrik

Dato : 20-01-02 17:09

Jagtgeværet var et gammelt spansk S/S med fuld og 3/4 boring (i følge
stempler). Jeg har ikke forsøgt at ændre på choken, men det kan være at
tidligere ejere har. Jeg mener at huske, at det ene løb skød ca. 25cm skråt
nedad til højre for det andet løb. Afstanden var ca. 15m. Men fejlen kan
også skyldes dårlig kvalitet således at det altid har været sådan. Det er
ikke alle spanske våbenfabrikker der får ros for kvaliteten.
MVH
Henrik