DVD og Områdekoder
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-02 02:37

Ja, undskyld mig, der er sikkert blevet spurgt om dette før.

Jeg har lige lagt "Bænken" ind på PB'ens drev for at se den. (OT): Har
meget store forventninger til filmen. Glæder mig. Jesper Christensen er
simpelthen ... så super dygtig en skuespiller.

Men så siger popup vinduet, at skiven vil stille _drevet_ til en
områdekode, den giver kun ét valg: område kode 2. DVD Player hjælp er
ikke megen hjælp. Det der egentlig 'skræmmer' mig er, at der begge
steder gøres opmærksom på, at der kun er mulighed for at stille på
områdekoden 5 gange. Derefter er drevet fastlåst. Uha. Det lyder altså
truende.

Fastlåst?

Er danske film områdekode2 ?

Er det sådan at jeg får mulighed for at indstille 5 områder (regioner) ?
- og derefter ikke kan spille film fra et eksotisk land: eksempelvis
område 27 (=Muroroa ???). Det kunne være interessant, og man kan jo
aldrig vide om der dukker en sådan film op .... :) og jeg ved jo ret
beset ikke hvor mange områdekoder der er, og hvad de måtte dække.

Er der ikke noget med at gøre drevet regionsfrit?

teknik:
PB G4 550
MacOS 10.1

PS.: det er mange spørgsmål, men de er jo vigtige, da jeg kan komme på
biblioteket og låne flere film ... next step: sætte PB'en sammen med
vores (gamle) TV.

På forhånd: tak !

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 03:16

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> steder gøres opmærksom på, at der kun er mulighed for at stille på
> områdekoden 5 gange. Derefter er drevet fastlåst. Uha. Det lyder altså

ja, find et pach der gør dit drev regionsfrit på nedenstående url.
Læs dokumentationen _grundigt_ inden du går i gang.

<http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/dvd/ldvdf.htm>

> Er danske film områdekode2 ?

ja, film udgivet i europa er region 2, film udgivet i nordamerika er
region 1. Hvis du vil se de nyeste eller special udgivelser er der
oftest tale om parallel importerede film fra de nordamerikanske eller
sydøstasiatiske markeder (som også har egen regionskode)

Det er filmselskabernes måde at forhindre parallelimport af film som
endnu ikke er nået ud i biograferne.

> [...]
> aldrig vide om der dukker en sådan film op .... :) og jeg ved jo ret
> beset ikke hvor mange områdekoder der er, og hvad de måtte dække.

amerikanske film udgivet herhjemme er også region 2.

alle film på de danske biblioteker (vidste ikke at de førte DVD film) og
videoudlejnings butikker er region 2, eller ikke regionsbeskyttede.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-02 11:46

> [...]
> oftest tale om parallel importerede film fra de nordamerikanske eller
> sydøstasiatiske markeder (som også har egen regionskode)

Morten altså! Du skal da bilde Mich. ind, at han fremover kun kan se
danske film i farver produceret efter 1990, hvis hans drev bliver låst
til region 2. Og hvis den femte film, han ser, er en film af Fellini,
kan han kun se italienske film fremover.

> [...]
>
> alle film på de danske biblioteker (vidste ikke at de førte DVD film) og
> videoudlejnings butikker er region 2, eller ikke regionsbeskyttede.

Så hvis man er en almindelig pæn forbruger, der kun får film gennem de
officielle kanaler, så er det ikke nogen gene, at drevet er regionslåst,
hvis jeg har forstået ret. Kan man låse et drev op igen, hvis det er
blevet låst?
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 12:17

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> til region 2. Og hvis den femte film, han ser, er en film af Fellini,
> kan han kun se italienske film fremover.

Det ville ikke just være et worst case senarie, Italien er stadig
producent af vigtige og vidunderlige film, eks "L'America" og "jeg
elsker soldater", begge fra midten af halvfemserne - ups jeg var næsten
ved at glememe den dejlige Roberto Begnini film fra koncentrations
lejeren, og så er der selvfølgelige den vemmeligste film der nogensinde
er lavet, er der nogen som har set "soldo"?

NB. du er sørme ondskabsfuld over for din medjyde her sidst på ugen...
Er der ike mnoget med at du skulle låne ham en telefonledning? Pas ved
overdragelsen, sådan en sag kan være livsfarlig i de rette hænder.

> Så hvis man er en almindelig pæn forbruger, der kun får film gennem de
> officielle kanaler, så er det ikke nogen gene, at drevet er regionslåst,
> hvis jeg har forstået ret.

Jo, for det første: Parallel import er ikke ulovligt! Filmselskaberne
bestemmer hvilke film der er på markedet, men det forhindrer ikke deres
grosister i at exportere små oplag.

eks. er "Riget" ikke udgivet i Europa, eneste version stammer fra
Hongkong, dvs du kan ikke se de to pragtfulde danske film på en DVD
afspiller der er låst til region 2

Et andet element er kvaliteten af DVD film, eks har firmaet som har
rettighederne til den Engelske film "Elisabeth" i Europa, valgt ikke at
ofre så mange recurser på MPG kodningen, som dem der ejer rettighederne
til det amerikanske marked - billedkvaliteten af den europæiske
udgivelse er synligt dårligere (mørke nuancer bliver bare sort i sort
osv.)

Endnu et ellement kan være indholdet af en film, på mange udgivelser i
danmark/europa er lydspor og ekstra materiale skrottet. Enkelte
udgivelser er i 3:4 format frem for 16:9 osv.

> Kan man låse et drev op igen, hvis det er blevet låst?

Ja, det kan sendes til fabrikken men dog kun fem gange. Naer ikke hvad
det koster...

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

> Det ville ikke just være et worst case senarie, Italien er stadig
> producent af vigtige og vidunderlige film, eks "L'America"
(OT) l'America er nu vist fra firserne? Det var et brag af en film.

> og så er der selvfølgelige den vemmeligste film der nogensinde
> er lavet, er der nogen som har set "soldo"?

Soldo? Kender den ikke .... hvordan væmmelig?

> NB. du er sørme ondskabsfuld over for din medjyde her sidst på ugen...

medjyde? Må jeg be' om mine himmelblå (cykelpedaler). Han bor her sgu'
da bare*. Men han har et temperament der passer fint med os. Igen: vi er
jo alle jyder for Herren (og, nej, denne gang er det altså ikke Martin)

* han har fået en slags tålt ophold og blev vistnok sammenført før de
nye regler. Nå, men han kunne nok få sig et af de nye Green Cards. Der
er lægemangel i det kystnære Jylland.

> Er der ike mnoget med at du skulle låne ham en telefonledning? Pas ved
> overdragelsen, sådan en sag kan være livsfarlig i de rette hænder.

Nu du nævner det. 1) jeg får ikke brug for den ekstra telefonledning,
men det ved Henrik ikke endnu. 2) Bruge ledning? Du nævner selv et andet
udemærket redskab.
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 09:06

> (OT) l'America er nu vist fra firserne? Det var et brag af en film.

93/94, den forgår i Albanien anno 91 lige efter komunisternes fald.
<http://allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=FLamerica>

Nu jeg nævner de nyere italienske film bør "det tyrkiske bad" som vist
var den størtse succes herhjemme selvfølgelig også med.

> Soldo?

ups, jeg var for hurtig på aftrækkeren - Den hedder selvfølglig "Salo"
(Salò o le 120 giornate di Sodoma) og er instrueret af Pasolini i 76,
den havde repremiere i Vester Vov-Vov for 3 år siden.
<http://allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=A42652>

> Kender den ikke .... hvordan væmmelig?

Jeg havde opkastnings fornemmelser under 3/4 af filmen, og meget svært
ved at understrykke dem når de "rørte i grøden" lige før måltiderne...

> * han har fået en slags tålt ophold og blev vistnok sammenført før de
> nye regler. Nå, men han kunne nok få sig et af de nye Green Cards. Der
> er lægemangel i det kystnære Jylland.

jeg tror at han og konen er blevet familiesammenført og havnet i
Jylland efter det nye tilknytningskrav (det er jo uden betyning at man
han levet hele livet i KBH/danmark)

> 2) Bruge ledning? Du nævner selv et andet udemærket redskab.

tager det ikke for langt tid og får man ikke snavs på fingrene?

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 17:58

> 93/94, den forgår i Albanien anno 91 lige efter komunisternes fald.
> <http://allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=FLamerica>

Gonk! Det er lyden der fremkommer når jeg banker hovedet ned i
bordpladen. Jeg forvekslede l'America med en anden film.

> [...]
> (Salò o le 120 giornate di Sodoma) og er instrueret af Pasolini i 76,
> den havde repremiere i Vester Vov-Vov for 3 år siden.

Korrektion: Jo, jeg kender den. Pasolini havde jo en vis 'smag' for det
ulækre. Jo, den var væmmelig. Ganske enkelt.

> tager det ikke for langt tid og får man ikke snavs på fingrene?

Ja og nej. Henrik er da normalt velsoigneret, men jeg hvis jeg fanger
ham i cykelkælderen ....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 18:20

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Gonk! Det er lyden der fremkommer når jeg banker hovedet ned i
> bordpladen. Jeg forvekslede l'America med en anden film.

Sergio Leone "Once upon..."? Den er godt nok engelsk sproget og med
Amerikanske skuespillere - Jeg ved dog ikke om den er italiensk eller
fra Hollywood

> Korrektion: Jo, jeg kender den. Pasolini havde jo en vis 'smag' for det
> ulækre. Jo, den var væmmelig. Ganske enkelt.

forestil dig hvordan den tage broden af en sjov fredag aften i byen

> Ja og nej. Henrik er da normalt velsoigneret, men jeg hvis jeg fanger
> ham i cykelkælderen ....

Det lyder spændende - Især conceptet med at du ved, at han læser med; er
det ikke et af Hollywoods yndligstemaer? Psykopaten der sender
leadetråde til offer eller politi om sit næste skridt.

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-01-02 10:05

> [...]
> (Salò o le 120 giornate di Sodoma) og er instrueret af Pasolini i 76,
> den havde repremiere i Vester Vov-Vov for 3 år siden.

Godt råd: Lad være med at se den.

Selv hvis man er over 18 når man ser den, får man mareridt af den i
årtier bagefter.

> Jeg havde opkastnings fornemmelser under 3/4 af filmen, og meget svært
> ved at understrykke dem når de "rørte i grøden" lige før måltiderne...

Åh, lortemåltidet. Der var /langt/ værre seancer.

Unge drenge og piger der nøgne tvinges til at agere hunde. Ned på alle
fire, i hundehalsbånd. Spise som hunde - mad der viser sig at være fuld
af nåle, som går ind i tunge og mundhule.

Eller afslutningen. Piger i baggrunden, hængt i en galge. En dreng,
nøgen, spændt fast til fire pæle på jorden. Smiler håbende til
fascisten, der smiler igen. For derefter at piske drengen, før han
voldtager og til slut dræber ham.

Lad være med at se den. Den eneste grund til at den blev vist, var at
Pasolini kort efter blev myrdet af en 17-årig trækkerdreng.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Morten altså! Du skal da bilde Mich. ind, at han fremover kun kan se
> danske film i farver produceret efter 1990, hvis hans drev bliver låst
> til region 2.

Og den tror du, Henrik, at jeg var gået på? Vel lytter jeg til Morten og
stoler på hans oplysninger, men den der ? Den var jeg nok ikke gået på -
trods alt.
Desuden ville det være lidt svært at undvære gamle sort hvide .... det
kunne f.eks. være ret spændende at se nogle Dreyer film igen.

>Og hvis den femte film, han ser, er en film af Fellini,
> kan han kun se italienske film fremover.

Fellini er da fint nok, meeeen at være låst til italienske film alene
ville nok være lidt for indsnævret.

Sidde her og råbe "stronzo" efter drevet i den nye? (ha, Henrik, der fik
du noget at søge efter i ordbøgerne)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

> ja, find et pach der gør dit drev regionsfrit på nedenstående url.
> Læs dokumentationen _grundigt_ inden du går i gang.
>
> <http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/dvd/ldvdf.htm>

Tak, og jeg skal nok RTFM - for en gangs skyld :)

<snip> en masse gode oplysninger

Meget informativt og pædagogisk, tak.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 03:20

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> teknik:
> PB G4 550
> MacOS 10.1

Find ud af hvilket fabrikat dit DVD drev er, samt model nummer og
firmware, så skal jeg tjekke om der er kommet et pach til dit drev.

Det kan finde infomationerne i '/Applications/Utilities/Apple System
Profiler.app' - klik på fanebladet 'Devices and Volumes' (oversæt selv
til dansk)

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

> [...]
>
> Det kan finde infomationerne i '/Applications/Utilities/Apple System
> Profiler.app' - klik på fanebladet 'Devices and Volumes' (oversæt selv

Under "Enheder" (ikke _min_ oversættelse :)) står der:
atapi ( er det edb'sk for apati? Undskyld, jeg kunne ikke lade være)
HA18
DVD-ROM SR-8187
MATSHITA

Noget genkender jeg og noget er det rene volapyk. Men tak dit tilbud om
hjælp.
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 09:06

> [...]

> DVD-ROM SR-8187
> MATSHITA
>
> Noget genkender jeg og noget er det rene volapyk. Men tak dit tilbud om

Du er sørme heldig:

You can make your drive region free (RPC-1) by using this
Patched XA18 RPC-1 firmware (Mac version) - patch by XVI.
To be installed correctly, a drive region code must be selected before
using the patched XA18 firmware. RPC-2

brug denne: <http://digilander.iol.it/zozo00/SR8187_XA18.sit>

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 23:38

> Du er sørme heldig:

Heldet følger - som bekendt - de tossede :)

Tak

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 00:20

Nu fik jeg det ordnet, tror jeg nok. Aner ikke hvordan man tjekker det?
Men fik da set The Green Mile (elendig historie men godt skuespil) ...
det var en region 2 film, så deeeeet ... var ikke den store udfordring
for drevet :) Underteksterne var ikke undertekster, men sådan nogle
brudstykker af tekster i højre side af billedet. Ringe DVD-kvalitet
eller (min) indstillingsfejl?

Jeg skal vel ud og have fat i en DVD fra en eksotisk region, eller hvad?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-02 01:13

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg skal vel ud og have fat i en DVD fra en eksotisk region, eller hvad?

Så kan jeg anbefale "Bornholms stemme". Den er faktisk sjov.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 14:58

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Så kan jeg anbefale "Bornholms stemme". Den er faktisk sjov.

Det er den. Men det var nu ikke liiiiige den slags region, jeg mente :)
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-02 17:40

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det er den. Men det var nu ikke liiiiige den slags region, jeg mente :)

Du sagde da: "eksotisk".
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 08:56

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg skal vel ud og have fat i en DVD fra en eksotisk region, eller hvad?

prøv denne:

<http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/DVDInfo_2.0.3.sit>

den dutter kun i Mac OS 9...

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 14:58

> prøv denne:
>
> <http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/DVDInfo_2.0.3.sit>
>
> den dutter kun i Mac OS 9...

Jo, men, Morten, den du gav tidligere i tråden var til OSX, og det er
den, jeg har 'kørt' ..... men, OK, jeg skal nok lige kigge på denne.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 15:01

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jo, men, Morten, den du gav tidligere i tråden var til OSX, og det er
> den, jeg har 'kørt'

pointen er at denne kan fortælle dig om dit drev rent faktsik blev
regionsfrit... (der er sikkert også andre programmer der kan)

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 22:07

> pointen er at denne kan fortælle dig om dit drev rent faktsik blev
> regionsfrit... (der er sikkert også andre programmer der kan)

Har nu testet den i ren MacOS 9.x kna den køre fra Classic under X'eren?
Desværre viser den, at jeg ikke har gjort dreveet regionsfrit. Det er
RPC-2 (region-locked). Den skriver at firmwaren er HA 18 (nu er der vel
ikke gået oksehudsklædte voldsmænd i min 'puter?:))

Skal jeg køre SR-8187 XA18 igen under MacOS X? Mener at jeg fulgte
forskrifterne, men der kom nu også en eller anden fejlmedd. ..... leder
lige ... ovre på den anden maskine ... åh,jo:
"DVD Region is not installed you may still ....." det lyder jo
væmmeligt. For jeg mener at have installeret den. DObbeltklikkede i
mappen REgion 1.0.8 på ikonen "Region" og så kørte den bare ..... indtil
ovenn. fejlmedd.

Men nu ser det meget besynderligt ud. Jeg har lagt mappen SR-8187 XA18 i
Apllicationsmappen (X'erens) og når jeg klikker på mappen kommer der en
masse rødst krimskrams i næste niveau og langt nede i lilsten kommer der
så mapper med DVD Info, Read Me, Regions 1.0.8 og Region Switch 1.0.3
samt et Classic program ved navn Matsushita SR-8187 XA18 .... men den er
jo klassik, så det er vel ikke den, jeg skal køre? Nå det ser nu også ud
til at de andre er Classic ?

Nu er jeg noget mere forvirret. Skal de der Classic ting køres i Classic
under MacOS X ? Eller skal jeg starte i ren MacOS 9.x (nej, det lyder
lidt for usdnasynligt, selv for mig).

Har lige kørt DVD Info, den siger: "No DVD Region Manager found" .... så
det er jo nok rigtigt, at den ikke er installeret. Øv. Jeg kan altså
slet ikke finde drevet med Info'en - og jeg har endda lagt et medium (en
film) i drevet som anbefalet.

Hvordan kommer jeg videre - til et vellykket resultat (en regionsfri
spiller)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 22:38

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

[klip] en hel masse sjov, som jeg ikke orker at gå ind i på dette
tidspunkt af døgnet..

> [...]
> samt et Classic program ved navn Matsushita SR-8187 XA18 .... men den er
> jo klassik, så det er vel ikke den, jeg skal køre? Nå det ser nu også ud

det er "brug og smid værk programmer" - de skal kun bruges én gang.

> Nu er jeg noget mere forvirret. Skal de der Classic ting køres i Classic
> under MacOS X ? Eller skal jeg starte i ren MacOS 9.x (nej, det lyder
> lidt for usdnasynligt, selv for mig).

du skal starte i mac OS 9, også selv om det lyder usansynligt...

- classic miljøet kan i lighed med andre mac os x programmer ikke
kommunikere direkte med hardware.

> [...]
> det er jo nok rigtigt, at den ikke er installeret. Øv. Jeg kan altså
> slet ikke finde drevet med Info'en - og jeg har endda lagt et medium (en

igen, du kan ikke tilgå hardware direkte fra Classic, det skal gøres
enten med ægte mac OS X programmer (der kommunikerer med hardware via
mach kernen) eller som i dette tilfælde ved at boote i Mac OS 9

> Hvordan kommer jeg videre - til et vellykket resultat (en regionsfri
> spiller)?

boot i mac OS 9
læs "red me filen" grundigt
kør "Matsushita SR-8187 XA18" (husk at gemme ".out dokumentet")
genstart i mac OS 9
tjek om dit drev er regionsfrit med "DVDinfo"
genstart i mac OS X

- vupti

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-01-02 21:20

> [klip] en hel masse sjov, som jeg ikke orker at gå ind i på dette
> tidspunkt af døgnet..

Forstår jeg godt.

> det er "brug og smid værk programmer" - de skal kun bruges én gang.

Det var ny viden for mig. Men det lyder indlysende, lige som med
engangsbleer

> [...]
> kør "Matsushita SR-8187 XA18" (husk at gemme ".out dokumentet")
> genstart i mac OS 9
> tjek om dit drev er regionsfrit med "DVDinfo"

Må jeg godt blive lidt i OS9? Det er så hyggeligt og alt er så bekendt

> - vupti

Ja, se dét var en opskrift der duede :) I hvert fald var det -vupti
Tak for hjælpen, Morten og undskyld, at jeg var lidt langsommelig. Nu er
drevet regionsfrit.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 22:43

> Må jeg godt blive lidt i OS9? Det er så hyggeligt og alt er så bekendt

lad gå...

> Ja, se dét var en opskrift der duede :) I hvert fald var det -vupti
> Tak for hjælpen, Morten og undskyld, at jeg var lidt langsommelig. Nu er
> drevet regionsfrit.

Opereationen lykkedes, men overlevede patienten?

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-01-02 23:24

> Opereationen lykkedes, men overlevede patienten?

Tjah, den der DVDINfo meddelte, at drevet er regionsfrit. Men jeg har
ikke prøvet drevet endnu.
Håber stærkt på, at Dr. Monster vil få gang i cyklen. Når han så har
været med i Bornholm Rundt ville han vist tage en eksostisk film med
hjem. Region 12?

Men er patienten = PB'en, så ser den da godt ud. Den skulle dog
efterfølgende have en transfusion. Men det klarer strømforsyningen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 23:25

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men er patienten = PB'en, så ser den da godt ud. Den skulle dog
> efterfølgende have en transfusion. Men det klarer strømforsyningen.

Hvad med doktoren? han led tydeligvis af hjemve...

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-02 01:46

> Hvad med doktoren? han led tydeligvis af hjemve...

Ser NU, hvorfor du skriver dette. Men det var nu lige et fremtidsønske
og en kommentar til Dr. X-ray. Han har i en anden tråd grinet lidt af
mit udtryk med en film fra en eksotisk region .... jeg mente en DVD
region og han anbefalede filmen "Bornholms stemmer" .... derfor mine
indforståede bemærkninger. De var nok lidt for indforståede. Undskyld.

Men det er altså NU. Jeg havde tidligere skrevet en opklarende teskt.
Den lader vi lige stå et øjeblik nedenfor.

venlige hilsner, Mich.

PS:
§$"#¤& ....Ikke forstået (som de _skal_ sige i militæret)

Patienten = PB'en = gjort regionsfri med DVDvidunderet = er tjekket med
DVDinfo'en = er (forhåbetlig) sund og rask !

Doktoren? = Monster - var ikke med ved operationen.
Jeg er ikke selv særligt meget doktor, selvom jeg ofte bliver tituleret
sådan i udlandet, men hvad fxxxxx ved de udlændinge om danske titler?
"De skal bare blive hjemme, skal de, de der udlændinge, eller blive i
deres allermest nære nærområde, skal de" - kan jeg høre det skingert i
baggrunden. Det er naturligvis ikke i 'vores' NG, men et par stykker af
de andre ;-(
Næ. nej, doktoren er vel dig? Du gav den rigtige medicin (den var
ovenikøbet receptfri og derfor fuldt lovlig)
Men du taler vel ikke om dig selv i 3. person? Og hvorfor 'hjemve' ?
Du sidder vel hjemme på din adresse med din .... nu på iceBook ... og
føler dig hjemme.
Undskyld, Morten den med iceBooken var måske _for_ ond? Vi har ikke
rigtig hørt om den er blevet kureret.
Men tak igen for hjælpen. ....
§$!"#¤

og sikke da noget pladder. Bortset fra den næstsidste linie !
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 02:10

> Ser NU, hvorfor du skriver dette. Men det var nu lige et fremtidsønske
> og en kommentar til Dr. X-ray.

tNu tvar tdet tikke tliiiige tden tdoktor tjeg ttænkte tpå. tNej tfor
tpokker tda! tDen tdokter ter tjo tfarlig tfor tbåde tliv tog ti
tsærdeleshed tfor tlemmerne, than tmå thjertens tgerne tforblive ti tdet
tvestjyske, tog tdermed tlangt tvæk tfra tmig...

NB. Jeg må hellere demonstrere at t-fingeren virker inden han får flere
gode ideer.

> Patienten = PB'en = gjort regionsfri med DVDvidunderet = er tjekket med
> DVDinfo'en = er (forhåbetlig) sund og rask !

doktoren = Micahel
hjem = Mac OS 9

> og sikke da noget pladder. Bortset fra den næstsidste linie !

oss' i den grad

PS. Kender du den om pigen der ikke kan sige ?

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-02 01:08

> PS. Kender du den om pigen der ikke kan sige ?

Nej, men jeg har en levende fantasi, tror jeg nok.
Hvis det er den om hende, der ikke kan sige " ", så går den sådan:

"Hun skulle urinere, og bad om at få anvis# das Das.
Da hun kom derfra igen, sagde hun: skaldepande "

Hvis det ikke er den, så kom med din, jeg vilt jot tgerne høtret tdent
:)

Nu er det både regionsfrit og off topic. Længe leve Macfolket i
dk.edb.mac

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-02 01:11

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvis det ikke er den, så kom med din, jeg vilt jot tgerne høtret tdent
> :)

den er altså sådan her:

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-01-02 10:05

> Det kan finde infomationerne i '/Applications/Utilities/Apple System
> Profiler.app' - klik på fanebladet 'Devices and Volumes' (oversæt selv
> til dansk)

Hvad med denne:

DVD-R/CD-RW
Apples diskbrænder: Understøttet
unit 0
ata device atapi
device serial
device 1.49
Product DVD-RW DVR-103
Vendor PIONEER

===

På min G4/867.

Og på den opgivne hjemmeside kan man kun se én Pioneer:

Pioneer DVD-K11T (8X/32X) 1.03
(Known firmware : 1.02 / 1.03 / 1.04 / 1.05)
For drives with firmware 1.02 or 1.03, a version 1.03 RPC-1 is available
here. Patch by >NIL:
For drives with newer firmware like 1.04 or 1.05, a version 1.05 RPC-1
is also available on >NIL: page (be aware that the K11T 1.05 RPC-1 is
actually a disguised 1.03 RPC-1 firmware. This is because people with
the 1.05 RPC-2 firmware can't downgrade to 1.03, and there exists no
1.05 RPC-1 yet.)
RPC-2

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 13:01

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvad med denne:
>
> DVD-R/CD-RW
> Apples diskbrænder: Understøttet
> unit 0
> ata device atapi
> device serial
> device 1.49
> Product DVD-RW DVR-103
> Vendor PIONEER

<http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/dvd/dvdrf.htm>

flash det på en PC eller køb en billigt DVD drev der let kan gøres
regionsfrit. Jeg ville sikre mig at original firmwaren kunne gemmes så
man kan vende tilbage Apples firmware. det er et "halvdyrt" drev...

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-01-02 13:29

> <http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/dvd/dvdrf.htm>
>
> flash det på en PC

Det er altså det /interne/ drev, der følger med de nye, store G4ere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 13:53

> Det er altså det /interne/ drev, der følger med de nye, store G4ere.

det er jeg udemærket klar over...

(det tager 20 sekunder at pille det optiske drev ud af en G4)

<icq:131382336>

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 15-02-02 21:51

I Apple System Profil på min iBook600Combo står der flg.:

DVD-ROM-drev/CD-RW
Apples diskbrænder:Understøttet
unit 1
ata device atapi
device serial
device 1829
Product DVD-ROM SD-R2002
vendor TOSHIBA

Hvor findes en patch, der kan gøre det regionskodefrit? Jeg prøvede en
kammerats DVD-film sidste uge, og den var så region-1, så det er mere
relevant at have en regionsfri end man umiddelbart skulle tro.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 22:16

In article <B893332D.110D%henningpoulsen@mac.com>,
Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> kammerats DVD-film sidste uge, og den var så region-1, så det er mere
> relevant at have en regionsfri end man umiddelbart skulle tro.

Afhængig af den hvilken firmware drevet har (kan kun ses når der bootes
i mac OS 9 - du skal også boote i mac OS for at pache drevet):

<http://digilander.iol.it/firmware1/SD-R2002_XB29.sit>

<http://digilander.iol.it/firmware1/SD-R2002_XC30.sit>

Du skal også huske denne, hvis du bruger Mac OS X, idet softwareplayeren
skriver ændringerne til NVRAM hvis drevet er regionsfrit:

"http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/Region_X_1.0.2.pkg.sit"

Hovedsiden <http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/> burde stå i
den FAQ som vi aldrig har fået nosset os sammen til at skrive...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Steen Villumsen

Dato : 18-01-02 17:21

Hej Michael,

først lige et tillykke med din nye PowerBook! (Føler allerede at min
G4/400 er håbløst forældet...

Du har jo allerede fået svar på det med regionerne...

Da det nu er en Mac du har, tror jeg du skal kigge på
http://www.opuscc.com/download/ der har de alle mulige patches til alle
mulige drev (i alle mulige Mac'er).

/Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> først lige et tillykke med din nye PowerBook! (Føler allerede at min
> G4/400 er håbløst forældet...

Tak. Men du skal da ikke føle, at din "" er forældet. Se tråden om
Ethernet. Det er lykkedes mig (med hjælp) at sætte PB til min
Massey-Ferguson (7200/90) ... og jeg fornøjer mig fint med begge
maskiner.

> Da det nu er en Mac du har,

Selvfølgelig er det det .... jeg kunne ikke drømme om andre
personlige computere. En Windows styret maskine ville komme til at føle
sig meget alene her i huset. Den ville nok lide under almindelig
negligering fra "personalet". Den ville også føle sig som en underlig en
.... en "rødhåret" i selskab med dem med den "rette hårfarve" ....

>tror jeg du skal kigge på
> http://www.opuscc.com/download/ der har de alle mulige patches til alle
> mulige drev (i alle mulige Mac'er).

Tak for henvisningen. Jeg skal kigge interesseret på den.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-02-02 22:07

henningpoulsen@mac.com writes:
>Hvor findes en patch, der kan gøre det regionskodefrit? Jeg prøvede en
>kammerats DVD-film sidste uge, og den var så region-1, så det er mere
>relevant at have en regionsfri end man umiddelbart skulle tro.

Hvis den findes, så er det her:
http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/

Ben