Fælleseje, en arv og skilsmissedeling?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-02 00:01

Hej alle

Måske mangler der oplysninger, men jeg kan ikke skaffe flere.
Nogle generelle kommentarer vil også være velkomne:

To personer, A og B, har været gift i mange år med fælleseje. Et
par år før skilsmissen får A foræret en fjerdedel af et sommerhus
af sine forældre. Denne foræring er lavet efter bogen med
advokater og hele molesjasen. Der står 4 personer som ejere, men
B er ikke én af dem.

Ved skilsmissen kræver B nu godtgørelse for halvdelen af denne
fjerdedel. Er der basis for det?

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-01-02 10:22

On Fri, 18 Jan 2002 00:01:22 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Ved skilsmissen kræver B nu godtgørelse for halvdelen af denne
>fjerdedel. Er der basis for det?

Umiddelbart: Ja.

Medmindre der ved gavedispositionen (vedr. sommerhusandelen) er
truffet bestemmelse om særeje, indgår det i fællesejet og skal
følgelig deles.

Første undersøgelse må handle om, hvorvidt gaven var givet med
særejeklausul.

--
Jakob Paikin

Fra : Kiksekage

Dato : 18-01-02 20:53

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:jmle4ucjbuhurilchpsatml5l978aukiib@news.stofanet.dk...
> Ved skilsmissen kræver B nu godtgørelse for halvdelen af denne
> fjerdedel. Er der basis for det?

Måske - men kun hvis A's bodel er positiv.

Man skal kun dele den positive bodel med sin ægtefælle,
som man har fælleseje med.

Mh

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-02 22:13

Kiksekage skrev:

>Måske - men kun hvis A's bodel er positiv.

.... eller gælden er helt fælles?

--
Bertel

Fra : Kiksekage

Dato : 20-01-02 20:02

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:kt3h4ug6tk44ihbgm9b4mjva3afntbl9f9@news.stofanet.dk...

> ... eller gælden er helt fælles?

Jamen, fælleeje betyder ikke at man ejer alt fælles.

Gaver kan f.eks. være personlige - og kan være givet som
skilsmissesæreje.

Mh

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 07:56

Kiksekage skrev:

>Gaver kan f.eks. være personlige - og kan være givet som
>skilsmissesæreje.

På skødet står der på forsiden:

Underskrevne NN sælger, skøder og endeligt overdrager herved til
<fire navngivne personer> i lige sameje den mig ifølge tinglyst
adkomst tilhørende <sommerhuset>.

Resten af skødet er ganske normalt.

Er den fjerdedel så omfattet af fællesejet?

--
Bertel

Fra : D.Hansen

Dato : 23-01-02 17:01

Hvis der ikke ved overgivelsen er lavet særeje.........så har B ret til
halvdele (af fjerdedelen) så vidt jeg ved. Er dog ikke helt sikker

D.Hansen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-02 18:45

Bertel Lund Hansen wrote:
klip
> Ved skilsmissen kræver B nu godtgørelse for halvdelen af denne
> fjerdedel. Er der basis for det?

Ja.

--
Regards Erik G Christensen