Hvad slides i en karburator
Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-01-02 23:02

Hej Folks.

Jeg er i besiddelse af et nyt, og næsten komplet karburator batteri til
kværnen. Der mangler kun låg, membran/spjæld, nål og fjeder på den ene.
Jeg har skumle planer om at montere det og få den dyset ind inden foråret,
men det kræver jo at de manglende komponenter anskaffes.
Nu er det jo fristende blot at tage de manglende stumper fra de originale
karburatorer, da bl.a membraner jo er smådyre. Men de har kørt omkring
50.000, og er jo derfor lidt slidte. Og jeg vil være ked af at have en
cylinder der ikke går optimalt sfa. sparsommelighed. Spørgsmålet er hvilke
af de manglende dele der slides mest, og derfor bør nyanskaffes. Jeg er ret
sikker på nålen, men hvad med resten?

Anyone?

Asger
ZX-10

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-02 23:35

On Thu, 17 Jan 2002 23:01:59 +0100, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk> wrote:

Hej Asger.

> Spørgsmålet er hvilke
>af de manglende dele der slides mest, og derfor bør nyanskaffes. Jeg er ret
>sikker på nålen, men hvad med resten?

Jeg vil tillade mig at mene det er splældakslerne og de bøsninger de
glider i der slides mest.
Det diver anledning til at der trækkes falsk luft.
Nålene og nåledysserne er vist et mindre issue i den forbindelse.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-01-02 23:57

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det diver anledning til at der trækkes falsk luft.
> Nålene og nåledysserne er vist et mindre issue i den forbindelse.

Hej Steen.
Hmm, når du siger spjældakslerne, hvad tænker du så på? I disse karburatorer
er der "butterfly"-ventilen forrest (nærmest luftfilteret), den drejer om en
aksel. Men den er med på de nye, så dene er ikke slidt. Så er der selve
spjældet, der hænger i membranen (jeg ville have postet en tegning, men
news.sunsite.dk har ikke dk.binaer). Det spjæld har et par finner der
glider i to riller, er det det du tænker på kan blive slidt? Det lyder
sandsynligt, men da butterfly ventilen styrer luftindtaget, skulle der vel
ikke blive et problem med falsk luft?

Asger
ZX-10

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-02 00:20

On Thu, 17 Jan 2002 23:57:12 +0100, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk> wrote:

Hej Asger.

> [...]
>glider i to riller, er det det du tænker på kan blive slidt? Det lyder
>sandsynligt, men da butterfly ventilen styrer luftindtaget, skulle der vel

Jeg indrømmer min uvidenhed
Men hvis dine karburatorer ligner dem jeg kender er der et gasspjæld
på en drejeaksel nærmest ved motoren.
Og det er disse spjælds aksler jeg mener.
Resten bliver vist slidt minimalt.
Jeg husker fra gamle SU karburatorer at der direkte fandtes rep. kit
hvor der indsattes nye bøsninger og spjældaksler i slidte karbs.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-01-02 00:23

> [...]
> Jeg husker fra gamle SU karburatorer at der direkte fandtes rep. kit
> hvor der indsattes nye bøsninger og spjældaksler i slidte karbs.

Her sidder omtalte spjæld nærmest luftfilteret. Anyway, de er der alle fire,
så der er ingen problemer.

Asger
ZX-10

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-01-02 16:37

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Her sidder omtalte spjæld nærmest luftfilteret. Anyway, de er der alle
fire,
> så der er ingen problemer.

Jeg er fuld af vrøvl. Drejespjældet sidder selvfølgelig lige før cylindrene.
Men de er der som sagt alle, så det betyder intet.

Asger
ZX-10

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 17-01-02 23:39

On Thu, 17 Jan 2002 23:01:59 +0100, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk> wrote:

<snip>
Membraner har jeg ikke noget forstand på i karburatorsammenhæng, men
jeg har svært ved at forestille noget gummi, der efter 50.000 km
skulle have samme elasticitet, som noget helt nyt. Så mit bud ville
være, at der skal nye til.

>af de manglende dele der slides mest, og derfor bør nyanskaffes. Jeg er ret
>sikker på nålen, men hvad med resten?

Tror du nålen er blevet slidt af at hænge i den blå luft, mens
benzinen strømmer op omkring den? Eller måske ved at skrabe imod
nåledysen? ;) Hvis nålen er slidt, så er nåledysen nok også, men det
kan du jo evt. måle dig frem til.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-01-02 00:04

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har svært ved at forestille noget gummi, der efter 50.000 km
> skulle have samme elasticitet, som noget helt nyt. Så mit bud ville
Det er korrekt at gummiet ikke er helt friskt, men der er jo trods alt en
fjeder til at hjælpe spjældet ned igen. Op skal det nok komme når der bliver
lukket op
Og selvfølgelig, "in a perfect world" (with a perfect salary, and no tax
, ville det hele blive skiftet til nyt, men "in a perfekt world" ville
min primær kværn heller ikke være et 12 år gammelt og 220 kg tungt jern (til
gengæld ville mange af de sekundære sikkert være ældre
Men principielt har du helt ret.

> [...]
> benzinen strømmer op omkring den? Eller måske ved at skrabe imod
> nåledysen? ;) Hvis nålen er slidt, så er nåledysen nok også, men det
Nåledysen er ny, så der er ikke noget der. Kun nålen selv.
Det foresvæver mig bare at jeg har hørt nogen bræge op (herinde?) om slitage
netop der.

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 18-01-02 08:25

> Det foresvæver mig bare at jeg har hørt nogen bræge op (herinde?) om
slitage
> netop der.

Jepper, jeg har ved flere lejligheder hørt og set ZX10'ere ramt af det
problem. En rullefeltsmåling taler sit tydelige sprog og desuden vil cyklen
i daglig brug sode tændrørene til og gå dårligt under 3000 omdr/min.
Så hvis du har "nye" karburatorer, men mangler et spjæld, og de gamle ikke
har kørt mere end 50.000 så kan du fint tage et spjæld fra de gamle og sætte
en ny nål i.
Problemet med at renovere gamle karburatorer er at nålestyret (som er det
der bliver mest slidt) ikke kan skiftes. Når det er rigtig slemt er hullet i
nålestyrene helt ovalt.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-01-02 16:39

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der bliver mest slidt) ikke kan skiftes. Når det er rigtig slemt er hullet

Aha. Hvad er det helt præcist man forstår ved nålestyret?

Iøvrigt hvis du men "nye" mener "nye brugte", så hus forbi. De nye jeg har
er spritnye og har aldrig kørt en kilometer.

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 21-01-02 09:16

> Aha. Hvad er det helt præcist man forstår ved nålestyret?

Det hul som nålen rammer i bunden af karburatoren. nålestyret er oftest et
rør, hvor hoveddysen sidder i. Og pga af at nålen og vaccumspjældet
naturligt vil pulsere frem og tilbage pga af det pulserende luftflow, vil
nålen slå frem og tilbage i nålestyret, og med tiden slå/slide hullet ovalt.
Herved vil nålen ikke lukke "så tæt" som tidligere og blandingen vil blive
federe. Dette er dog kun gældende fra ca 1/4 gas til 3/4 gas, da nålen's
styring af bensinmængden har størst indflydelse her. under 1/4 gas er der
primært tomgangssystemet der er bestemmende og over 3/4 gas er det
hoveddysen der sætter dagsordenen.

Og så er det jo luksus med spritnye karburatorer. I med et brugt spjæld og
en ny nål, så har du en perfekt kørende 10'er.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 21-01-02 15:53

> [...]
ovalt.
> Herved vil nålen ikke lukke "så tæt" som tidligere og blandingen vil

Du lyder meget sikker i din sag; men jeg kan næppe forestille mig at der
ikke findes en nåledyse/nålerør nede i det af dig benævnte nålestyr??

For GPZ 900'erens vedkommende forekommer der tydeligvis såvel en "jet
needle" som en "needle jet", og jeg kan ikke se at det skulle have
ændret sig fra dén til Asgers, såvel som di 9'er :-/
Nål og nåledyse er jo netop faktorer standard-karburatoren kan trimmes
ind til brug i den enkelte model v.h.a.!!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 21-01-02 16:07

> Du lyder meget sikker i din sag; men jeg kan næppe forestille mig at der
> ikke findes en nåledyse/nålerør nede i det af dig benævnte nålestyr??

Jepper, en konsekvens af den elendige produktionspris optimering. Det er
billigere at presse nålestyret i, end lave et gevindhul.

F.eks RasmusZX9RC har haft hans karburatorer til serviece hos Factory, for
at få skiftet nålestyr. De gamle skal presses ud, og nye kan ikke købes som
Keihin reservedel (men muligvis fra factory)

Nålestyrene kan godt skiftes på mine karburatorer, men det er mest fordi det
er FCR modellen

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 00:26

> [...]
> F.eks RasmusZX9RC
> Nålestyrene kan godt skiftes på mine karburatorer, men det er mest

Men hvad med ZX10'eren? :-/

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-01-02 01:09

> Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
> >

> Men hvad med ZX10'eren? :-/

Gentlemen, jeg kan ikke komme til dk.binaer, så ville jeg poste den der, men
www.buykawasaki.com findes der mulighed for at downloade eksploderede
tegninger. Der vil det nok kunne afgøres hvordan karburatoren på ZX-10 er
skruet sammen.
Ifølge min Haynes findes der en jet needle (nålen) og desuden needle jet
(nålestyr?), main jet (hoveddysen) og pilot jet (tomgangsdyse?).

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 22-01-02 10:33

> [...]
> Ifølge min Haynes findes der en jet needle (nålen) og desuden needle jet
> (nålestyr?), main jet (hoveddysen) og pilot jet (tomgangsdyse?).

Tjo, man kan få røret som hoveddysen sidder i, men jeg er ret sikker på, at
selve bøsningen som nålen glider i, sidder presset i karburatoren, og
desværre ikke har noget at gøre med blandingsrøret. Men jeg skal da lige
skille en 9'er karb ad og se efter, men jeg er nu ret sikker i min sag, især
efter Rasmus var nød til at sende hans 9C karburatorer til usa for at få
skiftet nålestyr.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 18-01-02 20:23

> Nåledysen er ny, så der er ikke noget der. Kun nålen selv.
> Det foresvæver mig bare at jeg har hørt nogen bræge op (herinde?) om
> slitage netop der.

Er du sikker på at det er nåledysen og ikke hoveddysen at du snakker om?
Mads lyder meget sikker i sin sag om at nåle-dysen, eller nåle-røret som
nogle kalder det, ikke er udskifteligt, og hoveddysen befinder sig som
en plombering i bunden af den boring hvori at nåledysen befinder sig!?

Men det er klart at der vil opstå slitage dér - Selv i tomgang hopper og
danser CV(!) -spjældene i takt med indsugningstakterne

Personligt ville jeg gemme de nye sager til der virkeligt opstår
problemer med de originale karburatorer.
50.000 km er ingen sag for de originale; men membranerne er jo
efterhånden ikke nye længere, hvorfor det er under en vis risiko at man
begynder at håndtere dem!
VIL du absolut bytte/bygge om på sagerne er et nyt sæt nåle nok
fornuftigt nok at ofre på operationen - Du vil kunne se tydeligt på de
originale om de virker revne på langs. Men vær sikker på at du ikke
monterer en revnet membran!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-01-02 20:23

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-01-02 23:29

> [...]
> nogle kalder det, ikke er udskifteligt, og hoveddysen befinder sig som
> en plombering i bunden af den boring hvori at nåledysen befinder sig!?
Jeg er ret sikker på at jeg taler om nåledysen. Men det har ikke den store
betydning, da alle fire nåle- og hoveddyser findes på de nye.

> [...]
> fornuftigt nok at ofre på operationen - Du vil kunne se tydeligt på de
> originale om de virker revne på langs. Men vær sikker på at du ikke
Hmm, jeg er ikke sikker på at du helt har fanget pointen, Armand . Jeg
har tre komplette nye karburatorer, og en næsten komplet. På den sidste
mangler låg, CVspjæld/membran og nål. Så der bliver højst tale om at købe én
ny nål.

Og ja, jeg vil bygge om. Motoren er helt ny (ca. 10.000 km), og jeg synes
det er "synd" den skal trækkes med gamle karburatorer.
Desuden kommer jeg næppe til at have den kværn så længe så der begynder at
opstå problemer med de originale. Jeg kører ca. 10.000 km om året, og regner
med at skifte inden for de næste par år.

Asger
ZX-10