fedt der ikke feder???
Fra : Mette Frederksen

Dato : 17-01-02 20:24

hejsa!!!

Ja her kommer så lige en påstand!!!

Nu har der jo det sidste stykke tid været end del debat om light produkter..
så lad os lige tage en debat om olier! *S*

Jeg har hørt at rapsolie ikke feder nær så meget som alle andre olier...
hvorfor?

De omega3 fedtsyrer der er i rapsolie skal forbrændes af kroppens fedt..

jeg vil gerne lige høre andres meninger om dette! *S*

Mvh Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 17-01-02 22:21

ja ja nu er jeg joikke videnskabs mand ...
men min viden siger mig at FEDT er FEDR og uanset hvad det er er et gram et
gram ...

det kan jo være videnskaben har noget andet...! *GG*

Kasper....

www.vendepunkt.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-01-02 23:59

Mette Frederksen wrote:

> [...]
> hvorfor?
>
> De omega3 fedtsyrer der er i rapsolie skal forbrændes af kroppens fedt..

Og så et lidt nærliggende spørgsmål. For et par dage siden var der en af mine
kollegaer der sagde han havde hørt noget i radioen om at (endnu) en ny
undersøgelse havde vist at
det i virkeligheden slet ikke feder så meget at bruge masser af fedtstof ved
stegning af kød. Begrundelsen skulle være at det kun er en meget lille del af
fedtstoffet der rent faktisk bliver siddende på køddet når det tages af panden.

Nogle meninger om det?

/Robert

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 18-01-02 10:17

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message
> [...]
> undersøgelse havde vist at
> det i virkeligheden slet ikke feder så meget at bruge masser af fedtstof

Din kollega hørte rigtigt!
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=194482

Husk at de tal der nævnes kun gælder, hvis man lader kødet dryppe af.
Resultatet betyder "kun" at kødet hverken optager fedt under stegning i
fedtstof, eller forhindres i at miste det fedt der steges ud af det ved
tørstegning. Man skal selvfølgelig ikke straks tage det som en licens til at
køre stegefedtet i sovsen, eller hælde det ud over kartoflerne :)

Mvh
Anders S. Johansen

Fra : Christian Vandsø

Dato : 18-01-02 10:16

On Thu, 17 Jan 2002 23:59:04 +0100, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

> [...]

Alt fedt feder lige meget. Den eneste forskel er, hvor "sundt" det er
på andre områder.

> [...]
>fedtstoffet der rent faktisk bliver siddende på køddet når det tages af panden.

Det er vigtigt at bemærke at det IKKEgælder for f.ex. hakket kød.
Det er korrekt, at steger du en engelsk bøf i noget smør, er det
begrænset hvor meget smør bøffen kan optage. Hakket kød kan derimod
absorbere en del.

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Mirian

Dato : 18-01-02 13:50

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Nu hvor vi er ved olier, så vil jeg anbefale tidselolie! det skulle og her
siger jeg skulle med vilje, for jeg er ikke sikker, være sundere end nogen
anden olie og så smager det faktisk godt! Maden du steger det i, smager
overhovedet ikke af olie som mange andre olie for det til at gøre!
Jeg har dog ikke fundet noget i Danmark men da jeg bor tæt ved grænsen
henter jeg det i Tyskland hvor det er meget almindeligt!
MVH Mirian

Fra : Christian

Dato : 18-01-02 14:33

On Fri, 18 Jan 2002 13:50:19 +0100, "Mirian"
<Mirian@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>anden olie og så smager det faktisk godt! Maden du steger det i, smager
>overhovedet ikke af olie som mange andre olie for det til at gøre!

Tidselolie har meget højt indhold af flerumættede fedtsyrer hvilket
gør den uegnet til stegning. Det kan dog godt lade sig gøre, men det
er bedst til kolde ting som f.ex. dressing.

Fedtsyrefordeling for tidselolie er
Mættede fedtsyrer: 9%
Enkeltumættede fedtsyrer: 13%
Flerumættede fedtsyrer: 78%

>Jeg har dog ikke fundet noget i Danmark men da jeg bor tæt ved grænsen
>henter jeg det i Tyskland hvor det er meget almindeligt!

Man kan købe det i Føtex.

/Christian