Voodoo3 Grafikkort i Mac version
Fra : Mikael Kern

Dato : 17-01-02 18:22

Når jeg nu gerne vil have lidt mer grafik på mine ældgamle
9600/7300/7500 antikviteter; er det mon så ikke en god idé at lede efter
f.eks. et Voodoo3 kort? Så vidt jeg kan se, kan det samme kort funke i
både Mac og Windåse. Det er primært til spil og fornøjelse - jeg regner
ikke med store forbedringer i mail eller regneark...

Er der stor forskel påVoodoo3 3000 og version 2000?

mvh Mikael Kern
(icq 122264266)

PS. Morten RK, er du ikke på ICQ? Eller gider du bare ikke lige...?

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:57

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Når jeg nu gerne vil have lidt mer grafik på mine ældgamle
> 9600/7300/7500 antikviteter; er det mon så ikke en god idé at lede efter
> f.eks. et Voodoo3 kort?

jo, det er det idelle kort til de gamle maskiner, 2D ydelsen er
hurtigere end ATI's 128bit kort (og 3D meget hurtigre).
Eneste ulempe er at du ikke kan bruge dem i 16bit farve (kun i 2d), da
disse PC kort i realiteten ikke er mac kompatible, dvs i 16bit viser de
de forkerte farver.
i 3D er 16bit farverne korrekte (kan ikke vise 3D i 32bit), envidere er
billedkavliteten af 3D meget flot, idet der bruges 22bit internt.

> [...]
> mail eller regneark...
>
> Er der stor forskel påVoodoo3 3000 og version 2000?

nej, forskellen er:

3000 har lidt hurtigere RAM-dac på 350Mhz mod 300MHz
3000 har TV-out (som ikke kan bruges på mac)
3000 kører med en clockfrekvens på 183MHz mod 166Mz i 2000

de fleste 2000 kort kan overclokes til 183MHz, ved at flashe dem med
rom'en til 3000 kortet - du vil dog ikke opleve nogen forskel på dine
PCI mac'er da PCI bussen og hukommelsen vil være flaskehalse.

> mvh Mikael Kern
> (icq 122264266)
>
> PS. Morten RK, er du ikke på ICQ? Eller gider du bare ikke lige...?

jo, men jeg har ikke logget på i det ny år, jeg logger på i morgen så
kan du fange mig.

<icq:131382336>

Fra : Mikael Kern

Dato : 18-01-02 11:38

> [...]
> i 3D er 16bit farverne korrekte (kan ikke vise 3D i 32bit), envidere er
> billedkavliteten af 3D meget flot, idet der bruges 22bit internt.

16 bit, er det det, som Apple kalder millioner?

Og kan man så nøjes med at køre 8 bit og have fine farver?

mvh Mikael Kern

Fra : Simon T

Dato : 18-01-02 12:11

> 16 bit, er det det, som Apple kalder millioner?
>
> Og kan man så nøjes med at køre 8 bit og have fine farver?
>
> mvh Mikael Kern

Dårlig ide... 16 bit er "Tusinder Af Farver" (helt præcist 2^16 = 65536)
i Skærm, og det kan bestemt ikke anbefales at køre 8 bit da det er 256
(2^8). Tusinder kan gå an, men lige så snart du har glidende overgange i
farver kommer der grimme opdelinger...

Med venlig hilsen

Simon T

--
http://www.rhk.dk/users/mac

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 12:17

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> 16 bit, er det det, som Apple kalder millioner?

8bit= 256 farver
16bit = tusinder af farver
24bit = milioner af farver
32bit = milioner af farver (bruges kun af Apple i 3D)

> Og kan man så nøjes med at køre 8 bit og have fine farver?

Kør 24bit, kortet er langt hurtigere i 24bit end dine eksisterende kort
i 16bit.

Jeg glemte et andet minus:
Driverne byder _ikke_ på Quicktime acceleration (muligvis relavant for
dig), men det gør de on-bord kort som Apple har brugt i 7/8/9x00 heller
ikke. RagePro (samt muligvis IMS/IMX) var de første apple leverede
grafikchip der bød på ordenlig QT acceleration (afspilning).

På min gamle beige G3 med onbord rage2 chip var QT afspilning jævnere på
v3 kortet.

<icq:131382336>

Fra : Mikael Kern

Dato : 18-01-02 13:08

Det vil vel alt i alt sige, at det ikke bliver ringere end det medfølgende
"IX Micro Twin Turbo-128 8 Mb" kort, som ikke har QT acceleration.
Det kan kun gå fremad...

Fra : Magnus Rohde

Dato : 18-01-02 13:03

> [...]
> i 3D er 16bit farverne korrekte (kan ikke vise 3D i 32bit), envidere er
> billedkavliteten af 3D meget flot, idet der bruges 22bit internt.

se evt. http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/MP960/

Magnus