TIFF filer til PDF filer
Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 17-01-02 17:35

Hej!

Jeg ville lige høre om der er nogen der har et eller andet tip til hvordan
man hurtigt kan eksportere TIFF'er til et PDF billedealbum. De enkelte sider
i PDF'en skulle helst have samme format som hvert enkelt billede. Jeg har
prøvet med jpg2pdf men ville høre om der er nogen der har andre forslag til
hvordan dette nemmest kan gøres.
--
Venlig hilsen

Anders Baden Nielsen
www: http://abn.dht.dk - KoRn, Deftones, LinuxPPC...
e-mail: abn@on.to
ICQ#: 32984804 :: freak on a leash ::
-------------------------------------
I don't have a big ego, I'm way too cool for that

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-01-02 21:48

Anders Baden Nielsen <abn@guide2party.dk> wrote:

> [...]
> prøvet med jpg2pdf men ville høre om der er nogen der har andre forslag til

Læg billederne i iView og eksporter fra iView til PDF.

Ove Steen Smidt

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 18-01-02 10:11

On 17/01/02 21:47, in article 1f66cfz.k3lu3p1p4rydeN%ossmidt@post11.tele.dk,
"Ove Steen Smidt" <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Læg billederne i iView og eksporter fra iView til PDF.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan man kan eksportere til PDF fra iView 1.4
selvom man har installeret GhostScript biblioteket. Hvordan fungerer det
helt præcist?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-01-02 17:19

> [...]

> Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan man kan eksportere til PDF fra iView
> 1.4 selvom man har installeret GhostScript biblioteket. Hvordan fungerer

Jeg forstod, at spørgsmålet var, hvordan man i pdf-
(Acrobatreader)-format kunne lave et katalog med miniudgaver af sine
billeder. Jeg formoder, at du på din Mac har mulighed for eksportere til
pdf ved at sende til arkiv > postscriptindstillinger > pdf i
printerdialogen. Det kan man i så fald gøre i alle programmer - også i
et billedkatalogiseringsprogram som iView.
Den slags programmer kan følge med, når man køber et digitalkamera eller
hentes gratis. Camedia Master kan man få på www.olympus.com. Luk
programmet op. Til venstre kommer der en oversigt over dine arkiver.
Klik på den mappe, der indeholder billederne. Så kommer de frem i
vinduet. Når du skal printe, vælger du først Camedia i printdialogen.
Her kan rapportlayoutet ordnes.
Vælg derefter print til pdf-arkiv som ovenfor. Så får du et
pdf-dokument med de valgte billeder.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 23-01-02 22:03

On 18/01/02 17:19, in article
1f67t8n.1rn1jy51on2vyqN%ossmidt@post11.tele.dk, "Ove Steen Smidt"
> [...]

> billeder. Jeg formoder, at du på din Mac har mulighed for eksportere til
> pdf ved at sende til arkiv > postscriptindstillinger > pdf i

Tak for svaret, men problemet består i at det ikke er thumbnails jeg skal
have sat ind i PDF'en men billeder i fuld størrelse. På hver PDF side skal
der være ét billede og siden skal have samme format som billedet.
--
Venlig hilsen

Anders Baden Nielsen
www: home1.stofanet.dk/uha/webify

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-02 22:16

> [...]

> have sat ind i PDF'en men billeder i fuld størrelse. På hver PDF side skal
> der være ét billede og siden skal have samme format som billedet.

Hvis billederne lå som EPS format, kunne man bare dumpe dem ned på
Distiller og få en masse PDF-filer ud af det. Med Acrobat 5 medfølger
scripts til at samle flere PDF-filer til én stor.

TIFF er den dog ikke så glad for, hvis jeg husker rigtigt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-01-02 23:10

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> TIFF er den dog ikke så glad for, hvis jeg husker rigtigt.

Det er nu ikke min erfaring. Jeg skulle for nylig overføre en række
indscanninger, der - dybt suk - var i s/h BMP-format, og som Acrobat for
de flestes vedkommende nægtede at åbne.

Vha. GraphicConverter blev alle konverteret til s/h TIFF'er, som røg ind
uden ballade.

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-01-02 23:27

> [...]

> scripts til at samle flere PDF-filer til én stor.
>
> TIFF er den dog ikke så glad for, hvis jeg husker rigtigt.

Hvis du har mulighed for at vælge en PS printer i vælger, så har du også
mulighed for fra ethvert program at eksportere til pdf. Sæt billederne
ind i dit foretrukne program, skalér så at de fylder en side hver, vælg
print til arkiv og pdf på den knap, hvor der normalt står "Generelt". Så
er det klaret. Det er nemmest i et dtp-program som Pagemager eller
IndDesign, men lader sig også gøre i tekstbehandlingsprogrammer med det
fornødne værktøj til at placere og skalere billeder. man behøver ikke at
have Acrobat. Readeren er nok til at åbne med bagefter.
Af en eller anden grund kan man ikke vælge print til pdf i Adobe PS
driveren. Man skal bruge LaserWriter 8.
Hvis du sidder og læser dette indlæg i MacSoup, kan du her nu og omdanne
det til et pdf-dokument via æble-P.

venlig hilsen

Ove Steen smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-01-02 01:41

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Af en eller anden grund kan man ikke vælge print til pdf i Adobe PS
> driveren. Man skal bruge LaserWriter 8.

Jow da. Virker fint. En måde er at vælge AdobePS i Vælger UDEN at
markere en printer i listen til højre. Luk Vælger, åbn et program (fx
Tekst & lyd) vælg Arkiv > Sidelayout. Det plejer* at oprette Create
Adobe PDF og Virtual Printer skrivebordsprintere.

*) S'føli' er plejer død, og det fungerer ikke altid som forventet, fx
at Create Adobe PDF ikke bliver oprettet osv. Men empiriske
undersøgelser siger, at stædighed ikke er forgæves

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-01-02 17:41

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> at Create Adobe PDF ikke bliver oprettet osv. Men empiriske
> undersøgelser siger, at stædighed ikke er forgæves

Det, jeg mente, var, at i Adobe PS print-dialogen mangler der nogle
valgmuligheder, som findes i LW8 (der måske kan forklares med, at Adobe
forestiller sig, at man bruger de muligheder, der er indbygget i Adobes
egne programmer). Men dit indlæg forklarer, hvorfor der på mit
skrivebord er opstået 2 virtuelle printere, 2 stk Create Adobe PDF og 1
stk. Opret Adobe PDF, som er aldeles overflødige for mig. Jeg har en
virkeligt eksisterende PS-printer.
Det interessante er, hvordan man skaber mulighed for at oprette eps og
PDF, når man ikke ejer en konkret PS printer. Hvilken software skal man
have? Og hvad er processen?

Jeg tror, det er sådan (bekræft venligst):

Man henter Adobe PS eller LW 8 et eller andet sted og installerer dem i
systemet. Derefter gør man, som du har beskrevet. Og hvad så? Vil print
til arkiv så blive tilgængelig i printdialogen i Adobe PS og LW 8?
PDF er staig ikke tilgængelig i Aobe PS printdialogen. Hvad gør man så?
Trækker filens ikon til Create Adobe PDF-ikonen?

Og så tør jeg næsten ikke spørge: er det på samme måde på
Windows-platformen? Men jeg savner altså forfærdeligt at kunne oprette
PDF på min arbejdsplads.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-01-02 00:25

> [...]

> PDF er staig ikke tilgængelig i Aobe PS printdialogen. Hvad gør man så?
> Trækker filens ikon til Create Adobe PDF-ikonen?

Når du skriver "print til arkiv", tænker du så på "Create Adobe PDF" som
et printervalg i Sidelayout og Udskriv dialogerne?

Jeg er kommet lidt ud at træning i at fejlfinde på Acrobat, da jeg mest
sidder i OS X eller installerer Acrobat på helt rene opsætninger. Men
jeg erindrer, at det har drillet med at få Create Adobe PDF frem som
mulighed i printmenuen.

Desværre, jeg har simpelthen glemt (eller måske fortrængt)
fremgangsmåden, men måske andre har nogle tips?

> Og så tør jeg næsten ikke spørge: er det på samme måde på
> Windows-platformen? Men jeg savner altså forfærdeligt at kunne oprette
> PDF på min arbejdsplads.

På en måde og så alligevel en lille smule anderledes. Acrobat 5
integreret sig perfekt med Office-programmerne, så man får en knap i en
værktøjsbjælke (lige som Acrobat 5.0.5 til Mac). I Windows-udgaven
medtages dog al dokumentstruktur inkl. automatiske links til f.eks.
indholdsfortegnelse og lign.

I andre programmer kan man vælge en "Acrobat Distiller" printer, som
fremstiller et pdf-dokument vha. Distiller i baggrunden.

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-01-02 15:27

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Når du skriver "print til arkiv", tænker du så på "Create Adobe PDF" som
> et printervalg i Sidelayout og Udskriv dialogerne?
Den sidder oppe i højre, når man har valgt print/udskriv/æble-P. I Adobe
PS hedder det "Destinatination: ...". I LW8 "Sendes til: ..."

Derefter går man i samme dialog til den lokalmenu inde på midten, der
normalt begynder med "Generelt" og skifter til "Arkiver som arkiv". Det
giver et nyt vindue, hvor man kan foretage indstillinger til postscript
og i rullemenuen vælge forskellige eps-standarder og nederst Acrobat.
Hvis man har valgt dette, vil klik på "Udskriv" fremkalde oprettelse af
en pdf-fil. I virkeligheden kan man godt springe valget oppe i højre
hjørne over. Denne procedure er imidlertid kun mulig i LW8. Adobe PS har
ikke Acrobat-valget med i sin lokalmenu.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 24-01-02 22:28

On 23/01/02 23:26, in article 1f6hkgm.hcgkug1mdvzoN%ossmidt@post11.tele.dk,

> [...]
> IndDesign, men lader sig også gøre i tekstbehandlingsprogrammer med det
> fornødne værktøj til at placere og skalere billeder.

Dette er denne metode som jeg leder efter hurtige alternativer til. Jeg
efterlyser en metode hvorpå jeg kan slippe helt for at manuelt skulle sætte
siderne ind i noget program. Noget der skal kunne gøres omtrent lige så
hurtigt som hvis der blev brugt jpg2pdf (som ikke fungerer p.g.a. af en
komponent (DosGlob) der mangler i MacPerl).

> man behøver ikke at
> have Acrobat. Readeren er nok til at åbne med bagefter.

Selvfølgelig, ellers ville der heller ikke være den store ide i det ;)

Ellers tak for forslaget!

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 24-01-02 22:28

On 23/01/02 22:16, in article 1f6hhkq.3twyaf1ert60wN%rfn@altavista.net,

> Hvis billederne lå som EPS format, kunne man bare dumpe dem ned på
> Distiller og få en masse PDF-filer ud af det. Med Acrobat 5 medfølger
> scripts til at samle flere PDF-filer til én stor.

Dejligt hurtigt! Jeg var ikke klar over at der fulgte et sådant script med
Acrobat 5.

Tak for alle forslagene!

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 17-01-02 22:24

> [...]

> prøvet med jpg2pdf men ville høre om der er nogen der har andre forslag til

Uden at have prøvet det, vil jeg foreslå at prøve at bruge
GraphicConverter til at lave et billedkatalog i PICT-format, som der vel
derefter kan kan gøres en .pdf-version af

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 18-01-02 10:11

On 17/01/02 22:24, in article
1f66dov.1lad94110fm46iN%mogensth@post11.tele.dk, "Mogens Thyregod"
<mogensth@post11.tele.dk> wrote:

> Uden at have prøvet det, vil jeg foreslå at prøve at bruge
> GraphicConverter til at lave et billedkatalog i PICT-format, som der vel
> derefter kan kan gøres en .pdf-version af

Så får jeg ikke et billede per side. Ellers tak for forslaget.