vedr.gældssanering.
Fra : Anders S.

Dato : 17-01-02 08:51

Jeg kan ikke forstå at det danske retssamfund ikk er blevet så moderne at
det er den enkelte debitor der Hæfter for gæld ...
Men hvis man skal ha en gældssanering skal Hele Husstandsindkomsten være
grundlag selv om Ægtefælde,samleverske,eller samboende indrages.. og så kan
det jo betyde at man som debitor får en livstidsdom..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-02 09:43

"Anders S." <anders@post5.tele.dk> skrev Thu, 17 Jan 2002 08:51:12 +0100

>Jeg kan ikke forstå at det danske retssamfund ikk er blevet så moderne at
>det er den enkelte debitor der Hæfter for gæld ...

Det er det også. Du kan såmænd hæfte for gælden, og betale af på den,
resten af dit liv, hvis det er det du ønsker.

> Men hvis man skal ha en gældssanering skal Hele Husstandsindkomsten være
>grundlag selv om Ægtefælde,samleverske,eller samboende indrages.. og så kan
>det jo betyde at man som debitor får en livstidsdom..

Hvis du skal have en gældssanering, så skal du betale alt hvad du
overhovdet er i stand til i fem år - og resten får du så eftergivet. Er
det ikke fair nok.?

Men for at finde ud af hvor meget du er i stand til at afdrage, så må
man jo nødvendigvis også se på, hvor meget du skal betale til din
familes ophold og udgifter.

Du kan altså ikke hævde, at du betaler alle familiens udgifter til mad,
husleje, mv., hvis din kone også tjener penge.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : KC

Dato : 17-01-02 11:04

Dansk ret har nogle af de mest favorable regler for nødlidende debitorer.

Jeg kan derfor ikke se nogen god begrundelse for at det skulle være
anderledes!

Typisk har man jo netop i hustanden en fælles økonomi, og derfor er det jo
netop denne fælles økonomi der skal være afgørende.Det er jo netop familien,
man ønsker at værne om med gældssaneringsreglerne.

Hvis fx. konen er millionær, mens manden har en kæmpegæld, så er det ikke
rimeligt at kreditorerne må tage til takke med en gældssanering. Det ville
simpelthen stride imod den almindelige retsopfattelse. Hustandsindkomsten er
jo også typisk afgørende, når lån gives.

KC

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-01-02 11:47

Anders S. skrev:

> [...]
> samleverske,eller samboende indrages.. og så kan
> det jo betyde at man som debitor får en livstidsdom..

Denne gruppe handler ikke om hvordan det bør være, men hvordan det er.

Diskussioner om hensigtsmæssigheden af lovgivningen føres i dk.politik.

Thomas T.

Fra : Peter G C

Dato : 17-01-02 18:32

"Anders S." <anders@post5.tele.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke forstå at det danske retssamfund ikk er blevet så moderne at
> det er den enkelte debitor der Hæfter for gæld ...

Sprøg i news:dk.politik

/Peter

--
http://www.grauslund.com/