Ethernet igen ..
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-02 01:33

Ang. min tidligere forespørgsel om emnet: Jeg har nu - med hjælp fra en
ven, MichaelP - fået sat min PBG4 i net med den gamle 7200/90. Via et
ethernetkabel.
Jeg havde selv knoklet med det i mange timer, uden noget synligt
(brugbart) resultat. Men sammen fiksede vi det på et kvarter eller så.
Det fungerer glimrende og meget hurtigt på trods af 7200'erens 10BaseT,
som jeg naturligvis anser for langsommere end 100BasetT/1000BaseT.
Overførsel af 'testfiler' på o. 1 Mb gik på få sekunder og en overførsel
af et program på 35 Mb tog kun ganske få minutter.
Mit SCSI udstyr har fået forlænget deres liv, gode, gamle 7200 er kommet
til en ny værdighed og nye PB G4 har fået nogle 'nye' venner.
Tak til alle for de gode råd.

Bare en lille undren: I håndbogen står der noget med at man skal bruge
et kategori 3 kabel 2 pair til 10 Base-T, men vi knoklede altså det
tilgængelige kategori 5 kabel i begge maskiner. Hvordan kan det nu være?
Er det en fejl i den trykte Intro til PB G4?
Bare lidt nysgerrig.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-02 01:53

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> tilgængelige kategori 5 kabel i begge maskiner. Hvordan kan det nu være?
> Er det en fejl i den trykte Intro til PB G4? Bare lidt nysgerrig.

Kategori 5 er bedre end tre, så derfor kan det sagtens bruges.
Jeg mener, kategori 5 er til 100 base-T, men de fleste plejer at
anbefale, at man ikke køber andre kabler.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-01-02 07:45

In article <1f64t1t.14rv2c61pa2zexN%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> Kategori 5 er bedre end tre, så derfor kan det sagtens bruges.
> Jeg mener, kategori 5 er til 100 base-T, men de fleste plejer at
> anbefale, at man ikke køber andre kabler.

Jeg tror såmænd du får svært ved at finde kat 3 kabel nogen steder i dag.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

Det undrer mig bare, at det står så kategorisk listet op i den lille
tryksag, der fulgte med. Jo, jeg har RTFM (M= lille tryksag til
maskinens brug) .... meget imod mine principper.

> Jeg tror såmænd du får svært ved at finde kat 3 kabel nogen steder i dag.

Det er jo også lidt lige meget, ikke? Når nu kategori 5 kabler virker
fint?
Det er iøvrigt lidt af en rigtig Mac-historie den. Her sad jeg og havde
læst i bogen (og misforstået), da jeg ikke selv kunne få 'lortet' til at
virke var jeg tilbøjelig til at skyde skylden på "et forkert kabel" ...
men så kom MichaelP og den anarkistiske Mac-gejst kom op i mig. "Vi
prøver sgu' da bare om det virker" .... og med hans indsisgt i
indstillinger og MacOS X virkede det. Herligt med gode Mac-venner.

Det var så et forsøg på at smække to fluer på én gang (hedder det ikke
sådan? Når man svarer på to indlæg på én gang). Tænk sig at få ram på
den franske ost fra Esbjerg, Dr. Monster, og Gud Himself på en og samme
gang! Det giver en vis tilfredsstillelse.

Men er det i overenstemmelse med almindelig skik i denne gruppe? Eller
bliver jeg nu futtet over i dk.edb.moral.netikette.spidsfindigheder?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-01-02 07:35

In article <1f68if5.13bgzya8jl38hN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det undrer mig bare, at det står så kategorisk listet op i den lille
> tryksag, der fulgte med. Jo, jeg har RTFM (M= lille tryksag til
> maskinens brug) .... meget imod mine principper.

Skal man kun køre 10Mbit, så er kat 3 jo godt nok og det er da udemærket
at man bliver oplyst om det.

> Det er jo også lidt lige meget, ikke? Når nu kategori 5 kabler virker
> fint?

Fuldstændigt ligemeget. Faktisk er det fjollet at trække kabler i mindre
end kat 5E i dag.

> [...]
> prøver sgu' da bare om det virker" .... og med hans indsisgt i
> indstillinger og MacOS X virkede det. Herligt med gode Mac-venner.

Der skal lige en melodi på, så tror jeg vi har et hit.

> [...]
> den franske ost fra Esbjerg, Dr. Monster, og Gud Himself på en og samme
> gang! Det giver en vis tilfredsstillelse.

Jeg kunne godt komme med bedre måder at blive tilfredsstillet på, men
det hører vist ikke til i denne gruppe.

> Men er det i overenstemmelse med almindelig skik i denne gruppe? Eller
> bliver jeg nu futtet over i dk.edb.moral.netikette.spidsfindigheder?

Så længe du ikke kalder mig en flue igen, så gør det vist ikke noget.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-01-02 17:03

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Bare en lille undren: I håndbogen står der noget med at man skal bruge
> et kategori 3 kabel 2 pair til 10 Base-T, men vi knoklede altså det
> tilgængelige kategori 5 kabel i begge maskiner. Hvordan kan det nu være?

Forskellen er kvaliteten af kablet, der er ikke nogen fysisk forskel
på stikkene. Så vidt jeg husker drejer det sig primært om antallet af
snoninger på hvert ledningepar, per meter. Det giver en forskel i de
elektriske egenskaber af kablet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH