Hjemmelavet is
Fra : Mikkel Trolle Larsen

Dato : 17-01-02 00:58

Hej der allesammen

Jeg er på jagt efter en opskrift på hjemmelavet is.
Der er af min veninder der laver det men hun vil ikke af med sin så nu
prøver jeg jer.
Jeg ved hun bruger :
æggeblommer
flourmelis
vanilie sukker
piskefløde (til flødeskum)
+ hvad man nu har lyst til af smag

så er det noget med at blande æggeblommerne, flormelisen og vanilie
sukkeren.
Piskefløden til flødeskum.
vende de to ting sammen og tilsætte smagen. og så skal den bare fryses.
nu kommer det lidt tickige .... der skal ikke røres i den!!!!

Jeg mangler bare forholdne så har jeg den. jeg har prøvet et par gange men
det er mislykkeds Det bliver en super is når hun laver den .... bare
ikke når jeg gør det.

Er der nogen der kan nogle andre gode opskrifter på hjemmelavet is ??

Fra : Queenie

Dato : 17-01-02 04:16

"Mikkel Trolle Larsen" skrev d. 17-01-02 00:58 dette indlæg :
> Hej der allesammen
>
> Jeg er på jagt efter en opskrift på hjemmelavet is.

Jeg plejer at lave Baileys is, som er MEGET godt
3 æggeblommer
80 - 90 g sukker
½ l fløde pisket til skum
3 spsk Baileys
6 Digestive kiks i småstykker
lidt hakket chokolade
Hakkede nødder

Du kan evt erstatte halvdelen af sukkeret med flormelis og selvfølgelig
putte vanilie i alt efter smag og behag og erstatte Bailey'en med noget
andet.
Rør æg og sukker sammen i en skål, pisk fløden og tilsæt den, hæld
Bailey'en i. Put i form og frys ca 4 timer. Du behøver ikke røre i den,
men det er nok anbefalelsesværdigt alligevel, hvis der er så tunge ting
som nødder og chokolade i, da det ellers falder til bunds. Men du
behøver kun røre hver ½ time de første 2 timer.
Denne is er HIMMELSK Har faktisk lige lavet den i dag *g*

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-01-02 05:55

"Mikkel Trolle Larsen" <mtl@person.dk> skrev följande i meddelandet:

> Jeg er på jagt efter en opskrift på hjemmelavet is.

Prøv evt. at klik dig ind på iscreme-opskriften her:

http://groups.google.com/groups?q=iscreme&hl=sv&selm=jIKt4.236%24P4.7096
%40news020.image.dk&rnum=6 (PS: hele linket skal med)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søg efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

Fra : H. Olesen

Dato : 17-01-02 16:18

On Thu, 17 Jan 2002 00:58:08 +0100, "Mikkel Trolle Larsen"
<mtl@person.dk> wrote:

>Jeg er på jagt efter en opskrift på hjemmelavet is.

Kan desværre ikke hjælpe med dette, da jeg ingen opskrifter har.

>Der er af min veninder der laver det men hun vil ikke af med sin så nu

Det var ovenstående der fik mig til at svare. Jeg fatter altså ikke
den slags mennesker, hvorfor de ikke vil give opskriften?

Eneste jeg måske kan acceptere, er hvis det f.eks er noget helt
specielt, som de bruger kommercielt. F.eks Venøsteaks, som de laver
dem på kroen på Venø. Der vil de ikke ud med opskriften. Er der
forresten nogen her der har den "ægte" opskrift, det smager faktisk
smaddergodt

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Jette Mogensen

Dato : 17-01-02 17:06

Her kommer konditor Gert Sørensens opskrift på parfait-is. Den er vældig
god,portionen er stor men den kan halveres.

Grundopskrift på Vanille-parfait:
Ingredienser til 12 personer.

2½ dl vand
150 g sukker
marven af en stang vanille
12 æggeblommer
1 liter piskefløde

Fremgangsmåde:

Kog vand,sukker og vanille til en klar lage. (ca. 5 min). Kom æggeblommerne
i en skål af plastik eller metal og tilsæt den kogende sirup under kraftig
piskning. Brug el-mikser.Fortsæt piskningen ,iondtil ægge-sukkerblandingen
er helt kold,let og fyldig. Pisk fløden til skum og vend den forsigtigt i
den afkølede ægge-sukkerblanding. Hæld blandingen i en form og stil den i
fryseren.
Denne vanille-parfait kan efter behag tilsættes forskellige
likører,frugt-pure af enhver art,mocca,chokolade, nougat( blød eller hård)
marcipanmasse,nødder af forskellig art.m.v. Den ønskede ingrediens tilsættes
altid lige inden flødeskummet vendes i.
Vær forsigtig med tilsætning af likør og andre søde smagsstoffer, idet isen
har svært ved at fryse, hvis den er for sød.
Parfait-is bør tages ud af fryseren i god tid, inden den skal serveres.Lad
den stå ude i 15-20 min, det giver isen den rigtige konsistens og fremhæver
den gode smag.

m.v.h. Jette

Fra : Mikkel Trolle Larsen

Dato : 17-01-02 18:01

Tak skal i have allesammen der er da noget jeg kan bruge
Jeg tror de gamle bliver lidt overraskede når de kommer til fødselsdag

Mikkel