Skal goretex støvler egentlig behandles me~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-01-02 22:41

....eller skal man bare la' dem være?

Thomas Hjort
SV650S

Fra : flemsus

Dato : 17-01-02 06:59

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:a24s2a$1697$1@news.cybercity.dk...
> ...eller skal man bare la' dem være?
>
> Thomas Hjort
> SV650S

Mine får bare en gang Kiwi (skosværte) en gang i mellem.
Mvh. Flemming.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-02 08:56

> ...eller skal man bare la' dem være?

Goretex'en i sig selv er nok ligeglad, men hvis det er læder der er yderst,
så er en gang imprægneringsspray (silikonespray) en god idé, da det sørger
for at holde læderet smidigt og modstandsdygtigt overfor vand.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Mastad

Dato : 22-01-02 22:31

Hei Thomas
Jeg er motorsyklist og fjellvandrer fra Norge og bruker GoreTex støvler i
alle sammenhenger.
Du skal være særdeles forsiktig med hva du behandler dine GoreTex støvler
med. Bruk helt vanlig skokrem (KIVI uten silicon og ikke mye) og poler
støvelen til den blir blank og fin. Silicon gjør læret mykt og ødelegger
støvelens fasthet. (Den blir løs i læret). Jeg har selv ødelagt et par
støvler med silicon. Husk at det er selve GoreTex membranet i støvelen som
gir beskyttelse mot vanninntregning, ikke læret! GoreTex består av en
membran med mikroskopiske "hull" i og ved langvarig bruk kan disse "hullene"
fylles med skosverte som trenger gjennom læret. Jeg tror alikevel at du vil
få hull i membranet av andre årsaker etterhvert, for eksempel at membranet
slites mest der fotens belastning er størst. Ved fjellstøvler skjer dette
oftest ved at tåneglene sliter gjennom membranet. Lykke til.

Martin

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i melding