Hvordan med særeje?
Fra : Dennis

Dato : 16-01-02 20:35

Hejsa

Hvordan kan man gøre hvis 2 ønsker at blive gift men den ene har en gæld som den anden ikke ønsker at dele? De har købt et hus sammen, men har ellers hver deres økonomi. Kan man lave særeje eller hvordan gør man rent praktisk?

Dennis

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 16-01-02 19:54

Dennis <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a24ko3$jtl$1@news.cybercity.dk...
[...]

Man kommer ikke til at hæfte for den andens gæld, blot fordi man gifter sig
med vedkomne.

Hilsen Peter.

Fra : KC

Dato : 16-01-02 22:17

At man gifter sig ændrer ikke på, hvem der hæfter for gælden.

Hvis den ene ægtefælle imidlertid har en negativ formue, så skal man være
opmærksom på, at den andens formue skal deles i forbindelse med skilsmisse.

Hvis fx. konen har en kæmpegæld på 1 mio. og ingen aktiver, mens manden
bidrager med 1 mio til ægteskabet. 1 år efter bliver parret skilt og boet
skal deles:

Konen får 500.000, men beholder samtidigt hendes gæld på 1 mio.
Manden får 500.000 - dvs. manden aflevere 500.000 i forhold til, hvad han
tog med sig ind i ægteskabet.

I den situation kan det altså blive relevant at sørge for, at manden får et
særeje på fx. 1 mio. kr., hvis man synes, at bodelingen ikke skal ende som
ovenfor anført.

KC

Fra : Pgr

Dato : 17-01-02 12:45

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-01-02 15:30

On Thu, 17 Jan 2002 12:45:14 +0100, "Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>skilsmisse/separation. Hvis en ægtefælle dør ved et skilsmissesæreje, deles

Og endelig kan man lave kombinationssæreje, der i praksis ofte er mere
hensigtsmæssig.

Rent skilsmissesæreje er ikke en ønskelig løsning hvis ægtefællernes
økoniske forhold er meget "ulig" - det kan give slemme problemer, hvis
de dør i "forkert" rækkefølge.

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-01-02 18:12

In article <6tnd4usssepkj8ht89quhekb5tl29j727s@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Thu, 17 Jan 2002 12:45:14 +0100, "Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk>
> wrote:

[klip]

> Rent skilsmissesæreje er ikke en ønskelig løsning hvis ægtefællernes
> økoniske forhold er meget "ulig" - det kan give slemme problemer, hvis
> de dør i "forkert" rækkefølge.

Det må du gerne lige uddybe. Hvad er den forkerte rækkefølge?
og hvad er det for problemer det kan give ??

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-01-02 18:36

On Thu, 17 Jan 2002 17:12:10 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Det må du gerne lige uddybe. Hvad er den forkerte rækkefølge?

Hvis ægtefællen med stor gæld dør først, kommer den "velhavende"
efterlevende til at betale gælden. Det vil vedkommende næppe finde
særlig spændende...

>og hvad er det for problemer det kan give ??

Ansvar for advokaten

Se U.2000.424V, hvor problemet opstod i praksis:

Hovedet citeres her for de nysgerrige:

"M og H, der agtede at indgå ægteskab, rettede i 1991 henvendelse til
advokat A med henblik på oprettelse af ægtepagt om særeje. Sagen
behandledes af A's autoriserede fuldmægtig P. M, der havde et særbarn,
var insolvent med en større gæld. H, der tidligere havde været gift,
ejede nogle faste ejendomme og drev i øvrigt en bodega. P udfærdigede
efter en samtale med M og H en ægtepagt om skilsmissesæreje , der blev
underskrevet og tinglyst, efter at M og H var blevet gift.

1½ år senere døde M, og boet udleveredes til privat skifte. Det viste
sig, at M's bodel var negativ med ca. 411.000 kr., og H's bodel var
positiv med ca. 845.000 kr.

H anlagde sag mod A og dennes kompagnon, advokat B, med påstand om
erstatning for mangelfuld rådgivning, idet P hævdedes ikke at have
redegjort for forskellen mellem fuldstændigt særeje og
skilsmissesæreje og ikke oplyst om muligheden for at aftale
skilsmissesæreje med fuldstændigt særeje for den længstlevende.[1]

Byretten fastslog, at P ikke havde ydet kvalificeret rådgivning om,
hvilke konsekvenser den valgte form med skilsmissesæreje ville få,
såfremt M døde før H, og at rådgivningen i hvert fald burde have
omfattet muligheden for oprettelse af ægtepagt med fuldstændigt særeje
også i tilfælde af død. Da der ikke forelå egen skyld, og kravet ikke
var forældet, dømtes A og B til at betale erstatning. Landsretten
stadfæstede dommen i henhold til grundene."

[1] Dvs. kombinationssæreje.

Problemet (dvs. at H's penge betaler M's gæld) var for så vidt også
opstået, hvis H var afgået ved døden først - men så var der næppe
blevet anlagt nogen erstatningssag.

Pointen er, at skilsmissesæreje i sig selv ikke altid er en god
løsning og at kombinationssæreje bør overvejes.

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-01-02 18:48

In article <nj2e4usm3ccfogpfh12tufn3q212soh91p@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> Hvis ægtefællen med stor gæld dør først, kommer den "velhavende"
> efterlevende til at betale gælden. Det vil vedkommende næppe finde
> særlig spændende...

Kan den rige ikke bare frakende sig arv og gæld ??
(hvad hedder det juridisk ?)

JonB

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 17-01-02 19:25

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Kan den rige ikke bare frakende sig arv og gæld ??
> (hvad hedder det juridisk ?)

Selv hvis man kunne (hvad man ikke rigtig kan, men det er en anden
diskussion) ville det ikke ændre på resultatet. Teknisk set stammer den rige
ægtefælles dækning af gælden nemlig ikke fra en arvesituation, men derimod
fra en bodelingssituation, ligesom den, der opstår når man bliver skilt.
Skilsmissesæreje har nemlig den egenskab, at det ved død automatisk bliver
til formuefællesskab. Ved "den fattige" ægtefælles død er begge
skilsmissesærejer således blevet til formuefællesskab som nu skal deles
mellem den rige ægtefælle og den fattige ægtefælles dødsbo, og hvis afdøde
var forgældet, vil det boslod som den rige betaler til dødsboet i anledning
af bodelingen reelt gå direkte til dækning af afdødes kreditorer.
DERFOR er skilsmissesæreje så farligt, hvis man dør "i den forkerte
rækkefølge".

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen