/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Problemer med køb af Harddisk fra IBM
Fra : Dennis


Dato : 16-01-02 20:31

Hejsa

Jeg har en skive som er købt for 1½ år siden ved en expert forhandler. Nu er skiven gået i stykker og Expert siger jeg selv skal kontakte IBM og få den lavet, men går jeg ind på IBM`s hjemmeside får jeg at vide at der ingen garanti er tilbage på den, selvom de på samme hjemmeside siger at der er 3 års garanti på en Deskstar.

Jeg ringede til IBM helpdesk og fik at vide at IBM havde trukket garantien tilbage. Ham inde ved IBM jeg snakkede med vidste ikke hvorfor men sådan var det bare.

Kan de det? Kan de skrive på deres hjemmeside at der er 3 års garanti på et produkt og når man så for brug for den, så kan man ikke alligevel? - Og hvad gør jeg?

Dennis


 
 
Martin Edlich (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-01-02 20:54

In article <a24kg0$jcq$1@news.cybercity.dk>,
"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote:

> Kan de det? Kan de skrive på deres hjemmeside at der er 3 års garanti på et
> produkt og når man så for brug for den, så kan man ikke alligevel? - Og hvad
> gør jeg?

Har du købt disken af IBM?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Andreas Jensen (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Jensen


Dato : 16-01-02 21:16

> Har du købt disken af IBM?
Manden skriver at han har købt den af Expert. Jeg synes egentlig spørgsmålet
er ret interessant (eller svaret er).

/Andreas



Peter Makholm (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-01-02 21:37

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

>> Kan de det? Kan de skrive på deres hjemmeside at der er 3 års garanti på et
>> produkt og når man så for brug for den, så kan man ikke alligevel? - Og hvad
>> gør jeg?
>
> Har du købt disken af IBM?

Kan det ikke være ligemeget? Den lovpligtige reklamationsret er
tydeligvis udløbet og forhandleren kan vel ikke være bundet af at IBM
lover en udvidet garanti. Det må som sådan alene være en sag mellem
IBM og ejeren af et af IBM's produkter.

--
Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Martin Edlich (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-01-02 21:53

In article <87ofjudod1.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Kan det ikke være ligemeget?

Det vil jeg da ikke tro.

> Den lovpligtige reklamationsret er tydeligvis udløbet og forhandleren
> kan vel ikke være bundet af at IBM lover en udvidet garanti. Det må
> som sådan alene være en sag mellem IBM og ejeren af et af IBM's
> produkter.

IBM har solgt disken til forhandleren, som så har solgt den videre til
kunden. Hvordan kan kunden så have et krav hos IBM (eller forhandleren
for den sags skyld)?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

KC (16-01-2002)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 16-01-02 22:32

> IBM har solgt disken til forhandleren, som så har solgt den videre til
> kunden. Hvordan kan kunden så have et krav hos IBM (eller forhandleren
> for den sags skyld)?

Kunden kan have et krav overfor IBM, i det omfang IBM har udstedt en
garanti. Det afgørende må derfor være garantiens udformning.

Garantien vil normalt ikke kunne tilbagekaldes. Det kan dog tænkes at der
findes et forbehold i ordlyden af garantien. Garantier vil i øvrigt normalt
blive fortolket indskrænkende.

KC



Peter Hansson (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 16-01-02 22:21


"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87ofjudod1.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:
>
> Kan det ikke være ligemeget? Den lovpligtige reklamationsret er
> tydeligvis udløbet og forhandleren kan vel ikke være bundet af at IBM
> lover en udvidet garanti. Det må som sådan alene være en sag mellem
> IBM og ejeren af et af IBM's produkter.

Hvorfor ikke. Hvis det på en eller anden måde fremgår ved handelen.Jeg har
fornyligt købt en IBM Deskstar af en forhandler. Da jeg spørger ham om
garanti siger han: Vi giver den sædvanlige 1-årige reklamationsret efter
købeloven. Han tilføjer dog, at fabrikanten giver den udvidede 3-årige
garanti.

For mig at se har forhandleren her tilsikret mig en egenskab ved varen i
forbindelse med købet som han ikke kan løbe fra, uanset hvad IBM gør eller
siger.

Hvad hvis forhandleren åbentlyst reklamerer for netop IBM´s produkter, måske
endda med henvisning til IBM´s hjemmeside.

Ja. Vi kunne blive ved.

PH




Dennis (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 17-01-02 14:01

Historien stopper ikke her. Jeg har idag været i kontakt med IBM. Grunden til at de ikke vil dække er at Harddisken aldrig er blevet solgt. De aner simpelthen ikke hvordan den kan dukke op i en Expert butik, når de aldrig har sendt den uden fra fabrikken.

Hvor er jeg henne som forbruger når jeg går ned og køber et produkt. Jeg aner da ikke om det produkt har forladt abrikken af den rigtige dør ect? Hvad så næste gang ens skærm går i stykker. Kan de så nægtet at bytte den hvis deres edb system ikke kan se at den har forladt fabrikken?

Dennis


ab (17-01-2002)
Kommentar
Fra : ab


Dato : 17-01-02 23:19

Har du et nr. på harddisken, så er det da nemt at se, hvor lang garantien
er. Den udvidede garanti er jo fra produktionstidspunktet og vedrører ikke
salget via forhandleren.

ab


"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:a26i01$ahq$1@news.cybercity.dk...
Historien stopper ikke her. Jeg har idag været i kontakt med IBM. Grunden
til at de ikke vil dække er at Harddisken aldrig er blevet solgt. De aner
simpelthen ikke hvordan den kan dukke op i en Expert butik, når de aldrig
har sendt den uden fra fabrikken.

Hvor er jeg henne som forbruger når jeg går ned og køber et produkt. Jeg
aner da ikke om det produkt har forladt abrikken af den rigtige dør ect?
Hvad så næste gang ens skærm går i stykker. Kan de så nægtet at bytte den
hvis deres edb system ikke kan se at den har forladt fabrikken?

Dennis




jan@stevns.net (18-01-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 18-01-02 00:01

"ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> skrev :

>Har du et nr. på harddisken, så er det da nemt at se, hvor lang garantien
>er. Den udvidede garanti er jo fra produktionstidspunktet og vedrører ikke
>salget via forhandleren.

produktionsdatoen (måned/år) plejer at stå i klartext på deres diske,
men IBM har forskellig garantiforhold på OEM diske , og diske solgt
direkte fra IBM til konsum

(OEM diske skal iøvrigt indsendes via stedet disken er købt, iflg IBM)


--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Povl H. Pedersen (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 19-01-02 12:51

On Thu, 17 Jan 2002 14:00:32 +0100,
Dennis <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote:
> Historien stopper ikke her. Jeg har idag været i kontakt med IBM.
> Grunden til at de ikke vil dække er at Harddisken aldrig er blevet solgt.
> De aner simpelthen ikke hvordan den kan dukke op i en Expert butik,
> når de aldrig har sendt den uden fra fabrikken.

Dvs. at harddisken enten er stjålet eller et kopiprodukt med falsk
serienummer. I begge tilfælde må det være Expert der hænger på den,
også udover garantiperioden.

> Hvor er jeg henne som forbruger når jeg går ned og køber et produkt.
> Jeg aner da ikke om det produkt har forladt abrikken af den rigtige dør ect?
> Hvad så næste gang ens skærm går i stykker. Kan de så nægtet at bytte den hvis
> deres edb system ikke kan se at den har forladt fabrikken?

Få IBM til at melde harddisken stjålet. Gå så ned til politiet. Aflever
disken mod behørig dokumentation. Anmeld Expert som sælgeren. Gør
krav gældende mod sælger.

Peter Makholm (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-01-02 22:04

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> IBM har solgt disken til forhandleren, som så har solgt den videre til
> kunden. Hvordan kan kunden så have et krav hos IBM (eller forhandleren
> for den sags skyld)?

Det bør vel være helt klart at IBM ikke uden videre kan forpligtige
forhandleren over for kunden.

Hvorvidt IBM er forpligtiget over for kunder er jeg ikke helt klar
over, men hvis de ikke påtager sig forpligtigelsen gør de sig vel
skyldige i forkert markedsføring, da de raklamerer med en udvidet
garanti, der ikke følger med.

--
Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

KGB (16-01-2002)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 16-01-02 22:08

> skyldige i forkert markedsføring, da de raklamerer med en udvidet
> garanti, der ikke følger med.

Markedsføringslovens §2


--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE



Martin Edlich (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-01-02 22:30

In article <87k7uidn4k.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Det bør vel være helt klart at IBM ikke uden videre kan forpligtige
> forhandleren over for kunden.

Jada. Uden at have noget at hænge det op på, vil jeg da tro at det også
gælder den anden vej rundt.

> Hvorvidt IBM er forpligtiget over for kunder er jeg ikke helt klar
> over, men hvis de ikke påtager sig forpligtigelsen gør de sig vel
> skyldige i forkert markedsføring, da de raklamerer med en udvidet
> garanti, der ikke følger med.

Så længe kunden ikke handler direkte hos IBM (hvilket man kan), så kan
jeg ikke se hvordan kunden skulle kunne have krav på noget fra dem.

Hvis en producent angiver et sæt specifikationer for et produkt og
forhandleren et andet sæt specifikationer, hvilket produkt har du så
købt?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Peter Makholm (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-01-02 22:12

"KGB" <KGB@NSA.PET> writes:

>> skyldige i forkert markedsføring, da de raklamerer med en udvidet
>> garanti, der ikke følger med.
>
> Markedsføringslovens §2

Prøver du at udtrykke en selvstændig påstand eller henviser du bare til
kilder for at min påstand er korrekt.

--
Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

KGB (16-01-2002)
Kommentar
Fra : KGB


Dato : 16-01-02 22:34


"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
news:87g056dmre.fsf@xyzzy.adsl.dk...

> >> skyldige i forkert markedsføring, da de raklamerer med en udvidet
> >> garanti, der ikke følger med.
> > Markedsføringslovens §2
>
> Prøver du at udtrykke en selvstændig påstand eller henviser du bare til
> kilder for at min påstand er korrekt.

Kom såmendt bare med en kildehenvisning til hvor det står at det er forbudt
at komme med vildledende reklame. (som tillæg til din udtalelse)
--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE



Peter Makholm (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-01-02 23:00

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

>> Det bør vel være helt klart at IBM ikke uden videre kan forpligtige
>> forhandleren over for kunden.
>
> Jada. Uden at have noget at hænge det op på, vil jeg da tro at det også
> gælder den anden vej rundt.

Enig, forhandleren kan ikke forpligtige IBM. Hvis forhandleren
fejlagtigt forsøger at gøre dette over for kunden, falder dette vel
også ind under MFL §2.

> Hvis en producent angiver et sæt specifikationer for et produkt og
> forhandleren et andet sæt specifikationer, hvilket produkt har du så
> købt?

Hvis IBM markedsfører deres produkt er de vel stadigvæk underlagt
markedsføringsloven uanset om handlen foregår direkte?

Hvis der tydeligt er tale om samme produkt og en af specifikationerne
er forkerte har den pågældende part overtrådt MFL §2. Så er der
spørgsmålet om der er tale om samme produkt. Hvis begge produkter
hedder 'Ultrastar 36LZX' mener jeg at det er tydeligt at der er tale
om samme produkt.

--
Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Martin Edlich (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 16-01-02 23:25

In article <87r8oqc5xm.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Hvis IBM markedsfører deres produkt er de vel stadigvæk underlagt
> markedsføringsloven uanset om handlen foregår direkte?

Mjoe, men hvordan kan man gøre et krav gældende overfor nogen man ikke
har handlet med?

> Hvis der tydeligt er tale om samme produkt og en af specifikationerne
> er forkerte har den pågældende part overtrådt MFL §2. Så er der
> spørgsmålet om der er tale om samme produkt. Hvis begge produkter
> hedder 'Ultrastar 36LZX' mener jeg at det er tydeligt at der er tale
> om samme produkt.

Det er nu ikke nødvendigvis rigtigt[1], men for at mit eksempel skal
have nogen mening lader vi lige som om det er. Så vidt jeg er informeret
har man krav på at det man køber opfylder de opgivene specifikationer.
Har forhandleren opgivet forkerte specifikationer, er han altså
forpligtiget til at levere et produkt med de rigtige specifikationer til
kunden.
Er det producenten der har opgivet de forkerte specifikationer, så har
kunden fået de rigtige specifikationer af forhandleren, og han vil da
efter min opfattelse have fået det han betalte for.

[1] Et produkt kan markedsføres under samme navn, men med forskellige
specifikationer, på forskellige markeder, og ved en paralelimport vil du
så have to forskellige produkter med samme navn på et marked.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Povl H. Pedersen (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 19-01-02 12:47

On Wed, 16 Jan 2002 23:00:21 +0100,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
> Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:
>
>>> Det bør vel være helt klart at IBM ikke uden videre kan forpligtige
>>> forhandleren over for kunden.
>>
>> Jada. Uden at have noget at hænge det op på, vil jeg da tro at det også
>> gælder den anden vej rundt.
>
> Enig, forhandleren kan ikke forpligtige IBM. Hvis forhandleren
> fejlagtigt forsøger at gøre dette over for kunden, falder dette vel
> også ind under MFL §2.

Hos SHG skriver de ofte, at der er en udvidet garanti der
administreres af leverandør xxx, og henviser til at leverandøren
skriver dette på deres website.

Og IBM har skrevet på deres website, at der var 3 års garanti på
deres produkter, og reklameret med dette. Der har ikke stået at den
kun dækkede ved køb direkte fra IBM. En forhandler er vel en
repræsentant for IBM i dette tilfælde, og kan vel så forpligte dem ?

>> Hvis en producent angiver et sæt specifikationer for et produkt og
>> forhandleren et andet sæt specifikationer, hvilket produkt har du så
>> købt?
>
> Hvis IBM markedsfører deres produkt er de vel stadigvæk underlagt
> markedsføringsloven uanset om handlen foregår direkte?

Enig.

> Hvis der tydeligt er tale om samme produkt og en af specifikationerne
> er forkerte har den pågældende part overtrådt MFL §2. Så er der
> spørgsmålet om der er tale om samme produkt. Hvis begge produkter
> hedder 'Ultrastar 36LZX' mener jeg at det er tydeligt at der er tale
> om samme produkt.

Næsten enig. IBM 60GXP er navnet på en serie af harddiske. Ligesom
f.eks. BMW 520 serien. Men de har givet 3 års garanti på hele serien.

Martin Edlich (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 19-01-02 14:39

In article <slrna4in5h.jt3.nospam@home.terminal.dk>,
nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) wrote:

> En forhandler er vel en repræsentant for IBM i dette tilfælde,

Det kan jeg ikke forestille mig. At man forhandler nogen varer betyder
vel ikke at man repræsenterer producenten.

> og kan vel så forpligte dem ?

Det kunne blive meget dyrt for producenten, "køb en harddisk og få en
bil hvis den går i stykker".

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Kim Noer (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Kim Noer


Dato : 17-01-02 19:19


"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote in message
news:a24kg0$jcq$1@news.cybercity.dk...
Hejsa

[snip pga. quoted-printable]

IBM kører med to forskellige 'garanti' perioder. Den ene er på 3 år og
gælder deres 'retail' produkter (det kan ikke ses da de ligner 'bulk' på en
prik) og den anden er 1 år på deres bulk produkter. Expert har sikkert købt
sådan et parti 'bulk' IBM harddisk og solgt en af dem til dig. Det er
ihvertfald de informationer jeg har (fra deres distributører her i
Danmark).Mener også det står et eller andet sted dybt gravet ned på deres
side..

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?


Henning (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 18-01-02 15:42

On Wed, 16 Jan 2002 20:30:56 +0100, "Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>Jeg har en skive som er købt for 1½ år siden ved en expert forhandler. Nu er skiven gået i stykker og Expert siger jeg selv skal kontakte IBM og få den lavet, men går jeg ind på IBM`s hjemmeside får jeg at vide at der ingen garanti er tilbage på den, selvom de på samme hjemmeside siger at der er 3 års garanti på en Deskstar.
>
>Jeg ringede til IBM helpdesk og fik at vide at IBM havde trukket garantien tilbage. Ham inde ved IBM jeg snakkede med vidste ikke hvorfor men sådan var det bare.

Der har været en lignende sag for et par år siden, hvor sagen løb
gennem Forbrugerstyrelsen og videre i retssalen. IBM vandt forøvrigt!
Sagen var den, at IBM Danmark ikke ville give garanti på
parallelimporterede diske/OEM-diske. De (IBM DK) kan ikke stå inde for
produktions-, forsendelses- og opbevaringsforhold, når disken eks.
kommer fra Ungarn, over Polen for til sidst at ende på en butikshylde
her i Danmark.
Er det er "original" IBM-disk, er der er FRU eller CRU-nummer på den.
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Peter Hansson (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 18-01-02 15:54


"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:1scg4u4sjgj5uocofqkp660pe70k9nv9jo@4ax.com...
> Er det er "original" IBM-disk, er der er FRU eller CRU-nummer på den.
> Henning

Så hænger den forhandler jeg har købt min disk på den, da han ved købet
oplyste mig om at IBM gav de 3 år.
Det står sgu hverken fru eller cru på min, men made in Hungary og IBM.

Er den parrallel importeret indenfor EU ville det måske være en anden sag,
da komminssionen lægger stor vægt på den frie konkurrence og
parrallel-import er for dem et instrument til at øge konkurrencen.

PH



Povl H. Pedersen (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 19-01-02 12:56

On Fri, 18 Jan 2002 15:54:24 +0100,
Peter Hansson <phansson@mail.tele.dk> wrote:
>
> "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:1scg4u4sjgj5uocofqkp660pe70k9nv9jo@4ax.com...
>> Er det er "original" IBM-disk, er der er FRU eller CRU-nummer på den.
>> Henning
>
> Så hænger den forhandler jeg har købt min disk på den, da han ved købet
> oplyste mig om at IBM gav de 3 år.
> Det står sgu hverken fru eller cru på min, men made in Hungary og IBM.

Jeg har oså en der ikke lige er monteret. En
IBM DTTA-351350. Der står OEM og klisternærke på disken.

MEN, på IBMs webside skriver de at der er 3 års garanti på
netop denne model. Ikke noget med CRU/FRU numre.

Jeg mener de bør angive tydeligt hvilke modeller der er
1, 3, eller 5 års garanti på. llers er det brud på markedsføringsloven.
>
> Er den parrallel importeret indenfor EU ville det måske være en anden sag,
> da komminssionen lægger stor vægt på den frie konkurrence og
> parrallel-import er for dem et instrument til at øge konkurrencen.

OEM er ikke beregnet til løssalg, kun til indbygning i færdige
maskiner.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste