kapitalpension
Fra : Steen Rasmussen

Dato : 16-01-02 20:17

jeg har en del penge stående på kapitalpensionen.
2/3 står i 7% 2029 og
1/3 står i 6% 2029
Pengene skal udbetales om 3 år.
Jeg overvejer kraftigt at sælge ovenstående og så købe 5%
obligationer med udløb om 4 år. De 4 år skal ses ud fra den
betragtning at en 5 % obligation med 1 år's løbetid vil være meget
tæt på pari.
7% erne ligger i 101-2 og 6 % i 96-98.
Da der er så kort tid til at jeg skal realisere kapitalpensionen og
der trods alt er udsigt til at økonomien vil vende og dermed formentligt,
stigende renter, vil jeg ikke ligge inde med lange obligationer.
Nogen der har et andet forslag, eller i givet fald vil bekræfte mig i
valget.
Jeg er ude efter 0 risiko

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 16-01-02 22:40

"Steen Rasmussen"
skrev
> jeg har en del penge stående på kapitalpensionen.
> 2/3 står i 7% 2029 og
> 1/3 står i 6% 2029
> Pengene skal udbetales om 3 år.
SNIP
> Jeg er ude efter 0 risiko
************************************
Jo længere tid obligationer løber, jo større kursrisiko har du.
En ting er hvad obligationerne er værd i dag, men du ved ikke hvordan
kurserne er om 3 år.
Ud fra dette bør du afhænde de "lange" obligationer, medmindre du om 3 år
vælger at beholde obligationerne, og blot sælge så du kan betale 40%
afgiften kontant.
Kursen på de lange obligationer er slet ikke så tosset i dag.
Hvis du virkelig vil være helt uden risiko, skal du købe obligationer der
udløber samtidig med udbetalingen. Alternativt bør du vælge at placere
pengene "kontant" - selvom renten ikke er noget at råbe hurra for.
Kapitalpensionen må jo i øvrigt løbe til du bliver 70 år, og behøver således
ikke at blive udbetalt ved en tidligere aftalt dato.
Tjek med din bank hvad de mener. Uanset at bankerne lever af at tjene penge,
så giver de altså også gode råd.

--
/Jens S., Esbjerg

Fra : Anders Andersen

Dato : 20-01-02 17:50

Hejsa Steen

En fræk strategi kunne være en højtforrentet Realkredit (8% 2032/29)

Her er høje udtrækninger, og den reelle varighed er ikke så høj.

Alternativt kunne en 4% INK STL realkredit 06 være atraktiv. (Nykredit/RD) -
(F5 lån)

Husk PAL - skatten kun udgør 15% uanset hvor afkastet stammer fra.

Venlig hilsen

Anders Andersen

Steen Rasmussen <steen@seitzberg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c45d1d6$0$62877$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...