Hvidkål - fryseegnet ?
Fra : Helga

Dato : 16-01-02 18:03

Jeg kan godt lide hvidkål i visse retter, men jeg er bestemt ikke SÅ fjollet
med det, at jeg kan nå at få spist et helt hoved inden det bliver for
kedeligt.
Kan man godt skære det i strimler og fryse ned, så man kan tage mindre
portioner op til de retter man nu kan bruge det i ?

Helga

Fra : Jens

Dato : 17-01-02 09:36

"Helga" <heldigehelga@hotmail.com> wrote in

<snip>
> Kan man godt skære det i strimler og fryse ned, så man kan tage mindre
> portioner op til de retter man nu kan bruge det i ?
>
> Helga

Jeg plejer at koge, hakke og fryse det. Så kan man altid tage en pakke op
og lave gl.dags hvidkål. (UHMMM)

/Jens

Fra : Emil

Dato : 17-01-02 23:06

On Wed, 16 Jan 2002 18:03:17 +0100, Helga wrote:

>Jeg kan godt lide hvidkål i visse retter, men jeg er bestemt ikke SÅ fjollet
>med det, at jeg kan nå at få spist et helt hoved inden det bliver for
>kedeligt.

Prøv at lave sauerkraut (surkål). Det er fint tilbehør til mange
retter.
Eller snit det fint og bland med appelsinstykker (eller anden
syrlig frugt) evt. også nødder til en rå salat.

>Kan man godt skære det i strimler og fryse ned, så man kan tage mindre
>portioner op til de retter man nu kan bruge det i ?

Normalt skæres det i kvarter, blanceres i 5 min i letsaltet vand
og nedfryses.
Hvis du snitter det fint skal det kun blanceres i et par min.
Tiden regnes fra vandet igen kommer i kog, og blanceringen
afsluttes med afkøling i koldt vand.

Jeg vil nok foretrække at lave retten næsten helt færdig før
nedfrysningen (kålrouletter, forårsruller, brunkål, o.s.v.) hvis
den da er fryseegnet.

m.v.h. Emil

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-01-02 00:09

"Helga" <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man godt skære det i strimler og fryse ned, så man kan tage mindre
> portioner op til de retter man nu kan bruge det i ?

Sagtens...det har jeg gjort tit!

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Helga

Dato : 19-01-02 18:37

> Sagtens...det har jeg gjort tit!
>
> Med venlig hilsen
> Hans

Tak for svaret, det var det jeg søgte at vide.

Helga