Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera til Nærbilleder ? Digitalt
Fra : Bo

Dato : 16-01-02 17:53

Har brug for at tage digitale billeder i en afstand af 20-50 cm. Resultatet
skal være skarpt i detaljer da billederne skal dokumenterer forandringer på
ca 1 cm.
Pris op til 10.000.
Gode forslag om kamera modtages med tak.

Bo

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 16-01-02 18:16

Bo skrev:

> [...]
> ca 1 cm.
> Pris op til 10.000.
> Gode forslag om kamera modtages med tak.

Har selv et Canon A20, og det tager nogle super gode billeder tæt på,
men da du har lidt flere penge til rådighed, så kig på deres G2, der får
du større opløsning, og billederne bliver også meget gode.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-01-02 18:52

Bo wrote:

> [...]
> ca 1 cm.
> Pris op til 10.000.
> Gode forslag om kamera modtages med tak.

Stort set alle digicams er meget stærke i nær og macroområdet, så du
skal bot vælge et med høj opløsning (over 4 megapixel) og optisk zoom,
digital zoom er uinteressant og værdiløst.

Du kan få et nogenlunde overblik af udvalget på flg. URL:
http://www.steves-digicams.com/cameras_dig4.html

Fuji FinePix kameraerne 6800 og 6900 har nogle gode data, og de holder
sig inden for din prisramme.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-01-02 19:31

> skal bot vælge et med høj opløsning (over 4 megapixel) og optisk zoom,
> digital zoom er uinteressant og værdiløst.
*************

digitalt zoom kommer netop til sin ret med et pixelstærkt apparat.
For megen zoom'en tager strøm, kan gøre
apparaetet lidt mere lyskrævende samt
består af flere bevægelige dele
som kan komme ud af fokus.

MVH

Fra : Klaus

Dato : 16-01-02 20:00

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

| "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

| *************
|
| digitalt zoom kommer netop til sin ret med et pixelstærkt apparat.
cut
Og kan intet som du ikke kan gøre bedre i dit billedbehandlingsprogram!
Klaus

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-01-02 20:12

"Klaus" <hebs@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> cut
> Og kan intet som du ikke kan gøre bedre i dit billedbehandlingsprogram!
> Klaus
*************

Fuldstændigt ligegyldigt,
hvis man printer direkte eller
skal vise billederne på en monitor
med det samme.

Men man kan jo som du siger
ellers starte PC'en op, vente på Windows,
starte eks. Corel eller Adobe op, finde
kameraet frem, tilslutte eller sætte card'et i
en card-reader og downloade alle billeder,
for så at gå ind og lege...

Ofte ikke den mest tidsbesparende måde
medmindre man kun bruger cameraet/billederne
til at nusse om...

MVH

Fra : Klaus

Dato : 16-01-02 20:24

| > |
| > |
| *************
| Fuldstændigt ligegyldigt,
| hvis man printer direkte eller
| skal vise billederne på en monitor
| med det samme.

Du har ret. Der er lige et lille punkt, hvor det kan være enfordel med
digi-zoom.

> [...]
| for så at gå ind og lege...
|
| Ofte ikke den mest tidsbesparende måde
| medmindre man kun bruger cameraet/billederne
Eller man vil have den optimale kvalitet ud af de muligheder det enkelte
kamera giver.
Klaus

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-01-02 20:38

> Eller man vil have den optimale kvalitet ud af de muligheder det enkelte
> kamera giver.
*********************
Desværre ses oftere, at digicamera'erne
leveres med nogle af nævnte funktioner i de
dyrere prisklasser, hvilket er svær
atbetjene samt sluger strøm.

Alt efter behov/formål, så
vil en tur i PC'en næppe forøge
kvaliteten af billedet, hvis
det skal vises på en monitor.
Man er i såfald nødt til at downloade det til PC,
manipulere og uploade billedet til cameraet igen,
og det tar' tid og kvaliteten er næppe
meget bedre.

MVH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-02 03:06

Karsten Olesen wrote:

> digitalt zoom kommer netop til sin ret med et pixelstærkt apparat.
> For megen zoom'en tager strøm, kan gøre
> apparaetet lidt mere lyskrævende samt
> består af flere bevægelige dele
> som kan komme ud af fokus.

Ammestuesnak...!

- digital zoom svarer til en udsnitsforstørelse, og er en kraftig
forringelse af kvaliteten, den samme effekt kan opnås med en
efterfølgende beskæring i et billedbehandlingsprogram, her har man endda
den fordel, at man kan vælge en beskæring, der ikke er i center af billedet.

- et godt digicam har ikke focus problemer, og den korte brændvidde
giver en exstem dybdeskarphed, så glem bare det argument.

- og batterieforbruget er da helt ligegyldigt, det klares med ekstra
batterier, eller en extern powerpac. Jeg har selv lavet en powerpac, der
giver mig 4 - 5 timers konstant drift med alt tændt.

- det er iøvrigt preview skærmen der bruger mest strøm, og den er man
nødt til at bruge ved næroptagelser, da søgeren ikke er meget bevendt i
den sammenhæng.

- ved at bruge preview skærmen som søger, så får man søgning igennem
objektivet, og det er en facilitet, der normalt kun er på de meget dyre
SLR digicams. Jeg har en "LCD Shade" med lup (se link), som gør at jeg
under alle forhold kan bruge skærmen som søger.

http://www.steves-digicams.com/xtendaview_pro.html

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-01-02 20:01

On Wed, 16 Jan 2002 18:51:50 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Stort set alle digicams er meget stærke i nær og macroområdet, så du
>skal bot vælge et med høj opløsning (over 4 megapixel) og optisk zoom,
>digital zoom er uinteressant og værdiløst.

Jeg er helt enig, og da der er tale om at fotografere fra ca. 20 cm er
der nok ikke stor forskel, men hvis man skal meget tæt på (fx. 2 cm),
er mit Olympus C3030Z ikke meget bevendt, men det er Nikon 9XX-serien
derimod!

Tom

Fra : Claus Persson

Dato : 17-01-02 08:34

Nikon Coolpix 995
tjek http://www.ewald.dk/claus/fly2.jpg
Mvh. Claus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-01-02 18:50

>afstand af 20-50 cm, ca 1 cm opløsning
> Pris op til 10.000.
> Gode forslag om kamera modtages med tak.

Hvor stort er emnet ?
Hvad med dybdeskarphed ?

- Er den er næsten plan flade du skal tage billeder af eller er der store
dybdeforskelle.

Hvad med belysning ?
- Jeg tror ikke at forskllen mellem de mange kameraer er så stor til dit
formål, men jeg vil vælge et der kan sættes en ekstern blitz til. Måske du
også skulle overveje at en "lyskasse" til formålet.

/A

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 17-01-02 11:36

Hej Bo.
Jeg vil anbefale fuji 6900, det er et fremragende kamera, også til næropt.
med foto hilsen
Flemming Aagaard