/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti ved udskiftning af defekt hardware~
Fra : Kim Søvsø Pedersen


Dato : 16-01-02 16:33

Hej!

Jeg har netop fået mit dvd-drev tilbage fra reperation (dvs. jeg har fået et
nyt da det ikke kunne repareres), men jeg er i tvivl om hvordan garantien er
i sådan en situation.

Det defekte drev blev købt i en samlet computer, som garantien næsten er
udløbet på, men da jeg nu har fået et fabriksnyt drev, er det så den
originale garanti der gælder for det nye drev, eller har jeg et års "ny"
garanti på det nye drev?

Mvh
Kim Søvsø Pedersen



 
 
Klaus (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 16-01-02 17:32


"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> skrev i en meddelelse
news:3c459cd5$0$249$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
| Hej!
|
| Jeg har netop fået mit dvd-drev tilbage fra reperation (dvs. jeg har fået
et
| nyt da det ikke kunne repareres), men jeg er i tvivl om hvordan garantien
er
| i sådan en situation.
|
| Det defekte drev blev købt i en samlet computer, som garantien næsten er
| udløbet på, men da jeg nu har fået et fabriksnyt drev, er det så den
| originale garanti der gælder for det nye drev, eller har jeg et års "ny"
| garanti på det nye drev?
|
| Mvh
| Kim Søvsø Pedersen
|
Hvis det er ombyttet, starter garantien forfra. Få det på skift at det er
ombyttet!
Kklaus



Allan Olesen (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 16-01-02 19:31

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> wrote:

>Det defekte drev blev købt i en samlet computer, som garantien næsten er
>udløbet på, men da jeg nu har fået et fabriksnyt drev, er det så den
>originale garanti der gælder for det nye drev, eller har jeg et års "ny"
>garanti på det nye drev?

Det er muligt, at du kan opretholde den oprindelige reklamation i 5
år, således at hvis samme fejl i den periode opstår igen, skal sælger
udbedre den. Det er i hvert fald Forbrugerstyrelsens holdning.

(Har du i øvrigt haft 1 års garanti eller 1 års reklamationsret?)


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Henning (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 16-01-02 20:22

On Wed, 16 Jan 2002 19:31:29 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> wrote:
>
>>Det defekte drev blev købt i en samlet computer, som garantien næsten er
>>udløbet på, men da jeg nu har fået et fabriksnyt drev, er det så den
>>originale garanti der gælder for det nye drev, eller har jeg et års "ny"
>>garanti på det nye drev?
>
>Det er muligt, at du kan opretholde den oprindelige reklamation i 5
>år, således at hvis samme fejl i den periode opstår igen, skal sælger
>udbedre den. Det er i hvert fald Forbrugerstyrelsens holdning.

Kun ved reparation, ikke ombytning af en vare. Her gælder de
almindelige "garanti"-regler.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

KC (16-01-2002)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 16-01-02 22:52

> Kun ved reparation, ikke ombytning af en vare. Her gælder de
> almindelige "garanti"-regler.
>
> Henning

Uenig.

Ved udskiftning - dvs. ombytning af en vare gælder der en ny 1-års/2-års
frist for den ombyttede del. KBL §54 taler jo netop om en frist fra
"genstandens overgivelse"

Således også Lars Kristensen i Lærebog i dansk og international køberet:
"Såfremt sælgeren har klaret en eventuel afhjælpning ved at ombytte
salgsgenstanden, løber der en ny 1 års frist fra overgivelsen af den nye
genstand".

KC



> hsb@FJERNESimage.dk



Bertel Lund Hansen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-01-02 23:52

KC skrev:

>> Kun ved reparation, ikke ombytning af en vare. Her gælder de
>> almindelige "garanti"-regler.

>Uenig.

Det er lidt uheldigt at du skriver uenig. Det er nemlig korrekt
at den 5-årige forældelsesfrist ikke gælder. Udtrykket "de
almindelige garantiregler" er dog uklart.

Ved ombytning starter der en ny garantiperiode præcis så lang som
der var på den nye vare (hvis der altså var garanti på den).

Under alle omstændigheder starter der en ny 2-årig
reklamationsperiode (forudsat at loven vedtages med
tilbagevirkende kraft, som den sikkert gør) på den ombyttede del.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Olesen (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 16-01-02 23:34

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>Kun ved reparation, ikke ombytning af en vare. Her gælder de
>almindelige "garanti"-regler.

Varen er mandens PC. Udskiftningen af drevet må dermed være en
reparation af PC'en.

Så kan vi begynde at diskutere, om han er stillet anderledes, fordi
han selv har foretaget denne reparation.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

jan@stevns.net (16-01-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 16-01-02 23:42

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev :

>Så kan vi begynde at diskutere, om han er stillet anderledes, fordi
>han selv har foretaget denne reparation.

Eller om "samme fejl" nu også kan opstå på en anden genstand, der
måske fysisk er identisk, men samme fejl er det jo næppe, hvis der
skal gang i flueerotikken


--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Bertel Lund Hansen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-01-02 23:53

Allan Olesen skrev:

>Varen er mandens PC. Udskiftningen af drevet må dermed være en
>reparation af PC'en.

Det er vrøvl i denne her sammenhæng. Drevet er blevet ombyttet.
Det kan et par skruetrækkervrid ikke trylle om til en reparation.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Annette Skovbon (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Annette Skovbon


Dato : 18-01-02 08:09

> Det er vrøvl i denne her sammenhæng. Drevet er blevet ombyttet.
> Det kan et par skruetrækkervrid ikke trylle om til en reparation.

Inden for denne verden jo, alt arbejde udført, hvor man har måttet 'åbne' pc'en
må betragtes som reparation, da mandens garanti garanteret er baseret på at
PC'n ikke har været åben.



--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Mickey (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 18-01-02 15:32

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> wrote in
news:acd6d8084dfe82d792f595c28dfdcb0a.29516@mygate.mailgate.org:

>> Det er vrøvl i denne her sammenhæng. Drevet er blevet ombyttet.
>> Det kan et par skruetrækkervrid ikke trylle om til en
>> reparation.
>
> Inden for denne verden jo, alt arbejde udført, hvor man har
> måttet 'åbne' pc'en må betragtes som reparation, da mandens
> garanti garanteret er baseret på at PC'n ikke har været åben.

Det kommer vist meget meget meget an på hvordan og hvorfor den har
været åbnet.
Der var ingen problemer med at jeg kunne få mit DVD-Drev repareret
(udskiftet) selvom jeg adskillige gange havde haft maskinen åbnet,
bl.a. for at indsætte og udskifte netkort.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Allan Olesen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 18-01-02 20:01

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er vrøvl i denne her sammenhæng. Drevet er blevet ombyttet.
>Det kan et par skruetrækkervrid ikke trylle om til en reparation.

Du går vist fejl af pointen. Manden har oprindelig købt en PC - ikke
et drev. Så det er ikke et drev, der er blevet ombyttet. Det er en PC,
der er blevet repareret. Var denne reparation udført af sælgeren af
PC'en, ville jeg slet ikke være i tvivl om, at sagen ville være
sammenlignelig med eksemplet på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Noget andet er så, at jeg ikke er sikker på, at Forbrugerstyrelsens
argumentation holder. Det står og falder jo med, om man betragter
kravet som indfriet med den første reparation - det giver jo ikke
mening at snakke om forældelse på et krav, der _er_ blevet indfriet.

Og jeg kunne da godt forestille mig, at man i en retssag ville nå frem
til:

- Krav om afhjælpning af en mangel kan indfries ved en passende
forsvarlig reparation.

- En ting kan godt gå i stykker igen inden for 5 år efter en
reparation, selv om denne var udført passende forsvarligt.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste