damn jeg er for sløv :(
Fra : Benjamin

Dato : 16-01-02 16:35

Hej :)

Jeg er en 17 årig fyr, som i løbet af de sidste par år har levet af cola,
chips og computer og kun bevæget mig uden for en dør, når det var allermest
nødvendigt...
Og det har sat sine tydelige spor på, at jeg er tynd og min kondi
mest-af-alt er total elendig...
Derfor ville jeg gerne have at min krop blev lidt mere indbydende og min
kondi lidt bedrer, så hvordan skal jeg starte op? hvad skal jeg spise?
Hvordan skal jeg træne? Osv?

Nogen der har erfaring med mit problem?

// Benjamin

Fra : Morten

Dato : 16-01-02 22:35

Benjamin wrote:

Hej Benjamin

> Nogen der har erfaring med mit problem?

Yes yes

Der er uendelig mange svar på dit spørgsmål, men her er min udgave:

Sørg for IKKE at træne for meget/for længe/for hårdt i starten. Det
værste der kan ske når man endelig får taget sig sammen til at
forlade kontorstolen er at få en skade, som i værste tilfælde kan
give varige men. Jeg har en ven som skal opereres i knæet fordi han
troede at han kunne træne op til at løbe marathon på et par måneder.
Jeg ved godt at det ikke just er det du skal, men gør det ondt efter
træning, så hold lige lidt pause.
Jeg får let problemer med overanstrengelse i benene
(skinnebensbetændelse) og det er jeg klar over. Derfor tager jeg,
hvis jeg synes at der er optræk til ballade, en pause indtil jeg kan
mærke at det er OK igen.

Træn sammen med andre. Det giver en forpligtelse til at træne. Nogle
dage skal man bare lige have det sidste skub ud af døren og så kører
det bare for en. Så er det en god ide at have en aftale med en
person, for aftaler dropper man ikke.

Find en sportsgren som du synes er sjov. Jeg ved at mange hader løb,
og det er måske også der hvor det er nemmest at få skader, men det er
også den træning som er nemmest at gå til og giver mest pr. minuts
træning (lidt firkantet sagt). Jeg er selv løber.

Sæt dig et mål. For mig drejer det sig om at tabe mig primært. Smide
den ølmave som 15 øl hver fredag og lørdag har efterladt...

Men følelsen af at træne, især efter træning, opnår du ikke ved et
spil Counter Strike. Det er det som så mange synes er fedt ved at
træne. Det føler man måske ikke i starten når man træner, men det
kommer langsomt. I starten er der ømme muskler, men det går over i
løbet af 2-3 uger. Men igen - jo blidere du starter - jo bedre.

Der findes flere forskellige former for træning, heraf kan man indele
dem i to kategorier: Holdsport eller "enkeltmandssport". Umiddelbart
er holdsporten nemmest at gå til, hvis du da kan lidt så noget som
fodbold, håndbold, basketball osv osv osv.

Jeg er selv en forholdsvis uerfaren løber, men nyder at se hvordan
jeg forbedrer mig fra hver træning, og det er det der får mig til at
blive ved (+ et løb jeg skal til i marts). Desuden kan jeg godt lide
hård træning.

Det er sådan nogle ting der får en til at fortsætte træningen. Sæt
dig nogle mål - REALISTISKE mål, vel at mærke

Selvom skader har været nævnt flere gange, så lad dig ikke afskrække
af det. Det er bare en problemstilling man før eller siden skal tage
stilling til. En skade kan være en uges pause. Det kan også været et
års pause hvis ikke man lytter til sin krop...

Det var lige et par gode råd herfra. Skriv du bare løs her i tråden
hvis du har noget du gerne vil have svar på. Jeg har selv været på
dit stadie for ikke så forfærdelig længe siden.

PS. Lad være med at kigge på for mange fancy hjemmesider om motion,
sundhed o.lign. Tænk i stedet over hvad du kunne tænke dig af
træningsformer og prøv dem af i praksis. Herefter kan du vende
tilbage og søge mere info.

--
Morten, 22 år.

Fra : Rundude

Dato : 02-02-02 22:31

Nu er cola jo ikke kun fandens værk, jeg drikker selv ca. 1½l coca-cola hver
dag og har det fint med det. Det er for fedt at tylle det lige efter træning
(og her er der nok nogle der vil mene at alm. vand er lige så godt), jeg
synes jeg får det sukker jeghar behov for efter træning. Og efter 2-3 timer
på en cykel skal man sgu oz ha' lov til at forkæle sig selv....

Hvad med tænderne? Iflg. min tandlæge er de upåklageligt flotte og der er
ikke tegn på at der drikkes så meget cola - så op på hesten, men glem ikke
at forsøde dig selv efter et træningspas.

mvh
Rundude

Benjamin <benjamin2000@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m6h18.967$XA5.63153@news000.worldonline.dk...