1 Mos 12,1-20 - Gud vil velsigne!
Fra : Live4Him

Dato : 16-01-02 15:40

Kap 3-11 i 1 Mos beskriver det, man kunne kalde syndens historie. Men fra
kap 12 sker der noget nyt! Kap 12 indleder det, som resten af Bibelen
handler om, nemlig Guds frelseshistorie! Det er første gang siden
skabelsesberetningen, at vi hører ordet »velsigne« i Guds mund. Og det er
netop det, som kap 12,1-3 handler om: Hvordan Gud igen vil velsigne det
faldne menneske.

Abram får et løfte, der nok kunne få en beduin til at falde i teltbardunen:
"Igennem en i din slægt, Abram, vil jeg velsigne alle jordens slægter!" Det
er faktisk det, som mange steder i NT kaldes for evangeliet (fx Gal 3,8)
..Det var ved tro på dette løfte, at Abram, 2000 år før Jesus, blev frelst,
og det er ved tro på dette løftes opfyldelse i Jesus, at vi bliver frelst
her 2000 år efter Jesus. Jesus er den, igennem hvem, Gud vil velsigne alle
jordens slægter (Gal 3,16ff. ApG 3,25-26).

Som Gud skabte af intet, sådan giver han også sin frelse og sine løfter for
intet. Det er Abram et tydeligt bevis på. Han og hans slægt blev ikke
udvalgt som løn for lang og god tjeneste. Allerede kort tid efter at Gud
havde givet ham det store løfte, blev der hungersnød i landet, og Abram
måtte drage til Egypten. Men han havde et problem: Saraj, hans hustru, var
iøjnefaldende smuk og ville uden tvivl påkalde sig Faraos opmærksomhed.
Abram var bange for, at Farao ville dræbe ham for at få Saraj til hustru, så
han løj og sagde, at Saraj var hans søster. Faktisk resulterede dette
falskneri i, at Farao uanende nåede at gifte sig med Saraj. Så dybt faldt
Abram lige efter, at Gud havde udvalgt ham til at være stamfar til verdens
frelser ...Og for at det ikke skal være løgn, så gentager han denne udåd
(kap 20). Det var ikke, fordi Abram var en helgen, at Gud udvalgte ham.

Nøgleord: I dig skal alle jordens slægter velsignes (v3).

(Fra "Bibelnøglen")

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-01-02 16:45

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip!

> [...]
> her 2000 år efter Jesus. Jesus er den, igennem hvem, Gud vil velsigne alle
> jordens slægter (Gal 3,16ff. ApG 3,25-26).

Og så kan vi jo ivrigt diskutere med muslimerne om det er den ene eller
anden gren af Abrahams slægt... ;-D

Det er i øvrigt skægt: Muslimerne henviser OGSÅ til dette skriftsted, men så
udelader de jo ved deres "slægtstavle" netop også Moses og Jesus, som de
ellers selv mener at bygge videre på?
Dèn må jeg ha' vendt med en muslim!

> [...]
> intet. Det er Abram et tydeligt bevis på. Han og hans slægt blev ikke
> udvalgt som løn for lang og god tjeneste.

Hov?

Siger Paulus ikke et sted at "Abrahams TRO blev regnet ham til
retfærdighed", altså at Abraham blev frelst p.g.a. sin vedholdende tro?

> [...]

> frelser ...Og for at det ikke skal være løgn, så gentager han denne udåd.

Det var dog utroligt!
Der har ikke hersket ret stor respekt for folks hustruer dengang. Man
snupper bare lige andre mænds koner som det passer een? Og derfor lyver
Abraham med samme resultat, nemlig at hans kone bliver snuppet? Ville det
ikke være mere passende i Guds eget kodeks at være ærlig?

Var han verdens første "swinger" eller hvad? ;-D
Undskyld, jeg ku' ikke dy mig.

> (kap 20). Det var ikke, fordi Abram var en helgen, at Gud udvalgte ham.

Igen: Hvad siger Paulus? (Og hvorfor siger han mon det, når Abraham gjorde
disse, æh, knap så heldige ting?)

Har du i øvrigt set mit svar ang. din tidligere post i serien, den om
Syndefaldet?

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 16-01-02 19:33

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Har du i øvrigt set mit svar ang. din tidligere post i serien, den om
> Syndefaldet?

Ja, og jeg læser dine kommentarer med stor interesse.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-01-02 20:05

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Ja, og jeg læser dine kommentarer med stor interesse.
>
> jørgen.

Tak! Jeg troede jeg var blevet "plonket" eller sådan noget siden du ikke
svarede...

Anders Peter Johnsen