Pulsur m.m.
Fra : JMN

Dato : 16-01-02 15:09

Hej i gruppen

Jeg har overvejet at købe et pulsur, men er i tvivl om hvordan man "læser"
sin puls.

Nogen der kan hjælpe ?

Jeg tænker bl.a. på begrebet hvilepuls, måling af puls og hvad betyder
målingen. God form, middel eller dårlig ?

På forhånd tak
Jørgen

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 16-01-02 18:09

Hej Jørgen!

Jeg vil ikke give dig svar på hvilke pulsintervaller, der svarer til god,
dårlig, middel etc. form, men i stedet slå fast at et pulsur er redskab til
træning, og dermed forbedring af din aktuelle form. For mænd ligger en
typisk hvilepuls vist nok på ca. 70. Hvis du virkelig vil igang med at
benytte dit pulsur så tag et kig her:
http://asp.run4fun.dk/pulsur.asp

generelt er der gode links til artikler her: www.run4fun.dk

God fornøjelse!
Kenneth

Fra : Morten

Dato : 16-01-02 22:41

JMN wrote:

> Jeg tænker bl.a. på begrebet hvilepuls, måling af puls og hvad
> betyder målingen. God form, middel eller dårlig ?

Lad os sige at du løber en tur på 5km på 25 minutter. Den ene dag er
din gennemsnitspuls 140 - den anden 160. Hvilken dag "var du så i
bedst form"? Den første. Jo lavere puls jo bedre kondition.

Et pulsur er godt til træningen fordi du kan se hvor meget din krop
(hjerte) yder. Nogle dage ,når man træner, tænker man måske "det går
godt nok langsomt i dag, men det er fanme hårdt alligevel" og derfor
kæmper man måske endnu mere fordi man er vant til at det går
hurtigere.

Her kan pulsuret fortælle dig at du ikke skal træne hårdere - for det
kan du se på din puls.

Dette er bare et af mange formål.

Hvilepulsen måler du om morgenen når du er helt rolig. Jo bedre form
du er i, jo lavere er den (relativt til alder osv.).

Måling af puls foregår ved at du har en pulsmåler spændt rundt om
brystkassen, som så sender information til et armbåndsur.

--
Morten