Matriceinvertering i Excel
Fra : Topper

Dato : 16-01-02 13:03

Hej Gruppe!

Jeg er i gang ved at læse om multipel lineær regression, og da dette
indebærer nogle heftige matriceoperationer, vil jeg gerne høre om det er
muligt at finde den inverse matrix i Excel. Jeg er bekendt med
Minvert-funktionen, men den leverer åbenbart kun det første diagonaltal i
matricen!? Hvordan finder jeg de andre tal i matricen?

Undskyld hvis dette emne er udenfor topic (eller bara lidt for langhåret!).

Topper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-01-02 11:51

Topper skrev:

> [...]
> andre tal i matricen?

> Undskyld hvis dette emne er udenfor topic (eller bara lidt for

Hvis ikke du får svar her, kan du prøve hos Excel-hajerne i
dk.edb.regneark eller hos matematikerne i dk.videnskab.

Thomas T.

Fra : Topper

Dato : 17-01-02 21:37

For fuldstændighedens skyld vil jeg nævne, at jeg har fået oplyst en
løsning:

------------------
Hvis du for eksempel har følende matrix:

1 2 3
1 3 4
1 4 3

i A1:C3 og du herefter gør følgende:
- Marker et tilsvarende område, for eksempel A6:C8
- Indtast formlen: =MINVERT(A6:C8) og afslutter med Ctrl+Shift+Enter da det
er en matriksformel, så får du i A6:C8
3,5 -3 0,5
-0,5 0 0,5
-0,5 1 -0,5