Ophavsret og gengivelse
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 16-01-02 10:43

Hej.

Jeg er ved at lægge sidste hånd på min site.
Der er selvfølgelig nyheder, men jeg producerer ikke alle nyheder selv.
Nogle nyheder "hentes" fra andre steder, men er selvfølgelig omskrevet
således, at der *ikke* er gengivet mere end 20 pct. direkte.
Desuden er der *altid* tydelig kildeangivelse.

Hvorhenne kan jeg læse mere om ophavsret?

Der er vist noget med god presseskik i forbindelse med gengivelse.
Men øhh...

(eksempler kan evt. ses på www.humlebaekonline.dk)

Jeg er selvfølgelig interesseret i *ikke* at få ørene i maskinen.

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : KC

Dato : 16-01-02 22:55

Kig i ophavsretslovens (særligt §22 om citatret), i øvrigt har dommen
U.1987.882.H interesse i den sammenhæng.

KC

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-01-02 09:03

"KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Kig i ophavsretslovens (særligt §22 om citatret), i øvrigt har dommen
> U.1987.882.H interesse i den sammenhæng.

Kan det læses online?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-01-02 09:18

"Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> skrev i en meddelelse

> "KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det læses online?

Altså kan dommen læses online?
Lov om Ophavsret har jeg fundet, men den er IMO for mine spørgsmål ikke
præcis nok.
Der skal vist nogle domme og noget præcedens til.

Fra : KC

Dato : 17-01-02 10:54

> Altså kan dommen læses online?

Jeg kender ingen steder på nettet, hvor dommen findes. Et kort referat er
dog angivet i Mads Bryde Andersens IT-retten, som kan læses online på
www.it-retten.dk. (bl.a. kap. 8.1.b). Udover ophavsretsloven er også
markedsføringslovens §1 relevant.

KC

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-01-02 12:33

> Et kort referat er dog angivet i Mads Bryde Andersens IT-retten, som
> kan læses online på www.it-retten.dk. (bl.a. kap. 8.1.b). Udover
> ophavsretsloven er også markedsføringslovens §1 relevant.

Uddyb venligst sidstnævnte med ML§1

Har nu læst www.it-retten.dk desangående.
Hvis det skal sættes på en spids er det så følgende der er relevant:

"Dette fundamentale udgangspunkt er bl.a. fastslået ved
højesteretsdommen om On-line avisen, U 1987.882 H, der antog, at en
elektronisk database med korte ekstrakter af dagbladenes nyheder, som
kun i begrænset omfang indeholdt egentlige citater, ikke krænkede
ophavsretten til dagbladsartiklerne"

Altså hvis man forkorter og omskriver det ned, samt tydelig
kildeangivelse, så er det ok?

Fra : KC

Dato : 17-01-02 22:47

> Uddyb venligst sidstnævnte med ML§1

Markedsføringslovens §1 rammer bl.a. snylt, så hvis du snylter på andre
virksomheder, så kan du risiskere at blive dømt for overtrædelse af god
markedsføringsskik.

> [...]
> elektronisk database med korte ekstrakter af dagbladenes nyheder, som
> kun i begrænset omfang indeholdt egentlige citater, ikke krænkede

JA

> Altså hvis man forkorter og omskriver det ned, samt tydelig
> kildeangivelse, så er det ok?

Det er svært at sige præcist, hvad man må. Man kan dog sige, at du frit kan
bruge de faktiske oplysninger, hvis disse i din artikel kommer til udtryk på
din egen måde. Ligeledes må du benytte dig af korte citater (måske op til
2-3 linjer) med klar kildeangivelse.

KC

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-01-02 09:08

> Markedsføringslovens §1 rammer bl.a. snylt, så hvis du snylter på
> andre virksomheder, så kan du risiskere at blive dømt for overtrædelse
> af god markedsføringsskik.

Den var sværere at tolke...

Jeg bringer altså disse meget korte omskrevne artikler hentet fra de
lokale medier med tydelig kildeangivelse, jf. tidligere indlæg.
Approx. vil jeg tro, at jeg i snit bringer 2-3 historier hentet fra
hvert medie pr. uge.
Lad os sige, at hvert medie bringer 20-25 historier pr. uge.
Vil det være snylt??

Er der IT/net domme på overtrædelse af ML§1 desangående?

Jeg syntes jo netop, at det er *meget* svært at forholde sig til ML§1 om
snylt, når man samtidig har U 1987.882 H, som jo tillader en *del* så
vidt jeg kan se, jf. tidligere indlæg.

Handler ML§1 i dette tilfælde om, at der skal "gives noget den anden
vej" før der ikke er tale om snylt?

Fra : KC

Dato : 19-01-02 17:33

> [...]
> Vil det være snylt??
>
> Er der IT/net domme på overtrædelse af ML§1 desangående?

Så vidt jeg ved ikke andre end U87.882H.

> Jeg syntes jo netop, at det er *meget* svært at forholde sig til ML§1 om
> snylt, når man samtidig har U 1987.882 H, som jo tillader en *del* så
> vidt jeg kan se, jf. tidligere indlæg.

Læs landsrettens dom fra 1986, som bl.a. siger "Udgivelsen kan heller ikke
antages at have tilsigtet at konkurrere med dagbladene og findes i hvert
fald ikke at have kunnet påføre dagbladene konkurrence af nogen betydning.".
Dette var baggrunden for, at det dengang ikke var i strid med MFL §1.

Situationen er I DAG ganske anderledes, hvor jeg ville tilbøjelig til at
sige, at udgivelsen netop konkurrerer med dagbladene - som jo selv har
bevæget sig ind på samme marked, ligesom internet-markedet er vokset ganske
betydeligt! Det er derfor efter min mening usikkert, om man i dag ville nå
samme resultat.

Derfor vil jeg mene, at udgivelsen kan være i strid med MFL §1, hvorfor jeg
alene kan anbefale dig at træffe de fornødne aftaler med de dagblade, som du
bringer uddrag fra. Alternativt kan du naturligvis vente og se tiden an og
henvise eventuelle interesserede til U87.882H, men det er på egen risiko! I
øvrigt kan det være en fordel at få aftaler med dagbladene, så du derigennem
kan sikre dig, at dine links m.v. altid virker korrekt. Ligeledes kan
samarbejdet give andre fordele.

KC

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 19-01-02 20:01

> I øvrigt kan det være en fordel at få aftaler med dagbladene, så du
> derigennem kan sikre dig, at dine links m.v. altid virker korrekt.
> Ligeledes kan samarbejdet give andre fordele.

Jeg har ikke links til andre mediers historier på min site.
Jeg tager få udvalgte historier fra disse medier, skriver dem *kort* om,
og smider dem på mit site med tydelig kildeangivelse.

Jeg tror at dagblade, ugeaviser og en enkelt site vil afvise min
forespørgsel.
Ingen "konkurrence" vil jo altid være bedst for dem