Ingen fede film sidste år?
Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 08:53

Med al den snak om Oscar uddeling m.m. så slår det mig, at jeg ikke mindes
at have set nogle rigtig fede film i biffen sidste år. Er det bare fordi jeg
har glemt dem eller har der bare ikke været nogle rigtig fede film sidste
år? Nævn lige de 3-5 fedeste film du så i biffen sidste år.

Fra : Radio Diablo

Dato : 16-01-02 09:13

Så ser du sgu for få film!

Moulin Rouge,
Ringenes Herre,
Shrek,
er bare 3 af de rigtig gode film der kom i 2001 (i Danmark)

Mvh

Peter K

Per Kristensen <pzk@crayon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c453163$0$62898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Zeki

Dato : 16-01-02 09:27

> Moulin Rouge,
> Ringenes Herre,
> Shrek,
> er bare 3 af de rigtig gode film der kom i 2001 (i Danmark)

Her er nogle flere:

Memento
Blow
Enemy at the Gates
Pearl Ha....øhh..nej!
What women want
Bridget Jones Diary
Cast Away
Training Day
Chicken Run

Zeki

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 10:54

> Memento

Ja den var ganske god, men ikke overfed.

> Blow

Ja den var ganske god, men ikke overfed.

> Enemy at the Gates

Den var da ok.

> Pearl Ha....øhh..nej!

Jo den er nu også ok

> What women want

eh hallo?

> Bridget Jones Diary

What???

> Cast Away

Igen god men ikke fed

> Training Day

Den var ok.

> Chicken Run

Ok, men den er fra 2000

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:02

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message

> Ja den var ganske god, men ikke overfed.
[...]

Ja ok, nr du ikke kan lide nogel af de film der her bliver foreslået som
være gode film, kan du så ikke hjælpe os lidt på vej med at nævne film (ikke
nødvendigvis fra i år) som du synes var "rigtigt fede" så vi kan se om der
slet ikke var nogen af den slags i år, eller det bare er din smag der er
"ved siden af"?

Joakim

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 16-01-02 10:49

16/01/02 9:13mail@radiodiablo.dkRadio Diablo

> [...]
> Ringenes Herre,
> Shrek,
> er bare 3 af de rigtig gode film der kom i 2001 (i Danmark)

Det behøver vel ikke at handle om at se for få film, det kan vel handle om
de "forkerte" film, altså i forhold til hvad (vi) andre mener
Marvi er her nu. Alting er anderledes.
Livet er smukt.
Kevin

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 10:51

> Moulin Rouge,

Har ikke set endnu

> Ringenes Herre,

Er god, men ikke rigtig fed

> Shrek,

God, men ikke noget særligt

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 16-01-02 09:28

16/01/02 8:53pzk@crayon.dkPer Kristensen

> [...]
> har glemt dem eller har der bare ikke været nogle rigtig fede film sidste
> år? Nævn lige de 3-5 fedeste film du så i biffen sidste år.

Sange fra anden sal
Et mesterværk

Love is a bitch
Mexicansk vidunder

En kærlighedshistorie
Meget rost dansk

Ringenes herre
Eventyr der sætter nye standader

Tilslut dig attac

http://www.attac.org/

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 10:55

> Sange fra anden sal
> Et mesterværk
Har ikke set

> Love is a bitch
> Mexicansk vidunder
Ja ganske god, men mangler lidt

> En kærlighedshistorie
> Meget rost dansk
Ikke set

> Ringenes herre
> Eventyr der sætter nye standader
Ganske god

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-01-02 12:46

kevin vilhelmsen skrev:

> Sange fra anden sal
> Et mesterværk

Ja. Utroligt, at den blev så overset sidste år. Den blev endda kåret som
årets film af Bogart-redaktionen. (Og så er den egentlig fra 2000, men
kom rigtig nok først til landet i 2001.)

> Love is a bitch
> Mexicansk vidunder

Igen en god film (igen fra 2000).

> En kærlighedshistorie
> Meget rost dansk

Ja, selvom dogmestilen efterhånden er nedslidt og fortærsket.

> Ringenes herre
> Eventyr der sætter nye standader

Nye standarder, som sikkert allerede bliver slået igen i år, først og
fremmest med to'eren.

> Tilslut dig attac
> http://www.attac.org/

Nej, den var vist overvurderet og ensporet. Den manglede realitetssans.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : nikolaj borg

Dato : 16-01-02 12:46

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> wrote in message

> Nej, den var vist overvurderet og ensporet. Den manglede realitetssans.

Ja, men også en meget rørende film med en opmuntrende start og en sørgelig
slutning. Det bliver spændende at se, om der kommer en 2'er.

/Nikolaj

Fra : Wertigo

Dato : 16-01-02 22:27

Peter Bjerre Rosa <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a23p00$743$1@sunsite.dk...

> Nej, den var vist overvurderet og ensporet. Den manglede realitetssans.

Til gengæld var scenerne fra Göteborg blandt årets fedeste action-sekvenser
:)

Fra : Henry Vest

Dato : 16-01-02 10:21

Per Kristensen wrote:

> [...]
> jeg har glemt dem eller har der bare ikke været nogle rigtig fede film
> sidste år? Nævn lige de 3-5 fedeste film du så i biffen sidste år.

For mig var 2001 heller ikke et rigtigt stort filmår, men jeg synes da nok
der var en del gode film. Fx:

Enken fra Saint Pierre
The Yards
Jalla Jalla
101 Reykjavik

/Henry

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 16-01-02 10:34

Ja, nu så jeg den godt nok på video, men ikke desto mindre: Almost Famous.
Jeg synes ganske enkelt at Cameron Crowe formår at skabe et helt unikt
univers, og jeg blev meget rørt af den film. Det er en af de film hvor man
ikke helt ved, hvad man skal gøre af sig selv bagefter, fordi man egentlig
helst ville være i filmens univers i længere tid. Samtidig er Kate Hudson en
vidunderlig Penny Lane i filmen.

Ulrik

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 10:59

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> ikke helt ved, hvad man skal gøre af sig selv bagefter, fordi man egentlig
> helst ville være i filmens univers i længere tid.

Jeg kunne ikke være mere enig. Da jeg var færdig med at se den oprindelige
biografudgave (på DVD) sad jeg virkelig og manglede mere af den film. Jeg
var ikke parat til at sige farvel til William og Penny og de andre. Med det
nye dvd udgave var det lidt bedre. Ikke at jeg var helt parat stadigvæk, men
jeg havde i det mindste fået mere af "det" inden det var slut. Jeg har
stadigvæk lyst til at vide hvad der mere sker efter filmen slutter, men jeg
er samtidig glad for at det ikke er med (?)

Andre film som jeg absolut holdt af i år (ikke nødvendigvis Oscar film) var
helt sikkert Memento. For en gang skyld kan man måske komme afsted med
Thomas Mouritsens argumentation, hvis folk ikke kan lide den ("gik det
for stærk for dig", "forstod du den ikke" m.v.) Training Day, blev jeg vildt
positivt overrasket over, det gør man jo af og til, når det er en impuls at
gå i biografen. Shrek var en god oplevelse i biografen, selvom jeg syntes
den haltede lidt ved gensyn på DVD. Ifølge vores afstemning, må Traffic
tælle med til i år for os, selvom den var med til Oscarræset sidste år. Jeg
synes også Thirteen Days er værd at nævne. Så er der jo Lord of the Rings,
som taler for sig selv, og Moulin Rouge som jeg desværre ikek har fået set
endnu. Og det var blot for at nævne et par af de relativt få film jeg har
fået set i år, som jeg synes kan betegnes som "fede" film.

Hvis du derimod med "fede film" mangler nogel af de rigtig gode Actionfilm,
så har du nok lidt ret. Actionfilmene var lidt tynde og uinspirerede i år.
Eller er det bare fordi man er vokset fra genren? Jeg mener, måske er action
filmene i år lige så gode som de plejer at være, men "vi" er begyndt at
stille større krav til en film, end en action film kan levere?

Joakim

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 16-01-02 11:08

> [...]
jeg
> er samtidig glad for at det ikke er med (?)

Jeg forstår hvad du mener - vel talt. Jeg må lige få fat i dvd-udgaven.

Fra : Magnus

Dato : 16-01-02 14:34

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas Mouritsens argumentation, hvis folk ikke kan lide den ("gik det
> for stærk for dig", "forstod du den ikke" m.v.)

Jeg fik først set Memento her i søndags, og blev egentlig ikke overvældene
begejstret for den. Men den er da nogenlunde. Jeg syntes de havde gjort lidt
for meget ud af formen istedet for indholdet men måske var jeg bare ikke i
humør til den slags i søndags. Jeg kom tilgengæl til at tænke på et citat af
Jean Luc Godard. Godard var under en rundbordsdebat blevet spurgt af en
anden instruktør (Henri-Georges Clouzot) om han ikke syntes at en film
skulle have en begyndelse en midte og en slutning. Hvor Godard svarede "Jo
selvfølgelig, Men ikke nødvendigvis i den rækkefølge"

> Training Day, blev jeg vildt positivt overrasket over, det gør man jo af
og til, når det er en impuls at
> gå i biografen.

Jeg fik set Traning Day til premieren i Imperial. Da det også var en sidste
øjebliksindskydelse at se den, havde vi fået et par pladser på bagerste
række sammen med alt for mange idioter, der syntes at det er fedt at snakke
i telefon, ryge og råbe af hinanden. Så jeg tvivler om jeg nogen sinde vil
komme til at holde af den film.

mvh Magnus

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 10:59

Jeg savner fede film alá The Matrix, Saving Private Ryan, Braveheart,
Terminator 2, Pulp Fiction, Man Bites Dog.

Dog glemte jeg Unbreakable, som jeg syntes var rigtig fed. Specielt anden
gang jeg så den.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:04

> [...]
> Terminator 2, Pulp Fiction, Man Bites Dog.
>
> Dog glemte jeg Unbreakable, som jeg syntes var rigtig fed. Specielt anden

Ja så fik du svaret på det jeg spurgte om andet steds. Så et eller andet
sted er det du savner bare rå Action. Som jeg skrev andet sted, så er det
nok lidt rigtigt at det manglede i år, men der var altså stadig mange
rigtigt gode film. De faldt bare lidt uden for din smag.

Joakim

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 11:11

> [...]
> nok lidt rigtigt at det manglede i år, men der var altså stadig mange
> rigtigt gode film. De faldt bare lidt uden for din smag.

Mener du du at Unbreakable og Pulp Fiction er "rå action" film? Nej det jeg
mangler er først og fremmest en god historie, hvilket Memmento dog også har,
men der skal også lidt handling til for at holde mig fanget. En anden fed
film jeg kan nævne er f.eks. Shadowlands (
http://us.imdb.com/Title?0108101 )

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:20

> [...]
har,
> men der skal også lidt handling til for at holde mig fanget.

Nej ikke alene naturligvis. Jeg har ikke set unbreakable, men PF indeholder
da et rimeligt action element. SPR er jo heller ikke bare en action film,
men det var lidt mere den genngående tendens jeg spottede at det var action
du savnede.

Joakim

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 16-01-02 11:40

16/01/02 10:59pzk@crayon.dkPer Kristensen

> [...]
> Terminator 2, Pulp Fiction, Man Bites Dog.
>
> Dog glemte jeg Unbreakable, som jeg syntes var rigtig fed. Specielt anden

Hej Per
Jeg er ikke lige helt med de film du nævner vil jeg gerne tage stilling til
og kommentere, men måske ikke i en tråd der diskuterer film fa sidste år er
det så ikke 2001 der menes eller? Er jeg for krakilsk?
Måske skal vi også genreopdele lidt?
aligevel vil jeg gerne vide hvad Love is a bitch manglede, jeg er iøvrigt
enig i at den manglede lidt, men han er debutant, og indledningen tager da
fat eller??
Man bites dog er fremragende, stor stor humor
kevin

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 13:17

> [...]
til
> og kommentere, men måske ikke i en tråd der diskuterer film fa sidste år
Jo?

> [...]
> fat eller??
> Man bites dog er fremragende, stor stor humor

Man Bites Dog fås da ikke på DVD vel?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-01-02 14:11

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Man Bites Dog fås da ikke på DVD vel?

Jo. På en fransk DVD uden undertekster og den engelske udgave fra Tartan,
som så hut jeg visker er klippet et par mikrosekunder i fællesvoldtægten.

Det har været luftet, at Criterion skulle arbejde på en udgivelse ude i
fremtiden (ingen dato). Sandsynligvis et genoptryk af den gamle
laserdisc-udgave og forhåbentligt med en ny overførsel.

MVH
Jens

Fra : Ole Kofoed

Dato : 16-01-02 15:10

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tartan,
> som så hut jeg visker er klippet et par mikrosekunder i

Og så er den kommet i en billig regionsfri udgave i Australien, men
fuldskærms - så den holder vi os langt væk fra:

www.michaeldvd.com.au/Reviews/Reviews.asp?ReviewID=1003

Mvh.

Ole

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 10:56

> For mig var 2001 heller ikke et rigtigt stort filmår, men jeg synes da nok
> der var en del gode film. Fx:
>
> Enken fra Saint Pierre
> The Yards
> Jalla Jalla
> 101 Reykjavik

Jeg har kun set The Yards, som ikke var specielt god.

Fra : Martin Møller

Dato : 16-01-02 11:00

"Per Kristensen" wrote:

> Nævn lige de 3-5 fedeste film du så i biffen sidste år.

Ok, det må så være:

Memento
Moulin Rouge
Final Fantasy
Enemy at the Gates
Fellowship of the Ring

Tomb Raider, Planet of the Apes, og Pearl Harbor var i øvrigt årets 3
største flop.

--
Mvh Martin

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 11:07

> Tomb Raider, Planet of the Apes, og Pearl Harbor var i øvrigt årets 3
> største flop.

Hvordan betegner du et "flop" Filmene tjente fint deres penge ind, og jeg
syntes både Planet og Pearl var udemærkede, dog Pearl kun i kraft af de fede
kampscener.

Fra : Martin Møller

Dato : 16-01-02 11:28

"Per Kristensen" wrote:

> Hvordan betegner du et "flop" Filmene tjente fint deres penge ind, og jeg
> syntes både Planet og Pearl var udemærkede, dog Pearl kun i kraft af de
fede
> kampscener.

Det er klart, at man velsagtens kan kalde det økonomiske udbytte af filmene
for en stor succes.

Det var i øvrigt heller ikke min tanke, blot at de alle var stærkt
opreklamerede, og at jeg selv havde forventet nogle gode actionfilm. Pearl
Harbor var uhyggelig svag, idet det vistnok til dato er en af de mest
politisk korrekte film, jeg har set, samtidig med at den ikke ved om den vil
være krig eller kærlighed. En af de dårligste spenderede 90 kroner jeg
betalte til Imperial, jeg skulle have betalt 45 kroner og smuttet ind efter
pausen. Jeg følte mig snydt, snydt, snydt.

Tomb Raider kræver ikke så meget forklaring. A. Jolie kunne ikke løfte en i
forvejen dårlig film/spil-idé.
Planet of the Apes var nok den største skuffelse. Tim Burton, en i mine øjne
rigtig god instruktør, formår at lave en underlig fortolkning af den gamle
klassisker. Tim Roth spillede som sædvanligt godt i sin rolle, men
slutningen er simpelthen for underlig og desuden er det nok, det svageste
skuespil jeg længe har set fra Mark Wahlberg. Og hvorfor en badetøjsmodel
som Estella Warren er med, er mig også en gåde.

--
Mvh Martin

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 11:36

> Det var i øvrigt heller ikke min tanke, blot at de alle var stærkt
> opreklamerede, og at jeg selv havde forventet nogle gode actionfilm.

Hvem sagde Lord of the Rings?

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 11:46

> Hvem sagde Lord of the Rings?

Hvis du synes det passer på LOTR, så var der seriøst noget galt med dine
forventninger.

Joakim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-01-02 11:50

Joakim Lauridsen <agjo@li.is> escribió:

> Hvis du synes det passer på LOTR, så var der seriøst noget galt med
dine
> forventninger.

Taenk engang, jeg havde det lidt paa samme maade

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-01-02 12:28

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message
> dine
>
> Taenk engang, jeg havde det lidt paa samme maade

Jamen hvis du gik ind til LOTR med forventningen om en action film, så mener
jeg du selv er skyld i det. Jeg skal ikke kune sige hvor "opreklameret" LOTR
var i DK, da jeg jo ikke er der, men her i Island var den ikke hyped på
nogen måde. At folk snakke rom en god film bagefter (herinde) synes jeg ikke
kvalificerer som hype ell ropreklamering.

Jeg blev personligt også en lille bitte smule skuffet over filmen. Den
fangede mig ikke så totalt og100% som jeg havde forventet. Men det var
delvist min egen skyld, fordi jeg havde fulgt så meget med i debatten
herinde om at den var den bedste film osv. Alligevel var jeg overrasket over
at en så forholdvis lang film, var slut så hurtig, så et eller andet har den
alligevel gjort.

Joakim

Fra : Wolfgang

Dato : 16-01-02 11:46

> Hvordan betegner du et "flop" Filmene tjente fint deres penge ind, og jeg
> syntes både Planet og Pearl var udemærkede, dog Pearl kun i kraft af de
fede
> kampscener.

Nok ikke "flop" i den traditionelle, økonomiske betydning - mere i den
kunstneriske.

Jeg synes, at PH var et flop, fordi den i begivenheden havde potentiale til
meget mere end det sukkersøde, kedelige og ordinære drama, som det blev til.
Det kunne have været en rigtig "drengefilm" - og som sådan havde det måske
også været nemmere at sluge den amerikanske selvforherligelse. Du har ret i,
at der var gode kampscener, men det kan for mig ikke opveje resten.

Planet var et flop for mig, fordi jeg havde tilladt mig at forvente _meget_
mere af Tim Burton.

/w

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 16-01-02 23:21

On Wed, 16 Jan 2002 10:59:38 +0100, "Martin Møller"
<martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote:

>Ok, det må så være:
>
>Memento
>Moulin Rouge
>Final Fantasy
>Enemy at the Gates
>Fellowship of the Ring
>
>Tomb Raider, Planet of the Apes, og Pearl Harbor var i øvrigt årets 3
>største flop.

Tydeligvis en der ikke har set Driven med Sly Stallone
Den er ikke særlig god, hvis man skal sige det mildt. Faktisk er den
meget dårlig. Den er faktisk elendig. Jeg skulle have gjort som min
bror og sovet igennem halvdelen i stedet for at følge med

Fra : Martin Møller

Dato : 16-01-02 23:45

"Thomas Dalgaard" wrote:

> [...]
> meget dårlig. Den er faktisk elendig. Jeg skulle have gjort som min
> bror og sovet igennem halvdelen i stedet for at følge med

Du har ganske ret! Har ikke set Driven, og jeg gør det med alt sandsynlighed
ikke før, den engang kommer i fjernsynet og hvor jeg ikke har andet
fornuftigt at tage mig til end at se en af Sly´s film.

--
Mvh Martin

Fra : Per Kristensen

Dato : 17-01-02 08:34

:) http://www.dvdtown.dk/reviewspec.asp?reviewid=337

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 16-01-02 13:13

Måske har du ret, der er kun fire film fra 2001 på IMDB's top-100,
hvilket er ret lidt for nye film.

Rank Title
1 Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001) 9.0/10 (35397 votes)
15 Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le (2001) 8.5/10 (8941 votes)
76 Shrek (2001) 8.0/10 (17372 votes)
99 Moulin Rouge! (2001) 7.9/10 (13629 votes)

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-01-02 13:24

> [...]
> 76 Shrek (2001) 8.0/10 (17372 votes)
> 99 Moulin Rouge! (2001) 7.9/10 (13629 votes)

Ja, men film fra 2000 kan godt først være kommet i biograferne herhjemme i
2001. Kom Memento ikke først i 2001? Den ligger nummer 10 på IMDB.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 18-01-02 07:21

On Wed, 16 Jan 2002 13:24:21 +0100, "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk>
wrote:

> film fra 2000 kan godt først være kommet i biograferne herhjemme i
>2001. Kom Memento ikke først i 2001? Den ligger nummer 10 på IMDB.

Kom Snatch ikke også først til Danmark i 2001? I så fald hører den
imho til blandt lyspunkterne i 2001.

Tom

--
No one ever won a war by dying for his country.
He won it by making the other poor dumb bastard

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-01-02 15:53

On Thu, 17 Jan 2002 22:20:32 -0800, T.Liljeberg
<liljeberg_t@hotmail.com> wrote:

>Kom Snatch ikke også først til Danmark i 2001? I så fald hører den
>imho til blandt lyspunkterne i 2001.

Den 1. december 2000 var der surprisepremiere på den i
Scala-biograferne i København.

http://us.imdb.com/ReleaseDates?0208092 nævner den 12. januar 2000 som
relase-date i Danmark.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Møller

Dato : 19-01-02 17:35

"Peter Brodersen" wrote:

> http://us.imdb.com/ReleaseDates?0208092 nævner den 12. januar 2000 som
> relase-date i Danmark.

Du glemte 1-tallet! Det er 2001, og ikke 2000!

--
Mvh Martin