Garanti ved køb af brugt vare i butik
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 16-01-02 00:47

Hej

Jeg ville høre om der er nogen af jer der ved hvor meget garanti man skal
have hvis man køber en brugt vare i en butik.

Det er forbi at en af mine kamerater har købt et brugt sony tv til godt
10000, og da han kom hjem med det bemærket han at der kun var 6 månedet
garanti på det.
Var det ikke meningen at der fra 1 jan. skulle være 2 år's garanti på alt
man købte i en forretning?

Hilsen

Jimmie

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-02 12:56

Scripsit "Jimmie Andersen" <Hawk@teknik.dk>

> Jeg ville høre om der er nogen af jer der ved hvor meget garanti man skal
> have hvis man køber en brugt vare i en butik.

Ordet "garanti" bruges kun hvis det er noget man ikke har krav på, men
som butikken af ren venlighed (eller af konkurrencegrunde) beslutter
sig for at yde.

> Det er forbi at en af mine kamerater har købt et brugt sony tv til godt
> 10000, og da han kom hjem med det bemærket han at der kun var 6 månedet
> garanti på det.

Sådan en oplysning er kun lovlig hvis han i de første 6 måneder er
stillet *bedre* en loven kræver. Det kan fx dreje sig om at
forretningen lover at afhjælpe fejl der først opstår efter købet.

> Var det ikke meningen at der fra 1 jan. skulle være 2 år's garanti på alt
> man købte i en forretning?

Ikke garanti - men fristen for at opdage (og klage over) mangler der
allerede fandtes ved købet bliver udvidet til 2 år, sandsynligvis med
tilbagevirkende kraft når Folketinget får gjort loven færdig.

--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-02 23:47

Henning Makholm skrev:

>Ikke garanti - men fristen for at opdage (og klage over) mangler der
>allerede fandtes ved købet bliver udvidet til 2 år, sandsynligvis med
>tilbagevirkende kraft når Folketinget får gjort loven færdig.

Og disse mangler skal vurderes i forhoold til hvad man kan
forvente af en brugt vare til den aftalte pris.

--
Bertel