Erstatning fra post danmark (lang)
Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 15-01-02 22:14

Jeg havde sendt et bundkort med post danmark, da det nåede frem var den ene
ram sokkel beskadiget, kortet var sendt i original emballage, ekstra godt
pakket ind med bobleplast. Grunden til at det er sendt som pakke i stedet
for brev er at post danmark yder erstatning i tilfælde af beskadigelse af
indholdet.
Jeg anmeldte det til Post Danmark som pure afviste den da der ikke var
synlige skader på kassen udenom. Jeg er dog sikker i min sag, på at det er
dem der har forvoldt skaden, jeg fandt betingelserne for erstatning på deres
hjemmeside, der nævnes ikke noget om at der skal være sket skade på
emballagen, så kan de med rette afvise den på dette grundlag ?
Flg. er taget fra www.post.dk
Erstatning

Post Danmark yder ikke erstatning for forsinkelse af almindelige pakker.
Almindelige pakker, der er bortkommet eller beskadiget, eller hvis indhold
helt eller delvist er gået tabt, erstattes med et beløb op til 4.000 kr.
Erstatningsbeløbet reguleres hvert andet år med udviklingen i
forbrugerprisindekset, næste gang den 1. januar 2004.

Post Danmark er dog fri for ansvar, hvis bortkomsten eller beskadigelsen
skyldes fejl eller forsømmelse fra den skadelidtes side, forsendelsens
beskaffenhed, manglende eller mangelfuld emballering eller forhold, som Post
Danmark ikke kunne undgå, og hvis følger virksomheden ikke kunne afværge.

Post Danmarks erstatningspligt ophører, hvis kravet ikke er anmeldt til Post
Danmark inden 6 måneder efter, pakken er indleveret. Erstatningsreglerne er
beskrevet i kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999 om Post
Danmarks befordringspligt og eneret m.v. Kapitel 4 er optrykt i bilag 1 i
denne folder.

Bilag 1

Uddrag af bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999

Kapitel 4
Erstatning

§ 7. Post Danmark yder ikke erstatning i forbindelse med forsinkelse af
forsendelser omfattet af befordringspligten, jf. § 1 og § 2.
Stk. 2. Post Danmark er ansvarlig for bortkomst og beskadigelse af
forsendelser, der er omfattet af befordringspligten, i tiden fra modtagelsen
til udleveringen med de ændringer, der følger af stk. 3,
§ 8, § 9, § 11, § 12, § 13 og § 14.
Stk. 3. Post Danmark er dog fri for ansvar, hvis bortkomsten eller
[...]

Indenlandske forsendelser

§ 8. Post Danmark yder ikke erstatning for bortkomst og beskadigelse af
almindelige breve og økonomibreve.
Stk. 2. Almindelige pakker, der er bortkommet eller beskadiget eller hvis
indhold helt eller delvist er gået tabt, erstattes med et beløb op til 2500
kr.

§ 9. Hvis et rekommanderet brev er bortkommet, ydes der afsenderen en
godtgørelse på 500 kr., uanset tabets størrelse.
Stk. 2. Hvis et rekommanderet brev er blevet beskadiget eller dets indhold
helt eller delvist er gået tabt, erstattes skaden op til et beløb af 500 kr.
Stk. 3. Rekommanderede pakker, der beskadiges eller bortkommer, erstattes
med et beløb på op til 3000 kr.

§ 10 i Bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999 om Post Danmarks
befordringspligt og eneret m.v. skal erstatningsbeløbene for almindelige
pakker samt rekommanderede pakker og breve reguleres hvert andet år.

De nye erstatningssatser pr. 2. januar 2002 bliver:

Erstatningssatser

2. januar 2000
2. januar 2002

Pakker
3.800 kr.
4.000 kr.

Rek. breve
800 kr.
800 kr.

Rek. pakker
4.600 kr.
4.800 kr.

§ 11. Hvis indenlandske adresserede breve og pakker, der sendes med angiven
værdi, beskadiges eller bortkommer, erstatter Post Danmark skaden. Den
angivne værdi kan ikke overstige indholdets værdi.
Stk. 2. Skaden kan maksimalt erstattes med den angivne værdi.

§ 12. Post Danmark yder ikke erstatning for bortkomst og beskadigelse af
dag-, uge- og månedsblade samt tidsskrifter.

Forsendelser til og fra udlandet samt til og fra Færøerne og Grønland

§ 13. For postforsendelser til og fra udlandet samt til og fra Færøerne og
Grønland ydes erstatning efter de overenskomster, der er indgået med
pågældende postvirksomhed.
Stk. 2. Når en forsendelse fra Danmark til udlandet, Færøerne eller Grønland
er bortkommet eller beskadiget eller dens indhold helt eller delvis er gået
tabt på et tidspunkt, hvor befordringen varetages af Post Danmark, ydes der
erstatning som for indenlandske forsendelser, hvis afsenderen derved stilles
gunstigere.
Stk. 3. Hvis en forsendelse fra udlandet, Færø-erne eller Grønland til
Danmark beskadiges på et tidspunkt, hvor befordringen varetages af Post
Danmark, ydes erstatning som for indenlandske forsendelser, såfremt
modtageren stilles gunstigere herved.

Erstatningens omfang

§ 14. Erstatningen omfatter alene den bortkomne tings værdi eller den
værdiforringelse, der er sket ved beskadigelsen af forsendelsen. Ved
beregningen heraf lægges forholdene på tidspunktet for skadens opståen til
grund.
Stk. 2. Der ydes ikke erstatning for tabt fordel, afsavn, kurstab eller
andre indirekte følger af skaden.
Stk. 3. Når en forsendelse er bortkommet, ydes
foruden erstatning godtgørelse for den betalte porto for forsendelsens
postbefordring. Det samme gælder, når en forsendelse er blevet beskadiget
eller dens indhold helt eller delvis er gået tabt, og dette har givet
anledning til, at den må tilbagesendes.

Retten til erstatning

§ 15. Post Danmark yder kun erstatning, herunder tilbagebetaling af porto,
for bortkomne forsendelser, hvis det kan bevises, at forsendelsen er
indleveret til Post Danmark.

§ 16. Post Danmarks erstatningspligt ophører, hvis kravet ikke er anmeldt
til Post Danmark inden 6 måneder efter forsendelsens indlevering.

§ 17. Erstatning kan med frigørende virkning udbetales til afsenderen. Hvis
forsendelsen er modtaget af adressaten, kan udbetaling af erstatning med
frigørende virkning kun ske til denne.

§ 18. Såfremt en forsendelse bortkommer, beskadiges eller forsinkes, og
dette skyldes forsæt eller grov uagtsomhed, der kan tilregnes Post Danmark,
finder dansk rets almindelige erstatningsregler anvendelse.
Stk. 2. Det samme gælder, dersom andre, for hvem Post Danmark er ansvarlig,
i tjenesten har udvist forsæt eller grov uagtsomhed.
Stk. 3. Afgørelse om erstatninger, der ligger ud over de i dette kapitel
fastsatte beløbsrammer, herunder afgørelse om skaden er sket ved forsæt
eller grov uagtsomhed, træffes af domstolene.

På forhånd tak

Mvh.

Christian Skau Pedersen

Fra : Gert Philipsen

Dato : 16-01-02 00:54

"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmeside, der nævnes ikke noget om at der skal være sket skade på
> emballagen, så kan de med rette afvise den på dette grundlag ?

I transportbranchen i almindelighed vil det være vanskeligt, at få erstattet
skader, hvor der ikke er synlige skader på emballagen. Jeg tror Post Danmark
kan afvise din reklamation - der er jo tilsyneladende ikke er sket skade på
pakken (emballagen er intakt).

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 16-01-02 14:24

Burde betingelserne ikke i så fald være mere udspecificerede ?
Mvh.
Christian