Et hurtigt lille spørgsmål..
Fra : Søren

Dato : 15-01-02 21:50

Er der forældelsesfrist hvis man skal anmelde vold ?? som er begået mod en.

Det haster med et svar .. og gerne hvor man kan finde lovteksten i
straffeloven eller retsplejeloven ?? eller hvor det nu står..

Med venlig hilsen

Søren Engelbredt

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-02 22:04

Scripsit "Søren" <s@himmelhunden.dk>

> Er der forældelsesfrist hvis man skal anmelde vold ?? som er begået mod en.

Selve strafbarheden forældes først hvis der ikke er rejst sigtelse 5 år
efter volden.

Men det er jo politiet der skal rejse sigtelse, og det er ikke sikkert
de vil afse særlig mange ressourcer til at efterforske en voldssag som
den forurettede har ventet i årevis med at anmelde, med mindre han/hun
har en rigtig god grund til sin passivitet.

> Det haster med et svar ..

Jeg har svært ved at forestille mig hvordan. Fortæl mere?

> og gerne hvor man kan finde lovteksten i straffeloven eller
> retsplejeloven ?? eller hvor det nu står..

Den almindelige forældelsesregel er §§ 92ff i straffeloven. Med hensyn
til anmeldelse vil politiet *måske* bruge §96 som tommelfingerregel,
selv om den ikke gælder efter sin ordlyd:

§96. Adgang til privat påtale og til at begære offentlig påtale
bortfalder, når den berettigede ikke har anlagt sag eller fremsat
begæring inden 6 måneder efter, at han har fået sådan kundskab, at
han har tilstrækkeligt grundlag for sagsanlæg eller fremsættelse
af påtalebegæring.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : boe

Dato : 15-01-02 22:42

> Den almindelige forældelsesregel er §§ 92ff i straffeloven. Med hensyn
> til anmeldelse vil politiet *måske* bruge §96 som tommelfingerregel,
> selv om den ikke gælder efter sin ordlyd:

Hvad mener du med "ikke gælder efter sin ordlyd"?

> [...]
> begæring inden 6 måneder efter, at han har fået sådan kundskab, at
> han har tilstrækkeligt grundlag for sagsanlæg eller fremsættelse

§96 har vel ikke noget med forældelse af offentligt påtalte forhold at gøre.
Bestemmelsen omfatter kun privat påtale og betinget offentligt påtalte
sager.

Det må være § 93 stk. 1, nr. 1 og 2 der skal bruges ved udregning af
forældelse.
Hvis vi derfor taler om §244 vold, der hjemler fængsel i 1 år og 6 måneder,
så må forældelsesfristen være 5 år eller 2 år alt efter en vurdering af den
aktuelle forseelse.

Mvh Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-02 12:51

Scripsit "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>

> Hvad mener du med "ikke gælder efter sin ordlyd"?

Det du selv skriver:

> [...]

> så må forældelsesfristen være 5 år eller 2 år alt efter en vurdering af den

Så snart fængsel i over 1 år er *hjemlet*, er forældelsesfristen 5 år,
uanset om den konkrete overtrædelse kun takseres til lavere straf.
Sådan forstår jeg ihvertfald paragraf 93.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : boe

Dato : 16-01-02 13:24

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Det du selv skriver:

Njah, jeg synes nu at ordlyden klart siger, at bestemmelsen ikke omhandler
offentligt påtalte sager. Men jeg forstår hvad du mener.

> Så snart fængsel i over 1 år er *hjemlet*, er forældelsesfristen 5 år,
> uanset om den konkrete overtrædelse kun takseres til lavere straf.
> Sådan forstår jeg ihvertfald paragraf 93.

Ordlyden af §93 stk. 1, nr1 er:

(Forældelse idtræffer efter).. 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf
end fængsel i 1 år for overtrædelsen, *eller når straffen for overtrædelsen
ikke ville overstige bøde*.

Sidste del definerer jo, at der skal ske en vurdering af, om straffen i det
konkrete tilfælde vurderes til maksimalt at ville blive en bøde, og i så
tilfælde vil forældelse indtræffe efter 2 år.

Mvh Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-02 16:33

Scripsit "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>

> Njah, jeg synes nu at ordlyden klart siger, at bestemmelsen ikke omhandler
> offentligt påtalte sager.

Det var jo også det jeg skrev.

> Sidste del definerer jo, at der skal ske en vurdering af, om straffen i det
> konkrete tilfælde vurderes til maksimalt at ville blive en bøde,

Det havde jeg overset. Du har ret.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : Søren

Dato : 16-01-02 22:51

Tak for de mange udredninger.. jeg vil videregive svaret!!

Mvh . Søren