Klarlak på poleret alu
Fra : GreyHair

Dato : 15-01-02 19:57

Hej NG

Jeg er i fuld gang med at renovere cyklen , nu skal jeg til at give alle
stumper nypoleret alu klarlak, men er blevet advaret om at den forkerte
klarlak på alu vil gøre at lakken bliver gul efter kort tid og det skal jeg
ikke have noget af med alt det arbejde.Så er der en der har erfaring med det
og kender et godt produkt så lad endelig høre fra jer
Mvh. Ove Goldwing 1200

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 21:35

GreyHair <oz3afs@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
forkerte
> klarlak på alu vil gøre at lakken bliver gul efter kort tid og det

Er det ikke snarere noget med bensin-bestandigheden? :-/
To-komponent lak, á autolak er modstandsdygtig overfor bensin!

--
Armand.

Fra : albert

Dato : 15-01-02 23:02

> Er det ikke snarere noget med bensin-bestandigheden? :-/
> To-komponent lak, á autolak er modstandsdygtig overfor bensin!

For folk der ikke er vilde med disse ret giftige sager, kan jeg oplyse
at jeg fandt noget klarlak på spray der var benzinbestandigt

(det var lavet til biler, og jeg fandt det ved en stor malerhandel.
Motif mener jeg det hed...)

mvh Albert

Fra : FOcs

Dato : 16-01-02 09:36

Som ejer af en Range Rover med alu overalt kender jeg lkidt til problemerne
med at male på alu. Et af problemerne er at alu danner en hinde når den lige
er blevet slebet. Den hinde kan lak ikke altid binde på. Derfor skal der en
ætsprimer eller noget tilsvarende til for at ætse denne hinde væk. Mere
hjælp har jeg ikke lige nu

FOC
MTX 125 R (i mere end 10år!)

Fra : Armand

Dato : 16-01-02 16:19

albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en
> For folk der ikke er vilde med disse ret giftige sager,

Forudsat at din spray ikke er på vandbasis, er tokomponent lak ikke
giftigere end den. Det giftiger er slet og ret opløsningsmidlerne, og
dem er der rigeligt af i alm. spraymaling!

> kan jeg oplyse at jeg fandt noget klarlak på spray der var
benzinbestandigt
> (det var lavet til biler, og jeg fandt det ved en stor malerhandel.
> Motif mener jeg det hed...)

Motip hedder et meget udbredt mærke af autolak-produkter!
Min frue er faglært maler, men ekspederer i byens største farvehandel,
og hun siger at DE ikke lover at Motip autolak-spray er bensinfast!!
Forklaringen er rimelig enkel: benasin er også at regne for et
opløsningsmiddel á det der befinder sig i dåsen, og hvis ikke at det er
tilsat en decideret hærder, så vil bensin kunne opbløde overfladen på
dåsens et.komponent lak!

--
Armand.

Fra : Zierra

Dato : 18-01-02 01:10

En tidligere bekendt havde en Virago 920. Masser af alu. Og for ham kunne
det jo ikke blive custom nok. Han polerede også alt alu på cyklen (vist
endda mere, end der var på den oprindeligt), men han gav som forklaring, at
lak ikke kunne binde på grund af den meget høje glans, og derfor efterhånden
ville krakelere (hvis man har set hvide plamager på letmetalfælge, ved man
hvad jeg mener). I stedet gav han den en ordentlig tur med
polish/lakforsegler hver vinter. Det kunne så fint holde alu'en blank hele
sæsonen igennem, og så kunne han bare rense det og give det en ny tur næste
vinter. Og det virkede.

Mvh Zierra
SV650S

Fra : JR

Dato : 18-01-02 08:34

Zierra <zierraorbital@hotmail.com> wrote in message news:3c4767c9$0$62858$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> sæsonen igennem, og så kunne han bare rense det og give det en ny tur næste

Jeg har set noget lak beregnet til lakering af poleret messing og alu, kan ikke huske navnet. Det stod hos en alm.
farvehandler.

Jeg har ikke prøvet det endnu, jeg polerer op til foråret og giver det en gang voks.

JR

Fra : GreyHair

Dato : 20-01-02 13:00

Hej Alle
Tak for alle de gode ideer. Håber at noget af det virker så jeg snart kan gå
i sammel igen.
Vi ses derude..

Hilsen Ove Honda Goldwing 1200 Aspencade