delphi 5 Canvas spørgsmål
Fra : Thomas

Dato : 15-01-02 19:49

Hej

Elementært spørgsmål:
Hvordan "sætter" man først et billede ind på en image komponents canvas og
derefter noget tekst in på samme canvas uden at slette billedet, altså så
teksten kommer ovenpå billedet?
Håber nogen vil hjælpe.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 15-01-02 21:59

Faktisk har jeg brug for at have en stor billedkomponent liggende underst
hvorpå der skal være et billede. Ovenpå dette skal jeg have flere mindre
komponenter hvorpå der kun skal være tekst. Billedet skal altså fungere som
en slags baggrund for teksten. Hvordan gøres dette lettest?

Venlig hilsen
Thomas

Fra : René Jensen

Dato : 16-01-02 22:29

Thomas wrote:
> [...]
> komponenter hvorpå der kun skal være tekst. Billedet skal altså fungere som
> en slags baggrund for teksten. Hvordan gøres dette lettest?

Jeg ved ikke om det er den smarteste metode, men den er i hvertfaldt ren
nem. Placér et TImage objekt i (0,0)-koordinatet på din form og sæt
Align attributten til clClient. Hent dit billede ind i Picture
attributten, brug et lav-komprimeret jpeg billed, da det væsentligt
hurtigere om at compile dit program frem for et Windows bitmap, specielt
hvis vi taler 320x240+ opløsning.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"