/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
SV650S "dør" i tomgang???
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-01-02 16:52

Min SV650S starter fint, selvom den er helt kold. Men den føles "træg" de
første par kilometer og hvad der er værre; motoren går ud når jeg holder ved
lyskryds i tomgang (og det er en pestilens i Kbh i myldre tiden!!).
Skal jeg lade motoren stå og køre længere i tomgang for at varme den op
inden jeg køre? Jeg lader den gerne stå et par minutter imens jeg får tøj og
hjelm på.

Problemet er først kommet efter MC'en har stået dækket til udenfor i en
carport i December måned. Før det var der ikke noget problem, men da var det
heller ikke så koldt i vejret.

Mvh Thomas



 
 
Martin Sørensen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-01-02 16:53

> Problemet er først kommet efter MC'en har stået dækket til udenfor i en
> carport i December måned. Før det var der ikke noget problem, men da var
det
> heller ikke så koldt i vejret.

Kører du med karburator-sprit? Hvis ikke, så prøv det.

signing off.. Martin Sørensen



Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 17:39

> Min SV650S starter fint, selvom den er helt kold. Men den føles "træg" de
> første par kilometer og hvad der er værre; motoren går ud når jeg holder
ved
> lyskryds i tomgang (og det er en pestilens i Kbh i myldre tiden!!).
> Skal jeg lade motoren stå og køre længere i tomgang for at varme den op
> inden jeg køre?

Karburatorsprit hjalp altid som magi på mine.

Mvh
Steen



Thomas Hjort (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-01-02 17:46

> Karburatorsprit hjalp altid som magi på mine.

Steen jeg ved du har haft SV'ere. Hvor hælder man det sprit ind? Jeg har kun
hældt kølevædske, olie og benzin på kværnen.

Mvh Thomas



Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 17:57

> > Karburatorsprit hjalp altid som magi på mine.
>
> Steen jeg ved du har haft SV'ere. Hvor hælder man det sprit ind? Jeg har
kun
> hældt kølevædske, olie og benzin på kværnen.

Bare i tanken med det sammen med benzinen. Du kan blandt andet købe det på
en benzinstation - blandingsforholdet står bag på bøtten. Det koster vel en
13-16 kroner literen, og du skal nok bruge en halv eller hel liter pr.
tankfuld (kan ikke præcist huske det - se selv efter).

Mvh
Steen



Birger Poulsen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 15-01-02 19:22

Du kan blandt andet købe det på
> en benzinstation - blandingsforholdet står bag på bøtten. Det koster vel en
> 13-16 kroner literen, og du skal nok bruge en halv eller hel liter pr.
> tankfuld (kan ikke præcist huske det - se selv efter).
>
> Mvh
> Steen
Hvor? Jeg måtte bøde 34 kr for en liter hos Shell.
Er man blevet tørret?
Mvh
Birger
SV i stald

Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 21:46

> > Du kan blandt andet købe det på
> > en benzinstation - blandingsforholdet står bag på bøtten. Det koster vel
en
> > 13-16 kroner literen, og du skal nok bruge en halv eller hel liter pr.
> > tankfuld (kan ikke præcist huske det - se selv efter).
>
> Hvor? Jeg måtte bøde 34 kr for en liter hos Shell.
> Er man blevet tørret?

Jeg mener ca. 16 kroner literen var prisen i 2001. Jeg kan ikke huske hvor
det var, for jeg købte bare der hvor jeg var kommet til du ved

Det er muligt jeg husker forkert...

Mvh
Steen



albert (15-01-2002)
Kommentar
Fra : albert


Dato : 15-01-02 23:03

Shell tager omkring 15-20kr for en halv liter. tilgengæld er det
kraftigt koncentreret, så du skal kun bruge den halve mængde...

mvh Albert
"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3C447336.DD486989@mail1.stofanet.dk...
> Du kan blandt andet købe det på
> > en benzinstation - blandingsforholdet står bag på bøtten. Det koster vel
en
> > 13-16 kroner literen, og du skal nok bruge en halv eller hel liter pr.
> > tankfuld (kan ikke præcist huske det - se selv efter).
> >
> > Mvh
> > Steen
> Hvor? Jeg måtte bøde 34 kr for en liter hos Shell.
> Er man blevet tørret?
> Mvh
> Birger
> SV i stald



Steen Holmgaard (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Holmgaard


Dato : 16-01-02 01:09


"albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
news:3c44a7ca$0$252$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Shell tager omkring 15-20kr for en halv liter. tilgengæld er det
> kraftigt koncentreret, så du skal kun bruge den halve mængde...
>
Sprit koncentreret!!! den må du forklare.. jeg mener at den karburator sprit
du køber er på 98% uanset hvor du køber..
Steno



albert (16-01-2002)
Kommentar
Fra : albert


Dato : 16-01-02 10:03

god marketing eller en hemmelig formel. Beklager, men jeg ved kun hvad
der står på flasken...

mvh Albert

> > Shell tager omkring 15-20kr for en halv liter. tilgengæld er det
> > kraftigt koncentreret, så du skal kun bruge den halve mængde...
> >
> Sprit koncentreret!!! den må du forklare.. jeg mener at den karburator
sprit
> du køber er på 98% uanset hvor du køber..
> Steno
>
>



Casper Hundebøl (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Casper Hundebøl


Dato : 18-01-02 18:22


"Steen Holmgaard" <holmgaard@fakse.dk> skrev i en meddelelse
news:3c44c3bf$0$10681$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
>
> "albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
> news:3c44a7ca$0$252$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Shell tager omkring 15-20kr for en halv liter. tilgengæld er det
> > kraftigt koncentreret, så du skal kun bruge den halve mængde...
> >
> Sprit koncentreret!!! den må du forklare.. jeg mener at den karburator
sprit
> du køber er på 98% uanset hvor du køber..
> Steno
>
>
150% sprit!!! Bob bob bob

Casper



Thomas Hjort (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-01-02 19:37

Det var fandme noget der virkede. På vej op til Shell: host, hark, osv. på
vej tilbage efter den havde fået et skvæt karburatorvædske kørte den som en
drøm igen!
Tak for rådet !

Mvh Thomas Hjort: "DFM rules OK :)"



Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 21:44

> Det var fandme noget der virkede. På vej op til Shell: host, hark, osv. på
> vej tilbage efter den havde fået et skvæt karburatorvædske kørte den som
en
> drøm igen!
> Tak for rådet !

Velbekomme

Mvh
Steen



Armand (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-02 22:03


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:a21st3$119d$1@news.cybercity.dk...
> Det var fandme noget der virkede. På vej op til Shell: host, hark,
> osv. på vej tilbage efter den havde fået et skvæt karburatorvædske
> kørte den som en drøm igen!

Fedt nok!

Noget helt andet er at SV'eren skal gå relativt højt i tomgang (= mindst
1100rpm!)!
Den ér altså ikke bygget til at stå og banke i tomgang som en anden
Harley, og bl.a. smøresikkerheden qua manglende olietilførsel, samt at
motoren risikerer ikke kunne holde sig igang (p.g.a. manglende sværvægt
omkring krumtappen), er baggrunden herfor!
Måske tilbøjeligheden til at smadre carbonpotter også ligger deri?? :-/

--
Armand.





Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 22:21

> Noget helt andet er at SV'eren skal gå relativt højt i tomgang (= mindst
> 1100rpm!)!

Jeps - 1200-1400 rpm er specificeret!

Mvh
Steen



Thomas Hjort (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-01-02 22:43

>
> Jeps - 1200-1400 rpm er specificeret!

Min ligger også rundt der.

Thomas Hjort



Ib Jakobsen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-01-02 18:01

Steen Schmidt wrote:

>
> Karburatorsprit hjalp altid som magi på mine.

De seneste par måneder har jeg hørt om en del problemer i den retning. Folk
siger at de har da aldrig før brugt sprit på deres gamle bil. Men i gamle dag
blandede selskaberne sprit i om vinteren. Det er der ikke behov for i vore dage
med indsprøjtning.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 17:58

> > Karburatorsprit hjalp altid som magi på mine.
>
> De seneste par måneder har jeg hørt om en del problemer i den retning.
Folk
> siger at de har da aldrig før brugt sprit på deres gamle bil. Men i gamle
dag
> blandede selskaberne sprit i om vinteren. Det er der ikke behov for i vore
dage
> med indsprøjtning.

Det var før '99 så, for der var det nødvendigt på SV'eren at bruge
karburatorsprit om vinteren.

Mvh
Steen



Ib Jakobsen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-01-02 21:16

Steen Schmidt wrote:

>
>
> Det var før '99 så, for der var det nødvendigt på SV'eren at bruge
> karburatorsprit om vinteren.
>

Den er jeg ikke sikker på at jeg forstår. Dem jeg omtaler er nu, 2001/2002. Og
Thomas har problemer med SV'en nu. Det han oplever er "god" gammeldags
karburatoris.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Steen Schmidt (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 15-01-02 21:43

> > Det var før '99 så, for der var det nødvendigt på SV'eren at bruge
> > karburatorsprit om vinteren.
>
> Den er jeg ikke sikker på at jeg forstår. Dem jeg omtaler er nu,
2001/2002. Og
> Thomas har problemer med SV'en nu. Det han oplever er "god" gammeldags
> karburatoris.

I 1999 skulle jeg bruge karburatorspirt når det var koldt, så der kom
benzinhovederne ikke noget af den slags i benzinen - hvis de nogensinde har
gjort det (man har da kunnet købe karburatorsprit al den tid jeg kan huske,
så hvorfor ødelægge en god handel der?).

Mvh
Steen



Ib Jakobsen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-01-02 22:40

Steen Schmidt wrote:

>
> I 1999 skulle jeg bruge karburatorspirt når det var koldt, så der kom
> benzinhovederne ikke noget af den slags i benzinen - hvis de nogensinde har
> gjort det (man har da kunnet købe karburatorsprit al den tid jeg kan huske,
> så hvorfor ødelægge en god handel der?).

Lidt kom de nu i. Lige som dieselolien var vinterklargjort. Men nogle køretøjer
er mere følsomme end andre.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Armand (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-01-02 16:38


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3C44A1AE.4616FC3@post.tele.dk...
> Steen Schmidt wrote:
>
> >
> > I 1999 skulle jeg bruge karburatorspirt når det var koldt, så der
kom
> > benzinhovederne ikke noget af den slags i benzinen - hvis de
nogensinde
> > har gjort det (man har da kunnet købe karburatorsprit al den tid jeg
kan
> > huske, så hvorfor ødelægge en god handel der?).
> Lidt kom de nu i. Lige som dieselolien var vinterklargjort. Men nogle
> køretøjer er mere følsomme end andre.

Hmnn :-/

Tankstationernes jordtanke er i samme grad som mc-tanke udsat for
kondenserings-problematikken, hvorfor at pumperne heller ikke suger helt
i bunden af tankene.
Hvis(!) man leverede bensin med forudmixet sprit á dieselens
anti-parafinering, så ville den blive "slidt op" alene i jordtankenes
vandindhold, og derfor ikke virke på kundernes køretøjer alligevel - Så
dén hopper jeg ikke på!

--
Armand.



Ib Jakobsen (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-01-02 20:10

Armand wrote:

>
> Hvis(!) man leverede bensin med forudmixet sprit á dieselens
> anti-parafinering, så ville den blive "slidt op" alene i jordtankenes
> vandindhold, og derfor ikke virke på kundernes køretøjer alligevel - Så
> dén hopper jeg ikke på!

Hvis man har vand i sine jordtanke skyldes det sjusk. Tankstationsejere og
chauffører har hoget pasta de kan komme på deres pejlestænger. Det aflører
vand, og skal efterfølgende suges op. Der er bare ikke ret mange, der får
det gjort. Jeg glemmer ikke det slam jeg for 4-5 år siden fik i jylland. Det
var dælme ikke spændende at forcere lillebæltsbroen med 15 km/t.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mureren (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 16-01-02 23:13

> Hvis man har vand i sine jordtanke skyldes det sjusk. Tankstationsejere og
> chauffører har hoget pasta de kan komme på deres pejlestænger. Det aflører
> vand, og skal efterfølgende suges op. Der er bare ikke ret mange, der får
> det gjort. Jeg glemmer ikke det slam jeg for 4-5 år siden fik i jylland.
Det
> var dælme ikke spændende at forcere lillebæltsbroen med 15 km/t.

Du har været helt ekstremt uheldig hvis du har fået slam suget op fra bunden
af jordtankene og i din benzintank på mc'en !
Der sidder filtre både på underpump-ventilen, og i pistolen, og de burde
stoppe længe før der kommer slam i din tank.
I den tid jeg har været ansat i branchen, er det endnu ikke bevist at slam i
tanken er blevet suget op fra jordtanken/udleveret fra standeren.
Som udgangspunkt skal der ligge så meget slam i jordtanken at det når op i
sugerøret. På enden af sugerøret sidder der en prelleplade, der skal sørge
for at brændstoffet suges ind "fra siderne", og dermed undgås slam fra
bunden. Hvis det så alligevel er nået op til sugerøret, så skal det gennem
så mange ventiler, pumper og filtre at standeren forlængst har "brækket sig"
!
Desuden er det kun et problem med diesel (AFAIK), hvor især svovlen (så vidt
jeg husker)har tendens til at lægge sig på bunden af jordtanken.
Vi får mellem 2 og 10 henvendelser om året, fra folk der har fået slam eller
andet snavs i tanken, og som regel er det dieselbiler. Normalt kører de på
værksted, og får at vide af mekanikeren at det er snavs fra jordtankene, og
når de kommer tilbage for at brokke sig, tilbyder forhandlerne som regel at
få demonteret filtrene på standeren, eller taget prøver fra jordtankene.
Hvis det viser sig at kunden har ret, betaler vi selvfølgelig hele gildet,
men modsat betaer kunden, eller kundens mekaniker. Mig bekendt er "dommen"
aldrig gået os imod, men det er også kun et fåtal af gange det kommer så
langt. Nu sidder du/i sikkert og tænker: "Ja det er fint, det er så kostbart
at få taget de prøver/skilt standeren ad og checket filtrene at folk bare
går igen med uforrettet sag, og så slipper de jo billigt".....men tænk lige
på at hvis det modsatte var tilfældet, så kunne branchen komme til at betale
for snart sagt ethvert motorstop, så længe en mekaniker bare ytrer sig om
noget de som regel ikke ved noget om !

Vand i tankene er derimod en anden sag.
Det er langt mere sandsynligt at vand kunne trækkes op i standeren, men de
dage er næsten ovre nu.
Den nye branchebekendtgørelse (der koster branchen ~1milliard kroner at
gennemføre, og gæt hvem der er til at betale !) kræver nemlig elektronisk
pejling i alle jordtanke der ikke er dobbeltvæggede, og overvåget med
vakuum. Det samme system måler vandstanden i tankene, og giver alarm ved for
høj vandstand. De to eneste muligheder for fejl herved, er at systemet går i
stykker, eller at det er konfigureret forkert, så der tillades en for stor
mængde vand før alarmen kommer. Det selskab jeg er ansat hos, har tidligere
gennemført en pejling med det af Armand nævnte "vandsøgepasta". Pejlingerne
blev foretaget af vores vognmand, de er jo alligevel ude på stationerne 1-2
gange om ugen. Ved den lejlighed blev der fundet en enkelt tank ud af ca.
1200, med så meget vand i at det blev bestemt at suge det op, men det var
ikke i nærheden af at nå op til sugerøret. (mener det var 3-4 cm)
Foreløbig har vi miljøsikret ~40 stationer, og vi har stadig ikke fundet
noget vand i denne omgang.
Det største problem med kondens i tankene opstår når der leveres brændstof.
Brændstoffet i jordtankene har næsten altid samme temperatur, idet de ligger
så dybt, men eksempelvis om sommeren kan det brændstof der leveres være
meget varmt fordi det har skvulpet rundt i en tankbil i 30 graders varme, og
dermed opstår der kondens. Problemet er dog ikke noget at bekymre sig om

Mureren



Armand (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-02 05:16


Mureren <mureren@mail.tele.dk> skrev i en
news:3c45faeb$0$95376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> ...................Vand i tankene er derimod en anden sag.
> Det er langt mere sandsynligt at vand kunne trækkes op i standeren,
> men de dage er næsten ovre nu.
> Den nye branchebekendtgørelse kræver nemlig elektronisk pejling
> i alle jordtanke der ikke er dobbeltvæggede, og overvåget med vakuum.
> Det samme system måler vandstanden i tankene, og giver alarm ved for
> høj vandstand.
> ...........Ved den lejlighed blev der fundet en enkelt tank ud af ca.
> 1200, med så meget vand i at det blev bestemt at suge det op, men det
> var ikke i nærheden af at nå op til sugerøret.

Må jeg opfatte det, som at der ér vand; men ikke nok til at komme med
i omløb - Således at en spritforekomst i det leverede bensin vil slides
op allerede i jordtanken (á mit tidligere argument)!?

> Det største problem med kondens i tankene opstår når der leveres
> brændstof.
> Brændstoffet i jordtankene har næsten altid samme temperatur, idet de
> ligger så dybt, men eksempelvis om sommeren kan det brændstof der
> leveres være meget varmt fordi det har skvulpet rundt i en tankbil i
> 30 graders varme, og dermed opstår der kondens.

Kondens er et luft-relateret problem:
Derved at varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft, må den
afgive noget at sit vandindhold ved given nedkøling (dug på plænen/em på
badeværelses-vinduet).
Når jordtankene tømmes efterhånden som bensinen sælges, skal der af nød
løbe luft til som erstatning for det forsvundne vædske-volumen, og det
er vandindholdet i denne (atmosfæriske) luft, som vil kondensere sig i
den jord-kølige tank!

--
Armand.





Mureren (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 17-01-02 12:15

> Må jeg opfatte det, som at der ér vand; men ikke nok til at komme med
> i omløb - Således at en spritforekomst i det leverede bensin vil slides
> op allerede i jordtanken (á mit tidligere argument)!?

Som oftest er der ikke så meget vand at det kan måles.
Pejlerørene er normalt 2", og pejlestokken (ca. 1,5x1,5cm) kan sættes skævt
ned i røret.
Hvis pejlestokken ikke rammer bunden af tanken, men et stykke oppe ad
"siden" på den runde tank, er der som regel ikke noget vand at måle....
Hvis der er vand i tanken, bør det suges op. Jeg har dog hørt om
benzinstationer der i gamle dage hældte karburatorvæske i tankene, så vandet
kunne emulgere med benzinen (og så kunne de jo sælge karburatorvæske/vand
for X kroner literen
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "slides op" ?
Vandet forsvinder jo ikke, men blandes med benzinen/alkoholen i spritten, og
hvis det er det du mener, så har du ret....

Iøvrigt skal du bare være glad hvis du får lidt ekstra vand i benzinen.
Kompressionen kan øges hvis vandindholdet er højere end normalt, og der er
flere iltmolekyler til stede, så din mc/bil vil køre bedre.
Det er samme princip som hvis du kører en tur en varm sommerdag, og senere
på dagen kører en tur i skumringen...motorcyklen kører bedst i det sidste
tilfælde, på grund af den højere relative luftfugtighed
For år tilbage var der en fyr (tror det var i Viborg), der eksperimenterede
med hvor meget vand han kunne tilsætte benzinen. Han nåede op på 14 % i hans
gamle Rover, og den spandt som en kat !
Jeg har tidligere hørt, at det maksimale vandindhold ligger omkring 30%, men
det er ikke noget jeg har undersøgt (og jeg gider heller ikke..).

Mureren



Mads Lund (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-01-02 12:38

> Iøvrigt skal du bare være glad hvis du får lidt ekstra vand i benzinen.
> Kompressionen kan øges hvis vandindholdet er højere end normalt, og der er
> flere iltmolekyler til stede, så din mc/bil vil køre bedre.
> Det er samme princip som hvis du kører en tur en varm sommerdag, og senere
> på dagen kører en tur i skumringen...motorcyklen kører bedst i det sidste
> tilfælde, på grund af den højere relative luftfugtighed

Tjo, det er delvist korrekt, men også kune delvist.

Tricket med vand er at det ved forstøvning i indsugningen vil fordampe,
hvorved indsugningsluften nedkøles og dermed indeholder mere itl. Men det
mår ikke være på bekostning af bensinindholdet (som faktisk skal øges sammen
med den ekstra ilt). Desuden har vandet 2 godt egenskaber under
forbrændingsprocessen. Det hæmmer tendensen til tændingsbanken (hvorved den
effektive kompression ganske rigtigt kan øges) og ved forbrændingen vil
vandampen blive yderligere opvarmet, og da damp har en relativ større
udviddelses koeficient end luft, vil forbrændingstrykket stige.
Men før man så går amok med at hælde vand i bensinen, så skal man lige
huske, at vandet ikke må erstatte bensinen, hvorfor det ikke har nogen
gundstig effekt på bensinforbruget. Normalt sprøjten man vandet ind med et
seperat system. Det næste er, at ved normale luft temperaturer vil
fordampningsevnen i vandet ikke medføre den store temperatursænkning,
hvorffor effekten vil være ganske marginal.
Der hvor der har sin store anvendelse er ved trykladede motorer, der er
indsugningstemperaturen oftest ganske meget højere, hvorffor fordampningen
har større effekt, og samtidig er det jo i disse motorer, at ved høje
ladetryk kan få problemer med en for høj effektiv kompression, hvorffor
detonation control bliver nødvendig. Og stadig i samme motor giver vandets
kølningseffekt på udstødningsgassen er tiltrængt hånd med at køle
udstødningsventilerne.
Når det så skal være endnu bedre, så brugen man methanol istedet for vand,
det køler og detonations forhindre endnu bedre, og samtidig kan det jo
brænde.

Situationen med en højere ydelse en sommeraften ifht en sommerdag kan
primært henledes til den lavere temperatur. Luftfugtigheden har betydning
for opvarmningen af indsugningsluften, men hvis cyklen er udstyret med
ramair indsugninger vil luften normalt ikke nå at blive opvarmet synderligt
på sin vej til forbrændingskammeret.

> For år tilbage var der en fyr (tror det var i Viborg), der
eksperimenterede
> med hvor meget vand han kunne tilsætte benzinen. Han nåede op på 14 % i
hans
> gamle Rover, og den spandt som en kat !

Farligt forsøg, ved erstatning af bensin med vand, vil motoren gå mageret,
hvilket hæver forbrændingstemperaturen, hvilket kan smelte stemplerne.
Desuden vil man bevæge sig væk fra det optimale blandingsforhold, hvilket
vil nedsætte forbrændingseffektiviteten, så man faktisk kan ende med at
bruge endnu mere bensin end man sparer ved at hælde vand i.

> Jeg har tidligere hørt, at det maksimale vandindhold ligger omkring 30%,
men
> det er ikke noget jeg har undersøgt (og jeg gider heller ikke..).

Næ for det giver ikke den store mening at eksperimentere med det, med mindre
man overbooster sin trykladede motor. Man det er ikke helt ved siden af de
tal jeg har hørt for vandindsprøjtningssystemer.

Mads Lund
Ninja9RT



Armand (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-02 16:35


Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
news:wHy18.63$lw2.2669@news.get2net.dk...
>
> Situationen med en højere ydelse en sommeraften ifht en sommerdag kan
> primært henledes til den lavere temperatur. Luftfugtigheden har
> betydning for opvarmningen af indsugningsluften, men hvis cyklen er
> udstyret med ramair indsugninger vil luften normalt ikke nå at blive
> opvarmet synderligt på sin vej til forbrændingskammeret.

Jeg læste det engang forklaret som:
Sådan en typisk sommeraften efter en mild regnbyge var luften fyldt med
Ozon, og Ozon er en Ilt-rig gasart (lidt á at bruge lattergas!). Men den
vandholdige atmosfære (á fint opkørt gadevand) også gjorde sit i henhold
til "vandindsprøjtning"!

> > For år tilbage var der en fyr (tror det var i Viborg), der
> > eksperimenterede med hvor meget vand han kunne tilsætte benzinen.
> > Han nåede op på 14 % i hans gamle Rover, og den spandt som en kat !
> Farligt forsøg, ved erstatning af bensin med vand, vil motoren gå
> magert, hvilket hæver forbrændingstemperaturen, hvilket kan smelte
> stemplerne.

Jup!
Men kan dét ikke tænkes opvejet af vandets kølende indvirkning?

> Desuden vil man bevæge sig væk fra det optimale blandingsforhold,
> hvilket vil nedsætte forbrændingseffektiviteten, så man faktisk kan
ende
> med at bruge endnu mere bensin end man sparer ved at hælde vand i.

Hvilket man jo hurtigt vil erfare!
Men 15% bedre økonomi ville egentlig være lidt besvær á "vandig sprit"
værd :-/

--
Armand.





Jonas Holt (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 17-01-02 17:37

> Jeg læste det engang forklaret som:
> Sådan en typisk sommeraften efter en mild regnbyge var luften fyldt med
> Ozon, og Ozon er en Ilt-rig gasart (lidt á at bruge lattergas!). Men den
> vandholdige atmosfære (á fint opkørt gadevand) også gjorde sit i henhold
> til "vandindsprøjtning"!


Ozon er O_3 og giftigt. Jeg tror det er en and at det skulle øge effekten.

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi



Jens Jacob Bager Jen~ (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-01-02 17:40

> > Jeg læste det engang forklaret som:
> > Sådan en typisk sommeraften efter en mild regnbyge var luften fyldt med
> > Ozon, og Ozon er en Ilt-rig gasart (lidt á at bruge lattergas!). Men den
> > vandholdige atmosfære (á fint opkørt gadevand) også gjorde sit i henhold
> > til "vandindsprøjtning"!
>
> Ozon er O_3 og giftigt. Jeg tror det er en and at det skulle øge effekten.

Ozon dannes i meget stærkt solskin og er som Jonas siger giftigt. Hvis ozon
var tilstede i en mængde der kunne målesydelsesmæssigt på en motor ville
føreren være temmeligt ydelsesmæssigt begrænset samtidigt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Med en fører som er biolog i MC-ist forklædning.



Mads Lund (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-01-02 18:36

Jeg har lige været lidt rundt på nettet angående kalkulationer på noget
kompressor halløj. Og i den forbindelse skulle jeg jo lige bruge nogle
kompensationskonstanter for temperatur og luftfugtighed. Og faldt i den
forbindelse over en pudsig artikkel, som forklarede at dampholdig luft
(humidity) er lettere end tør luft. Og vandmolekylerne vil naturligt nok
fortrænge ilt molekyler.
Jeg vil derfor atter henlede vandets effekt på et forhøjet ilt indhold i
indsugningen til at temperatur kompensationen har større effekt, hvorffor
det vigtige bliver, at vandet forstøves og fordamper ganske kort tid inde
indsugningen, så temperaturen på luften reduceres mest muligt.
Dertil kommer så de gavnlige effekter når vandet er inden i motoren, men
pkt1. er at man skal have så meget ilt derind som muligt.

Desuden ser det ud til at der er opfundet ganske mc brugbare kompressorer,
en af den enda i lille danmark.
www.roulunds-rotrex.com

Og nu har jeg en bekendt, som er nevø til direktøren, såå mon ikke der kan
findes ud af noget

Mads Lund
NInja9RK, måske



Ib Jakobsen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-01-02 20:06

Mads Lund wrote:

Desuden ser det ud til at der er opfundet ganske mc brugbare kompressorer, en
af den enda i lille danmark.
www.roulunds-rotrex.com

Synes at have læst at Kolstrup tuning skulle holde et foredrag om emnet. Men
det er vist overstået.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mads Lund (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 18-01-02 08:11

> Synes at have læst at Kolstrup tuning skulle holde et foredrag om emnet.
Men
> det er vist overstået.

Jep det var selvfølgelig i Onsdags, og det fandt jeg udaf igår ;-(

Mads Lund
Ninja9RT



Ib Jakobsen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-01-02 13:39

Mads Lund wrote:

> > Synes at have læst at Kolstrup tuning skulle holde et foredrag om emnet.
> Men
> > det er vist overstået.
>
> Jep det var selvfølgelig i Onsdags, og det fandt jeg udaf igår ;-(

Jeg havde overvejet det lidt. Men jeg er åbenbart ikke alene om at glemme.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Jes Vestervang (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 17-01-02 23:28

Mads Lund wrote:

....
> Desuden ser det ud til at der er opfundet ganske mc brugbare kompressorer,
> en af den enda i lille danmark.
> www.roulunds-rotrex.com
>
Ohhh Giver de nogenlunde lige så meget som en turbo, eller hvordan?
Hvad er prisen egentlig på sådan noget udstyr, og hvor mange modifikationer
kræver det?

> Og nu har jeg en bekendt, som er nevø til direktøren, såå mon ikke der kan
> findes ud af noget
>
Hils ham lige og sig at deres side er fuld af 404'ere

> Mads Lund
> NInja9RK, måske
>
Spast
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Armand (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-01-02 01:06


Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
news:4XD18.1302$lw2.4338@news.get2net.dk...
>
> Desuden ser det ud til at der er opfundet ganske mc brugbare
> kompressorer, en af den enda i lille danmark.
> www.roulunds-rotrex.com

Huh
Spæææænnenne!!

Gadvidehvadså'enenkoster :-/

--
Armand.




Mads Lund (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 18-01-02 08:13

> Huh
> Spæææænnenne!!
>
> Gadvidehvadså'enenkoster :-/

Den rå kompressor ligger nok mellem 6 og 9 kilo, men jeg håber på at jeg kan
skaffe mig lidt rabat/spons og så finder jeg jo nok en måde at få
sponsoreret de 25% staten vil ha

Mads Lund
Ninja9RT



Armand (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-02 16:12


Mureren <thomas.storgaard@dk-benzin.dk> skrev i en
news:3c46b24f$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> .......................Jeg har dog hørt om benzinstationer
> der i gamle dage hældte karburatorvæske i tankene, så vandet
> kunne emulgere med benzinen (og så kunne de jo sælge
> karburatorvæske/vand for X kroner literen
>
> Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "slides op" ?

Ganske enkelt:
Emulgerer!

--
Armand.




Ib Jakobsen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-01-02 19:11

Mureren wrote:

>
> Du har været helt ekstremt uheldig hvis du har fået slam suget op fra bunden
> af jordtankene og i din benzintank på mc'en !

Nu har jeg læst hele din mail til enden. Og kan se at slam og vand skilles meget
hårdt ad. Så lad os kalde det brunt vand med iblandet partikler. Nu var det godt
nok i min bil, men kunne lige så godt have været mc. Og grunden til at jeg kan
sige det med sikkerhed er at tanken 300 km før var skiftet og hele systemet
renset. Problemerne opstod efter 15 km's kørsel. Nu var problemet ikke størrere
end at karburatoren jeg måtte adskille og renses et par gange inden jeg var
hjemme.

> I den tid jeg har været ansat i branchen, er det endnu ikke bevist at slam i
> tanken er blevet suget op fra jordtanken/udleveret fra standeren.

I følge dem der skiftede vores tanke for 20 år siden var det ikke ualmindeligt
at man kunne sparke hul i tankene, og at rørene var tæret ved samlingerne, da
gevindskæringen ødelagde galvaniseringen.

> Som udgangspunkt skal der ligge så meget slam i jordtanken at det når op i
> sugerøret. På enden af sugerøret sidder der en prelleplade, der skal sørge
> for at brændstoffet suges ind "fra siderne",

Smart.

> og dermed undgås slam fra bunden. Hvis det så alligevel er nået op til
> sugerøret, så skal det gennem
> så mange ventiler, pumper og filtre at standeren forlængst har "brækket sig"!

Den lød også mærkeligt ,og døde da også senere på dagen. Jeg kender en der bor
lige bagved.


> så længe en mekaniker bare ytrer sig om noget de som regel ikke ved noget om !

De/vi er vel ikke dummere end slagtere/smede/murere......

>
>
> Den nye branchebekendtgørelse (der koster branchen ~1milliard kroner at
> gennemføre, og gæt hvem der er til at betale !)

Dig og mig, når vi køber saften !!.

> Foreløbig har vi miljøsikret ~40 stationer, og vi har stadig ikke fundet
> noget vand i denne omgang.

> Det største problem med kondens i tankene opstår når der leveres brændstof.
> Brændstoffet i jordtankene har næsten altid samme temperatur, idet de ligger
> så dybt, men eksempelvis om sommeren kan det brændstof der leveres være
> meget varmt fordi det har skvulpet rundt i en tankbil i 30 graders varme, og
> dermed opstår der kondens. Problemet er dog ikke noget at bekymre sig om
>

At der opstår kondens mens tankene ligger i jorden tvivler jeg også på under
normale omstændigheder.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mureren (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 17-01-02 22:09

> I følge dem der skiftede vores tanke for 20 år siden var det ikke
ualmindeligt
> at man kunne sparke hul i tankene, og at rørene var tæret ved samlingerne,
da
> gevindskæringen ødelagde galvaniseringen.

Det er også korrekt....

Meeen....de tanke der blev skiftet for 20 år siden, var også
konstrueret/beskyttet på en langt ringere måde end man har gjort siden 1970.
Fra dette årstal (ca.), er alle tanke indvendigt beskyttet med en belægning
i bundzonen af tanken.
(jeg kan ikke huske hvad det er....muligvis epoxy)
Langt de fleste af de gamle tanke du snakker om, blev efter en årrække i
jorden katodisk beskyttet, ved at lægge anoder i bunden af tanken. Man skal
lede længe efter en mindre effektiv metode til beskyttelse af stål !
De sidste 7 år har man så lagt dobbeltvæggede tanke (Permatanke) ned (og vi
var de første .
Der er meget få tanke tilbage der er ældre end 1970. Langt de fleste
stationer med så gamle tanke er blevet lukket gennem Oliebranchens
Miljøpulje. Puljen er noget alle selskaber betaler til, et ørebeløb pr.
liter solgt brændstof, og pengene bruges så til oprensning af de grunde der
lukkes af forskellige årsager, derved efterlader branchen ikke en masse
forurenede grunde !


Med hensyn til rørene, så har er det ikke bare gevindskæringen, men enhver
berøring med værktøj under montering der er ødelæggende. Problemet fra gamle
dage var at rørene ikke blev beskyttet efter monteringen. De sidste mange år
har man brugt fedtbind, til at omvikle røret i dets fulde længde (nogen
selskaber kun ved samlinger og hvor værktøj har beskadiget rørene). Det har
vist sig at være en OK rustbeskyttelse, og de problemer vi ser på rør opstår
ofte i mandebrøndene, fordi der står vand i dem. Det er først de sidste 5-10
år vi er begyndt at lave afløb fra mandebrøndene, og det er egentlig mest
fordi der skal mere og mere elektronik ned i brøndene.....

I dag må der slet ikke lægges galvaniserede rør i jorden, der skal lægges
dobbeltvæggede rør, med mulighed for lækageovervågning (vakuum eller tryk).
Det selskab jeg er ansat ved, bruger dette system: www.totalcontainment.com
, kig efter Monoflex eller Omniflex....
Senest er der kommet en ny type rør fra Fontenay, der er lavet af plastic
udvendigt, og har en indvendig metalkappe. Imellem disse to kapper er der
indlagt hulrum, og disse kan så trykprøves.
Der er fordele og ulemper ved begge systemer, og det er en vurderingssag fra
gang til gang hvad der er bedst at bruge...

Mureren



Ib Jakobsen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-01-02 00:39

Mureren wrote:

>
> Der er meget få tanke tilbage der er ældre end 1970. Langt de fleste
> stationer med så gamle tanke er blevet lukket gennem Oliebranchens
> Miljøpulje. Puljen er noget alle selskaber betaler til, et ørebeløb pr.
> liter solgt brændstof, og pengene bruges så til oprensning af de grunde der
> lukkes af forskellige årsager, derved efterlader branchen ikke en masse
> forurenede grunde !

Vi er godt nok kommet lidt ud på et sidespor i følge subject. Jeg mener det var
ejeren af tanken der skulle betale til puljen. Vores egen blev nedlagt i '96.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Ib Jakobsen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-01-02 19:19

Mureren wrote:

>

Jeg glemte lige en kommentar, og et spørgsmål.

>
> gennemført en pejling med det af Armand nævnte "vandsøgepasta".

Det var nu undertegnede der nævnte denne pasta. Det glemte spørgsmål er: Var/er
der forskel på sommer/vinter benzin og diesel??.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen




Mureren (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 17-01-02 21:43

> Det var nu undertegnede der nævnte denne pasta. Det glemte spørgsmål er:
Var/er
> der forskel på sommer/vinter benzin og diesel??.

Ikke så vidt jeg ved......

Der er på fyringsolie, det frostsikres til -20 grader ca. !

Mureren



Mikkel Christensen (15-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-01-02 23:24

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3C446045.BF9573E0@post.tele.dk>...
>
> De seneste par måneder har jeg hørt om en del problemer i den retning.
Folk
> siger at de har da aldrig før brugt sprit på deres gamle bil. Men i gamle
dag
> blandede selskaberne sprit i om vinteren. Det er der ikke behov for i
vore dage
> med indsprøjtning.

Karb. sprit er der nu altid brug for. Specielt med ældre køretøjer. Da
karburatorene ikke kunne fryse (pga. indsprøjtning) i "min Spanske Porche",
frøs den da bare benzinpumpe samt noget af vandet i slangerne i stedet for


Så den er skam på en skrap sprit kur lige nu. Underligt nok er MZen mere
tæt - hvem skulle ha' troet det?

--
Mikkel

Ib Jakobsen (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-01-02 20:15

Mikkel Christensen wrote:

> Karb. sprit er der nu altid brug for. Specielt med ældre køretøjer. Da
> karburatorene ikke kunne fryse (pga. indsprøjtning) i "min Spanske Porche",
> frøs den da bare benzinpumpe samt noget af vandet i slangerne i stedet for
>

Jeg håber da ikke du har vand i den del af systemet. Det er da i en mængde der
kan tappes af. Normalt er spritten bestemt for at forhindre den fugtighed der
typisk er i luften omkring frysepunktet i at "proppe" veturien på karburatoren.
Når benzinen fordamper, så falder temperaturen. Derfor har man ikke samme
problemer med indsprøjtningsmotorer.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mikkel Christensen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 17-01-02 09:14

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3C45D13E.40705309@post.tele.dk>...
> Mikkel Christensen wrote:
>
> > Karb. sprit er der nu altid brug for. Specielt med ældre køretøjer. Da
> > karburatorene ikke kunne fryse (pga. indsprøjtning) i "min Spanske
Porche",
> > frøs den da bare benzinpumpe samt noget af vandet i slangerne i stedet
for
> >
> Jeg håber da ikke du har vand i den del af systemet. Det er da i en
mængde der
> kan tappes af.

Der blev nu også tappet en pæn sjat vand af efter det hele var tøet op
under halogenlampens skær. Bla. pressede PerP en pæn cigarformet isklump ud
af den ene slange

--
Mikkel

Ib Jakobsen (17-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 17-01-02 19:24

Mikkel Christensen wrote:

>
> Der blev nu også tappet en pæn sjat vand af efter det hele var tøet op
> under halogenlampens skær. Bla. pressede PerP en pæn cigarformet isklump ud
> af den ene slange
>

Fy for den da. Er der ikke en utæthed ved dækslet?. Som Armand siger kan der
være kondensvand i systemet. Men i de mængder?.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Søren L Hansen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 18-01-02 09:51


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3C4716A7.DF5BF235@post.tele.dk>...

> Fy for den da. Er der ikke en utæthed ved dækslet?. Som Armand siger kan
der
> være kondensvand i systemet. Men i de mængder?.
>
Det er en SPANSK bil. Yderligere forklaring er vel unødvendig...
--
Søren
s@motortosse.dk
http://motortosse.dk
"Because golf courses should be motocross tracks"


Ib Jakobsen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-01-02 13:40

"Søren L Hansen" wrote:

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
> <3C4716A7.DF5BF235@post.tele.dk>...
>
> > Fy for den da. Er der ikke en utæthed ved dækslet?. Som Armand siger kan
> der
> > være kondensvand i systemet. Men i de mængder?.
> >
> Det er en SPANSK bil. Yderligere forklaring er vel unødvendig...

Ingen anelse om mærke. Men SE AT for den lavet.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mikkel Christensen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 18-01-02 15:34

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3C4817A0.9DC9F450@post.tele.dk>...
> "Søren L Hansen" wrote:
>
> > Det er en SPANSK bil. Yderligere forklaring er vel unødvendig...
>
> Ingen anelse om mærke. Men SE AT for den lavet.

*ding*ding*ding* 3 point for den Spanske Porche

--
Mikkel

Jens U (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 19-01-02 04:08

Mikkel Christensen skrev ...
>Ib Jakobsen wrote in article...
>> "Søren L Hansen" wrote:
>>
>> > Det er en SPANSK bil. Yderligere forklaring er vel unødvendig...
>>
>> Ingen anelse om mærke. Men SE AT for den lavet.
>
>*ding*ding*ding* 3 point for den Spanske Porche
>

måske som denne (se i news:dk.binaer.motor under samme subject / emne)

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
Studmc#, DMCN#, MCTC#, ÅRL#. V2-Power.










Mikkel Christensen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 21-01-02 09:45

Jens U <reveredk@studmc.dkX> wrote in article
<cv528.1856$XA5.266270@news000.worldonline.dk>...
> Mikkel Christensen skrev ...
> >
> >*ding*ding*ding* 3 point for den Spanske Porche
>
> måske som denne (se i news:dk.binaer.motor under samme subject / emne)

*LOL* Ja præcis.
Iøvrigt en passende skæbne for sådan en dynge l....

--
Mikkel

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste