Guds velsignelse.
Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 14:24

Hvorfor tror mange, mange kristne at GUD velsigner netop dem ?? Jeg mener,
mange taler om "velsignelse" på en måde som nærmest har sine grunde i at -
de jo tror på Jesus og således, selvfølgeligt, er Ham til behag.

Men var dette spørgsmål så enkelt, så verden vel noget anderledes ud, eller
hvad........??

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 15-01-02 15:48

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
> [...]
> de jo tror på Jesus og således, selvfølgeligt, er Ham til behag.
>
> Men var dette spørgsmål så enkelt, så verden vel noget anderledes ud,

Det kommer vel an på hvordan vi bruger ordet velsignelse, og hvad vi hver
især mener med det. "Det er en velsignet dag", siger vi, men lægger ikke
mere i ordet end at det er en god dag og solen skinner. "Jeg blev vældig
velsignet", siger en anden, som modtog forbøn, og mener med dette bare at
han oplevede noget godt, et løft, Helligåndens fredfyldte brise.

Man kan måske gå videre og spørge hvordan bibelens personer benytter ordet
og begrebet velsignelse og hvad der rent bibelsk ligger i begrebet
velsignelse - er velsignelse det samme i NT som i GT ?

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 17:15

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a21ff6$icm$1@sunsite.dk...
> [...]
> velsignet", siger en anden, som modtog forbøn, og mener med dette bare at
> han oplevede noget godt, et løft, Helligåndens fredfyldte brise.

Ok, men det jeg lige havde i tanke var ikke de mere eller mindre almene
udtryk vi kristne strør rundt om os med, udtryk der som regel, har sin grund
i følelser mere end de er udtryk for en Guds velsignelse af os.

Næh, det er områder som helbred, tjeneste og økonomi, jeg tænkte på. Jeg ved
at mange har gjort disse ting til *lig med* kristendom og derfor, taler til
andre som om dette, selvfølgeligt, følger i kølvandet på dem der *virkelig*
tror.

> Man kan måske gå videre og spørge hvordan bibelens personer benytter ordet
> og begrebet velsignelse og hvad der rent bibelsk ligger i begrebet
> velsignelse - er velsignelse det samme i NT som i GT ?

Velsignelse, har med det Bibelske begreb, -forjættelse- at gøre. Vi taler
altså om gaver fra Gud, der gives ikraft af de løfter, Gud selv har udtalt i
sit Ord. For os kristne, er dette meget enkelt - Ethvert løfte fra Gud, har
sit JA i Kristus Jesus. Dvs. At Jesus har opfyldt betingelserne der var
knyttet til løfterne og dvs. at velsignelserne der fulgte løfterne er I HAM.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 16:46

> [...]

> de jo tror på Jesus og således, selvfølgeligt, er Ham til behag.
>
> Men var dette spørgsmål så enkelt, så verden vel noget anderledes ud,

Jeg ved ikke af at vi kan være Gud til behag, men Jesus har Guds velbehag.
Der står godtnok "uden tro er det umuligt at have Guds velbehag", men jeg
tror at uden livet i Kristus, er det umuligt at have Guds velbehag. "thi den
som tror må tro at han er til, og belønner den som søger ham". Det er
altsammen et resultat af vandring og fællesskab med Gud. Ikke vores tro,
ikke vores anstrengelser.

Ofte ønsker Gud at vi mennesker er til velsignelse. Vi tror at det og det er
vigtigst, og på den måde går mange glip af de mennesker som Gud virkelig
ønskede at velsigne.

Gud velsigner os ofte når vi ikke forventer at han velsigner. Nogle gange
bruger han kristne, andre gange en ufrelst.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 17:33

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c444f0a$0$5497$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> som tror må tro at han er til, og belønner den som søger ham". Det er
> altsammen et resultat af vandring og fællesskab med Gud. Ikke vores tro,

Skal jeg forstå dig sådan at det ikke er nok at vi tror, men at det
afgørende for os og vores andel i Guds velsignelser, har med vandring og
fællesskab af gøre ?? Hvordan vil du undgå "kravene" i et sådant syn, Ole og
dermed den mulige fordømmelse der følger disse krav. Hvor er da nåden ??
Hvor er da troen du uforskyldt fik ??

> Ofte ønsker Gud at vi mennesker er til velsignelse.

Ofte ?? Har du ikke lige ovenfor, skrevet at dette er umuligt.

>Vi tror at det og det er
> vigtigst, og på den måde går mange glip af de mennesker som Gud virkelig
> ønskede at velsigne.

Næppe Ole. Jeg tror ikke på at noget menneske kan hindre Gud i at føre sin
velsignelse igennem.

> Gud velsigner os ofte når vi ikke forventer at han velsigner. Nogle gange
> bruger han kristne, andre gange en ufrelst.

Du startede dette indlæg på en fast og afklaret måde, men jeg syntes det
virker mere og mere tilfældigt, det du skriver om Guds velsignelse.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 19:20

> [...]
og
> dermed den mulige fordømmelse der følger disse krav. Hvor er da nåden ??

Nemlig at troen er Guds bekræftigelse

> Ofte ?? Har du ikke lige ovenfor, skrevet at dette er umuligt.

Den er jeg ikke med på?

> Næppe Ole. Jeg tror ikke på at noget menneske kan hindre Gud i at føre sin
> velsignelse igennem.

Jeg siger ikke hindre, da Gud gør det mennesker ikke gør, når der ikke er
nogen

> Du startede dette indlæg på en fast og afklaret måde, men jeg syntes det
> virker mere og mere tilfældigt, det du skriver om Guds velsignelse.

Kan du sige hvornår Gud vil velsigne dig næste gang?

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 19:39

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c44730b$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

Ole
> og
>
> Nemlig at troen er Guds bekræftigelse

Er - Troen du fik - nok ??

> Den er jeg ikke med på?

Du skrev at vi ikke kunne behage Gud.

> Jeg siger ikke hindre, da Gud gør det mennesker ikke gør, når der ikke er
> nogen

Hvaba...??

> gange

> Kan du sige hvornår Gud vil velsigne dig næste gang?

Jeg kan sige dig at Gud har velsignet mig en gang for alle og det derfor
ikke er et spørgsmål om hvornår han næste gang velsigner mig, Det burde det
heller ikke være for dig eller nogen anden kristen, forøvrigt. Spørgmålet er
dette :

Men I skal lade det, I har hørt fra begyndelsen, blive i jer. Hvis det, I
har hørt fra begyndelsen, bliver i jer, bliver I også i Sønnen og Faderen.
1Joh.2,24.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 20:38

> Er - Troen du fik - nok ??

Jeg skelner mellem den tro du siger, og det at Gud ved troen bekræftiger

> Du skrev at vi ikke kunne behage Gud.

Det er kun Jesus som har Guds velbehag

> Hvaba...??

Jeg skelner mellem det som Gud ønsker at bruge mennesker til, og det at Gud
gør noget suverænt

> [...]
> har hørt fra begyndelsen, bliver i jer, bliver I også i Sønnen og Faderen.

Nemlig det samme som jeg siger, vandring og fællesskab

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 21:32

> [...]
det
> heller ikke være for dig eller nogen anden kristen, forøvrigt.

hvad så med dem som ikke oplever dette?

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 21:37

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4491e4$0$89095$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> det
>
> hvad så med dem som ikke oplever dette?

Hvad med dem ??

--

E.Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-01-02 05:41

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3c4491e4$0$89095$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad med dem ??

Det er jo lige det, Ole spørger dig om??

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-01-02 18:01

> [...]
> mange taler om "velsignelse" på en måde som nærmest har sine grunde i at -
> de jo tror på Jesus og således, selvfølgeligt, er Ham til behag.

Det er ikke nok med at "tro" på Jesus for at opnå at blive velsignet af Gud.

Joh 14 v 21 >> Den der har mine befalinger og holder dem, han er den, som
elsker mig; og den, som elsker mig, skal elskes af min Fader; og jeg skal
elske ham og åbenbare mig for ham <<

Her ses klart og tydeligt at handling og tro er uadskilligt, Ikke tro
allene; men tro og lydigheds handlinger, selv når det gælder dåbsbefalingen.
Men lydighed skal være udført i kærlighed og uden tvang eller
forpligtielser, man kommer kun til Gud ved kærlighed til hans Ord.

> Men var dette spørgsmål så enkelt, så verden vel noget anderledes ud,
eller
> hvad........??

Det er et enkelt spørgsmål som enkelt kan besvares af alle Kristne som har
befalingerne og holder dem, fordi så holder Gud også sin del af Pagten.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 19:14

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2jZ08.111$On.4653@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke nok med at "tro" på Jesus for at opnå at blive velsignet af
Gud.

At DU mener det, kommer ikke bag på mig. Men da du jo ikke kan skelne mellem
den frelse vi modtager - nu - og den frelse vi efterfølgende vokser op til,
umuligøre nogen dybere forståelse mellem os.

> [...]
> Men lydighed skal være udført i kærlighed og uden tvang eller
> forpligtielser, man kommer kun til Gud ved kærlighed til hans Ord

Glem nu ikke ikke at Gud kom til os og IKKE omvendt.

Og svaret var......??

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 15-01-02 20:25

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor tror mange, mange kristne at GUD velsigner netop dem ??

Gør Han da ikke det?

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 22:02

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hx018.201$On.5822@news.get2net.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> Gør Han da ikke det?

Se det er jo spørgsmålet. Jeg mener at talen om Guds velsignelse ofte er
letkøbt og sætter skel mellem de kristne. Hvad mener du ??

--

E.Dalgas