[ANM] Du kan gøre hvad du vil - bare du ik~
Fra : nikolaj borg

Dato : 15-01-02 13:34

Nu har folk snakket så meget om ham dersen Christian, så jeg syntes at jeg
ville lytte pladen igennem for at være med på noderne.

Der har altid været en vis udfordring i at skrive på dansk. Blandt
faldgruberne kan nævnes "lyde som Gasolin" "80'er-pop" og "lidt for banalt".
I mine øjne har der de seneste par år været et par stykker, som har klaret
skærene. Udover - naturligvis - Nikolaj Nørlund har hip-hoppen og Karen
givet os nogle rimeligt gode bud på, hvordan man laver ny dansk musik.

Christian hopper med på den danske vogn, men desværre er forsøget IMØ ikke
vanvittigt vellykket. Visse sange - f.eks. åbningsnummeret "Mød dig selv" -
virker kantede og akavede: teksten "presses ned" i sangen. Andre steder
drukner sangene i rim, f.eks et nummer som "flowerpige" hvor Christian
viser, at "på" rimer på "på". Stor overraskelse. Rim er fine, men de bør IMØ
bruges med måde hvis de skal være troværdige. Tekstmæssigt kommer ingen af
sangene over, hvad man kan forvente af en gennemsnitlig gymnasieelev. En
anmelder skrev engang, at det var meget godt for Sune Wagner, at han skrev
på engelsk, fordi teksternes banalitet ellers ville blive for tydelig.
Christian illustrerer på glimrende vis dette problem.

Musikken virker velproduceret, men temmelig forsigtig. Vi har her at gøre
med glimrende radio-pop, som er tilpas poleret til at kunne begå sig på
enhver lokalradio. Der er en vis portion rock, lidt 80'er-funk, men ikke nok
til at skræmme nogen væk. Den første single "Du kan gøre hvad du vil" virker
stadig en smule for kvalm til min smag, men er ikke noget dårligt nummer.
Pladen minder mig ofte om Inside the Wale's "rebeller uden sag", som også
overvejende var middle-of-the-road rockmusik uden for mange dikkedarer. Hvis
man er på jagt efter dansk rockmusik vil jeg anbefale denne plade frem for
Christians.

På trods af min kritik er der ikke tale om nogen dårlig plade. Pladen søger
at være en gang radio-rock uden for mange dikkedarer og det lykkes. Desværre
betyder det, at den aldrig rigtig kommer ud af "dansk rocks" skygge - det
hele er gjort før. Lidt mere vovemod ville ikke have skadet. Samlet
karakter: 3/5

/Nikolaj

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 15-01-02 19:34

nikolaj borg <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message
> [...]
> skærene. Udover - naturligvis - Nikolaj Nørlund har hip-hoppen og Karen
> givet os nogle rimeligt gode bud på, hvordan man laver ny dansk musik.

Jeg synes at dit indlæg på mange måder rammer bredt. Jeg har ikke hørt
Christians plade og har heller ikke en frygtelig lyst til det. De fænomener
du opridser, rammer for mig at se størstedelen af den danske pop-rock fra
Marie Franck til Sascha Dupont. Det er ganske enkelt produceret efter
janteloven. På C.'s radiosingle hvor han synger med Patrick Isakson, synes
jeg godt man kan høre, at der er tale om en oversættelse. Sproget fungerer
ikke helt som det skulle. Men for at gøre en lang historie kort: Swan Lee er
fedt fordi det ikke minder om andet dansk underproduceret pop-rock.
Personligt synes jeg ikke det er så sært, at radioen ikke spiller meget
dansk musik - det er ganske enkelt bedre i udlandet... beklager, men det er
min holdning.

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-01-02 19:58

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
fænomener
> du opridser, rammer for mig at se størstedelen af den danske pop-rock fra

Jeg har ikke hørt Saschas plade, men synes faktisk, at Marie Franks plade er
ganske udemærket. Men du har da ret i, at det ikke just er en banebrydende
plade rent produktionsmæssigt. Til gengæld er Karen Busck (det jeg har hørt,
ihvertfald) ufatteligt kedelig og reaktionær.

> [...]
> Personligt synes jeg ikke det er så sært, at radioen ikke spiller meget
> dansk musik - det er ganske enkelt bedre i udlandet... beklager, men det

Ja, Swan Lees plade er lækker. Noget af det bedste danske musik jeg har hørt
i lang tid.

/Nikolaj

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 15-01-02 20:12

> "Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> fænomener
> Til gengæld er Karen Busck (det jeg har hørt, ihvertfald) ufatteligt
kedelig og reaktionær.

Hørt! Jeg forstår ikke helt hvad der er sket på den plade.... Jeg har godt
nok kun hørt den en gang, men føler mig alt for ung til at høre den mere end
det... Det næste ville vel blive at jeg investerede i Anne Dorthe Michelsens
plader

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-01-02 20:21

> Det næste ville vel blive at jeg investerede i Anne Dorthe Michelsens
> plader

Jeg er generelt rimeligt åben overfor andre mennesker, men kvinder med
højere tindinger end mig er sq skræmmende...

/Nikolaj

Fra : Samson

Dato : 15-01-02 21:45

> [...]
end
> det... Det næste ville vel blive at jeg investerede i Anne Dorthe

Godt nok har jeg ikke hørt hele albummet med Karen Busck, men det jeg har
hørt fra den (ca. 3 forskellige numre i radioen) har da været godt og ligger
efter min mening kvalitetsmæssigt et godt stykke over det radioerne ellers
spiller af dansk musik.
Men sådan er vi jo så forskellige
Jeg synes også Karen har en interessant stemme. Første gang jeg hørte hende
synge i radioen. troede jeg, at det var Alberte Winding som sang.

Mvh
Samson.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-01-02 11:28

"Samson" <samsonjensen@hotmail.com>
> Jeg synes også Karen har en interessant stemme. Første gang jeg hørte hende
> synge i radioen. troede jeg, at det var Alberte Winding som sang.

Så mangler du bare at forklare, hvad der er interessant ved
hendes stemme. Er det bare det, at den minder om en andens?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Astrid

Dato : 15-01-02 23:04

> [...]
hørt,
> ihvertfald) ufatteligt kedelig og reaktionær.

Det er faktisk rart at høre, at der er andre der har det sådan. Bare fordi
det ikke er lavet på dansk før, er det ikke det samme som at det er
nyskabende ... Det er da blevet lavet på engelsk/amerikansk i mange år, og
det kan de dansksprogede tekster ikke ændre på.

Hun har nu ellers en flot stemme.

/astrid

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 15-01-02 23:14

> [...]

> nyskabende ... Det er da blevet lavet på engelsk/amerikansk i mange år, og
> det kan de dansksprogede tekster ikke ændre på.

Jeps, hun har en flot stemme... men hvad skal vi bruge det til? Jeg vil
næsten hellere høre en sanger synge småfalsk, men til gengæld ha' noget at
ville fortælle. Jeg synes hverken M. Frank, S. Dupont eller K. Busck virker
som om, de har noget på hjertet. Hvad er det egentlig de vil sige os? "Want
you visit my house of joy and laughter..." næh, det vil jeg egentlig helst
være fri for... Så hellere høre Liam Gallagher synge falsk på hvert tredje
ord, for han har da noget at fortælle. Eller høre Chers stemme blive rystet
af en autotuner (= digitalker i det tilfælde...) - det bliver jeg da i det
mindste irriteret over at høre på.

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 16-01-02 00:30

> [...]
rystet
> af en autotuner (= digitalker i det tilfælde...) - det bliver jeg da i det

Fuldstændig enig! Men jeg mener så, at vi har et band, som kan skrive
tekster, der vækker eftertanke - nemlig Kashmir. Nummeret Lambshade f.eks.

Hilsen
Michael Skipper Andersen