Et hurtigt spørgsmål
Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 12:19

Hej

Jeg har på det sidste haft noget virkararbejde som supplement til mit
studie, men efter at have skiftet bureau er der opstået et problem. Det
viser sig at nogle af arbejdsstederne (læs lager) har en SID overenskomst
som åbenbart kræver medlemsskab. Mit spørgsmål går ud på om jeg kan tvinges
til at skulle betale medlemsskab til SID efter at have arbejdet en enkelt
gang på sådan en arbejdsplads?
Baggrunden er at jeg fik fortalt på et informationsmøde på bureauet at
vikarerne kan "komme ud for" et brev fra SID efter aftjent arbejde på disse
pladser, men jeg har selv lidt svært ved at se logikken i at melde mig ind i
en dyr fagforening når jeg kun i sjældne tilfælde kommer ud på disse
arbejdssteder.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Peter G C

Dato : 15-01-02 16:08

"Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote in message
> Mit spørgsmål går ud på om jeg kan tvinges
> til at skulle betale medlemsskab til SID efter at have arbejdet en enkelt
> gang på sådan en arbejdsplads?

Næh.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 16:32

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote in message
>
> Næh.

Hehe, nu har jeg selvfølgelig bemærket det er din "stil" med sådanne
kontante svar Peter G C...men vil det sige at jeg har min ryg fri når de
ringer fra SID og brokker sig over at jeg ikke er medlem efter aftjent
arbejde på en "SID" arbejdsplads? -jeg mener, vil det også være bedøvende
ligemeget hvis det ikke drejer sig om et engangstilfælde og jeg fx arbejde
en uge på sådan et lager?

Ellers tak for svaret

P.S Er der en lov eller noget tilsvarende som jeg kan støtte mig til?

Mvh
Rasmus

Fra : Mickey

Dato : 15-01-02 19:15

> Er der en lov eller noget tilsvarende som jeg kan støtte mig til?

behøver du en lov ? - fortæl dem at du ikke ønsker at være medlem af
deres fagforening, så må de selv finde ud af hvad de vil gøre - det
bliver en sag mellem dem og arbejdsgiveren, det kan da aldrig være
dit problem...

(ja, det er helt u-juridisk svaret)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 19:31

"Mickey" <003@susie.dk> wrote in message

> [...]
> deres fagforening, så må de selv finde ud af hvad de vil gøre - det
> bliver en sag mellem dem og arbejdsgiveren, det kan da aldrig være

Nej det har jeg vel ikke, men grunden til at jeg spurgte hænger sammen med
at det altid er rarere at have et juridisk korrekt grundlag at støtte sig
til. Jeg mener, hvis jeg kan argumentere sagligt og begrundet står jeg
mindre "dårligt" når bureauet får "høvlene" (hvis vi går ud fra det du
skriver).

Ved du forresten om jeg så også er berettiget til mindre løn hvis jeg
udstationeres til et "SID" lager uden at være medlem?

Mvh
Rasmus

Fra : Mickey

Dato : 15-01-02 20:09

> Ved du forresten om jeg så også er berettiget til mindre løn
> hvis jeg udstationeres til et "SID" lager uden at være medlem?

berettiget til mindre løn ? - vil du gerne have mindre løn da ? ;)
- hvis du ikke er medlem af fagforeningen har du ikke rigtig noget
krav på den løn fagforeningen kærver deres medlemmer får.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 20:49

> berettiget til mindre løn ? - vil du gerne have mindre løn da ? ;)

Nej, det er ikke ligefrem det jeg drømmer om :)

Mvh
Rasmus

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-01-02 20:16

"Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
.. Jeg mener, hvis jeg kan argumentere sagligt og begrundet står jeg
> mindre "dårligt" når bureauet får "høvlene" (hvis vi går ud fra det du
> skriver).

Kravet om at du evt. skal være medlem, kan ligge to steder. For det første
skal den arbejdsgiver du får arbejde hos have en overenskomst med SID
indeholdende en eksklusivaftale.
Har han det er det denne aftales indhold der bestemmer om du skal meldes ind
selvom du kun er der en uge.
Du skal dog informeres om at det er tilfældet ved ansættelsen.

Har vikarbureauet en aftale med arbejdsgiveren om at de kun anviser folk der
er medlem er det bureauets problem at du ikke er medlem.

Du kan under ingen omstændigheder tvinges ind i SID efter ansættelsens
ophør.

Du kan måske bruge den her til noget. Uddrag:
Lovbekendtgørelse 1990-06-13 nr 443
LBKG 1990 443

om beskyttelse mod afskedigelse
på grund af foreningsforhold)

1§ 1. En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne er
medlem af en forening eller af en bestemt forening.(1)
2§ 2. En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne ikke er
medlem af en forening eller af en bestemt forening.(2)
Stk 2. Stk 1 finder ikke anvendelse, såfremt lønmodtageren ved ansættelsen
var bekendt med, at arbejdsgiveren stillede medlemskab af en forening eller
af en bestemt forening som betingelse for beskæftigelse i virksomheden.(3)
Stk 3. Stk 1 finder endvidere ikke anvendelse, når en lønmodtager, der er
medlem af en forening, efter ansættelsen gøres bekendt med, at medlemskabet
er en betingelse for fortsat ansættelse i virksomheden.(4)

PH

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 20:56

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

der
> er medlem er det bureauets problem at du ikke er medlem.

Det eneste jeg blev informeret om, var at det ikke er sikkert jeg kommer ud
på et SID lager, men det kan ske og derfor fik jeg udleveret en SID
indmeldelsesblanket som så skal benyttes. Så jeg kan vel konkludere ud fra
disse oplysninger at bureauet ikke har en eksklusivaftale?

> Du kan under ingen omstændigheder tvinges ind i SID efter ansættelsens
> ophør.

Det er da altid noget.

> [...]
medlemskabet
> er en betingelse for fortsat ansættelse i virksomheden.(4)

Jeg kan altså ikke afskediges alene fordi jeg ikke er medlem af SID (for
selvom det er et krav har jeg jo ikke fået dette oplyst)?

Mange tak for svarene

med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-02 21:12

Scripsit "Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com>

> Det eneste jeg blev informeret om, var at det ikke er sikkert jeg kommer ud
> på et SID lager, men det kan ske og derfor fik jeg udleveret en SID
> indmeldelsesblanket som så skal benyttes.

Det lyder lidt muggent - som om bureauet forsøger at bygge en
(betinget) pligt til at melde sig ind i fagforeningen ind i
ansættelsesaftalen, men samtidig lader som om det ikke rigtig
betyder noget i praksis.

Det er vist tvivlsomt (men kan næppe heller blot afvises summarisk) om
løftet faktisk bliver en del af aftalen på den måde.

> Jeg kan altså ikke afskediges alene fordi jeg ikke er medlem af SID (for
> selvom det er et krav har jeg jo ikke fået dette oplyst)?

Men giver ansættelsen dig ret til at få anvist en vis mængde arbejde?
Ellers kan forskellen jo blive ens i sidste ende.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 21:38

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com>

> Men giver ansættelsen dig ret til at få anvist en vis mængde arbejde?
> Ellers kan forskellen jo blive ens i sidste ende.

Ja, som vikar skal man jo stå "standby". Jeg har muligheden for at takke nej
tak til et job, men at få anvist en vis mængde arbejde, ja.

Mvh
Rasmus

Fra : Lars

Dato : 15-01-02 20:41

> Ved du forresten om jeg så også er berettiget til mindre løn hvis jeg
> udstationeres til et "SID" lager uden at være medlem?

Hvis det er gennem et bureau arbejder du så ikke teknisk for bureauet som
fakturere arbejdsstedet?

Så skulle der jo ikke være noget at komme efter for SID.

Mvh,

Lars

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 20:57

"Lars" <oddperson@oddguys.com> wrote in message
> Hvis det er gennem et bureau arbejder du så ikke teknisk for bureauet som
> fakturere arbejdsstedet?
>
> Så skulle der jo ikke være noget at komme efter for SID.

Jeg ved desværre ikke nok om dette til at kunne udtale mig, men det lyder da
logisk.

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Mickey

Dato : 15-01-02 21:57

"Lars" <oddperson@oddguys.com> wrote in

> Hvis det er gennem et bureau arbejder du så ikke teknisk for
> bureauet som fakturere arbejdsstedet?

Jeg mener i hvert fald Adecco som jeg har arbejdet for gør det sådan.
Der står f.eks. i kontrakten at lønnen er Adeccos problem hvis deres
kunde (den jeg har arbejdet hos) ikke betaler - altså må jeg teknisk
set være ansat af Adecco og ikke den jeg arbejder hos.

> Så skulle der jo ikke være noget at komme efter for SID.

det sku da lige være hvis de har en aftale med bearuet

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-02 20:36

> P.S Er der en lov eller noget tilsvarende som jeg kan støtte mig til?

Arbejdsmarkedet er kun i meget begrænset omfang lovreguleret, så her skal du
i stedet kigge på arbejdsret, som i apirform er reguleret af Hovedaftalen
mellem LO og DA samt de enkelte overenskomster. I praksis er det også en god
idé at sætte sig ind i praksis.