Lån før eller efter skat?
Fra : Jan Nielsen

Dato : 15-01-02 10:16

Hej gruppe!

I forbindelse med opstart af en virksomhed sidste sommer lånte jeg dengang
en pose penge i banken til eksempelvis pc- og andet driftsudstyr.

Spørgsmål: De ydelser - afdrag og renter - jeg betaler på lånet, skal jeg
trække dem fra i regnskabet før eller efter skat?!

/ Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-01-02 10:50

Med mindre det er en ApS eller A/S, du har startet (og lånet står i
firmaets navn), er lånet din helt egen private sag, som er virksomheden
uvedkommende og sådanne renter skal trækkes fra på normal vis i dit
personlige skatteregnskab.

Hilsen
Uffe

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-01-02 17:32

Jan Nielsen wrote:

> [...]
>
> Spørgsmål: De ydelser - afdrag og renter - jeg betaler på lånet, skal jeg
> trække dem fra i regnskabet før eller efter skat?!

Jeg vil foreslå, at du bruger lidr penge[1] på i det mindste at få det set
igennem, før du sender det til skattevæsenet.

[1] formentlig en 500 - 2.000 kr, men du kan få en fast pris.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Knud Berggreen - dk

Dato : 15-01-02 18:04

In <3c43fb30$0$5495$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 01/15/2002
at 10:49 AM, "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> said:

> [...]
>firmaets navn), er lånet din helt egen private sag, som er virksomheden
>uvedkommende og sådanne renter skal trækkes fra på normal vis i dit

Og uanset om det er virksomhedens lån eller et privat lån så kan man da
ikke trække afdraget fra. Det er kun renterne der er en fradragsberettiget
udgift. Afdraget er blot en ompostering mellem aktiver og passiver.

/Knud

Og så lidt om Citat-teknik:

Skriv dit svar under det citerede. På den måde er det muligt at se helt
præcist hvad du svarer på, og det er let at fortsætte tråden. Indsæt en
blank linie mellem det citerede og dit svar for at give overblik. Ikke
alle har nyhedslæsere, der gengiver den citerede tekst i farver.

I øvrigt: Beskær i citatet så kun det nødvendige bibeholdes. Signaturer og
lignende kan sagtens fjernes uden det får konsekvenser for forståelsen af
det citerede.

Se eventuelt vejledningen om besvarelse af indlæg på
http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.htm