Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GF3 Ti500 for varmt ?
Fra : Óðin

Dato : 15-01-02 05:28

Jeg har en kammerat som er så heldig at han lige har fået et GF3 Ti500 for
den nette sum af 4000 NOK hehe. Jeg selv vil dog vente lidt til de falder i
pris. Nå men, han fik installeret svinet, som er dobbelt så stort som et GF2
MX400. Computeren går ned efter 5 minutters spillen, og grafikkortet er
rygende varmt. Kan det virkelig passe, at man får så dårlig køling på et
splinternyt Creative GF3 Ti500, at man behøver at skifte køleren ud med det
samme ? I så fald burde man lægge sag an. Eller er kortet måske defekt ? Det
kører godt nok indtil det går ned. Blæseren kører rundt, yes, kabinettet er
åbent. Duron 900 MHz. Køleren (på gf3)er vel en Orb-lignende tingest. Er det
mon bare Creative der sætter skodkølere på deres gfxkort ? for så vil jeg sq
holde mig fra Creative i fremtiden. De havde også et ELSA i butikken.

--
/Óðin

Fra : Poul Erik Pedersen

Dato : 15-01-02 13:00

Tja - da du ikke angiver temp. for hvor varmt kortet bliver skal jeg ikke
kunne sige om det skyldes overophedning. Creative har ellers modtaget ros
for deres støjsvage køler, men om den køler nok ved jeg ikke. Prøv om du kan
få byttet kortrt til et nyt ved forhandleren da det måske er defekt - eller
få pengene tilbage.
To gode kort jeg varmt anbefaler er Hercules 3D Prophet III Ti-200/500, de
har en blue-ord køler på men larmer lidt.
Ellers så vælg den ypperste form for kvalitet hos Asus V8200 Ti-200/500. Her
får du Smart-doctor med så du kan se hvor mange rpm blæseren kører med og
info om spænding samt temperatur på kortet. Jeg har selv et V8200 Ti-200
Deluxe og det kører perfekt. Det er dstyret med en rigtig god og stille
køler samt passive kølerblokke på ram'ne.
-Niels-

Óðin <grynheim@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a20b4f$mag$1@sunsite.dk...

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-01-02 13:30

"Óðin" <grynheim@online.no> skrev:

> Nå men, han fik installeret svinet, som er dobbelt så stort som et GF2
> MX400. Computeren går ned efter 5 minutters spillen, og grafikkortet er
> rygende varmt.

Hvordan rygende varmt?
Kunne dú ikke holde fingrene på køleprofilet?
Kørte blæseren på GPU køleren?

> Kan det virkelig passe, at man får så dårlig køling på et
> splinternyt Creative GF3 Ti500, at man behøver at skifte
> køleren ud med det samme ?

Det er da ikke utænkeligt, prøv at demontere køleprofilet,
måske har det slet ikke kontakt med GPU'en!
Jeg har et Hercules 3D Prophet Ti500 m. Blue Orb
køler på. Denne køler LARMER helt vildt meget,
så den blev fjernet fra Orb profilet efter 1 times brug.
Jeg pillede lige Orb profilet af, og kunne til min rædsel se,
at profilet kun havde kontak med GPU'en ude i hjørnerne
af nVidia Ti500 chippen. Men mere køling er åbenbart ikke
nødvendigt, da jeg endnu ikke har fået købt mig et bedre porfil.
Jeg har monteret en 80mm blæser på grafikkortet, som blæser
op på BlueOrbprofilet og RAM heatsinksne.
Det kører fint ved 255/540.

> I så fald burde man lægge sag an. Eller er kortet måske defekt ?

Det tror det er.

> Det kører godt nok indtil det går ned. Blæseren kører rundt, yes, kabinettet er
> åbent. Duron 900 MHz. Køleren (på gf3)er vel en Orb-lignende tingest.

Åhhh-nej: Orb kølere stinker!

> Er det mon bare Creative der sætter skodkølere på deres gfxkort ?

Der findes IMO ikke et grafikkort med en ordentlig støjsvag, men
effektiv køler på, så Creative er ikke ringere som alle de andre.
Blæserene på Radeon 1 kortne støjer også sindsygt meget, jeg
ved ikke om det er blevet bedre på de nye 8500 Radeoner ?

> for så vil jeg sq holde mig fra Creative i fremtiden.

Blæseren på min Svogers Asus GeForce 3 Ti200 kunne
slet ikke køre rundt da han monterede det første gang.
Han fiflede lidt med det, og nu virker det - det var
åbenbart spændt for hårdt fast... *SUK*

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Fra : Fragel

Dato : 17-01-02 17:26

> [...]
> Blæserene på Radeon 1 kortne støjer også sindsygt meget, jeg
> ved ikke om det er blevet bedre på de nye 8500 Radeoner ?

Blæseren på mit Radeon8500oem @ 275/275 larmer bestemt overhovedet ikke.

/Jeppe

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 17-01-02 18:24

"Fragel" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> skrev:

> Blæseren på mit Radeon8500oem @ 275/275
> larmer bestemt overhovedet ikke.

Det lyder, eller rettere, det lyder jo 'ikke' godt.
Mener også først blæseren på mit Radeon kort
begyndte at larme for alvor efter 3 måneders
drift.

Du skulle vil ikke kende varme (målt i Watt)
udviklingen fra sådan en Radeon 8500 chip ?

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 15-01-02 16:48

Creative er bedst til lyd. Begynde ikke at skille det ad fordi så ryger
garentien, det er sikkert rigtig at kontakten mellem køler og Chip ikke er
iorden men dette måtte være Creative's problem eller stedet det blev købt,
få en aftale om bytning eller penge retur, hvis det kan byttes til et Elsa
kort så gør det Elsa grafik kort er bare iorden. Venligst Glenn.

Fra : Trickysparrow

Dato : 15-01-02 17:03

"Glenn Hagedorn" <glennhagedorn@get2net.dk> wrote in message
Elsa grafik kort er bare iorden. Venligst Glenn.

Ja og jeg kan sige det samme om mit Creative Geforce 2 GTS så kan vi
vidst ikke kommet vidre med det.
Men som Glenn skriver hvis der er garanti på kortet så brug da den før
i begynder at skille det ad,
men det kunne godt lyde som om der er dårlig kontakt mellem køler og
blæser.

Martin.