Andet multimedie
bentjuul 3670
Udprintningsproblem i PSP 7.02
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-01-02 22:56

Hej.
Hvordan udprinter man et billede over flere sider?
Har et billede der i fuld størrelse ikke kan være på en A4 side.
Billedet er affotograferet tekst og kan ikke læses hvis man vælger "fit to
page"
Erik M. Nielsen

Fra : emj

Dato : 15-01-02 03:02

Erik M. Nielsen skrev i
<UtI08.14531$aS.1986514@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>Har et billede der i fuld størrelse ikke kan være på en A4 side.
>Billedet er affotograferet tekst og kan ikke læses hvis man vælger "fit to

Du skal ændre resolutionen til det, som du har indscannet teksten med.
Scannede du med 300 DPI, skal du ændre resoulutionen til 300 DPI
Image/resize
Den er default 72 i PSP
Du skal ikke vælge "fit to page" i "pagesetup". Du kan i stedet sætte
hak i "centrer"
Image/resize
Hilsen emj

-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 15-01-02 06:58

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Erik M. Nielsen skrev i

> Du skal ændre resolutionen til det, som du har indscannet teksten med.
> Scannede du med 300 DPI, skal du ændre resoulutionen til 300 DPI
> Image/resize
Hej.
Nu er det sådan at jeg ikke selv har scannet det. Det er affotograferet af
de amerikanske immigrations myndigheder og ligger sansynligvis på mikrofilm.
Jeg har hentet det fra nettet. Mit gæt vil være at det minimum vil fylde
noget der ligner A3, så når jeg printer får jeg kun et udsnit.
Billedet ligger kan ses på www.netconsult.dk/genealogi/tif2gif.gif
Erik

Fra : emj

Dato : 15-01-02 08:17

Erik M. Nielsen skrev i
<TxP08.20024$Zm5.1923542@news000.worldonline.dk>:

>Jeg har hentet det fra nettet. Mit gæt vil være at det minimum vil fylde
>noget der ligner A3, så når jeg printer får jeg kun et udsnit.
>Billedet ligger kan ses på www.netconsult.dk/genealogi/tif2gif.gif

Er det originalen, eller er det bare en giffil, som du har lagt ud?
Hvis det er det bedste billede, du har, så kan den ikke udskrives i A3
i rimelig kvalitet.
Du bliver nødt til at lægge billedet ud i den bedste kvalitet, du har,
da man overhovedet ikke kan sige noget om udprintsmuligheder på en
nedkogt gif-fil.

Din giffil kan under ingen omstændigheder udskrives i større format
end A4, da den i tilskåret udgave fylder 2016x1488 pixels
Nu har jeg hentet det ind i PSP. Roteret det et par grader, så teksten
står lige. Skåret det rent i kanterne og udskrevet det fra PSP i 200
DPI på en almindelig husmorprinter, Det fylder herefter 2016x1488
pixels og er nøjagtig en A4 - i landscape format og er ganske fin men
ikke speciel letlæst.
Den kan ikke udskrives på A3 i rimelig kvalitet, hvis du ikke har et
bedte billede.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 15-01-02 09:01

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> nedkogt gif-fil.
>
> Den kan ikke udskrives på A3 i rimelig kvalitet, hvis du ikke har et

Det _er_ det originale billede, som det er hentet fra nettet.
Men jeg kan jo dele det op i mindre størrelser der passer til A4, printe det
og efterfølgende lime dem sammen.
Erik

Fra : Punishers Inc.

Dato : 15-01-02 10:14

"Erik M. Nielsen" <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> wrote in message

> Det _er_ det originale billede, som det er hentet fra nettet.
> Men jeg kan jo dele det op i mindre størrelser der passer til A4, printe
> [...]

Godt være at det er mig som ikke har forstået pointen, men hvorfor ikke bare
resize det til A4? -vil da være betydeligt lettere end at skulle til at lime
diverse prints sammen.
Noget helt andet er at du nok skulle overveje en form for restaurering da
det jo er frygteligt grimt og "ridset".

Mvh
Rasmus

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 15-01-02 10:35

"Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote in message
> [...]
> diverse prints sammen.
> Noget helt andet er at du nok skulle overveje en form for restaurering da

Hvis jeg resizer til A4 er det ikke særlig læsbart
Erik

Fra : emj

Dato : 15-01-02 10:55

Erik M. Nielsen skrev i <a20t2p$g58$1@news.mch.sbs.de>:

>Hvis jeg resizer til A4 er det ikke særlig læsbart

Du kan ikke få det mere læsbart ved at dele det ud på flere sider.
Skal du læse, må du gøre det på din PC-skærm. Her kan du se teksten 4
gange større end du nogensinde vil kunne opnå på en udskrift.

Du skal ikke resize i PSP, men vælge Resoulotion 200, så bliver
størrelsen præcis som en A4

Originalen har jo aldrig været en A3 og man kan ikke blæse et dårligt
billede op til et større billede ved at udskrive det.

Fra : Ninzen

Dato : 15-01-02 11:35

Erik M. Nielsen <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> wrote:

Hej Erik

> Hvis jeg resizer til A4 er det ikke særlig læsbart
> Erik

Jeg skulle lige se hvad det var for noget spændende noget.

<http://home19.inet.tele.dk/storms/images/tif2gif_01.gif>

kan du hente filen splittet op i 12 filer ca. til A4 - måske skal du
printe hver i 90%

Så hedder de altså fra.... _01.gif til _12.gif

Hvis målet er at kunne læse og forske lidt i det.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : emj

Dato : 15-01-02 10:35

Erik M. Nielsen skrev i <a20nhl$avc$1@news.mch.sbs.de>:

>Det _er_ det originale billede, som det er hentet fra nettet.
>Men jeg kan jo dele det op i mindre størrelser der passer til A4, printe det
>og efterfølgende lime dem sammen.

Jeg prøver på at fortælle dig, at du ikke kan udskrive det billede
støøre end A4 og at du skal sætte resolutionen i PSP til 200 DPI

Fra : Ninzen

Dato : 15-01-02 11:02

> [...]

> Det _er_ det originale billede, som det er hentet fra nettet.
> Men jeg kan jo dele det op i mindre størrelser der passer til A4, printe det

Det prøvede jeg lige. Det kan du ihvertfald sagtens gøre.

Jeg sclicede det op i ImageReady i ca. A4 ark, og det kan ihvertfald
læses også hvis du skal nær-forske lidt i det

Har du værktøj til hurtigt at splitte det op?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : emj

Dato : 15-01-02 11:19

Ninzen skrev i <1f61szj.16lseex10hvg3eN%Ninzen@ofir.dk>:

>Har du værktøj til hurtigt at splitte det op?
Ja, han har jo PSP 7.02 og det kan sagtens slice det op.