Størrelse på en 'normal' springform ?
Fra : Emil

Dato : 14-01-02 22:44

Hej

Til nogle eksperimenter med "Verdens bedste Chokoladekage" skal
jeg bruge målene på en 'normal' springform.

Hvad er diameteren i cm?
Hvad er højden på siden i cm?
Det er de indvendige mål på 'din' springform jeg gerne vil have.

På forhånd tak, m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 23:02

Emil skrev:

> Hvad er diameteren i cm?
> Hvad er højden på siden i cm?

Diameter: 22 cm
Højde: 6 cm

// Klaus

Fra : Fru Hof

Dato : 15-01-02 08:36

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Til nogle eksperimenter med "Verdens bedste Chokoladekage" skal
> jeg bruge målene på en 'normal' springform.

Hej Emil!

Er det kagen fra The River Cafe Cook Book? I så fald vil jeg sige, at jeg
har prøvet at bage halv portion i en almindelig springform, som Klaus
fortæller om, og at den er meget heftig og gav familien ondt i maverne, men
det kan jo være min familie, der er noget i vejen med

mvh
Tove

Fra : Emil

Dato : 17-01-02 20:09

On Tue, 15 Jan 2002 08:36:01 +0100, Fru Hof wrote:

> [...]
>fortæller om, og at den er meget heftig og gav familien ondt i maverne, men
>det kan jo være min familie, der er noget i vejen med

Hej Tove

Hæ, mon ikke det bare var fordi kagen var for god. De kan også
blive *for* gode. Nu kender jeg ikke den omtalte opskrift; men
nogle kager bør betragtes som konfekt og bør nydes i små mængder.

Jeg har gang i en++ chokoladekage hvor dejen består af 6 æg, 100
gr sukker, 100 gr bitter chokolade og 60 gr fintmalede valnødder.
Som fyld bruges chokoladecreme med kaffe og rom.
(Kagen er fryseegnet, så man behøver ikke få ondt i maven

Det er dejen jeg vil eksperimentere lidt med (abrikosmos,
rosinmos, cognac eller sherry) - har du flere idéer?

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-01-02 20:19

Emil skrev:

> Jeg har gang i en++ chokoladekage hvor dejen består af 6 æg, 100
> gr sukker, 100 gr bitter chokolade og 60 gr fintmalede valnødder.

Ingen mel? Eller det er måske valnødderne der leger mel?

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 18-01-02 00:14

On Thu, 17 Jan 2002, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Ingen mel? Eller det er måske valnødderne der leger mel?

Nej og nej; ingen mel.

6 æggeblommer røres hvidt med 100 gr sukker (sigtet flormelis -
jeg bruger *tyk* glukose, det bliver knap så sødt). Heri rives
100 gr mørk, god chokolade og ca 60 gr fintmalede valnødder. 6
stift- og håndpiskede (bedst med spiralris) hvider vendes i ad
2-3 gange.
Bages ved 175 grader i ca en time, til kagen netop er gennembagt.

Kagen flækkes (rids hele vejen rundt, læg en kraftig sytråd i
rillen, slå en knude og stram til) og samles med chokoladecreme:

2 hele æg piskes godt sammen med 50 gr sukker, 5 spsk god stærk
kaffe og 3 spsk rom. Sættes over vandbad og piskes til cremen er
tyk, jævn og luftig. Afkøles lidt.
100 gr god, mørk chokolade smeltes over vandbad og afløles lidt.
100 gr blødgjort smør røres i - smørret må *ikke* smelte.
Chokoladesmørret blandes med cremen = chokoladecreme.

Overtrækkes med chokolade og kan evt. pyntes med marcipan som er
blødgjort med et par dråber sherry, eller med kandiserede violer.
Fryseegnet (max 3-4 mdr) (kan serveres frossen som isdessert).

Det bliver som konfekt, hvorfor jeg gerne ville pifte selve dejen
lidt op i mine 2 sidste eksperimenter. Mandler? Appelsinskal?
Grand Marnier?

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-02 13:18

Emil skrev:

> Nej og nej; ingen mel.

Aha, så e det altså nærmest en slags sød omelet/æggekage med chokolade
og valnødder. Sjovt.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-02 14:57

Emil skrev:

> Nej og nej; ingen mel.

Aha, så er det altså nærmest en slags sød omelet/æggekage med chokolade
og valnødder. Sjovt.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 19-01-02 03:12

On Fri, 18 Jan 2002, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Aha, så er det altså nærmest en slags sød omelet/æggekage med chokolade
>og valnødder. Sjovt.

Nu du siger det kan jeg godt se du har ret i det med omletten.
Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det er en skør -men god og nem-
opskrift. Og chokoladecremen kan nemt undværes.

Kagen bliver dejlig let, modsat en Sachertorte, hvor dejen
yderligere indeholder en masse mel og en ordentlig klat smør.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-01-02 06:55

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev följande i
meddelandet...

> Aha, så er det altså nærmest en slags sød omelet/æggekage med
> chokolade og valnødder. Sjovt.

Næh, der er nærmest tale om en Soufflé, idet dejen her, kun hæver
ved hjælp af de piskede æggehvider som vendes i.

PS: Denne dej er meget skrøbelig, tåler ikke rystelser, og falder meget
let sammen, når der ikke er bindemidler i, som fx lidt mel,
kartoffelmel, og evt. bagepulver.
Normalt ved bagte souffléer, så skal de serveres med det samme.

Det lille lexicon:
Soufflé [su'fle] (fransk): dessert, der består af en blanding af piskede
æggehvider, forskellige smagsingredienser og sukker; bages i form.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Fru Hof

Dato : 18-01-02 13:00

> Hæ, mon ikke det bare var fordi kagen var for god. De kan også
> blive *for* gode. Nu kender jeg ikke den omtalte opskrift; men
> nogle kager bør betragtes som konfekt og bør nydes i små mængder.

Desværre har jeg ikke opskriften mere (bogen var lånt på biblioteket), men
jeg kan i hvert fald huske så meget, at den dobbelte portion var til 8-10
mennesker, så helt som konfekt, var den nok ikke tænkt.

> Det er dejen jeg vil eksperimentere lidt med (abrikosmos,
> rosinmos, cognac eller sherry) - har du flere idéer?

Desværre, jeg er noget af en novice ud i kagekunsten, men er begyndt at
forsøge mig lidt bl.a. kan jeg anbefale
denne: http://www.appetit.dk/opskrift.asp?id_opskrift=656, den kunne selv
jeg ikke ødelægge.

mvh