Gældssanering
Fra : Jens Kronborg

Dato : 14-01-02 20:40

En af mine fætter venner er kommet til at skylde en masse penge væk og vil
nu søge efter Gældssanering fordi at han mener ikke at han kan komme til at
betale dem tilbage igen. Det tror jeg nu ikke at han kan da det kun drejer
sig om 300.000 kr. (Selvom at det også er en del sum penge). Men alligevel,
men det kan da ikke passe at man gøre det for så lidt penge, jeg går da ud
fra at man kun kan få Gældssanering hvis man har så stor gæld at man ikke
kan betale den i løbet af sit liv?.

Han siger eller retter påstår at han skylder penge væk til flere forskellige
steder (Ca. 10 steder) og hver af dem kræver godt og vel 500,- og så er han
ikke i stand til at leve, fordi at han ikke har nogen penge tilbage.

Men hvad siger loven til Gældssanering ? - Men jeg tror nok at der er ugler
i mosen, men anyway..

PS: Hvis der bliver givet Gældssanering, hvem er så taberen i spillet -
Staten, dvs. hos alle sammen eller de besøger som han virkelige skylder
penge?.

Jens

Fra : KC

Dato : 14-01-02 21:46

Gældssanering afhænger af flere momenter. Det er en konkret vurdering i
hvert enkelt tilfælde. Bl.a. spiller det ind, hvorledes gælden er opstået,
hvorvidt han har forsøgt at afdrage på den, hans alder, jobmuligheder m.v.
Gældssanering er afhængig af hustandens indtægt. Der er ikke nogen decideret
minimumsgrænse, men normalt er alt under 50.000-100.000 udelukket. I den
forbindelse findes der i øvrigt en udemærket bog, der hedder "Gældsanering i
praksis". Desværre husker jeg ikke lige nu, hvem der har skrevet den, men
den burde let kunne findes på det nærmeste bibliotek.

Sorteper bliver kreditorerne eller en eventuelt kautionist for gælden.

Det er altid en god idé først at forsøge at indgå et forlig med
kreditorerne. Mit råd vil derfor være først at indkalde samtlige kreditorer
til et møde, hvor vedkommendes økonomi gennemgås. Helst inden gælden
misligholdes for 1. gang.

De fleste kreditorer indgå hellere et forlig frem for at se deres penge
forsvinde via en gældssanering - eller skulle slæbe folk i fogedretten, hvor
de så gang på gang erklærer sig insolvente. Husk i øvrigt at et godt budget
er vejen til den bedste vurdering, ligesom han ikke må overlade opgaven til
andre end advokater!

Han kan evt. henvende sig til advokatvagten eller en retshjælp for at få
nærmere information.

KC

Fra : Peter G C

Dato : 14-01-02 21:50

"KC" <a@a.dk> wrote in message
> udemærket bog, der hedder "Gældsanering i
> praksis". Desværre husker jeg ikke lige nu, hvem der har skrevet den, men
> den burde let kunne findes på det nærmeste bibliotek.

Jeg mener, at det er dommer Lillian Hindborg, der er forfatter til bogen:
http://www.djoef.dk/online/bog_5745691.html

Se og gældssanering i det hele taget: www.gaeld.com/gaeldssanering.html

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 14-01-02 21:24

Hej Jens.

Jens Kronborg <Jens@girlz.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4333df$0$5495$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> fra at man kun kan få Gældssanering hvis man har så stor gæld at man ikke

En gæld på 300.000 kr. kan være stor nok til at begrunde gældssanering, men
sagen afhænger af mange forskellige hensyn.
Om betingelserne siger loven bla., at skyldneren skal godtgøre at han ikke
er i stand til og ikke inden for de nærmeste år har udsigt til at kunne
opfylde sine gældsforpligtelser.
Derudover skal skyldnerens forhold og omstændighederne i øvrigt tale for en
gældssanering. Heri ligger f.eks. at man skal have afklarede
indtægtsforhold - dvs. at kontanthjælp eller understøttelse udelukker
gældssanering.
Der lægges også vægt på hvilken type gæld der er tale om og om man efter
bedste evne har forsøgt at afdrage på gælden.
Hvis man opnår gældssanering er tommelfingerreglen, at man som enlig
tillades et minimum af faste udgifter og derudover 3.500 kr. til daglige
fornødenheder.
Alt herudover skal anvendes til afdrag over de næste 5 år. Restgælden falder
bort, bortset fra sikret gæld - f.eks. pantsikret gæld.

> [...]
>
> PS: Hvis der bliver givet Gældssanering, hvem er så taberen i spillet -
> Staten, dvs. hos alle sammen eller de besøger som han virkelige skylder

Staten mister penge hvis der skyldes i skat, ellers er det de kreditorer der
har penge til gode.

Hilsen Peter.

Fra : Core

Dato : 18-01-02 00:40

"PETER FLÜGGE" <elsba@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gældssanering. Heri ligger f.eks. at man skal have afklarede
> indtægtsforhold - dvs. at kontanthjælp eller understøttelse udelukker

Hvor ved du fra at hvis man får Kontanthjælp er man udelukket fra at kunne
få gældssanering ???
det er da netop i sådan tilfælde at en gældssanering ville komme til hjælp
og ikke hvis man har fast arbejde og tjener godt med penge

Fra : Mic

Dato : 18-01-02 10:34

--

Hvis man er på kontanthjælp, regnes ens situation ikke for værende endeligt
afklaret, da kontanthjælp er ment som en midlertidig løsning.

Mvh

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.