Diesel campingtrækker
Fra : Henning Keseler

Dato : 14-01-02 20:32

Jeg overvejer at skifte til diesel næste gang jeg skal have ny bil.
Er der nogen der har erfaring med Peugeot/Citroens 90 hk Hdi:
Trækkraft? Brændstoføkonomi?

Jeg har set flere rose deres 110 hestes som campingtrækker,
og jeg har gået og ventet på at Peugeot 307 kom med denne motor.
Den er nu prissat til 246000 kr hvilket jeg finder for dyr, hvorimod
de
210000 kr som 90 hk'eren koster lyder fornuftigt.

Jeg har også overvejet Golf/Bora, Skoda Oktavia, men der er altså for
lidt benplads ved bagsædet, en mulighed er Opel Astra el. Ford Focus,
men de er også alle dyrere end Peugeot 307.

Vores cv er ikke særlig stor, 1000 kg, men jeg vil kunne følge normal
landevejstrafik uden problemer, og vi kører gerne på de mindre veje
når vi er sydpå, hvilket vores Vectra 1,8 16v har gjort perfekt.

Alle erfaringer med dieseldrift i den bilstørrelse er velkomne.

Henning Keseler
keseler@mail.dk

Fra : Janne Madsen

Dato : 15-01-02 00:25

Må jeg spørge - hvor har du prisen på den 110 hk 307 HDI fra?
Den kommende 307 SW HDI står sandsynligvis på vores ønskeliste som ny
trækker så derfor nysgerrigheden. jeg kan ikke finde den på Peugeot's
hjemmeside.

med venlig hilsen
Lennart Sørensen

Henning Keseler <keseler@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c43320d$0$5481$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-01-02 20:45

> Jeg overvejer at skifte til diesel næste gang jeg skal have ny bil.

Hej Jeg har godt nok ikke en pegøjt men en toyota sportsvan med diesel. Det
er den bedste trækker jeg har haft og jeg tror godt du kan regne med at når
momentet er 200 og opad så er der ingen ko på isen og specielt ikke med den
lille CV du skriver om. Jeg kan fortælle dig at jeg i sommers med vores CV
tatalvægt 1500 tog den opad den sidste stigning i kassel på 8,5% kørte vi 70
hele vejen op.

Hilsen Jørgen

Fra : Henning Keseler

Dato : 19-01-02 15:39

"Jørgen L." <Jlyn_Fjern_dette@privat.dk> skrev i en meddelelse news:a29vsj$6er$1@sunsite.dk...

> [...]
> tatalvægt 1500 tog den opad den sidste stigning i kassel på 8,5% kørte vi 70

Hvad er det for en størrelse motor der er i sådan en sportsvan?

I sommers fulgtes vi i en periode med en Skoda Oktavia tdi, jeg vil tro den 90 hestes,
det var påfaldende så meget fart han tabte på stigningerne, hvor jeg gearer ned og
uden problemer holder samme tempo som ligeud, når det så gik ligeud eller nedad
overhalede han igen. Er det problematisk at momentet aftager hurtigt når dieselmo-
toren får lidt omdrejninger, jeg tænker på om det er svært at komme op i fart på
stigningerne, hvor man med en bensinmotor jo bare kan lade den løbe op på march-
hastighed i lavt gear inden man skifter op.

mvh. Henning.

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-01-02 00:38

Hvad er det for en størrelse motor der er i sådan en sportsvan?

Det er en 2,2 TD med 90 HK og det vigtigste moment på 205 NM

[...]

Det kan være at han bare holdt sig i 5 gear og ikke forsøgte at holde
hastigheden, da dette giver en bedre brændstof økonomi, du skriver heller
ikke om det var en cv på 1500 kg. eller 700 kg. han kørte med, da dette
selvfølgelig betyder rigtig meget når man kører opad.

Man kan sagtens skifte til lavere gear og holde hastigheden der.
min bil har, efter min fornemelse max moment fra 1800 til ca 2800
omdrejninger men da jeg holdt de 70 opad ved kassel var jeg ned i 3 gear med
såvidt jeg husker 3300 omdrejninger mens jeg kører 2800 omdrejninger ved 110
km i 5 gear (der er det jo vindmodstanden der tæller)
Det er forøvrigt de rigtige km/h fra gps jeg har skrevet.

Hilsen Jørgen

Fra : Henning Keseler

Dato : 20-01-02 11:57

"Jørgen L." <Jlyn_Fjern_dette@privat.dk> skrev i en meddelelse news:a2cvv6$g1l$1@sunsite.dk...
> Hvad er det for en størrelse motor der er i sådan en sportsvan?
>
> Det er en 2,2 TD med 90 HK og det vigtigste moment på 205 NM

Det ligner jo spec. for Peugeot 307 med 90 HK så, hvis ellers gearingen
passer skulle den jo nok kunne bruges.

> [...]
> ikke om det var en cv på 1500 kg. eller 700 kg. han kørte med, da dette
> selvfølgelig betyder rigtig meget når man kører opad.

Korrekt, men det var en cv på størrelse med vores, og han sparede ikke
på brændstoffet ligeud, vores trækker bedst ved ca. 3000 omdr. dvs.
90-95 i fjerde, passer med hast. på de hurtigste lastbiler, og der kørte
han lidt hurtigere lige indtil det gik opad hvor selv lastbiler gik forbi ham.
Det forstår jeg ikke rigtig hvis han kunne holde farten ved at geare ned,
det foretrækker jeg da klart.
Han kan jo selvfølgelig haft gevaldig overlæs.

> Man kan sagtens skifte til lavere gear og holde hastigheden der.

Det var det jeg var bange for ville knibe, det føles som om det er et meget
snævert omdr.tal en turbodiesel har max moment, men det er åbenbart
ikke et problem.

mvh. Henning

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-01-02 13:30

Det var det jeg var bange for ville knibe, det føles som om det er et meget
snævert omdr.tal en turbodiesel har max moment, men det er åbenbart
ikke et problem.

Nej det er ikke noget problem da en diesel er meget højere gearet og derfor
er snævre område støre en på en benzin bil.
Jeg vil tro at du ville have problemmer med at følge med mig, da en jeg
kander har en 1000 kg. hobby og en vectra med 2,0 l motor i og han kunne
følge mig på lige stræk men lige så snart der var lidt modvind eller det gik
opad bakke så døde han hvor min bare holdt hastigheden stadig med 1500
kg. på krogen og varerummet rimmeligt fyldt.

Hilsen Jørgen

Fra : LC.

Dato : 20-01-02 13:51

Må en pige blande sig i debatten ?
Vi kører også i Sportsvan disel ,vores campingvogn vejer 1300 kg.
total . Helt suveren som trækker .Den bedste vi nogensinde har haft.
Har camperet siden 1980 ,så lidt erfaring har vi da fået
Fuldstændig rigtig den er ligeglad om det går op ad kakke eller ligeud
(inden for rimelighedens grænser )

MvH / LC

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-01-02 17:38

> Må en pige blande sig i debatten ?

Pige eller dreng er vel ligegyldig bare at man har noget fornuftigt at sige

Hilsen Jørgen

Fra : PHK

Dato : 20-01-02 17:12

> [...]
med
> såvidt jeg husker 3300 omdrejninger mens jeg kører

Interessant!

Jeg kører med 1500+ kg campingvogn og en 1,8 liters Mondeo, totalvægt på
Kasselbakkerne omkring 3.400 kg. Kasselbakkerne tog jeg i sommers med en
hastighed på speedometervisning lidt over 70, også i 3. gear, men altså
benzinmotor. Omdrejningstal ukendt.

--
_
|_|

Fra : Klaus Jensen

Dato : 26-01-02 12:34

"Henning Keseler" <keseler@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også overvejet Golf/Bora, Skoda Oktavia, men der er altså for
> lidt benplads ved bagsædet, en mulighed er Opel Astra el. Ford Focus,
> men de er også alle dyrere end Peugeot 307.
....--
> Med venlig hilsen
>
> Henning Keseler
> keseler@mail.dk

Hej Henning

Se også den nye Corolla D-4D. 90 HK, 215 Nm og 242.000 kr. Og for første
gang nogen sinde i en Corolla kan mine 186 cm sidde i bagsædet, når
førersædet er indstillet til mig selv.

Med venlig hilsen
Klaus Jensen