Skudvirkning Hornady 55gr V-max i 223rem
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 14-01-02 19:09

Er der nogen her i jagtgrupppen der har nogen erfaringer med at nedlægge
råvildt med hornady's lille 55gr V-max moly som har været på markedet i et
stykke tid . Jeg har skudt et par stykker råvildt med denne kugle men har
ikke været så heldig med restvægten ( den er faktisk splittet totalt ) og
har ved et skud på bladet gået skråt opad og har knækket ryggen. Er der
nogen der har oplevet lign ..

--
Med Venlig Hilsen
Claus & Betina Nielsen

Fra : Idar Iversen

Dato : 14-01-02 21:49

"Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke været så heldig med restvægten ( den er faktisk splittet totalt ) og
> har ved et skud på bladet gået skråt opad og har knækket ryggen. Er der

Bare prøv, ferdig kjøttdeig :) Det er en varmintkule.

/ii

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-01-02 00:38

On Mon, 14 Jan 2002 19:09:02 +0100, "Claus & Betina Nielsen"
<claus@mail.dk> wrote:

> [...]
>ikke været så heldig med restvægten ( den er faktisk splittet totalt ) og
>har ved et skud på bladet gået skråt opad og har knækket ryggen. Er der

Som Idar skriver er dette ikke en kule tiltenkt jakt på større dyr.
Faktisk er selve hensikten med denne kulen å få en restvekt på null.
Det vil i praksis si at kulen skal oppløses i dyret og gi maksimal
skuddvirkning på små dyr og fugler (skadevilt som prærierotter og
kråkefugl bl.a)

Kulene kan helt sikkert fungere greit på råvilt, forutsatt at det kun
skytes bak bogen på dyrene, evt mot hode/nakke. Praktisk sett er dette
derfor en svært _u_praktisk kule å bruke til råviltjakt.
Sats heller på noe som er litt mer solid...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 15-01-02 04:23

tak for svaret , jeg var godt klar over at det er en Varmint kugle men jeg
troede den ville holde lidt bedre sammen da jeg flere gange har nedlagt
råvildt med Nosler Ballistic tip i samme kuglevægt og kaliber og den holder
meget mere sammen på restvægten og holder ikke tilbage selv ved et skud på
boven, men jeg regnede faktisk med at hornady's kugle ville kunne levere
noget af det samme men kan nu se at den er mere en explosiv type.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 15-01-02 08:25

On Tue, 15 Jan 2002 04:22:39 +0100, "Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk>
wrote:

> [...]
>boven, men jeg regnede faktisk med at hornady's kugle ville kunne levere
>noget af det samme men kan nu se at den er mere en explosiv type.

Hvis du ser et tværsnit af Nosler BT og Hornady V-Max vil du tydeligt kunne se
forskellen på tykkelsen af kappen og især bunden af projektilerne.

Var jeg dig, ville jeg vælge Noslers nye 60 grains Partition. Gennemskud er en
god ting!

--
- JN -

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 15-01-02 08:40

Jeg har på hylden herhjemme en kasse Barnes X i 45grains og hedder nøjagtigt
( Barnes X bt ) og skulle efter sigende være noget af det hårdeste indenfor
224" kugler , er der nogle der kender den af erfaring...

Fra : Idar Iversen

Dato : 15-01-02 08:47

> [...]
indenfor
> 224" kugler , er der nogle der kender den af erfaring...

55 grn Trophy Bonded er sikkert også bra.

/ii

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-01-02 14:42

On Tue, 15 Jan 2002 08:40:06 +0100, "Claus & Betina Nielsen"
<claus@mail.dk> wrote:

>Jeg har på hylden herhjemme en kasse Barnes X i 45grains og hedder nøjagtigt
>( Barnes X bt ) og skulle efter sigende være noget af det hårdeste indenfor
>224" kugler , er der nogle der kender den af erfaring...

Barnes X er ei homogen kobberkule, dvs at det ikke er noen blykjerne i
denne kula. Ettersom hele kula er lagd av kobber som er noe mykere enn
mantelen på konvensjonelle kuler, vil det avleires en del kobber i
løpet (avhengig av hvor grovt løpet mm) og du må påregne en god del
pussing for å unngå for høyt trykk i våpenet. Enkelte mener man må
pusse så ofte som hvert 10. skudd - dette bør du lese litt om før du
begynner å eksperimentere.

Ellers er kula forsåvidt rimelig grei, så lenge du får den til å
stabilisere i ditt våpen (ei homogen kobberkule vil være noe lengre
enn konvensjonelle blykuler i samme vekt, og kan derfor være noe
vanskelig i enkelte våpen) samt at hastigheten er stor nok til at kula
ekspanderer - og samtidig ikke så stor at de flikene som "brettes ut"
når kula ekspanderer ikke brekker av. I begge tilfeller vil kula
fungere mest som en helmantlet kule..

Det er gjort en masse tester på denne kula, som var svært populær i en
periode like etter den kom på markedet. En del tilhengere holder
fortsatt på den, men svært mange - de aller fleste vil jeg påstå - har
gått tilbake til vanlige riflekuler, da kvaliteten på disse etterhvert
begynner å bli svært bra.

Dersom du ikke stiller enorme krav til restvekt mm. finnes det svært
mange gode valg på markedet, som ikke trenger å koste skjorta (selv om
det selvsagt er minimalt hvor mye en faktisk bruker på jaktammunisjon
i løpet av en sesong uansett...)

Fra : J Nielsen

Dato : 15-01-02 18:03

On Tue, 15 Jan 2002 13:41:50 GMT, Jon_Inge@bigfoot.com (Jon Inge Bragstad)
wrote:

> [...]
>pussing for å unngå for høyt trykk i våpenet. Enkelte mener man må
>pusse så ofte som hvert 10. skudd - dette bør du lese litt om før du

Jeg har prøvet Barnes X i min 6.5x55 men var ikke tilfreds med præcisionen
så jeg fik den aldrig testet i praksis på vildt. Efter sigende kan molybdæn
belægning af projektilerne reducere kobberaflejring væsentligt.

Noget kunne i øvrigt tyde på at vore svenske brødre må indstille sig på at
anvende ikke-blyholdige kugler til riffeljagt efter 2008. (i følge en notits i
det seneste nr af "Jæger")

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : M@X

Dato : 15-01-02 19:03

> [...]
indenfor
| 224" kugler , er der nogle der kender den af erfaring...

Fin kugle, men ikke lovlig til råvildt.

Prøv en 53 grains X i stedet og se om din riffel kan stabilisere den.

mvh M@X

Fra : Mogens

Dato : 15-01-02 18:25

Jeg bruger selv Barnes x i min 223 Rem. Dog bruger jeg 50 grains kugler de
er ligesom mere lovlige når det gælde råvildt. Der var i begyndelsen da
riflen var ny en del belægninger, men det er ikke noget problem længere, jeg
skyder 25-30 Barnes x projektiler igennem piben mellem hver rensning og da
jeg kun bruger kuglen til jagt er det begrænset hvor tit det forekommer.Det
skal dertil siges at jeg belægger kuglerne. De skal bare have fuld skrald
på, det giver knald og faldvirkning og et moderat hul igennem.
Præcisionsmæssigt holder de ikke så godt sammen som traditionelle kugler ,
men dog 5 skud inden for en stor 5 krone på 100 m.
MVH
Mogens

"Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i