ur
Fra : Jørgen

Dato : 14-01-02 17:31

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig.

Jeg vil prøve at lave et ur i Turbo Pascal 4,0
som skal går 8 gange hurtigere end et alm. ur,
Det skal bruges som vejledning til modeljernbane kørsel.

hilsen Jørgen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-01-02 20:07

program ur;
var
time: integer;
begin
time:= 0;
repeat
delay(125); {* 1/8 af et sekund *}
time:= time+1;
writeln('Der er nu gået ',time,' sekunder siden start');
until time>60;
end.

Længe leve TP4 fra 1987 !

Fra : Jørgen

Dato : 14-01-02 21:27

Tak for svaret

Kan man i linen time:=0; lade den være som en variable, så man hver gang
selv bestemmer
hvilken tid/klokke den skal starte fra.
Det jeg tænke på er f.eks i dag vil jeg køre efter en køre plan der starter
kl. 14:00
og en anden dag start f.eks. kl.07:30 slut kl.22:00
man skulle så se uret hele tide skifte og skifte, indtil det ønsket klokke
f.eks. 23:59
(14:00, 14:01 .....o.s.v. 23:59)

på forhånd tak

hilsen Jørgen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-01-02 09:36

Hej

Programmet skal nu startes på følgende måde:

ur 7:30 22:00 <enter>

Der er stadig plads til mange forbedringer, som du selv kan pusle med.
F.eks. er der ikke særlig meget kontrol af input parametrene eller
lignende.

Hilsen
Uffe

program ur;
function findtid(t: string): integer;
var
r1,r2,err: integer;
begin
val(copy(t,1,pos(':',t)-1),r1,err);
val(copy(t,pos(':',t)+1,len(t)),r2,err);
findtid:= r1*60+r2;
end;
var
tid,sluttid: integer;
begin
tid:= findtid(paramstr(1));
sluttid:= findtid(paramstr(2));
repeat
writeln((tid div 60):2,' : ',(tid mod 60):2); {* her bør der
tilføjes foranstillede nuller *}
delay(7500); {* 7500 ms = 1/8 af et minut *}
tid:= tid+1;
if tid=60*24 then tid:= 0; {* rul over ved midnat *}
until tid=sluttid;
end.