OS X på ikke-supporterede Macs
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-02 16:29

Hej

- Fandt lige dette værktøj, der skulle kunne hjælpe med at installere X
på Macs, der normalt ikke er beregnet til X.

XPostFacto 2.1
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=11168/XPostFacto.img.sit>

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-01-02 17:07

> - Fandt lige dette værktøj, der skulle kunne hjælpe med at installere X på
> Macs, der normalt ikke er beregnet til X.

> [...]

Da jeg selv kører med en 8500'er, interesserede jeg mig noget for
problematikken dengang X kom frem. Læste på flere US-sites om fsk.
opskrifter. Mit indtryk er at det nok er muligt, men at man skal have
MEGET lyst til at lege med installere, installerpatches, drivere og den
slags hvis man går i krig med det projekt.
Plus at man skal ha' rigeligt med RAM og HD-plads.
Jeg opgav og nyder min 9.1'ers driftsikkerhed og funktionalitet.
v.h
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 17:33

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Plus at man skal ha' rigeligt med RAM og HD-plads.

HD pladsen er ikke så vigtig, men +256MB RAM, et ATI Orion eller Radeon
PCI kort samt en internet forbindelse der ikke bruger serielporten er et
msut - ellers bør man droppe alle tanker om X på en understøttet mac.

<icq:131382336>

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-01-02 18:28

> en internet forbindelse der ikke bruger serielporten

Er det ikke umuligt? Jeg har da kun en modemport ...
v.h.
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 18:41

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Er det ikke umuligt? Jeg har da kun en modemport ...

modemport + printerport = serielporte

de eksisterer slet ikke under Mac OS X. Kun internt 56k modem, usb-modem
og ethernet kan bruges.

<icq:131382336>

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-01-02 17:37

> [...]

> Plus at man skal ha' rigeligt med RAM og HD-plads.
> Jeg opgav og nyder min 9.1'ers driftsikkerhed og funktionalitet.

Hvis du hopper ind på
http://www.xlr8yourmac.com/OS9/os_9_2_1_install_mods.html#install kan du
få din 8500 til at køre 9.2.1 hvis det har interesse. Fungerede perfekt
på en 7500.

MVH ANR

"I can't believe it! I'm still not among the hundred most popular
billionaires! I'm behind Adam Sandler, for god's sake!
-Montgomery Burns

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-01-02 18:28

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Hvis du hopper ind på
> http://www.xlr8yourmac.com/OS9/os_9_2_1_install_mods.html#install kan du
> få din 8500 til at køre 9.2.1 hvis det har interesse. Fungerede perfekt
> på en 7500.

Måske skulle jeg kigge igen, men er det ikke et enormt bøvl, og laver
man ikke nogle "irreversible" ændringer i drivere mm.?
Øh, og hvilke fordele er det lige der er ved 9.2.1 fremfor 9.1?
v.h.
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-02 04:00

Hej Martin

Som Andreas skriver, så er det en mulighed, men du kan også bruge programmet
'InstallAnywhre Now!'. Den virker på samme måde som Apples egen installer.

Martin Petersen wrote:

> Måske skulle jeg kigge igen, men er det ikke et enormt bøvl, og laver
> man ikke nogle "irreversible" ændringer i drivere mm.?

Jo, har du først opdateret til 9.2.1 (og bagefter til 9.2.2), så kan du ikke
fjerne opd. igen, da der også lægges nye resourcer ind i allerede
eksisterende filer.. Det, du i så tilfælde kan gøre, er simpelthen at tage en
CD backup af din systemmappe, så har du en komplet 9.1, som du så blot kan
kopiere over igen.

Og endelig kan du gøre noget helt andet, - nemlig at dublere din bestående
systemmappe, og når du så vil opg. til 9.2.1/9.2.2, så trækker du blot den
originale mappe i papirkurven, efter at have tilføjet '9.1' til navnet, så er
den 100% inaktiv, når du lægger den i papirkurven. Fjern så endelsen '- kopi'
fra dubletten og brug den til at opgradere på.

> Øh, og hvilke fordele er det lige der er ved 9.2.1 fremfor 9.1?

En af de væsentlige ting er, at de temporære mapper nu altid tømmes korrekt
ved nedlukning / genstart. Finder og System arkiverne er ikke længere nær så
følsomme ved kun at have den std. RAM tildeling, som Apple har givet dem.
Dvs., at type 2 og 3 fejl bliver sjældnere, og med opd. til 9.2.2 bliver de
endnu sjældnere. Og tilsyneladende bliver de temporære mapper nu kun
oprettet, når det er nødvendig og de slettes igen helt ved nedlukning, - de
flyttes ikke bare til papirkurven.

RAM forbruget i 9.2.1 øges næsten ikke, - tværtimod synes jeg, at et std.
system bruger ca. 1-2 mb RAM mindre end 9.1, og der er en lille
hastighedsforbedring i ydelsen i 9.2.1.

I 9.2.2 er der en hel klar nedsættelse af RAM forbruget. Da jeg opd. min
9.2.1DK til 9.2.2 faldt mit forbrug fra 73,8mb til 68,9mb! - Opstartstiden
faldt med ca. 20-25sek. og rent arbejdsmæssigt, så åbner faktisk alle
programmer væsentlig hurtigere i 9.2.2 end i både 9.1 og 9.2.1.

Og en særdeles vigtig forbedring er, at med 9.2.1 og 9.2.2, så er udv. 'Apple
Enet' blevet forbedret og de bugs, der hidtil har været i den i forbindelse
med IT opkoblinger er nu væk. Dette kan du dog også forbedre i 9.1 ved at
hente Apple Enet opdateringen fra Apples site og bruge TomeViewer til at
trække udvidelsen ud af tome'n med og så installere den mauelt i udv. mappen.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 15-01-02 09:35

> [...]
> 9.2.1DK til 9.2.2 faldt mit forbrug fra 73,8mb til 68,9mb! - Opstartstiden
> faldt med ca. 20-25sek. og rent arbejdsmæssigt, så åbner faktisk alle

Ja, jeg er ihvertfald godt tilfreds med det. Bemærk dog, Martin, at du
ikke vil kunne f 9.2.2 ind vha. omtalte hack. Det er kun til 9.2.1 men
mon ikke der snart kommer en opdatering.

MVH ANR

"I don't need to be told what to think - by anyone living."
-Ned Flanders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-02 03:26

Hej Martin

Martin Petersen wrote:

> [...]
> MEGET lyst til at lege med installere, installerpatches, drivere og den
> slags hvis man går i krig med det projekt.

Selvfølgelig skal man have lyst til både at lege og prøve de forskellige ting
af. - Det er jo lidt ala 'at lege med forskellige Linux systemer' så at sige.
Men jeg postede det, dels fordi, jeg synes det lyder spændende og dels fordi,
der tidligere har været en del forespørgsler omkring mulighederne for netop at
installere fx. på en 8500 som din.

> Plus at man skal ha' rigeligt med RAM og HD-plads.
> Jeg opgav og nyder min 9.1'ers driftsikkerhed og funktionalitet.

Ja, RAM skal der være masser af +512mb, men jeg har også indtrykket af, at der
er mange, der har en hel del i deres ældre 7-9xxx series PowerMacs. Jeg har da
mødt flere, der har haft både, 640mb ja helt op til 1536mb på en 9600/300, så
på en sådan turde det da være oplagt at prøve, hvis man er til X

Mht. HD plads, så skulle en 6-10gb være rigeligt, - men ellers vil jeg selv
give dig ret, - en stabil 9.1 er langt bedre end en langsom og ustabil X.

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-01-02 16:39

> [...]
> der tidligere har været en del forespørgsler omkring mulighederne for netop at

Nu er jeg typen der får koldsved bare af at se ordet "ResEdit", så jeg
tror jeg takker for de gode råd og går over i sofaen igen ...

v.h

Martin