Mac contra PC (Nu igen!)
Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 14-01-02 14:44

....tjah, det er jo længe siden vi har haft denne tråd i gang, og jeg har
lyst til at dele mine erfaringer og meninger på området. Så derfor er Gamle
Ole atter hevet frem af skabet.

Min rolle i diskussionen bliver måske mere som en provokerende Judas, idet
jeg har sat mit samlede Mac grej til salg (diskret henvisning til
dk.marked.privat.edb.mac), og for fremtiden melder mig under The Dark Side's
faner (WinXP).

Og hvorfor nu det?

Siden oldtiden (start/-midthalvfemserne) har jeg været tro mod Apple og med
iver prædiket Ordet ved enhver given lejlighed. Prakket venner og familie
Macér på. (Og derefter hængt på at supportere dette og forklare, hvorfor det
(ikke altid) virker som lovet). Med i det store hele en loyal prædikant, med
alting-virker-sammen-remserne parat.

Hvorfor så konvertere? Fordi jeg i et meget svagt øjeblik (december 2001)
købte en standard 900 PIII WinPC, mest for at kunne køre nogle specielle
CAD-programmer, der kun findes til PC. Efter en heftig gang støjdæmpning
(siger i-n-t-e-t nu, og er gemt væk under bordet) arbejder jeg nu i Win2k
med diverse 2D- og 3D-programmer o.s.v. Efter de første 2 ugers øvelser har
jeg ikke kigget tilbage. Ingen nedbrud (der kan gå uger mellem genstart).
nVidia GeForce, CDRW, DVD, masser af RAM, 40 Gb HD... for 8.000,- + moms.
Dengang.

For det første: Applikationer
I alle grafiske programmer (Adobe, Macromedia o.s.v.) er oplevelsen så
identisk, at der kun er små detaljer til forskel. Bevares, standard
Win-dialogbokse o.s.v. giver ikke just en rislen ned ad ryggen (i hvert fald
ikke positiv), men hvis man tilbringer 90% af sin tid "inde" i
standardprogrammer, er OS fløjtende ligegyldigt.

For det andet: Kompatibilitet
Tænk at kunne købe en 24x burnproof Brænder i Netto for 895,-...
At kunne køre alle programmer (spil) som knægten låner af venner, på
biblioteket o.s.v...
At vide, at der med 100% garanti er en driver til alverdens eksotisk
hardware...
At kunne homebanke, hvor man vil...
At kunne sætte i dvaletilstand (helt død, RAM på disk, opvågning på 10
sekunder)...

For det tredje: Pris
Selv om en PC med DVD-brænder og 15" kvalitets-TFT er dyrere end de nye
iMacs, mangler der et seriøst Mac-alternativ til private for max. 8.000,-
iBook & iMac2 er ellers begge prissat perfekt p.t. Man kan argumentere for,
at syndere som jeg alligevel ville følge hoben jfr. ovenstående fordele, men
en moderne LC kunne køre underværker på markedet (en barberet iMac2 uden
skærm, med neddroslede specifikationer?)

Før i tiden var MacOS Apple's største aktiv,- i dag er det deres hardware og
design.
Så jeg er sikkert tilbage og spiser æbler den dag man kan køre WinXP på
Steves kreationer (nævn ikke VPC), da iMac2 IMHO er det mest udtryksfulde og
banebrydende design til dato. (At tråden så knækker p.g.a. ledningsrod på
skrivebordet er en anden historie). Indtil da vil jeg betragte Apple som en
ekskone, man har varme følelser for (og et par børn med), men som er blevet
for besværlig, ufleksibel og dyr i drift, på trods af det pæne ydre

---

Klaus L.
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : MacMan

Dato : 14-01-02 15:24

I brevet "3c42e130$0$80449$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk" skrev Klaus
Lauritsen (klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com) den 14/01/02 14:44:

> [...]
> nVidia GeForce, CDRW, DVD, masser af RAM, 40 Gb HD... for 8.000,- + moms.

Du har måske været heldig, men jeg har mange bekendte der har købt komplette
systemer med skærm til omkring 10.000. Til trods for at det ofte har været
kvalitetskomponenter, har der ikke været andet en bøvl: Windows går ned når
den forsøges blive sat i dvale, eller glemmer sine indstillinger når den
vågner, virus efter at have haft maskinen én dag, den støjer, problemer med
systemet har kun kunne løses ved reinstallation - alt i alt har de ofte endt
med at sælge den igen med tab for at købe et system af bedre kvalitet.
Desuden er jeg personligt bedøvende ligeglad med de evige
specifikationsknepperi som mange PC-brugere går så meget op i. Det kan
sikkert være vældig sjovt at lege med, men jeg vil altså hellere bruge tid
på at arbejde eller lege frem for at fedte med kabler, kølepaste etc.

(Og i øvrigt, min maskine kan vågne fra vågeblus på 1 sekund, æv bæv

- Morten

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 14-01-02 15:28

"MacMan" <nospam@nospam.com> wrote in message
> (Og i øvrigt, min maskine kan vågne fra vågeblus på 1 sekund, æv bæv

Jeg håber ikke mit generelle indlæg bliver splittet alt for meget op i
atomer og detaljerytteri. Men bare af nysgerrighed: Er det vågeblus under
OSX? Kan man tage strømmen helt fra, som under en PC's dvale!?

Fra : MacMan

Dato : 14-01-02 16:11

I brevet "3c42ebd9$0$80472$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk" skrev Klaus
Lauritsen (klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com) den 14/01/02 15:28:

> [...]
> atomer og detaljerytteri. Men bare af nysgerrighed: Er det vågeblus under
> OSX? Kan man tage strømmen helt fra, som under en PC's dvale!?

Ja, men så kører den på batteri (det er en PowerBook). Nej, det svarer ikke
til PC'ers dvale, men hvorfor i alverden skulle jeg også tage strømmen fra
min stationære maskine?
Det er OS X ja.
Desuden er min erfaring med PC'ere og dvale at det nærmere tager i retning
af 20 sekunder både når den skal gå i hi, og når den skal vågne. Langt fra
så fleksibelt og brugbart som på Mac'en.

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 16:16

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> Men bare af nysgerrighed: Er det vågeblus under
> OSX?

ja under et sekundt - det tager også under et sekundt på mac OS 9
såfremt Appletalk ikke er slået til.

> Kan man tage strømmen helt fra, som under en PC's dvale!?

Jeg ved det ikke (har ikke prøvet), under Mac OS 9 er fuktionen der på
UMAmac'er men Apple har slået den fra pga problemer. Under Mac OS X
burde det i princippet virke.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-02 11:50

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> "MacMan" <nospam@nospam.com> wrote in message
>
> Jeg håber ikke mit generelle indlæg bliver splittet alt for meget op i
> atomer og detaljerytteri.

I så fald er jeg i tvivl om, hvad du egentlig vil med dit debatoplæg?

Du fremhæver selv en masse enkeltpunkter, hvor din nye pc slår din gamle
Mac. Hvis ikke meningen er, at enkeltpunkterne kan bestrides, så er der
jo ikke meget andet tilbage end at give dig ret og det forventer du vel
ikke?

--
Christian

Fra : Terje rydland

Dato : 15-01-02 11:57

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Mac. Hvis ikke meningen er, at enkeltpunkterne kan bestrides, så er der
> jo ikke meget andet tilbage end at give dig ret og det forventer du vel

Nå begynte jo denne diskusjonen med at en person mente at en ny PC med
WinXP var mye bedre enn en 3-4 år gammel Mac med MacOS 8.6 (eller noe
slikt).
Hvordan ville dette vært hvis man hadde sammenlignet en ny Mac med
MacOSX med en 3-4 år gammel PC med Win95?

Litt realisme må det tross alt være i disse sammenligningene.

Etter min ringe mening er det kun på innkjøpspris (og tilgang på spill)
en PC slår en Mac i dag, men slik har det jo vært lenge.

Terje

Fra : Jakob H K

Dato : 14-01-02 15:49

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> Efter en heftig gang støjdæmpning
> (siger i-n-t-e-t nu, og er gemt væk under bordet)

HVordan har du opnået denne støjdæmpning ?

Hvilket OS kører du ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 14-01-02 16:02

"Jakob H K" <ingen@mail.dk> wrote in message

> HVordan har du opnået denne støjdæmpning ?
>
> Hvilket OS kører du ?

I prioriteret rækkefølge:
Udskift CPU-køleren (find en støjsvag model, f.eks. hos www.morgen.dk)
Køb en foret metalkasse til harddisken til indbygning (kan købes samme sted)
Udskift strømforsyningen (ikke den store effekt i mit tilfælde).

Dertil: Den originale papkasse (!) er blevet forsynet med fancy luger til CD
og stik incl. og små møbelgreb, så den er helt lukket under brug.
Flamingohjørnerne i kassen sørger for tilstrækkelig afstand til
luftcirkulation. Temperatur i kasen ca. 40 grader ved konstant drift. Og så
står den under skrivebordet, og ikke 30cm fra næsen (hvor du vil kunne høre
en iMacs harddisk/optiske drev knurre).

Selve operationen var min første færd ud i nørdland, men var faktisk
temmelig smertefri. En skruetrækker er alt hvad der behøves. Og siden har
jeg ikke rørt maskinen ud over RAM-opgradering.

Jeg kører p.t. primært Win2000 og genstarter i WinME, når ungerne skal
spille. (2 systemmapper holder skidt & snot for sig).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 16:16

> [...]

> står den under skrivebordet, og ikke 30cm fra næsen (hvor du vil kunne høre

hvad med strømforsyningens blæser, den må du stadig kunne høre på trods
af dit indgreb.

Fra : Jakob H K

Dato : 14-01-02 16:35

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> Dertil: Den originale papkasse (!) er blevet forsynet med fancy luger til CD
> og stik incl.
tihi det kalder jeg sgu da kreativitet, jeg skal lige have det skåret ud
i pap (ho ho) maskinen står altså inde i papkassen og kører ? Selve
papkassen har vel ikke den store isolerende effekt eller hvad ?

Der må man da sige at der er et stykke vej op til en mac, sådan rent
designmæssigt , medmindre den blev leveret i en helt vild fed
papkasse

Hygge

Jakob H K

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-02 17:02

On 14.1.2002 16:01, in article
3c42f35b$0$80462$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Klaus Lauritsen"
> [...]

> Jeg kører p.t. primært Win2000 og genstarter i WinME, når ungerne skal
> spille. (2 systemmapper holder skidt & snot for sig).

Nej, hvor spændende. Hvorfor får vi ikke nogle flere oplysninger om Windows?
Er der flere der er gået over, så fortæl endelig alt om jeres
konfigurationer.
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 14-01-02 17:29

Hvorfor får vi ikke nogle flere oplysninger om Windows?
> Er der flere der er gået over, så fortæl endelig alt om jeres
> konfigurationer.
> - David

Min far er ved at anskaffe sig en, jeg skal se om jeg kan få ham til at
skrive ind

Hygge

Jakob H H

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-02 00:53

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Min far er ved at anskaffe sig en, jeg skal se om jeg kan få ham til at
> skrive ind

Min far har også en Windows-computer, men jeg tror ikke, han
aner en sk*d om, hvad der foregår på den anden side af tastaturet. Regn
ikke med, at han skriver her om sine erfaringer. Jeg ved bare, at alt
bliver printet ud og gemt i et arkivskab, hvorefter han sletter det fra
computeren. Det gælder jo om at holde orden.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 01:06

> Jeg ved bare, at alt
> bliver printet ud og gemt i et arkivskab, hvorefter han sletter det fra
> computeren. Det gælder jo om at holde orden.

I kender vel den ulykkelige windowsbruger der har _har_ taget backup af
alle sine dokumenter, billeder, emails og office skabeloner og bogmærker
inden han/hun formaterer sin HD?

problenmet er bare han/hun ikke ved hvorn pokker han/hun skal få
genindlæst sin backup... fra A4

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-02 01:38

> [...]
> inden han/hun formaterer sin HD?
>
> problenmet er bare han/hun ikke ved hvorn pokker han/hun skal få

Åååårhh Morten, det er da en af de gamle vittigheder fra
supportafdelinger. Var det ikke en mand der skulle opdatere sin Outlook
Express? I vejledningen stod, at han skulle tage en sikkerhedskopi af
alle sine skabeloner, signaturer og den slags. Han ringede derefter til
firmaets support for at høre, hvordan man får kopierne læst ind i den
nye Outlook.
Det er i samme boldgade, som når computeren meddeler, at den
ikke kan finde printeren, hvorefter den stakkels bruger holder printeren
op foran skærmen, så computeren kan se den.
Der er da en dansk hjemmeside med en masse sjove eksempler på
den slags. Jeg kan bare ikke lige komme på adressen.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : MacMan

Dato : 15-01-02 01:43

I brevet "1f612qk.vlqdqm1rnju7kN%muenster@mac.com" skrev Henrik Münster
(muenster@mac.com) den 15/01/02 1:38:

> Der er da en dansk hjemmeside med en masse sjove eksempler på
> den slags. Jeg kan bare ikke lige komme på adressen.

http://www.guld.dk

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 01:47

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> Der er da en dansk hjemmeside med en masse sjove eksempler på
> den slags. Jeg kan bare ikke lige komme på adressen.

Det er en vandrehistorie, og du har vist ret i, at den også findes på
det website du omtaler (kan heller ikke huske .url)

Det gør den dog ikke mindre sjov - Jeg kender adskillige mennesker,
herunder flest af det modsatte køn, der ikke kan se det morsomme i
situationen.

NB. vil du godt lade være med at svare hurtigere end jeg kan nå at
tilbagekalde mine indlæg pga. af "typos"...

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-02 13:35

> NB. vil du godt lade være med at svare hurtigere end jeg kan nå at
> tilbagekalde mine indlæg pga. af "typos"...

Hvis du begyndte at tilbagekalde "typos" ville der vist blive
meget stille her i gruppen
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 14:10

> Hvis du begyndte at tilbagekalde "typos" ville der vist blive
> meget stille her i gruppen

så, så - det er kun mig der må drille

Jeg mente selvfølgelig ikke "Message -> Cacel", men "Message ->
Supersede"

<icq:131382336>

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-01-02 18:42

> Jeg mente selvfølgelig ikke "Message -> Cacel", men "Message ->
^^^^^
> Supersede"

Kan vi forvente at det samme sker med overnævnte indlæg?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 22:45

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> ^^^^^
>
> Kan vi forvente at det samme sker med overnævnte indlæg?

Jeg har set det... men det nytter jo ikke noget når Henrik er for
hurtig.

NB. Lykkedes det mig at skyde skylden for min typo over på en anden?

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 01:33

> Jeg ved bare, at alt
> bliver printet ud og gemt i et arkivskab, hvorefter han sletter det fra
> computeren. Det gælder jo om at holde orden.

I kender vel den ulykkelige windowsbruger der til supporteren bekendtgør
at han/hun skam _har_ taget backup af alle dokumenter, billeder,
e-mails, office skabeloner og bogmærker inden han/hun formaterede sin
HD?

Problemet er bare han/hun ikke ved hvorn pokker han/hun skal få

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-01-02 16:43

Jeg kender en herre, som driver en udlejningsvirksomhed og ejer adskillige
ejendomme her i København. Han er mangemillionær - 50+ - og har sin PC med
win 3.1 tændt altid. Fidusen er så, at alle dokumenter er åbne hele tiden og
ikke gemt på harddisken, da han anser den slags magnetiske medier for
ustabile/usikre.
Når et dokument ikke længere er relevant, bliver det printet og arkiveret.
Et til dato 100% stabilt system. Der naturligvis UPS på, så PC´en ikke
rammes af strømsvigt...
mvh Mikael Kern
--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 18:00

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> [...]
> ustabile/usikre.
> Når et dokument ikke længere er relevant, bliver det printet og arkiveret.

LOL

Min mor sletter dokumenter på følgende vis: åbner word dokumentet og
sletter al text, gemmer og lukker det, men undres på 5 år over ikonet
stadig findes på harddisken.
Det mest utrolige er at hun (som eneste i komunen) for 2-3 år siden blev
udstyret med the-latest-and-greatest inde for bærbare PC'ere, selv en
top of the-line Wallstreet burde kravle i skammekrogen (P3, 128MB RAM,
14" TFT, 8VRAM, 10GB disk, DVD/decoderkort, 10/100mbit netkort, 56k
modem, dockingkstation, 2stk optise mus, IBM tastatur og en 17" triniton
skærm)
Derefter kom hun på almindeligt PC-kørekort kursus og diverse kurser om
brug af computere i specialundervisning og audiologopædi.... Alt sammen
til ingen nytte. Jeg tror/håber på at forvaltningschefen har besluttet
sig for, at hun må beholde denne computer frem til 2008, hvor hun skal
pensioneres.

> Et til dato 100% stabilt system.

det er sikkert sandt, men det lyder utroligt - NB godt han ikke bruger
win95/98. Efter hvor mange dage er det at de med 100% sikkerhed går ned?

> Der naturligvis UPS på, så PC´en ikke rammes af strømsvigt...

Det er nok det klogeste ved hans beslutning...

<icq:131382336>

Fra : Jakob H K

Dato : 15-01-02 18:13

> Min mor sletter dokumenter på følgende vis: åbner word dokumentet og
> sletter al text, gemmer og lukker det, men undres på 5 år over ikonet
> stadig findes på harddisken.

Ti hi, det bliver bedre og bedre

Hygge

Jakob

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 15-01-02 18:26

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Ti hi, det bliver bedre og bedre

nu må jeg hellere komme med den -> www.guld.dk

;)

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 18:56

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> nu må jeg hellere komme med den -> www.guld.dk

historien om min mor er sgu ellers ellers ægte nok...

<icq:131382336>

Fra : Jakob H K

Dato : 15-01-02 10:45

hvorefter han sletter det fra
> computeren. Det gælder jo om at holde orden.

Præcis, det dur simpelthen ikke med alt det rod på disken . Nu hvor
min far har investeret i en rigtig spillecomputer for at hygge sig med
noget ms flysimulator har jeg jo også foreslået at han da skal prøve
nogle andre spil. Det er dog blevet blankt afslået, han skal ikke have
alle de programmer til at ligge og fylde op... (han har en 40 GB
hardisk).

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 16:06

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> (siger i-n-t-e-t nu, og er gemt væk under bordet)

Har du pillet strømforsyningens blæser fra - ellers er jeg sikker på at
den siger noget. En cube eller imac fra 99 og nyere har hverken blæser
på CPU, GPU eller strømforsyning - det eneste som kan give lyd fra sig
er HD og det optiske drev.

> Ingen nedbrud (der kan gå uger mellem genstart). nVidia GeForce, CDRW,
> DVD, masser af RAM, 40 Gb HD... for 8.000,- + moms.

Med Mac OS X er der heller _ingen_ nedbrud og de fleste af os
genstarter/slukker kun når der skal installeres hardware eller OS
opdateringer der kræver genstart.
Hardwaren svarer også til din PC, men prisen gør desværre ikke. Et
billigt GF MX2/GF3 AGP kort til PC kan iøvrigt uden videre sættes i en
G4

> For det andet: Kompatibilitet Tænk at kunne købe en 24x burnproof Brænder
> i Netto for 895,-...

det kan du også til alle nyere mac'er (siden 4400 og beige G3) - tænk på
at du kommer fra en old world mac anno 97!

> At kunne køre alle programmer (spil) som knægten låner af venner, på
> biblioteket o.s.v...

det kan man ikke på mac

> At vide, at der med 100% garanti er en driver til alverdens eksotisk
> hardware...

det er ikke helt sandt for XP's vedkommende.

> At kunne homebanke, hvor man vil...

De fleste løsninger der ikke kan bruges på en mac, kræver en et
sikkerheds cerfikat på computeren. Dvs man kan lægge filen med
certifikatet på bibliotekets computer, men det er ikke
anbefalelsesværdigt.

> At kunne sætte i dvaletilstand (helt død, RAM på disk, opvågning på 10
> sekunder)...

10 sekunder, det er sgu langt tid i forhold til en UMA Mac (fra 99 og
frem), der vågner fra lydløs tilstand på under ét sekundt. UMA mac'er
omfatter: iBook, iMac +350, PB (pismo og tibook), PM G4 (sawtooth,
gigabit, mystic og quicksilver) samt Cube'en.

> [...]
> ovenstående fordele, men en moderne LC kunne køre underværker på markedet
> (en barberet iMac2 uden skærm, med neddroslede specifikationer?)

Helt enig, den har også været oppe og vende her i gruppen - senest i
forbindelse med introduktionen af iMac 2. 8000kr's løsningen hvis man
vil bruge mac, er desværre en 1.5 år gammel G4 (400-500MHz) eller en ny
iMac med gnom skærm.

> Før i tiden var MacOS Apple's største aktiv,- i dag er det deres hardware og
> design.

Du kommer fra en ældre mac fra 1997 og sammenlignen med med din moderne
PC anno 2001, er ikke en fair sammenligning.

Mac OS X _er_ absolut en juvel og den tætte integration af mellem UMA
hardware og Mac OS X, er stadig mac'ens største aktiv.

> Så jeg er sikkert tilbage og spiser æbler den dag man kan køre WinXP på
> Steves kreationer (nævn ikke VPC), da iMac2 IMHO er det mest udtryksfulde og
> banebrydende design til dato.

Du skal nok ikke regne med at Apple skifter Mac OS ud med windows...
Hvorfor skulle de det?

> (At tråden så knækker p.g.a. ledningsrod på
> skrivebordet er en anden historie).

Et enkelt kabel fra tastatur til basen kan vist ikke knække tråden?
trådløse tastature og mus har et par fejl, som gør at de ikke er
brugbare overalt.

Den første er at batteriet skal skiftes med jævne mellemrum (oftere hvis
der er flere enheder i rummet, da de selv når computerene er slukket
kommuinikerer med hindanden).

Den vigtigste grund til ikke at implementere trådløse tastature og mus
er dog, at antallet af frekvenser er for få - fyld et kontor landskab
med trådløse tastature/mus og du vil få et problem med at finde
frekvenser til dem alle. den dag vi ser blutooth eller lignende trådløse
teknologier til mus og tastature, skal du nok finde dem som standart hos
Apple.

En iMac har to, skriver to ledninger, ét der leverer strøm til
computeren og ét kabel fra computer til tastatur...

En standart PC har to strømkabler (PC og skærm), ét skærm kabel, mindst
ét net/modem kabel, og hele to kabler fra mus/tastatur der tilmed skal
sættes i på computerens bagside (computeren er oftest er placeret nede
på gulvet) Jeg kan ikke se hvor det er filmen knækker.

Fra : MadMacMan

Dato : 14-01-02 19:52

> De fleste løsninger der ikke kan bruges på en mac, kræver en et
> sikkerheds cerfikat på computeren. Dvs man kan lægge filen med
> certifikatet på bibliotekets computer, men det er ikke
> anbefalelsesværdigt.

Måske ikke, men du kan på pc´en og ikke på mac´en.

> [...]
> omfatter: iBook, iMac +350, PB (pismo og tibook), PM G4 (sawtooth,
> gigabit, mystic og quicksilver) samt Cube'en.

Hehe, min Compaq er sgu hurtigere fra Dvale end min tibook/500 med os 9.2.2
Dk
Men nok om det. Hver maskine har sit formål

> Du kommer fra en ældre mac fra 1997 og sammenlignen med med din moderne
> PC anno 2001, er ikke en fair sammenligning.

Nej, måske ikke, men vel ikke helt forkert. Når jeg idag hører nye nørder
tale om de skal ha deres første comp,
siger mange Mac pga Design. Så kan jeg sige Intel 2Ghz eller dual G4 866. De
smiler bare og siger mac´en er flot.
Jeg har flere kollegaer der udelukkende har købt mac pga design. Måske en
enkelt eller 2 har købt pga os. men de er gamle mac folk som jeg selv.

> Mac OS X _er_ absolut en juvel og den tætte integration af mellem UMA
> hardware og Mac OS X, er stadig mac'ens største aktiv.

Absolut ikke enig..... Ikke længre desværre..

> Du skal nok ikke regne med at Apple skifter Mac OS ud med windows...
> Hvorfor skulle de det?

Skifter nok ikke, men hvorfor ikke i fremtiden tilbyde en mc platform. Like
it or not.
Jeg ser helst ikke dette ske, men kan det lade sig gøre, sker det sgu nok
også. Kunne man få en
mac med windows, havde jeg kun mac´er idag. .-)

> [...]

> sættes i på computerens bagside (computeren er oftest er placeret nede
> på gulvet) Jeg kan ikke se hvor det er filmen knækker.

Mac´en skal vel for pokker også ha noget net?
Lad os tage en g4. Den skal også ha et modem kabel. Et netkabel. osv.
De 2 usb stik i tastatur kan kun bruges begrænset. resten er placeret bagpå.
Hvorfor ikke på fronten som i pc verdenen.
Min efterhånden bedagede compaq server har 1 firewire samt 4 x usb på
fronten-. Min stationære G4 på jobbet har alt bagpå.
jeg kan ikke bruge mit usb diskdrev fra tastaturet, jeg kan ikke bruge min
dongle til quark. osv...

Dette er et forsvar på pc. Jeg er en bruger der er til begge sider. Kald mig
bi
jeg fatter ikke de her evindelige diskusioner, for der kommer aldrig
nogensinde en konklusion.
Mac er nr 1 på områder, ligesom pc´en er det.

jeg er fløjtende ligeglad med hvordan skidtet ser ud, bare det er
funktionelt og lever op til "mine" krav.
Derfor vil jeg altid ha Mac og Pc

mvh

Nicolai
bare en glad Bi

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 20:31

MadMacMan <npe*remove*@mac.com> wrote:

> Måske ikke, men du kan på pc´en og ikke på mac´en.

Det var ikke det jeg pointerede, men at "hvor som helst" ikke er muligt
med størstedelen af netbankerne, da de kræver at dit personlige
sikkerhedcertifikat ligger på harddisken. (gælder unibank og formegenlig
også danskebank)

> Hehe, min Compaq er sgu hurtigere fra Dvale end min tibook/500 med os
> 9.2.2 Dk Men nok om det. Hver maskine har sit formål

Slå appletalk fra, så vågner den med det samme. Brug Mac OS X så vågner
den på under ét sekundt, også selvom Appletalk er slået til. (såfremt
skærmen kan vågne så hurtigt)

> [...]
> jeg sige Intel 2Ghz eller dual G4 866. De smiler bare og siger mac´en er
> flot. Jeg har flere kollegaer der udelukkende har købt mac pga design.

Så har de købt den forkerte computer.

> Absolut ikke enig..... Ikke længre desværre..

har du brugt Mac OS X ? Har du brugt native programmer?

> Skifter nok ikke, men hvorfor ikke i fremtiden tilbyde en mc platform.
> Like it or not.

"mc" hvad betyder det?

> Jeg ser helst ikke dette ske, men kan det lade sig gøre, sker det sgu nok
> også. Kunne man få en mac med windows, havde jeg kun mac´er idag. .-)

Det sker ikke, heller ikke selvom Apple skulle droppe PowerPC'en og
erstatte den med Intel. Apple kan i dag overleve fordi de har kontrol
over både hardware og OS - Der er langt større chance for at vi på et
tidspunkt ser Mac OS X på intel, end en Appel med Windows. Hvis Mac OS X
flopper (hvad jeg ikke tror) betyder det at Apple dropper produktionen
af PC'ere.

> Mac´en skal vel for pokker også ha noget net?

wireless ethernet = ariport,

> Lad os tage en g4. Den skal også ha et modem kabel. Et netkabel. osv.

wireless ethernet = ariport, desuden var det iMac'en der blev
diskuteret.

> [...]
> fronten-. Min stationære G4 på jobbet har alt bagpå.
> jeg kan ikke bruge mit usb diskdrev fra tastaturet, jeg kan ikke bruge min

Jeg kan sagtens se fornuften i at have firewireporte på fronten, men nu
var det utilfredshed over kablerne til den ny iMac's tastatur/mus der
blev diskuteret.

> Mac er nr 1 på områder, ligesom pc´en er det.

jeg er slet ikke uenig

<icq:131382336>

Fra : *nico*

Dato : 15-01-02 14:29

> Slå appletalk fra, så vågner den med det samme. Brug Mac OS X så vågner
> den på under ét sekundt, også selvom Appletalk er slået til. (såfremt
> skærmen kan vågne så hurtigt)

Jeg kan bare ikke undvære appletalk. Men jeg er også fucking ligeglad. For
jeg er sgu også selv 10 sec om at starte op

> Så har de købt den forkerte computer.
Der er vi enige, men det er det der sælger.

> har du brugt Mac OS X ? Har du brugt native programmer?

Ja dagligt, både pro og privat.

> "mc" hvad betyder det?

Det var en kikser.. MS *S* Som i ham Gates

> [...]
> tidspunkt ser Mac OS X på intel, end en Appel med Windows. Hvis Mac OS X
> flopper (hvad jeg ikke tror) betyder det at Apple dropper produktionen

Jeg tror nu et eller andet sted at vi en dag nok skal se en Windows på mac
udenom VPC.

> wireless ethernet = ariport,
Kan jeg ikke bruge til noget i mit netværk.

> wireless ethernet = ariport, desuden var det iMac'en der blev
> diskuteret.

Morten for pokker, du kan da ikke diskutere en special og en standard Pc.
Så er det mere fair at tage Typer. ala ipac vers. Imac. eller lignende.
jeg har nu heller ikke set en adsl forbindelse der understøtter airport?
Eller hvis jeg skal bruge mit 56K modem. osv.

> Jeg kan sagtens se fornuften i at have firewireporte på fronten, men nu
> var det utilfredshed over kablerne til den ny iMac's tastatur/mus der
> blev diskuteret.

Ja ok, men tag så igen og lav sammenligningen fair. Der er sgu forskel på en
lastbil (std Pc)
og en designet italiener (imac2)

> jeg er slet ikke uenig

Pyha, her er vi da enige

nicolai

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 13:48

In article <3c44209f$1@news.wineasy.se>, "*nico*" <npe@athome.dk>
wrote:

> jeg har nu heller ikke set en adsl forbindelse der understøtter airport?

Ikke desto mindre kan du få en fast opkobling baseret på samme teknologi
som Airport. Du kan også sætte basestationen samme sted som kablerne
alligevel kommer ind i huset.

> Eller hvis jeg skal bruge mit 56K modem. osv.

Det er der også indbygget i basestationen.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 15-01-02 14:11

*nico* <npe@athome.dk> wrote:

> jeg har nu heller ikke set en adsl forbindelse der understøtter airport?

Det er bare at 'plugge' basen i adsl-routeren. Og så er der ellers dømt
surfning fra sofaen, sengen, wcet, etc. No big deal! ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 14:49

*nico* <npe@athome.dk> wrote:

> Der er vi enige, men det er det der sælger.

Det er ikke det der sælger, men det er med til at lokke visse iMac'en
købere til (og frastøder lige så mange).
Det sælger bestemt ikke et G4 tower, som sælges udelukkende til _Mac_OS_
entusiaster og folk med behow for rå power.

> Ja dagligt, både pro og privat.

Hvorfor er det ikke en juvel? - Et rigtig godt *nix som mormor kan både
installere og betjene, mig bekendt er det det eneste OS med de
kvaliteter. I de kommende år vil Apple tiltrække enddog rigtig mange
nørder for hvem *nix er et must.

> Jeg tror nu et eller andet sted at vi en dag nok skal se en Windows på mac
> udenom VPC.

?? Det er jeg rede til at væde min computerpark imod. Apple som PC
producent uden Mac OS er et usansynligt senarie.

Jeg tror ikke at MS har tænkt sig at flytte windows til PPC. Selv hvis
Apple skulle skifte PPC'en ud med IA64 eller x86, kan du være sikker på
at platformen ikke åbnes så meget, at du kan køre windows på den.
Apples fordel er netop, at de _kan_ indføre nye standarter og løsninger
uden at skulle have en hel industri med fordi de kontrolerer både
hardware og OS.

Desuden har MS i al fald pt, en god grund til ikke at gå på strandhugst
på Apples marked: frygten for monopol sager!

> Kan jeg ikke bruge til noget i mit netværk.

køb en base så kan du.

> Morten for pokker, du kan da ikke diskutere en special og en standard Pc.
> Så er det mere fair at tage Typer. ala ipac vers. Imac. eller lignende.

Hvorfor det? du har lige sammenlignet en G4 med en compac server.

> jeg har nu heller ikke set en adsl forbindelse der understøtter airport?

Airport = plain ethernet, herhjemme er det vist kun de første Netexpress
løsninger (med ATM) der ikke bruger ethernet.

> Eller hvis jeg skal bruge mit 56K modem. osv.

Brug Airport

> Ja ok, men tag så igen og lav sammenligningen fair. Der er sgu forskel på
> en lastbil (std Pc) og en designet italiener (imac2)

Hvor er der forskel? du har lige sammenlignet en G4 med en compac
server.

NB. din quote teknik, herunder indenteringen kunne være mindre rodet

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-01-02 20:35

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Jeg tror ikke at MS har tænkt sig at flytte windows til PPC.

Windows NT har kørt under et antal arkitekturer, herunder PowerPC og
MIPS.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 23:16

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Windows NT har kørt under et antal arkitekturer, herunder PowerPC og
> MIPS.

I know, men MS havde ikke andel i flytningen til PPC (det var IBM) - der
er desuden forskel på at være flyttet til en CPU og til en platform.

IBM's flytning var til CHRP (og muligvis IBM's egne PPC'ere?), ikke mod
mac'en.

<icq:131382336>

Fra : MadMacMan

Dato : 16-01-02 10:17

> [...]
> Det sælger bestemt ikke et G4 tower, som sælges udelukkende til _Mac_OS_
> entusiaster og folk med behow for rå power.

Slet ikke enig. Vi har en Hjemmemac, Hejmme pc ordning her i firmaet.
Udvalget var imac G3/400 og Dv. Samt G4/400.
Vi har 8 G4´ere ude og ihvertfald 5 af de brugere er førstegangs brugere
der bare godt kan li skærmdesignet og at klodsen ikke er grå og kedelig som
de ibm og Compaq løsninger
der blev tilbudt.

> [...]
> Apples fordel er netop, at de _kan_ indføre nye standarter og løsninger
> uden at skulle have en hel industri med fordi de kontrolerer både

Du har da helt sikkert delvist ret, men jeg er bange for at Apple med tiden
skal tænke i Dollar og Euro.
Det er ikke altid nok at være klassens pæne dreng. Men det er et skidt
område at diskutere, for i bund og grund kan ingen af
os se ind i fremtiden.

> Desuden har MS i al fald pt, en god grund til ikke at gå på strandhugst
> på Apples marked: frygten for monopol sager!

Jo tak, har det selv derhjemme.

> køb en base så kan du.

Nej, det sker aldrig her. Men fordi skidtet har indbygget airport, hvor
mange tror du så vil benytte det?
Hvis du har en Imac og skal vælge mellem base til 2000 kr, eller ethernet
kabel til 100 hvis du ikke selv klipper
hvad vælger man så ? Det er da smart du har muligheden, men lidt dyrt at
sætte i brug rent privat.

osv.

Pc.

> Hvorfor det? du har lige sammenlignet en G4 med en compac server.

Min fejl, det er en standard Compaq der agerer en Win 2K server.

> Airport = plain ethernet, herhjemme er det vist kun de første Netexpress
> løsninger (med ATM) der ikke bruger ethernet.

Du skal stadig ud og investere i basen for at undgå det ene kabel.

> Brug Airport

Det var vel egentligt kabel rod generelt på den nye imac. Det er jo ikke
værre end på alle andre imac´er
men alligevel synd for helheden. Jeg har heller ikke nu jeg tænker over det,
set et eneste billede hvor kabler er tilsluttet
på den. Men nok om det.

> Hvor er der forskel? du har lige sammenlignet en G4 med en compac
> server.

Se højere oppe.

> NB. din quote teknik, herunder indenteringen kunne være mindre rodet

Enig, men jeg skrev fra jobbet hvor tiden er noget knap. Men du fandt da
rundt alligevel

mvh
Nicolai

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-01-02 23:04

MadMacMan <npe*remove*@mac.com> wrote:

> jeg kan ikke bruge mit usb diskdrev fra tastaturet, jeg kan ikke bruge min
> dongle til quark. osv...

En Quark-dongle funke da fint fra tastaturet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-01-02 23:36

In article <1f60vfh.1lqivn81pqu58gN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> En Quark-dongle funke da fint fra tastaturet...

Nej, det gør den ikke.

Fra : Simon T

Dato : 14-01-02 23:40

> Nej, det gør den ikke.

Nå, det har ellers jeg set adskillige eksempler på, med alt fra B&W G3
til Quicksilver...

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 00:01

In article <1f60xoa.19hg8r8tgl08sN%simonREMOVE@samfundsnasser.dk>,
simonREMOVE@samfundsnasser.dk (Simon T) wrote:

> Nå, det har ellers jeg set adskillige eksempler på, med alt fra B&W G3
> til Quicksilver...

Det er sådan set ligemeget. Jeg kender til to eksempler med Quark på
G4'ere, hvor donglen insisterer på at sidde direkte i Mac'en, altså kan
man ikke bare sige at det fungerer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 00:01

> Nej, det gør den ikke.

Det spiller altså fint nok på min Mac på arbejdet. Vi har to Dual-450
(Gigabit) maskiner, hvor vi har USB-donglen på tastaturet. Jeg har så
sent som i dag også set en af de gamle 350 Mhz G4'ere med det også.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 00:21

In article <1f60ykc.1txm1bqqu1jswN%rfn@altavista.net>,
> [...]

> (Gigabit) maskiner, hvor vi har USB-donglen på tastaturet. Jeg har så
> sent som i dag også set en af de gamle 350 Mhz G4'ere med det også.

Har i tilfældigvis også en masse andet snavs siddende på USB?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 08:08

> Har i tilfældigvis også en masse andet snavs siddende på USB?

Nope. Kun tastatur og mus.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 12:29

In article <1f61l3q.r3ub2wdnevf8N%rfn@altavista.net>,

> Nope. Kun tastatur og mus.

Så kan det jo være der forskellen ligger.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 19:58

> Så kan det jo være der forskellen ligger.

Meget vel, ja.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : *nico*

Dato : 15-01-02 14:30

"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote in message

> En Quark-dongle funke da fint fra tastaturet...

PÅ ingen af vores 30 installationer virker det

Nicolai

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 19:58

*nico* <npe@athome.dk> wrote:

> "René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote in message

> min

> PÅ ingen af vores 30 installationer virker det

Har I så andet sidende på USB? Hvilket maskiner drejer det sig om?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : MadMacMan

Dato : 16-01-02 07:17

> Har I så andet sidende på USB? Hvilket maskiner drejer det sig om?

Ja, vi har en hel del siddende på usb.
Det er typiskt blue G3 og 400mhz G4,
Svaret fra Quark er at en usb dongle skal sidde i port 1 eller 2 bagpå.
Men det er nu også ok. Her kan brugeren ikke bare sådan lige rykke den ud.

Nicolai

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 07:22

> Ja, vi har en hel del siddende på usb.
> Det er typiskt blue G3 og 400mhz G4,

Det er nok fordi I har andre ting på USB. Det lader altså til, at det
virker fint på tastaturet, men så må man bare ikke bruge USB til andet.

> Svaret fra Quark er at en usb dongle skal sidde i port 1 eller 2 bagpå.
> Men det er nu også ok. Her kan brugeren ikke bare sådan lige rykke den ud.

Det er selvfølgelig rigtigt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : MadMacMan

Dato : 16-01-02 10:19

> Det er nok fordi I har andre ting på USB. Det lader altså til, at det
> virker fint på tastaturet, men så må man bare ikke bruge USB til andet.

> Det er selvfølgelig rigtigt.

Ja Det er bare med at få gemt så meget væk som muligt *SS*
Testede lige på min Tibook/500 med applepro tast.
Uden andet usb udstyr what so ever på maskinen.
Virker min dongle nu heller ikke her. Men jeg overlever.

mvh
Nicolai

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-01-02 23:41

On 14/01/2002 19:52, in article
3c432677$0$62890$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "MadMacMan"
<npe*remove*@mac.com> wrote:

> [...]
> Jeg har flere kollegaer der udelukkende har købt mac pga design. Måske en
> enkelt eller 2 har købt pga os. men de er gamle mac folk som jeg selv.

Med tiden (måske allerede nu) vil folk ikke købe computer efter det gamle
princip: rå ydelse.
Jo flere, der er vokset op med computere har helt andre præferencer. Jo mere
sammensmeltning (digital hub og internet) mht. game, kommunikation og anden
underholdning, bliver MHz og Gb af mindre betydning. F.eks. tror jeg, at
f.eks. spil vurderes ud fra online-egenskaber såvel som grafik. Og helst
skalerbar idet jeg ønsker at spille når jeg vil og hvor jeg vil.
Men fordi jeg gerne vil høre mine mp3'ere over anlægget, spille spil på
tv'et osv. vil jeg/man ikke have røde og blå ledninger trukket ud i stuen på
må og få.
Dingenoternes interface i forhold til brugeren og i forhold til hinanden
bliver alfa og omega, og Microsoft prøver så sandelig at vinde indpas
overalt og styre alt fra trådløse standarder til altudbydende portaler
indenfor kabeltv, internet osv. Heldigvis laver de osse x-box så sony ikke
er med på den vogn, lige så vel som andre gamle fjender stadig kæmper.
Apple ved det, læser sin vision af fremtiden (digital hub), som jeg ikke ser
som specielt original, men mere som troværdig.

Apple giver yderst fleksible produkter qua deres understøttelse af enheder
og formater, og deres design. Men de er ikke særligt differentierede i deres
udbud af fleksible produkter. Hvis man, som jeg, har behov for en bærbar med
høj opløsning (mere end standarden på sølle 1024x768) og hurtig afvikling af
grafik, ja så er man tvunget over i pc-verdenen. Desværre. Har man behov for
en lille mac uden andet - den rene maskine - ja, så er der ikke noget før
G4-tower-tingen af ny.
Iøvrigt synes jeg, at det er lidt til en side at kalde maccen for grafikkens
computer. Ja, det er måske grafikernes pga. historie og velocity-photoshop,
og engang havde det grafik og lydkort, hvor pc'erne var monochrome og
beeb-kommunikerende - men helt ærligt!?! I 2002 (og 2001 med ihvertfald) har
mac ikke noget at lade win-verdenen høre på den front.

Større forskellighed i hardware, please. Men det er sgu svært at løfte for
et enkelt firma, og de skal ikke slippe det dejligt kontrollerende tag i at
styre hardware-produktionen - for det er fedt nok.

Mvh. Poul

Fra : Ronty

Dato : 15-01-02 00:12

> jeg fatter ikke de her evindelige diskusioner, for der kommer aldrig
> nogensinde en konklusion.

Helt enig...

> Mac er nr 1 på områder, ligesom pc´en er det.

Helt enig...

> Dette er et forsvar på pc. Jeg er en bruger der er til begge sider. Kald mig
> bi

Det skal du have lov til at være det er jo et frit land...

Jeg tillader mig så at sige at jeg er hetero dvs kun til Mac... Eller
faktisk må jeg jo egentlig være bi... Er både til min kæreste (læs pige) og
min Mac...

Ronty

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 00:23

In article <B8692469.2499%ronty@samfundsnasser.dk>,
Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Er både til min kæreste (læs pige)

Kan du ikke holde dine perversioner et andet sted?

Fra : Christian Bech

Dato : 14-01-02 17:08

> [...]

> lyst til at dele mine erfaringer og meninger på området. Så derfor er Gamle

Og jeg var dum nok til at bide på

> Hvorfor så konvertere?

> For det første: Applikationer

> For det andet: Kompatibilitet
>
> For det tredje: Pris

Du har tydeligvis fundet frem til den løsning, der passer bedst til dig,
det provokerer mig egentlig ikke, og så vidt jeg kan forstå, er det nu
min opgave at forsvare, at jeg ikke også skifter. Det gider jeg egentlig
ikke

> Før i tiden var MacOS Apple's største aktiv,- i dag er det deres hardware og
> design.

Det er en noget grov fortegning. Med OS X har Apple dels mulighed for at
hive en helt ny kundegruppe hjem. Og dels kan jeg udmærket se forskel,
når jeg forsøger at redde systemfejl i hhv. min Mac og pc - Mac'en er
ganske enkelt langt nemmere at administrere.

> Så jeg er sikkert tilbage og spiser æbler den dag man kan køre WinXP på
> Steves kreationer

Gud forbyde det!

> (nævn ikke VPC), da iMac2 IMHO er det mest udtryksfulde og
> banebrydende design til dato. (At tråden så knækker p.g.a. ledningsrod på
> skrivebordet er en anden historie).

Hvordan ville du have løst ledningsrodet, når tastaturet også bruges som
USB-hub?

--
Christian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-01-02 22:46

Klaus Lauritsen <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> wrote:

> ...tjah, det er jo længe siden vi har haft denne tråd i gang, og jeg har

At du har valgt mac'en og alle dens fordele fra, fordi du prioriterer
anderledes, er da din sag, men hvorfor behøver du hælde vand og fordomme
ud af ørerne om det i en mac-gruppe?

Hvis jeg havde skiftet mit snowboard ud med en cykel ville jeg da ikke
begynde at skrive i dk.sport.snowboard om hvorfor et snowboard er noget
elendigt bras, fordi en cykel er billigere og mere kompatibel og man
selv kan skifte hjul...!

Bortset fra det:
Jeg synes dit skifte rent tidsmæssigt er mærkeligt valgt. Win95/98 er
ustabile og W2000 uigennemsigtigt og ME er både det ene og det andet,
men lidt mere kulørt.

MacOS er på den anden side ustabilt, men til gengæld til at finde ud af.

OSX er stabil, og bliver både til at finde ud af, pædagogisk og -
forhåbentlig - kompatibel. Smask hamrende moderne er den sgu også!

Inden udgangen af 2002 vil alle relevante programtyper være at finde til
OSX.

Med hensyn til hardware er du helt galt på den. Du kan da sagtens
instalere en billig CDRW eller HD < 1000 kr i en Mac!

Hvis du iøvrigt er til noget ordentligt isenkram, så er Apples maskiner
fuldt på højde med eller (specielt for de bærbares vedkommende) langt
over PC'eren, til de samme penge - alene rent teknisk! Designmæssigt får
man langt mest for pengene ved køb af Mac'er.

Og så behøver du ikke at fore din maskine med pap og sætte den ind i et
skab, hvis du køber en iMac2. Den er sandsynligvis mere stille end din
sæbekasse-computer og så kan den stå fremme på skrivebordet uden at man
behøver skamme sig!

Men glæd du dig nu over din fine PC og lad os andre glæde os videre over
vores Mac'er.

Og så installér forøvrigt en røgalarm - en papforet computer - det lyder
temmeligt brandfarligt!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-01-02 00:20

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:
> Bortset fra det:
> Jeg synes dit skifte rent tidsmæssigt er mærkeligt valgt. Win95/98 er
> ustabile

Det er jeg nu ikke enig i. Selvom jeg er inkarneret Mac-bruger, er jeg
også bruger af den anden verden. Har kendskab til en tudsegammel WIN
dåse der har WIN95, og den har kørt i årevis uden problemer - altså hvad
angår stabiliteten, brugerkvaliteter taler vi ikke om

> MacOS er på den anden side ustabilt, men til gengæld til at finde ud af.

Heller ikke (totalt) enig. Jeg har to maskiner med MacOS 8 US og MacOS
8.6 US, og det er faktisk meget sjældent, at de bryder ned (fryser). Med
sjældent mener jeg sådan ca. 1 gang pr. 40 timers intens brug (= mange
programmer åbne, ofte er det under adgang til nettet, at det sker, men
der er det måske mere min utålmodighed, der får mig til at sparke til
genstartstasterne?)
Men det jo til at finde ud af ... det er faktisk ret enkelt.

> OSX er stabil, og bliver både til at finde ud af, pædagogisk og -
> forhåbentlig - kompatibel. Smask hamrende moderne er den sgu også!

Det med det pædagogiske? Jeg har sørme svært ved at vænne mig til den.
Men hold kæft, hvor ser det lovende ud.

> [...]
> over PC'eren, til de samme penge - alene rent teknisk! Designmæssigt får
> man langt mest for pengene ved køb af Mac'er.

Ja, se, der er jeg så altså enig. Man får mere kvalitet for pengene. Og
det tekniske er nok også rigtigt. Læser annoncer også for blærbare
WINmaskiner. Men det er en svær sammenligning. Hvad er bedst? En hest
uden en Toyota eller en fisk uden en cykel?

Var i dag omkring en offentlig institution, hvor de tekniske mennesker
sidder i en stor og dejlig lys kælder. Der sad en gut med to (jo, 2)
blærbare nogen, der bare var en meget ringe efterligning af TiBook'en.
Billig plast i sølvfarve, skærm med en indramning der var ca. 2 x så
stor som TiBook'ens og med et elendigt skærmbillede (men det kan jo være
indstillingen). Fik ikke set mærket, for jeg ville jo ikke ligefrem gå
for tæt på .... manden ved godt, at jeg er Mac-menneske :)
Men det så ud til at være noget pangel !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen